سئو محتوا Content SEO محتوای سئو شده یا محتوا برای سئو SEO Content یا سئو SEO با استفاده از تولید محتوا یکی از مهمترین روشهای سئو داخلی On-Page SEO است که با تولید محتوای مرتبط و با کیفیت جایگاه صفحه را در لیست نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجو ارتقا میدهد.
اگر شما به تازگی پا به دنیای سئو و بهبود جایگاه سایت در لیست نتایج جستجوی گوگل کرده اید، در جلسات بازاریابی و بهبود رتبه سایت، عبارت سئو محتوا یا محتوای سئو به گوش تان خورده است.
در این مقاله تمام تلاشم را میکنم تا به شما نشان دهم سئو محتوا دقیقا چیست و چه کمکی به شما میکند. ظرافتهای زیادی در تولید محتوا برای سئو هست که باید مد نظر قرار دهید.
سئو محتوا چیست
برای درک بهتر واژه سئو محتوا یا سئو کانتنت بهتر است اجزای عبارت را بررسی کنیم:
- سئو SEO سرواژه یا سرنام عبارت بهینه سازی برای موتور جستجو Search Engine Optimization است که در مقاله سئو SEO چیست به طور مفصل به آن پرداخته ام. این مقاله به طور مداوم با آخرین اطلاعات و دادهها به روز نگه داشته میشود.
- محتوا Content به محتوای تصویری و متنی و محتوای صوتی و ویدیویی صفحات وب گفته میشود که توسط موتورهای جستجو برداشت، تحلیل، طبقه بندی، و آماده ارائه به عنوان نتایج جستجو در ازای درخواست جستجوی کاربران میشود.
با ترکیب این دو واژه سئو محتوا، هر نوعی از محتوا است که به منظور رسیدن به ترافیک بیشتر از طریق موتورهای جستجو ایجاد شده است. کمترین مواردی که لازم است برای سئو محتوا انجام شود عبارتند از:
- تحقیق کلمات کلیدی Keyword Research اگر به دنبال ایجاد ترافیک از طریق موتور جستجو هستید، بهتر است قبل از تولید محتوا حتما تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. با این کار کلمات کلیدی را هدف میگیرید که در حال حاضر دارای حجم مشخص و قابل قبولی از ترافیک هستند. به عبارت سادهتر باید حول مسائل و عنوانهایی محتوا تولید کنید که برای مردم اهمیت دارد و در موردش جستجو میکنند.
- بهینه سازی کلمه کلیدی Keyword Optimization به منظور مشاهده حداکثری در لیست نتایج جستجو، باید بدانید در کجای متن و به چه شکل از کلمه کلیدی استفاده کنید. تکرار کورکورانه کلمه کلیدی در متن مدت هاست که به تولید محتوای موثر در وب کمکی نمیکند. به این منظور باید تکنیکهای بهینه سازی داخلی On-Page Optimization را به خوبی رعایت کنید.
- سازمان دهی محتوا Content Organization محتوا در صفحات سایت شما باید به شیوهای منطقی سازماندهی و طبقه بندی شود. این موضوع نه تنها به سئو صفحات سایت شما کمک خواهد کرد، بلکه به بازدید کنندگان سایت هم ایده خوبی برای مرور و راههای دسترسی به نواحی مختلف سایت ارائه میکند
- ترویج محتوا Content Promotion محتوای تولید شده را نه تنها فقط در سایت، بلکه در شبکههای اجتماعی خود و در سایتهای دیگر نیز تبلیغ کنید. هر محتوا هر چقدر هم ارزنده و با کیفیت باشد تا دیده نشود، محبوب نخواهد شد.
