تا اینجای کار کلی درباره تولید محتوا و استراتژی‌های اون مقاله خوندین و تحقیق کردین ولی آیا تا حالا از خودتون پرسیدین اصلاً تولید کننده محتوا کیه و چه کارهایی انجام میده؟ اون بنده خدایی که برای شما این همه زحمت میکشه و ایده پردازی میکنه از کجا به این نقطه رسیده و چه راهی رو طی کرده؟

دقیقاً موضوع اصلی بحث امروز ما هم همین تولید کننده محتواست و میخوایم بدونیم اصلاً یه آدم چطوری به یه تولید کننده خفن و خلاق تبدیل میشه!

تولید کننده محتوا کیست؟

تولید کننده محتوا یه نقش اساسی تو هر سایتی داره و اگه بخوایم برای اون یه مثالی بزنیم میتونیم بگیم که نقش اون تقریباً مثل یه تهیه کننده برای یه فیلمه! اگه برای یه فیلمی تهیه کننده‌ای وجود نداشته باشه میشه گفت که اصلاً اون فیلم ساخته نمیشه! اگه بخوایم یه خرده واضح‌تر توضیح بدیم اینه که ما همیشه تصور میکنیم که تهیه کننده‌ها کاری انجام نمیدن و فقط از تولید یه فیلم سود میبرن! واسه همین فکر می‌کنیم تولید کننده محتوا هم کار زیادی انجام نمیده و آخر سر هم یه پول زیادی به جیب میزنه!

باید بگیم که این طرز تفکر اشتباهه و تهیه کننده همیشه تو ساخت یه برنامه کلیدی‌ترین نقش رو ایفا میکنه؛ به این صورت که نویسندگان فیلنامه رو مینویسن، کارگردانان فیلم رو فیلمبرداری میکنن و سایر کارها بر روی دوش تهیه کننده است. وظایفی که یه تهیه کننده داره اینه که هماهنگی بودجه، بازیگرانی که قراره تو اون فیلم بازی کنن، کارهای تبلیغات یه فیلم، ویرایش اون فیلم و حتی غذایی که باید سرو بشه همه و همه رو هماهنگ کنه. حتی اونها مدت‌ها تجزیه و تحلیل میکنن که ببینن اون فیلمی که توسط نویسنده نوشته شده به اندازه کافی مخاطب خودش رو داره یا نه؟

خب این یه مثال واضحی بود که ما گفتیم تا شما اهمیت یه ایجاد کننده محتوا رو که تقریباً مثل یه تهیه کننده فیلم عمل میکنه رو متوجه بشین.

نباید‌ها
پس ما هیچ وقت نباید نقش کلیدی یه تولید کننده محتوا رو نادیده بگیریم!

قبل از این که بخوایم راجع به نقش تولید کننده محتوا ادامه بدیم بهتره که شما بدونین اصلاً هدف از تولید محتوا چیه؟ هدف از تولید محتوا افزایش ترافیک وب سایت، شناساندن خودمان به دیگران، تبلیغ کردن محصول بدون این که مثل سایر تبلیغات برای مخاطب خسته کننده باشه (یعنی تبلیغ در بستر محتوا) و خیلی اهداف دیگه که بحث راجع به اونها از موضوع اصلی ما فاصله میگیره، اما تولید محتوا برای هر سایتی یه کار ضروری محسوب میشه.

خب دوباره برگشتیم به موضوع اصلی و شما باید این رو بدونین که تولید محتوا بیشتر از هر شغل دیگه‌ای نیاز به خلاقیت و ایده داره. یعنی خلاقیت یه نویسنده محتوا باعث ارتقاء محتوا و در نتیجه پیشرفت کل سایت میشه. حالا ما میخوایم در ادامه به شما بگیم که اصلاً چجوری میتونین یه تولید کننده محتوای خلاق و موفق بشین؟

چطوری یه تولید کننده محتوای خلاق بشم؟

خب شما تا به حال اصلاً راجع به ایجاد یه محتوا فکر کردین؟ آیا تا به حال فکر کردین که مهارت و انگیزه لازم رو برای ایجاد یه محتوا دارین یا نه؟ آیا اصلاً چیزی راجع به بازاریابی محتوا به گوشتون خورده؟

ما اعتقاد داریم که تولید کردن محتوا علاوه بر این که میتونه یه شغل پر درآمد در گذر زمان باشه، میتونه یه بستری برای پیاده کردن ایده‌های شما و ساختن یه محتوا یجذاب به همراه یه تیم پرانرژی باشه!

خب همونطور که ذکر کردیم نویسنده محتوا باید یه فرد باهوش و خلاق باشه. چون یه فرد خلاق یه محتوای خلاق رو ایجاد میکنه و از این طریق میتونه نتیجه مثبتی رو به وجود بیاره. حالا یه سری نکات و الزامات وجود دارن که ما یکی یکی اونها رو ذکر میکنیم.

