تکنولوژی به اندازه ای پیشرفته و هزینه بر هست که دیگه آزمون و خطا روش منسوخ شده ای به نظر میرسه. تو این مقاله به معرفی انوع نقشه حرارتی  Heatmaps و تحلیل اونها می پردازیم که ابزاری اَرزون و در عین حال قدرتمند به حساب میاد.

نقشه های حرارتی یا هیت مپ ها ابزاری قدرتمند هستند برای فهمیدن این که کاربران در صفحات شما چکار میکنند، کجا کلیک میکنند، تا کجا اسکرول میکنند، به چی نگاه میکنند یا چیا رو نادیده میگیرند. در این مقاله با مقدمه ای از انواع مختلف نقشه های حرارتی شروع می کنیم.

نقشه حرارتی یا Heatmap چیست؟

نقشه حرارتی یا هیت مپ ابزاری عالی برای نمایش گرافیکیِ داده ها است. نقشه های حرارتی تجسم و درک داده های پیچیده رو آسون میکنن، و از طیف رنگی گرم تا سرد استفاده میکنن تا به شما نشون بدن بیشترین توجه کاربر روی کدوم قسمت از صفحه سایت شما بوده. پزشکان، مهندسین، بازاریابان، جامعه شناسان و محققان از نقشه های حرارتی استفاده می کنند تا مجموعه داده ها را قابل درک و عملی کنند.

تصور میشه ابزاری که ما در حال حاضر از اون تحت عنوان نقشه حرارتی یا هیت مپ استفاده میکنیم از قرن نوزدهم میلادی سرچشمه میگیره. تو اون زمان از سایه دستی در طیف خاکستری برای ترسیم الگوهای داده در ماتریس ها و جدول ها استفاده  می شده.

heatmap

اصطلاح «نقشه حرارتی» برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی به عنوان یک نشان تجاری شناخته شد، زمانی که یک طراح نرم افزار به نام Cormac Kinney ابزاری را برای نمایش گرافیکی اطلاعاتِ بازار مالی ایجاد کرد.

حالا امروز ما میتونیم نقشه های حرارتی یا Heatmaps رو با استفاده از صفحات گسترده Excel یا با نرم افزار های ویژه دیگه ایجاد کنیم.

نقشه حرارتی Heatmap وبسایت چیست؟

نقشه های حرارتی وبسایت با استفاده از رنگ هایی از قرمز تا آبی، عناصر محبوب (گرم) و عناصر غیرمحبوب (سرد) یک صفحه را تجسم میکنند.

نقشه های حرارتی با جمع آوری رفتار کاربران، تجزیه و تحلیل داده ها را تسهیل میکنند، و با یک نگاه میتونید از چگونگی تعامل افراد با یک صفحه وبسایت – اون چیزی که روش کلیک میکنن، از روش میگذرن، یا نادیده میگیرن – مطلع بشین. این کار کمک میکنه تا بتونین روند های موثر و بهینه سازی برای تعامل بیشتر با کاربر رو شناسایی کنین.

ایجاد نقشه حرارتی Heatmaps به شما کمک میکنه تا بتونید فوراً رفتار بازدید کننده رو تحلیل کنید.

WEBSITE HEATMAP

انواع نقشه های حرارتی Heatmaps

نقشه حرارتی یا هیت مپ یک اصطلاح جامعِ برای ابزار های مختلف نقشه برداری حرارتی شامل:

که هر کدومشون به شما کمک میکنه تا جنبه متفاوتی از عملکرد وبسایت خودتون رو بررسی کنید.

Scroll Maps یا نقشه های اسکرول

این دسته از نقشه های حرارتی نشون میدن که افراد تا کجا پیشمایش یا اسکرول scroll کردن! هرچی ناحیه قرمزتر باشه یعنی بازدید بیشتری داشته.