هدف از تولید محتوا
اگر تنها هدف شما از تولید محتوا رسیدن به ترافیک ورودی از طریق موتور جستجو گوگل باشد به زودی شکست خواهید خورد و نتایج راضی کننده به نظر نخواهند رسید. بهتر است به صورت همزمان بر روی جلب رضایت موتور جستجو و همچنین کاربران و مشتریان خود تمرکز کنید. محتوایی با کمیت و کیفیت پایین که فقط در لیست نتایج جستجو کلیک میشود، اما ارزشی به بازدید کننده منتقل نمیکند خیلی زود با نرخ پرش Bounce Rate بالا و زمان ماندگاری Dwell Time پایین به سرعت از گردونه لیست نتایج جستجو حذف میشود. پس اگر عقیده به کار اصولی در رشد و ارتقای موقعیت سایت خود دارید، سئو محتوا را با تمرکز بر تولید محتوا برای جلب رضایت همزمان بازدید کننده و موتور جستجو در نظر بگیرید.
انواع مختلف سئو محتوا
سئو محتوا میتواند اشاره به هر یک از انواع زیر داشته باشد:
- صفحه محصول – صفحات معرفی محصول در هر سایت فروش یا فروشگاه آنلاین دیده میشود. در این صفحات یک محصول با درج مشخصات و تصویر و دیگر توضیحات با قیمت و امکان خرید آنلاین تعریف میشود. یک صفحه محصول خوب هم با سئو محتوا و هم از طریق صفحه فرود Landing Page مرتبط ترافیک جذب میکند.
- نوشته وبلاگ – وبلاگ از سادهترین روشهای جذب ترافیک از طریق سئو محتوا است. نوشتههای وبلاگ بازدید کننده را به شکل مطلوبی درگیر میکنند. نوشتههای وبلاگ هم میتوانند آموزنده و هم سرگرم کننده باشند. صفحات نوشته وبلاگ نسبت به صفحه معرفی محصول جذابیت بیشتری برای بازدید کننده دارد. لذا سئو محتوا در آن آسانتر است و بازدهی بیشتری دارد. این صفحات از طریق ارائه اطلاعات و دادههای دسته اول و با کیفیت، به سایت و برند تجاری شما اعتبار میبخشند. در این صفحات هر یک از انواع محتوا که در ادامه لیست میآیند را میتوانید قرار دهید.
- مقاله – انواع مقاله شامل مقاله خبری، مصاحبه، فیچرهای خبری و گزارش اخبار است. مقالات را در اکثر سایتهای خبری یا وبسایت روزنامهها یا مجلات پیدا میکنید.
- لیست – یک لیست List نوشتهای است که به صورت لیستی از نوشتههای کوچکتر در کنار هم گردآوری شده است. مثلا نوشتهای با عنوان «۱۰ روش جدید برای سئو محتوا» میتواند شامل ۱۰ نوشته مختلف باشد که در کنار هم گردآوری و یه یکدیگر لینک شده اند. همچنین بر اساس آمار نرخ کلیک چنین عناوینی معمولا بیشتر از نوشتههای ساده است.
- راهنما – یک راهنما Guide نوعی از محتوا است که شیوه دقیق انجام کار مشخصی را توضیح میدهد. میتوانید راهنما را به بازدید کننده به صورت کامل نشان دهید یا پس از نمایش بخش کوچکی از ابتدای راهنما از او بخواهید برای دسترسی کامل به محتوا مشخصات و ایمیلاش را در اختیار شما قرار دهد. ایجاد چنین مانعی برای دریافت سرنخ فروش Lead بسیار کمک کننده است ولی با این کار بهره سئو که از متن خوب و کامل آن نوشته خواهید برد را شدید کاهش میدهد.
- ویدیو – تعداد ویدیو در اینترنت بسیار کمتر از صفحات متنی است. در نتیجه ارتقای جایگاه صفحه در لیست نتایج جستجو با کمک ویدیو به مراتب سادهتر از کمک گرفتن از محتوای متنی است. بسته به حوزه فعالیت سایت شما استفاده از ویدیو میتواند کمک زیادی به بهبود رتبه سایت و سئو صفحه شما کند. ویدیوها برای کاربران و بازدید کنندگان جذاب هستند. در مقالهای تحت عنوان سئو ویدیو Video SEO رتبه اول گوگل با ویدیو، به طور مشخص به تاثیر ویدیو بر سئو صفحات و روشهای جذب ترافیک از طریق ویدیو پرداخته ام.
