کوتاه کننده URL خوب (که به عنوان کوتاه کننده لینک هم شناخته میشه)، به شما امکان میده دو تا کار رو انجام بدین: ۱ـ لینک هایی که از کاراکترهای زیادی استفاده نمیکنن به اشتراک بزارین. ۲ـ عملکرد رو اندازه گیری کنین. یه مواقعی هست که برای انسان‌ها، کوتاه بودن ویژگی خوبی به نظر نمیرسه، مثلاً وقتایی که شریک زندگی شما خوراکی‌های خوشمزه رو میذاره تو اون کابینت بالایی و دست شما بهش نمیرسه. اما میشه گفت همیشه داشتن URL کوتاه بهتره! به همین دلیل ابزار مفیدی وجود داره تحت عنوان کوتاه کننده لینک که به همین منظور در دسترس شما قرار گرفته. با استفاده از ابزار کوتاه کننده URL ، هر آدرس وبسایت طولانی و نامناسب رو میشه تنها با کلیک روی یک دکمه به چند تا کاراکتر کوتاه کاهش بدین.

در این مقال همه مواردی که باید درمورد نحوه استفاده از کوتاه کننده های URL بدونین و این که چرا اونها باید به یک قسمت اساسی از مجموعه ابزار رسانه های اجتماعی شما باشن، آورده شده.

کوتاه کننده های URL ابزاری هستن که یک URL بسیار کوتاه و منحصر به فرد ایجاد میکنن که به وبسایت خاص مورد نظر شما هدایت میشه.

اونها URL رو کوتاه‌تر و ساده‌تر میکنن

URL جدید و کوتاه‌تر شما معمولاً شامل آدرس کوتاه شده‌ سایت به علاوه ترکیبی از حروف تصادفی است.

به عنوان مثال اگر من یک URL مانند animalplanet.com/tv-shows/puppy-bowl/full-episodes/puppy-bowl-xvi رو در یک ابزار کوتاه کننده لینک وارد کنم، این لینک ow.ly/uK2f50AJDI6 رو تولید میکنه. ابزار کوتاه کننده ۴۸ کاراکتر این لینک رو کم میکنه، اما همچنان امکات دسترسی به سایت موردنظر رو به شما میده.

در بعضی موراد، حتی میتونین این مینی URL رو با یک عبارت سفارشی، شخصی سازی کنین. اوه! چه قدرتی!

چرا از کوتاه کننده URL استفاده می‌شود؟

اگر قصد دارین لینکی رو به اشتراک بذارین، دلایل خوبی برای استفاده از کوتاه کننده URL وجود داره.

اگر به یک صفحه خاص در عمق وبسایت خودتون لینک میدین یا از پارامترهای UTM برای ردیابی بازدیدکنندگان خودتون استفاده میکنین، ممکنه خودتون رو با یک URL طولانی درگیر کنین.

یک URL بزرگ رو در هر مکانی که استفاده کنین تقریباً نامنظم به نظر میرسه (در پست‌های اجتماعی که از طریق متن به اشتراک گذاشته میشن و در ایمیل ارسال میشن).

اما بدتر از اون اینه که URL های طولانی معمولاً مشکوک به نظر میرسن. با وجود اون همه حروف، بک‌اسلش، عدد و علامت سوال، وقتی روی اون کلیک میکنیم ممکنه هر اتفاقی بیافته! هرچیزی!

  • با استفاده از یک URLی که کوتاه‌تره، همه چیز رو مرتب، خوب و دوستانه نگه دارین 🙂

اگر آگاهی از برند شما بخشی از استراتژی شما در رسانه های اجتماعی است، کوتاه کننده لینک سفارشی یکی از ابزارهایی هست که به افزایش آگاهی از برند شما کمک میکنه.

کوتاه کننده های URL که به شما امکان میدن لینک کوتاه خودتون رو شخصی سازی کنین، در واقع فرصتی برای افزایش آگاهی از برند شما در اختیار شما قرار میدن.

بیشتر سایت های کوتاه کننده لینک، معیارهای ردیابی رو ارائه میدن.این اطلاعات راجع به این است که چه کسی، کجا و چه زمانی روی لینک شما کلیک کرده (اطلاعاتی که به شما کمک میکنن ROI را محسابه کنین).

برای ردیابی آسون ترافیک منبع، انواع متن کوتاه رو با استفاده از پارامترهای مختلف UTM ایجاد کنین. اون رو با سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل (مانند Google Analytics) ترکیب کنین و خودتون رو برای موفقیت در بازاریابی آماده کنین.

بیشترین بهره با URL های کوتاه

محدودیت کاراکتر در توییتر دقیقاً ۲۸۰ کلمه است. بنابراین خلاصه نگه داشتن پست‌ها در این فضا کلیدی است. حتی برای پست در اینستاگرام یا فیسبوک که محدودیت کاراکتر زیادی وجود نداره، بهتره لینک ها رو کوتاه نگه دارین. یکی دیگه از مزیت‌های لینک های کوتاه اینه که اونها برای پیام کوتاه و ایمیل هم مناسب هستن.