اسکرول مپ از این جهت مهمه که مثلاً ببینید اگه بازدیدکننده ها متن های طولانی شما رو نمی خونند، وقت خودتونُ دیگه صرفش نکنید و به محتوا های دیگه بپردازید.
نقل قول
peep laja بنیان گذار conversion XL میگوید: تغییرات ناگهانی و شدید رنگ نشان میده که بازدیدکنندگان فکر میکنند آنچه در ادامه می آید، دیگه به آنچه که تو گذشته اومده ربطی نداره.

Heatmap یا هیت مپ زیر به شما نشون میده که بازدید کننده ها تا کجا اسکرول کردن.

SCROLL MAP

Click Maps یا نقشه های کلیک

این دسته از نقشه های حرارتی نشون میدن که بازدیدکنندگان ماوس روی کدوم نواحی کلیک کردن یا با موبایل روی کدوم نواحی بیشتر ضربه زدن (در این حالت به عنوان نقشه های حرارتی لمسی شناخته میشن).

نقشه به صورت رنگیه تا عناصری رو که بیشتر روش کلیک کردن یا ضربه زدن رو نشون بده. تجزیه و تحلیل این نقشه گرمایی یک نمای کلی از مکان هایی که بازدیدکننده های شما بیشتر روش کلیک کردند رو به شما نشون میده. هرچی کلیک بیشتر باشه، منطقه قرمزتر می شه و اون چیزی که ما بهش میگیم  “نقاط مهم”  رو به وجود میاره.

CLICK MAP

Move Maps یا نقشه های حرکت

این دسته از نقشه های حرارتی نشون میدن که کاربران دسکتاپ (مخصوص سسیتم کامپیوتر) هنگام حرکت در صفحه در کدام قسمت ها موس خودشون رو نگه داشتند و در واقع مکث کردند. به این وسیله شما میفهمین که کاربران به کدام قسمت توجه بیشتری دارند.

Desktop & Mobile Heatmaps هیت مپ های دسکتاپ و موبایل

نقشه های حرارتی دسکتاپ و موبایل به شما کمک میکنند عملکرد سایت خودتون رو در دستگاه های مختلف مقایسه کنید.

WEBSITE AND DESKTOP HEATMAP

پرسش
چه زمانی باید از نقشه حرارتی یا هیت مپ استفاده کنیم؟

مزایای استفاده از نقشه های حرارتی در وبسایت

نقشه های حرارتی یا Heatmaps به شما کمک میکنند تا بفهمید افراد چگونه با صفحات وبسایت شما ارتباط برقرار میکنند، در این صورت میتوانید به سوالات مهم خود مانند چرا کاربران من به مشتری تبدیل نمی شوند؟ یا چگونه میتوانم بازدیدکنندگان بیشتر  جذب کنم؟ پاسخ بدید.

با استفاده از نقشه های حرارتی شما میتونید مشخص کنید که آیا افراد:

  • محتوای مهم را دریافت میکنن یا اونا را نمی بینن.
  • به لینک ها، دکمه ها و  CTA های مهم دسترسی پیدا کردن و از آن استفاده میکنن یا خیر.
  • حواسشون به عوامل غیر قابل کلیک و فرعی پرت میشه؟
  • توکدام قسمت ها به مشکل بر میخورن؟

به عنوان یک ابزار تصویری، نقشه های حرارتی در تصمیم گیری آگاهانه و بر اساس داده ها، به آزمایش A/B، به روز رسانی، یا طراحی مجدد وبسایت کمک میکند. همچین نقشه های حرارتی به شما این امکان رو میدن که به اعضای تیم تون و زیردستاتون نشون بدین که چه اتفاقی داره می افته، تا بتونن هنگام نیاز به تغییرات با آنالیز داده ها به نحوی خدمات رو طراحی کنند که بازدهی بالایی داشته باشه.