- اینفوگرافیک – اینفوگرافی Infography یا اینفوگرافیکس Infographics یا اطلاع نگاشت یا گرافیک اطلاع رسانی یا آزاد نگاری یا تصاویر نسبتا بزرگی که شامل حجم زیادی از داده و اطلاعات با استفاده از تصویر، نمودار و با نمایش انتزاعی حول یک موضوع مشخص و احتمالا دارای زمان و تاریخ هستند. در سئو محتوا برای این نوع از محتوا قابلیت هدایت ترافیک زیادی به صفحه شما را داراست. از آنجا که حجم زیادی از داده در قالب تصویر ارائه شده و قابل خواندن به صورت متنی توسط موتور جستجو نیست، خیلی مهم است که بخش متنی صفحه شامل اینفوگرافیک را به شکل صحیح و موثری بر روی محتوای مذکور بهینه سازی کنید.
- اسلایدشو – اسلایدشو SlideShow یا اسلایدر Slider یا کروسل Carousel یا چرخ و فلک یا گردونه تصاویر گونه موثری از سئو محتوا است که در آن چند تصویر مرتبط به صورت اتوماتیک یا دستی به صورت هر بار یکی در فضای محدود نمایش داده میشوند. در مواردی یک تصویر بسیار گویاتر و موثر از چندین جمله در متن است. در سئو محتوا برای اسلایدشو، سئو کردن صحیح عنوان تصاویر، کپشنها و زیرنویسها و جملات توضیحی از اهمیت ویژهای برخوردار است. همچنین در سئو کردن نام فایلها دقت کنید و فایلها را با نامهای غیر مرتبط یا ناخوانا ذخیره و بارگذاری نکنید.
- واژه نامه – فهرست واژگان Glossary یا فهرست اصطلاحات یا فرهنگ موضوعی فهرست مرتب شده واژگان تخصصی حول موضوعی مشخص است. میزان استفاده افراد از گوگل برای پیدا کردن معنی یا کاربرد واژهای خاص نسبت به استفاده آنها از فرهنگ لغات Dictionary به مراتب بیشتر است. بسیار از افراد حتی فرهنگ لغت در منزل ندارند یا اگر دارند جای آن را فراموش کرده اند. اگر در حوزه یا صنعت خاصی مشغول به فعالیت هستید، یکی از راههای موثر سئو محتوا این است که فهرستی از واژگان تخصصی حوزه آماده کنید و به صورت مدون در سایت خود قرار دهید تا به وسیله آن از طریق موتورهای جستجو نظیر گوگل ترافیک بیشتری به سایت خود هدایت کنید.
- دایرکتوری – دایرکتوری Directory یک تکسونومی یا آرایه شناسی Taxonomy از لینک به سایتها یا منابع مختلف بر روی یک موضوع مشخص است. برای مثال یک وبلاگ گل و گیاه ممکن است یک دایرکتوری برای مکانهای خرید گل و گیاه ایجاد کند و در آن طیف وسیعی از فروشندگان عمده گل و گیاه تا گلفروشیهای جزء را لیست کند. این کار سبب ایجاد ترافیک ورودی زیاد به صفحه مورد نظر خواهد شد.
تدوین استراتژی سئو محتوا برای سایت
اگر تا به امروز به صورت دیمی و بدون استفاده از استراتژی معین برای سایت خود تولید محتوا میکرده اید، و در این حین آرزو و امید زیادی داشتهاید که یکی از این محتواها منجر به ایجاد ترافیک چشمگیر برای سایت شما شود، زمان آن رسیده که این رویه را کنار بگذارید و برای تولید محتوا استراتژی مدونی اتخاذ کنید. در ادامه چهار مرحله مهم را برای تدوین استراتژی تولید محتوا و به عبارت سادهتر استراتژی محتوا برای سایت و سئو شرح میدهم:
اهداف خود را مشخص کنید
قبل از هر چیز اهداف خود را از راه اندازی سایت و کسب و کار آنلاین مشخص کنید. آیا به دنبال فروش آنلاین هستید؟ آیا میخواهید از راه افزایش ترافیک به فروش جایگاه تبلیغات در سایت اقدام کنید؟ اهداف شما تغیین کننده انواع مشخص محتوا و استراتژی سئو محتوا هستند که باید به کار بگیرید. اگر به دنبال افزایش فروش آنلاین هستید، اولین مواجهه با صفحات شما باید بیاندازه جذاب باشد. صفحات محصول شما باید شامل اطلاعات ارزشمندی باشند که برای موتورهای جستجو و همچنین بازدیدکنندگان بهینه سازی شده است.