الزامات تولید کننده محتوای خلاق

  1. داشتن ۳ تا ۵ سال تجربه کپی رایت در بازاریابی دیجیتال، ترجیحاً در یه نمایندگی
  2. توانایی درک و انتقال مفاهیم فنی پیچیده
  3. داشتن تجربه قبلی در تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال مثل SEO و Email
  4. درک تکنیک‌های بهینه سازی موتور جستجو

خب حالا ما در ادامه میخایم بگیم که اصلاً این شخص چه مسئولیت‌هایی داره و چرا هر سایتی به چنین فردی نیاز داره؟

تولید کننده محتوا

وظایف و مسئولیت‌های تولید کننده محتوا

  1. همکاری با مدیران رادیو و سازمان ها
  2. جمع آوری، ویرایش و ضبط صدا
  3. ارتقا بخشیدن به ایده‌ها
  4. شرکت کردن در جلسات برنامه ریزی
  5. رسیدگی به نیازهای تولیدی و پرونده‌ها
  6. حفظ و توسعه ارتباطات با سایر ارائه دهندگان محتوا
  7. گسترش پشتیبانی فنی، ویرایش و تولید برای کاربران
  8. پوشش دادن کلیه اتفاقات و رویدادها در طول روز روی سیتم‌ عامل‌ها
  9. دسترسی به اخبار جدید با برقرار کردن ارتباط با خبرنگاران در سیستم عامل‌های مختلف
  10. مدیریت کردن گروهی از کاربران دائمی وب سایت
  11. ایجاد بخش‌های خبری، صفحه اصلی و همچنین ایجاد بخش نظر سنجی در وب سایت
  12. گسترش مقالات اصلی در وب سایت خود و استفاده از منابع مختلف برای ایجاد رویدادها
  13. هماهنگ شدن با سردبیران ارشد مراکز رسانه در نیویورک برای افزودن رویدادهای ملی
  14. آماده کردن وب سایت برای تعطیلات آخر هفته به منظور ویرایش و ایجاد رویداد

یه نکته دیگه که باید راجع به یه تولید کننده محتوا بدونین و اصلاً ببینین که شما میتونین یه تولید کننده محتوای خلاق و موفق باشین یا نه، ویژگی‌های شخصیتی شماست. خب از اونجایی که تولید کردن محتوا یه شغل محسوب میشه شما باید مثل هر شغل دیگه‌ای ببینین که از نظر شخصیتی میتونین این شغل رو انتخاب کنین و از این طریق آینده شغلی خودتون رو تنظیم کنین یا نه؟

ویژگی‌های شخصیتی تولید کننده محتوا

  1. یه تولید کننده محتوای خلاق دوست داره که راجع به صنایع و محصولات جدید بدونه و اطلاعات کسب کنه.
  2. اصولاً چنین شخصی باید روابط اجتماعی بالایی داشته باشه و بتونه با اعضای تیم و مشتری‌ها به خوبی ارتباط برقرار کنه و فقط درگیر کارهای خودش نباشه و به بقیه اعضای تیم هم کمک کنه.
  3. یه تولید کننده محتوا باید توانایی این رو داشته باشه که تو یه محیط کاری با سرعت بالا و قابل تغییر فعالیت کنه.
  4. یه نویسنده محتوا باید بتونه به طور مستقل فعالیت کنه ولی در عین حال بتونه تو کار گروهی هم خوب پیش بره.
  5. این شخص باید برای افزایش سرنخ یا همون Lead، فروش و ترافیک وب سایت اشتیاق داشته باشه و برای اون تلاش کنه. البته یه چیزی که به شما میتونیم در اینجا بگیم اینه که شما میتونین با خرید ترافیک وب سایت و افزایش ترافیک وب سایت به روش قانونی هم به دیده شدن بیشتر سایت خودتون کمک کنین.
  6. یه ایجاد کننده محتوا باید ریزبین و دقیق باشه و به جزئیات خیلی دقت کنه.

خب ما تا اینجا ویژگی‌ها، الزامات و مسئولیت‌های یه تولید کننده محتوا یا همون تولید کننده محتوای خلاق رو به شما گفتیم و الان میخوایم بدونیم که چرا اصلاً هر سایتی باید یه تولید کننده محتوا استخدام کنه؟

چرا باید در وب سایت خود تولید کننده محتوا استخدام کنیم؟

۱. یه تولید کننده محتوا تموم کننده کار محسوب میشه

منظورمون اینه که اگه میخواین یه محتوای با کیفیت و تقریباً بدون ایراد داشته باشین، حتماً نیازه که یه ویرایشگر استخدام کنین. شخصی که بتونه پیش نویس‌های شما رو که از نظر نگارشی و محتوایی روان نیستن، در دست بگیره و به محتوایی تبدیل کنه که برای هرکسی به راحتی قابل خوندن و درک کردن باشه. اما اینجا یه سوال پیش میاد و اونم اینه که زمانی که ویرایشگر یه پیش نویس خوب تحویل ما داد، حالا ما باید با اون چه کنیم؟

اینجاست که یه تولید کننده محتوا وارد کار میشه و نقش خودش رو ایفا میکنه. به این صورت که اطلاعات گوگل شما رو میگیره و اونها رو به یه وب پیج، پست وبلاگ و یا صفحه فرود (Landing page) یا ایمیل تبدیل میکنه. با این کار محتوای شما در صفحه نتایج جستجو مرورگر رتبه بالایی خواهد گرفت و کاربران زیادی از اون بازدید میکنن. برای همین گفتیم که یه تولید کننده محتوا یه تموم کننده کار محسوب میشه.