از نقشه حرارتی چی یاد میگیرین؟

داده های نقشه های حرارتی می تونند به شما کمک کند تا به سرعت متوجه بشید:

  • کدام عناوین بازدیدکنندگان را به خود جذب میکنن؟
  • کدام تصاویر توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب میکنن؟ (از این که چقدر یه عکس غیر مرتبط  میتونه جلب توجه کنه ممکنه شاخ دربیارین!)
  • چه چیزی بازدیدکنندگان شما را از محتوای اصلی دور میکنه؟ (وقتی برای بار اول از هیت مپ استفاده میکنید از تفاوت نحوه رفتار کاربر با انتظارات خودتون شوکه میشید)

در ضمن از این Heatmap ها میتونین استفاده کنید که بفهمین:

  • افراد به راحتی میتونن گزینه های جستجو رو پیدا کنن؟
  • آیا بازدیدکننده ها محتوای شما رو میخونن و اگه آره، چه مقدار؟

اگه عمیق تر بررسی کنید میتونید بفهمید:

  • محتواتون رو کجا قرار بدین که به هدف بازدید کننده تون نزدیک تر باشه.
  • اکثراً بازدید کننده هاتون به کدوم قسمت صفحه نگاه میکنند (به طور معمول بالا و سمت چپ – اصولاً افراد تمایل دارن صفحات رو با الگو های “F” یا “Z” بخونند – بنابراین، بسیاری از سایت ها طوری طراحی شدن که این روند رو تسهیل کنند)
  • تفاوت بین نیازهای زن و مرد، پیر و جوان، و افراد از موقعیت های جغرافیایی مختلف چیه؟
  • کدام تصاویر دیده شدن و نحوه تعامل کاربرها با اونها چطوریه؟
موارد بالا راهی آسون به شما ارائه میده برای بهینه سازی موثر، و کمک میکنه به شناسایی مواردی که امکان داره به تبدیل ها آسیب بزنه، در واقع این فناوری حکم اشعه X رو واسه وبسایت شما داره.

درک نقشه حرارتی یا هیت مپ

خوندن نقشه های حرارتی خیلی سریع تر و شهودی تر از اطلاعات در اومده از ستون های اعداد و ارقامه. اما هنوز هم به تفسیر نیاز داره.

چطور یه هیت مپ رو بخونیم؟

بیاین به چند تا نمونه از نقشه های گرمای واقعی نگاه کنیم. در این قسمت نحوه استفاده آکادمی خان khan academy از ابزار نقشه برداری حرارتی ، برای درک تعامل کاربر ها و وبسایت شون آورده شده.

این نقشه حرارتی صفحه اصلی آکادمی، و نسبت بازدید کننده هایی که روی هر مورد کلیک کردن رو نشون میده.

 

پرسش
نقشه بالا چه چیزی رو به ما نشون میده؟

نشون میده که در نوار منوی بالا، کاربران بیشترین کلیک را روی گزینه “Watch” به معنی تماشا، “practice” به معنای تمرین، و “Coach” به معنای مربی میکنن.

اما به قسمت “Contribute” به معنای مشارکت، توجه زیادی نکردن.

قسمت “Search” به معنای جستجو بسیار مورد توجه قرار گرفته، فیلم به مراتب پخش شده و دو  CTA، که زیر عنوان اول قرار گرفتند، توجه زیادی رو جلب کردن.

اگه دقت کنید میبینید که به پیوند های اجتماعی social links در گوشه سمت راست بالای تصویر توجهی نشده.

با یک نگاه ساده به عکس بالا و دیدن مکان هایی از صفحه که بازدید کننده ها روی آن کلیک میکنند، میتونید تعیین کنید که آیا نیاز به جا به جایی هریک از عناصر دارید یا نه. و در کل میتونید روند صحیح تغییر یا جا به جایی رو رو خیلی راحت تر و مطمئن تر پیش بگیرید.

اسکرول مپ Scroll map  همین صفحه نشون میده که اگه صفحه رو به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم، نصفهِ بالایِ قسمت اول، بیشترین توجه رو به خودش جلب کرده.