پس از طراحی صفحات محصول جذاب و پر محتوا باید از یک وبلاگ به روز و مفید در زمینه مرتبط بهره بگیرید. در صفحات مختلف وبلاگ نحوه و دلیل نیاز به محصولات خود را به صورت هوشمندانه شرح دهید و از لینکهای مناسب در موقعیتهای صحیح استفاده کنید تا بازدید کننده را به استفاده از محصولات خود ترغیب کنید. در این زمینه رعایت تعادل و میانه روی را در نظر بگیرید. وبلاگی که به طور آزاردهنده فقط برای تبلیغ محصولات شما طراحی و ایجاد شده است به زودی بازدید کنندگان مشتاق را فراری خواهد داد.
اگر هدف شما از طراحی سایت ایجاد بستری برای فروش جایگاههای تبلیغاتی است و به دنبال جذب خواننده زیاد هستید، باید بر محتوای با کمیت و با کیفیت بالا تمرکز کنید. در اینجا باید از نوعی از استراتژی محتوا به نام محتوای چسبان Sticky Content بهره بگیرید و محتوایی تولید کنید که خواننده را در صفحات مختلف سایت شما نگه دارد و یا او را به بازگشت به این سایت ترغیب کند.
به مخاطب خود فکر کنید
مخاطب خود را بشناسید. این کار را میتوانید با استفاده از پرسشنامههای متعدد در صفحات سایت یا استفاده از ابزارهای تحلیل شبیه گوگل آنالیتیکس انجام دهید. در استراتژی سئو محتوا سعی کنید محتوایی تولید کنید که مناسب طیف مخاطب شما باشد. محتوایی که برای مخاطب ۱۳ ساله تولید میکنید بسیار متفاوت از محتوایی است که برای مخاطب ۴۰ ساله در سایت قرار میدهید. جنسیت، طبقه اجتماعی، تحصیلات، شغل و پیشه و فاکتورهایی از این قبیل را برای مخاطب خود در نظر بگیرید.
تقویم محتوا را ایجاد و مدیریت کنید
وقتی مخاطب هدف را شناسایی کردید، باید یک تقویم محتوا Editorial Calendar ایجاد کنید. این تقویم یک زمان بندی برای انتشار محتوای جدید در سایت است که در آن نوع و موضوع محتوا و نویسنده آن همراه با محدودیت زمانی تعریف شده است. با این کار شما به حفظ نظم در رویه انتشار و تولید محتوا مقید میشوید. در زمینه به کار گیری تقویم محتوا به نکات زیر توجه کنید:
- تقویم را به اشتراک بگذارید – از تقویم گوگل یا آوتلوک یا ابزارهای اشتراک گذاری به منظور اشتراک تقویم با دیگر اعضای تیم تولید محتوا استفاده کنید. بر روی این ابزارها از یادآوری استفاده کنید تا تولید محتوا رویه پیوسته خود را حفظ کند و با نزدیک شدن به محدودیتهای زمانی از پیش تعیین شده افراد مطلع شوند.
- محتوای خاص تکرار شونده تولید کنید – مثلا اگر یک وبلاگ غذا و خوراکی دارید، ماهی یک بار به صورت کاملا منظم و از پیش تعیین شده یک دستور پخت غذای مخصوص رژیم گیاهخواری جدید معرفی کنید. به خوانندگان انتشار ماهانه چنین دستور پختی را اطلاع رسانی کنید تا بازدید کنندگان به سایت شما مرتب سر بزنند.