فراتر از مزایای عملکردی یک URL کوتاه، اینه که اونها راحت‌تر به یاد میمونن. اگر یه نشرینه عروسی سعی داره مطالب ارسالی رو در گوگل فرم جمع آوری کنه، به عنوان مثال بخواد فالوور ها رو به docs.google.com/forms/d/1ezpZnYSA08L3nlsLzgjKToA76qKYgFpKzW5FMaKLoxI هدایت کنه، به نظر آزار دهنده میرسه. به همین منظور استفاده از یک شات لینک سفارشی مانند bit.ly/submitRW هم قابل درک و هم قابل یادآوری است. کارت‌های ویزیت و تبلیغات چاپی رو از این طریق کوتاه کنین. اگر افراد بتونن در مرورگر خودشون فقط با فشار چند تا کلیک URL شما رو تایپ کنن، به احتمال زیاد ترافیک بیشتری رو کسب میکنین.

کوتاه کننده های URL چطور کار میکنن؟

به نظرتون این کوتاه کننده‌های لینک چطوری کار میکنن؟!

کوتاه کننده های لینک با با ایجاد یک ریدایرکت به URL طولانی شما کار میکنن. وارد کردن یک URL در مرورگر اینترنت شما درخواست HTTP رو به وب سرور ارسال میکنه تا یک وبسایت خاص رو جذب کنه. چندین نوع مختلف از کد پاسخ HTTP تغییر مسیر وجود داره، اما به دنبال مواردی باشین که از تغییر مسیر دائمی ۳۰۱ استفاد میکنن (انواع دیگه ممکن است به رتبه بندی سئو شما آسیب برسونن).

گوگل کوتاه کننده URL محبوب خودش رو در بهار ۲۰۱۹ کرد، اما خوش‌بینانه، ده‌ها گزینه جایگزین وجود داره و بدبینانه این که ما نمی‌دونیم بین این ده‌ها گزینه جایگزین، کدوم رو انتخاب کنیم. از زمان خاموش شدن Google URL Shortener، اینترنت در جستجوی بهترین گزینه بعدی است. اما هیچ پاسخ صحیحی وجود نداره، چون خدمات مناسب برای شما، در نهایت به نیازها و انتظارات شما بستگی داره.

  • توصیه ما: به دنبال سرویس‌های کوتاه کننده‌ای باشین که به شما امکان بده لینک های خودتون رو شخصی سازی کنین، یا دارای تجزیه و تحلیل داخلی هستن. برای کمک به شما در یافتن بهترین سیستم کوتاه کننده، ما اونها رو با همدیگه مقایسه کردیم.

Bitly

Bitly یک سرویس کوتاه کننده لینک کامل و درجه یک است. بخشی از جذابیت Bitly به دلیل سادگی و آسون بودن کار با اون است. Bitly، یک داشبورد جامع داره که در اون میتونین بیش از ۲۰ نقطه داده در زمان واقعی، از جمله مکان بازدید کنندگان، اشتراک‌های ارگانیک و موارد دیگه رو ردیابی کنین. استفاده از این ابزار برای ردیابی کمپین‌ها هم آسون است.

با استفاده از حساب محدود Bitly، میتونین نیمی از URL های کوتاه شده خودتون رو سفارشی کنین و نرخ کلیک رو ردیابی کنین. این یک طرح رایگان است و به خوبی میتونه برای برخی از مشاغل کوچیک مناسب باشه.

طرح Basic یک دامنه سفارشی رایگان فراهم میکنه که به شما امکان میده ۱۵۰۰ لینک در هر ماه ایجاد کنین و داده‌های بیشتری در مورد کسانی که لینک های شما رو کلیک میکنن نشون میده.

Bitly بهترین کوتاه کننده URL برای مشاغل بزرگی است که به دنبال برند سازی و پیگیری لینک ها هستن؛ و برای مشاغل کوچیک که میخوان URL کوتاه تولید کنن و آمار خودشون رو برای تعداد متوسطی از کمپین‌ها دنبال کنن، یک گزینه‌ عالی است.

قیمت Bitly : 

طرح رایگان: وجود داره.

طرح پولی:  از ۳۵ دلار در ماه شروع میشه.

Rebrandly

در حالی که Rebrandly یک کوتاه کننده URL مانند سایر موارد است، اما ویژگی‌هایی داره که اون رو منحصر به فرد میکنه. Rebrandly معتقد است که برندها، چه یک محصول باشن چه یک شخص، از شخصی سازی لینک ها به محتوایی که از سراسر وب به اونها ارجاع میدن، ارزش کسب میکنن. طرح رایگان اونها پنج دامنه سفارشی رو ارائه میده.

قیمت Rebrandly

طرح رایگان: وجود داره.

طرح پولی: از ۲۹ دلار در ماه شروع میشه.