 

بررسی چند نقشه حرارتی دیگه

Softmedia نرخ تبدیل خود را ۵۱ درصد افزایش می دهد.

آنها از نقشه های حرارتی برای شناسایی مناطق مشکل دار در وبسایت خودشون استفاده کردند و با موفقیت عواملی که حواس بازدید کننده رو از محتوا اصلی پرت میکرد و مانع از انجام عمل مورد نظر میشد رو شناسایی کردن. پس از حذف این موارد نرخ تبدیل رو تا ۵۱ درصد افزایش دادند.

جفت تصویر سمت چپ تصاویری از نقشه گرما یا هیت مپ هستن که نشون میده گزینه “روی این قسمت کلیک نکنید” بازدید کنندگان رو از کلیک بر روی گزینه های اصلی منحرف کرده.

جفت تصویر سمت راست نشون می ده که یک نسخه آزمایشی ویدئویی، بازدیدکننده ها رو از تماس با Softmedia دور کرده بود. وقتی هر دو تا عامل رو حذف کردن، نرخ تبدیل برای هر صفحه بهبود پیدا کرد.

کارشناسان نرخ تبدیل Opt-Ins را ۲۵.۹ درصد بهبود بخشیدند.

تو آژانس CRO کارشناسان میخواستن نرخ تبدیل رو برای گزینه Opt-Ins در یک صفحه خاص بهبود بدن. داده های نقشه ی حرارتی نشون میداد که حواس بعضی از بازدید کننده ها به محتوای نوار کناری پرت میشده و هیچ وقت باکس Opt-Ins رو کامل نمی کردن.

 

 

یک آزمایش A/B نشون داد که تو صفحه جدیدشون که اون نوار کناری رو نداشت نرخ تبدیل برای گزینه Opt-Ins به اندازه ۲۵.۹ درصد بهبود پیدا کرد.

جواهر فروشی هَری فای Harry Fay نشتی وبسایت خودش رو گرفت.

جواهر فروشی Harry Fay متوجه عواملی شد که مشتری ها رو از هدف اصلی دور میکرد و روی سود فروش وبسایت تاثیر منفی میگذاشت، مثل: عدم اطلاع رسانی کوکی ها، یا سوالات بی پاسخ مشتری ها در روند سفارش و …

پس از شناسایی این موارد، این خرده فروش آنلاین تصمیم گرفت یه تغییراتی در طراحی وبسایت خودش ایجاد کنه.

این اسکرول مپ به شما نشون میده که درصد بیشتری از بازدید کنندگان در حال حاضر به محتوای مهم مورد نظر فروشنده توجه میکنند.

نتیجه گیری

نقشه حرارتی ستون فقرات CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل ست. و همچنین ابزاری ارزون برای قدرتمند کردنش محسوب میشه. نقشه های حرارتی تصویر واضح و روشنی از عملکرد بازدید کننده های شما در صفحه، بهتون نشون میدن. به لطف اونا شما میفهمین که آیا بازدیدکنندگان اصلا محتوا شما رو میبینن یا نه، به کدوم عناصر توجه میشه و کدوم عناصر نادیده گرفته میشه.

همونطور که اشاره شد، از یک نقشه حرارتی میشه برای بهینه سازی قیف فروش استفاده کرد. شما با استفاده از Heatmap میتونید به این سوال پاسخ بدین که چرا بازدید کننده ها سایت شما رو ترک میکنن؟ و بر اساس درک رفتار کاربر واقعی، نه تصور رفتار واقعی کاربر، میتونین به طراحی بهتری دست پیدا کنید و نرخ تبدیل رو افزایش بدید.

نقشه حرارتی یا هیت مپ به تمام سوالات شما در مورد نحوه تعامل کاربران با وبسایت پاسخ نمیده ولی بینشی به شما میده که به راحتی نمیتونید از سایر ابزارهای تحلیلی به دست بیارید.