البته منظور از صفحه فرود، صفحه‌ای است که به دیده شدن بیشتر سایت و محتوای ما کمک میکنه و صفحه مهمی محسوب میشه و از این طریق ما میتونیم کاربر بیشتری جذب کنیم و اگه محصولی در سایت خودمون داریم بتونیم اون رو راحت‌تر بفروشیم.

۲. ترویج و تولید محتوا در سایت!

خب شما باید این رو بدونین که هر تولید کننده محتوایی رو که استخدام میکنین باید از فرمت اولیه کار مطلع باشه. یعنی کار کردن با وردپرس یا هر بستر ساخت سایت دیگه‌ای رو بلد باشه.

اما همیشه یادتون باشه که کار کردن با وردپرس در اولویته. یعنی پیشنهاد ما به شما اینه که اگه فقط تولید کننده محتوا کار کردن با وردپرس رو بلده برای استخدام شدن مناسبه و در مراحل بعدی میتونه کار کردن با سایر برنامه‌های ساخت سایت رو یاد بگیره.

خب اینجا لازمه که این نکته رو به شما بگیم که چرا بین این همه برنامه ما وردپرس رو انتخاب کردیم؟ ما با توجه به تجربیاتی که طی این سال‌ها داریم متوجه شدیم که وردپرس علاوه بر این که یه برنامه‌ایه که هم کار کردن با اون راحته و ما حین استفاده از اون زیاد دچار مشکل نمیشیم، آپدیت کردن خودش و افزونه‌هایی که داره هم کار راحتیه و خیلی ما رو تو دردسر نمیندازه و به خاطر همین ویژگی‌ها خیلی بین کاربران معروفه.

پیشنهاد برای مطالعه

خب برمیگردیم به موضوع اصلی خودمون که یه نکته دیگه رو باید یادآور بشیم و اونم اینه که تولید کننده محتوا همونطور که بهش اشاره کردیم باید با سئو و بازاریابی سوشال مدیا هم آشنا باشه و حتی سابقه کار کردن با اونها رو داشته باشه.

حتی اگه شما میخواین که یه سوشال مدیا مثل اینستاگرام رو راه اندازی کنین و از اون طریق هم یه کسب و کار راه بندازین نیازه که یه محتوای خوب تولید کنین و به این منظور باید یه تولید کننده محتوا استخدام کنین که اون شخص میتونه با ایجاد یه محتوای خوب به دیده شدن شبکه اجتماعی شما و افزایش بازدید کاربران کمک کنه.

البته شاید شما خیلی هم خوش شانس باشین و اون شخص توانایی این رو داشته باشه که محتواهای تبلیغاتی ایجاد کنه و بعد از اون قطعاً نون شما تو روغنه.

۳. کسی که یه محتوا تولید میکنه یه یادآور محسوب میشه

خب شاید برای شما سوال پیش بیاد که منظور ما از این تیتر چی هست؟ ولی نگران نباشین چون کامل برای شما توضیح میدیم.

باید این نکته رو به شما بگیم که یکی از بهترین راه‌های رشد و حفظ مخاطب، اینه که شما باید به طور مداوم محتوا منتشر کنین. البته این رو هم باید بدونین که این کار، کار راحتی نیست.

این نکته اضافی رو هم باید بگیم که توی این کار فقط یه تولید کننده محتوا میتونه به شما کمک کنه نه یه ویراستار . البته درسته که تولید کننده محتوا تو هر سایتی یه نقش اساسی داره ولی شما برای انتشار هر محتوایی حتما به یه ویراستار هم نیاز دارین. نکته مهم اینجاست که یه ویراستار فقط یه پیش نویس ویرایش شده در اختیار شما قرار میده و همیشه نتیجه رو یه تولید کننده محتوا رقم میزنه. در نتیجه حفظ مشتری و مدیریت مشتری همه از وظایف یه تولید کننده محتواست.

هشدار
پس شما این رو باید بدونین که اگه یه تولید کننده محتوا برای سایت خودتون استخدام نکنین، تمام هزینه‌ای رو که صرف کردین به هدر دادین!

هدف از تولید محتوا

کلام آخر

ما در اینجا به شما گفتیم که چه قدر وجود یه تولید کننده محتوا برای یه سایت ضروریه و اگه اون بنده خدا نباشه سایت شما نمیتونه موفق بشه و همچنین راجع به این بحث کردیم که تولید کردن محتوا میتونه یه شغل پر درآمد برای شما باشه و آینده کاری شما رو تضمین کنه ولی یه نکته مهم یا رمز موفقیتی که تو این وجود داره خلاقیت در ایجاد یه محتواست. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید باشه.