Polr

Polr یک پروژه اپن سورس است که به افراد با دانش فنی اجازه میده میزبان کوتاه کننده URL خودشون باشن. اگه توانایی برنامه نویسی دارین میتونین از این ابزار موجود استفاده کنین. اگر چه این برنامه مشابه Yourls، یکی دیگه از کوتاه کننده های لینک اپن سورس و رایگان است، اما Polr ظاهر جذاب و مدرن‌تر و طراحی مینیمالیستی داره.

قیمت Polr: رایگان

TinyURL

کوتاه کننده لینک رایگان TinyURL از سال ۲۰۰۲ در این عرصه وجود داره. این ابزار مفید برای مواقعی است عجله دارین و نیار به یک لینک کوتاه دارین که هرگز منقضی نمیشه. TinyURL میتونه URL کوتاه‌تری رو به شما پیشنهاد بده یا نتیجه رو برای شما شخصی سازی کنه. اگرچه استفاده از TinyURL کاملاً رایگان است، اما هیچ گزارش یا اطلاعاتی درباره لینک ها و محبوبیت اونها نداره.

قیمت TinyURL: رایگان

BL.INK یک سرویس کوتاه کننده لینک با ویژگی‌های کامل است که نه تنها میتونه URL های طولانی رو به لینک های کوتاه تبدیل کنه، بلکه میتونه ترافیک حاصل از لینک های شما رو هم ردیابی کنه. داشبورد این سرویس لینک های پرطرفدار و آمار کلی رو نشون میده. به شما امکان میده ترافیک لینک خودتون رو به روش‌های جدید و سفارشی مشاهده کنین و برای ردیابی و هماهنگی کمپین‌ها مناسب هستن.

BL.INK چهار نمونه از برنامه‌های پولی رو ارائه میده تا براساس تعداد لینک‌هایی که برای تولید و پیگیری لازم دارین، گزینه‌های مختلفی رو به مشاغل کوچک، تیم‌ها و شرکت ها ارائه بده.

کسانی که حساب رایگان دارن میتونن ۱۰۰۰ تا لینک ایحاد کنن، و تا ۱۰۰۰ تا کلیک در هر لینک ردیابی کنن. اگر صاحب مشاغلی هستین که به کوتاه کننده لینک با سرویس کامل احتیاج دارین، BL.INK یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

قیمت BL.INK:

طرح رایگان: وجود داره.

طرح پولی:

  • برنامه کارشناسی از ۱۲ دلار در ماه شروع میشه.
  • مشاغل کوچک از ۹۹ دلار در ماه شروع میشه.

Hyperlink یک کوتاه کننده URL پر پیچ و تاب موبایل است. یکی از ویژگی‌هایی که این ابزار کوتاه کننده لینک رو منحصر به فرد میکنه اینه که هر زمان کسی روی یکی از لینک های شما کلیک کنه، روی دستگاه تلفن همراه شما نوتیفیکیشن میاد. این سرویس شامل  ویژگی تجزیه و تحلیل و پیگیری بیشتر است، بنابراین میتونین درباره مخاطبان خودتون ازجمله موقعیت مکانی اونها اطلاعات بیشتری کسب کنین.

مانند اکثر سرویس‌های موجود در این لیست، Hyperlink یک برنامه رایگان داره که با استفاده از اون میتونین این سرویس رو امتحان کنین.

قیمت Hyperlink:

طرح رایگان: وجود دارد.

طرح پولی: ۱۰ دلار در ماه برای افزودن دامنه سفارشی.

T2M

T2M یکی دیگه از سرویس های کوتاه کننده لینک کامل است که شامل داشبورد فعالیت و ردیابی ترافیک است. این سیستم دو تا داشبورد داره، یکی برای اطلاعات مکان و دیگری برای دستگاه و سیستم عامل، که به خوبی طراحی شده و خوانایی اونها آسونه. این طرح رایگان تعداد URL هایی رو که میتونین ایجاد کنید و همچنین تعداد کلیک هایی رو که میتونین ردیابی کنین رو محدود نمیکنه. 

T2M یک کوتاه کننده URL مناسب برای مشاغلی است که داشبورد دلپذیر و تولید کد QR به صورت خودکار میخوان.

قیمت T2M:
طرح رایگان: وجود ندارد.

طرح پولی:

  • برنامه اولیه از ۵ دلار (هزینه یکبار مصرف)
  • استاندارد از ۹.۹۹ دلار در ماه
  • و نرم افزار از ۲۹.۹۹ دلار در ماه شروع می شود.
  • (طبقات قیمت بالاتر و برنامه های سفارشی موجود است)

کلام آخر

کوتاه کننده های لینک نکات مثبت و منفی رو ارائه میدن. دونستن این که چه زمانی بهتره از اونها استفاده کنیم، دشوار است. با این حال دانش قدرت است و با مطالعه نکات مثبت و منفی میتونین در مورد این که آیا اونها برای شما صحیح هستن یا نه اطلاعات کسب کنین.