- زمان لازم برای انواع محتوا را به درستی محاسبه کنید – زمان لازم برای تولید محتوای متنی قطعا با زمان لازم برای تولید محتوای اینفوگرافیک یا ویدیو متفاوت است. سعی کنید زمان لازم برای ویرایش و بازنگری انواع مختلف محتوا را به درستی در نظر بگیرید تا محدودیتهای تقویم محتوا همیشه رعایت شوند.
- تقویم را تا زمانهای طولانی پر نکنید – استراتژیهای بازاریابی ذاتا با توجه به تغییرات بازار متغیرند. سعی نکنید تقویم محتوا را برای چندین ماه پر کنید. یک بازه زمانی ۱ تا ۲ ماهه بهترین گزینه است.
تحلیل و ارزیابی مجدد سئو محتوا
مهمترین قسمت در تولید محتوای با کیفیت و سئو محتوا ارزیابی همیشگی عملکرد سایت است. پیوسته از طریق کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس و پنل الکسا و دیگر ابزارهای شناخته شده تحلیل و ارزیابی موقعیت صفحات و کلمات کلیدی سایت، وضعیت صفحات مختلف سایت و محتوای خود را زیر نظر بگیرید. معیارهای خوبی برای پیشرفت وجود دارند. مثلا میتوانید از میزان بازدید صفحه، لینکهای ورودی به صفحه، تعداد نظرات و کامنتها و میزان به اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی و یا حتی نرخ تبدیل Conversion Rate به عنوان معیارهایی برای ارزیابی موفقیت محتوای سئو شده استفاده کنید. ارزیابی سئو محتوا باید با دو هدف مشخص انجام شود:
- دلایل موفقیت خود را بررسی کنید تا قابل تکرار در آینده باشد – به دنبال کشف الگوها باشید. آیا مخاطبان شما از محتوای ویدیویی استقبال میکنند؟ آیا مخاطبان شما سوالات زیادی را در قسمت نظرات مطرح میکنند؟ سعی کنید مخاطبان خود را بهتر بشناسید.
- زمانی را به آپدیت و به روز رسانی محتوای قدیمی تخصیص دهید – شما با گذشت زمان پیشرفت کرده اید. پس قطعا به مرور زمان تجربیات ارزشمندی به دست آوردید که در گذشته فاقد آن بودید. بهتر است زمانی را برای به روز رسانی محتوای قدیمی تخصیص دهید و از انطباق آن با جدیدترین الگوها اطمینان حاصل کنید. اگر نوشتههایی دارید که ترافیک زیادی جذب نمیکنند برایش زمان صرف کنید و سعی کنید با ترکیب کلمات کلیدی و استفاده از سئو محتوا بهتر و استفاده از انواع محتوا ترافیک آن را تا سطح معقولی افزایش دهید.
کپی رایتینگ Copyrighting یا تبلیغ نویسی
کپی رایتینگ به تولید خلاقانه محتوا به منظور تبلیغ یا درج در آگهی تبلیغاتی گفته میشود. متن یا تصویر محتوای کپی رایتینگ که به منظور قرارگیری در بیلبورد یا اشعار تبلیغاتی با استفاده از خلاقیت فرد کپی رایتر به وجود آمده معمولا شامل نکتهای نغز یا کلامی موزون و آهنگین یا دارای جنبههایی از طنز است که در ذهن مخاطب ایجاد نشاط و لذت و جلب توجه میکند.
کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی یکی از جنبههای مهم سئو محتوا است. شما باید مقالات و نوشتههایی در سایت خود قرار دهید که برای مخاطب جذاب باشند و مخاطب و بازدید کننده را به باقی ماندن در صفحه یا صفحات مختلف سایت ترغیب کنند. در عین حال باید محتوا را به اندازه کافی برای گوگل هم جذاب کنید. اگر در این کار افراط به خرج دهید چیزی جز یک متن و محتوای وحشتناک که مخاطبان را فراری میدهد حاصل نخواهد شد. جانب اعتدال را نگه دارید.
کپی رایتینگ با یک ایده اصیل شروع میشود
مهمترین قسمت در تبلیغ نویسی ایده اولیه است. ایده باید ناب و عالی باشد. محتوای تولید شده طی فرآیند سئو محتوا باید با کیفیت و تازه باشد. باید با تمام نوشتههای موجود در اینترنت در زمینه مشابه متفاوت باشد. باید محتوایی باشد که مردم از خواندن و دیدن آن لذت ببرند.
اگر تحقیق کلمه کلیدی را به خوبی انجام داده باشید به لیستی از کلمات کلیدی رسیدهاید که گزینههای مناسبی برای تولید محتوا هستند. یک کلمه کلیدی هنوز یک موضوع و عنوان مناسب نیست. از ترکیب کلمه کلیدی با ایده اصیل، به موضوع و سپس به عنوان مناسب میرسید.
نیاز نیست حتما به دنبال موضوعی باشید که هیچ کسی در اینترنت در موردش صحبتی نکرده است. چنین موضوعی به راحتی پیدا نمیشود و هدف هم فقط این نیست. گرچه پیدا کردن چنین موضوعی واقعا شانس زیادی برای سئو صفحه شما ایجاد میکند ولی حتی بیان نظرات خود در مورد موضوعات رایج نیز یک ایده اصیل است.
سعی کنید ذهن مخاطب را بخوانید
در سئو محتوا با استفاده از کپی رایتینگ باید به مخاطب و آنچه در ذهن او میگذرد اهمیت بدهید.
- می خواهید به مخاطب خود چه بگویید؟
- پیام اصلی نوشته و محتوای شما چیست؟
- هدف شما از نگارش این نوشته یا تولید این محتوا چیست؟
- مایلید مخاطب پس از مطالعه نوشته یا مشاهده محتوا چه کند؟ مایلید نوشته را به اشتراک بگذارد؟ یا محصول مرتبطی از شما بخرد؟ یا نوشته مرتبط دیگری بخواند؟ یا…
فکر کردن عمیق به این پرسش ها، شما را به ایده اصیل نزدیک و شروع تولید محتوای مناسب را تسهیل میکند.
طراحی محتوا Content Design
طراحی محتوا یا طراحی محتوا برای سئو، فرآیندی است که به شما در تولید محتوا بر مبنای خواستههای واقعی کاربر نهایی کمک میکند. طراحی محتوا نه تنها به شما کمک میکند تا خواسته مخاطب را دریابید، بلکه بیشتر بر این تاکید دارد که نیاز واقعی مخاطب چیست. طراحی محتوا نوع جدیدی از نگاه به محتوا است که به شما در تولید محتوای با کیفیت کمک زیادی میکند.
نتیجه گیری از سئو محتوا
سئو محتوا سهم مهمی در سئو صفحات در وب دارد. این حوزه به جنبههای گوناگونی از سازمان دهی محتوا در سایت میپردازد. توجه به محتوا و سئو محتوا در ارتقای رتبه گوگل ضروری است. الگوریتمهای گوگل با خواندن و تحلیل محتوای صفحات سایت تصمیم میگیرند که لینک صفحه شما را در چه جایگاه و رتبهای قرار دهند. همگی این جمله را شنیدهایم که محتوا پادشاه است. شما برای رسیدن به جایگاه اول گوگل نیاز به محتوای دسته اول درجه یک با کیفیت مرتبط با حجم مناسب دارید. محتوایی که ضمن تاکید و تمرکز بر کلمات کلیدی مشخص از ساختار خوبی برخوردار باشد و نیازهای مخاطب را به خوبی شناسایی کرده و به آن پاسخ دهد. صرف زمان و پول بر روی تولید محتوای با کیفیت، یک هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است.
فرم و لیست دیدگاه
هنوز دیدگاهی وجود ندارد.