گوگل ترندز یکی از ابزارهاییه که من مطئمنم اگه تا به حال درباره کلمات کلیدی تحقیق کرده باشین برای بررسی محبوبیت یه کلمه کلیدی خاص تو یه منطقه مشخص ازش استفاده کردین. اما بسیاری از سئو کاران هنوز از پتانسیل این ابزار خارق‌العاده خبر ندارن!

بخاطر همین امروز تصمیم گرفتم پستی درباره این مبحث براتون بنویسم.

تو این پست قراره چندتا روش جالب برای استفاده از Google Trends رو برای کمک به تحقیقات کلمه کلیدی و استراتژی بازاریابی مداوم بهتون ارائه بدم، اما اول از همه بیایین ببینیم اصلاً گوگل ترندز چیه.

وقتی داشتم این مقاله رو آماده میکردم متوجه شدم که درمورد داده های Google Trends در سراسر اینترنت سردرگمی وجود داره. خیلی از مردم فکر میکنن که منحنی این ابزار نشون دهنده حجم جستجوی کوئری در طول زمان است (مثل موردی که می‌تونین در ابزار Google Keyword Planning مشاهده کنین).

ولی این دقیقاً مدلی نیست که این ابزار کار میکنه!

اجازه بدین نمودار روند تحقیقی کلمه “Flower” رو در گوگل ترندز و ابزار گوگل کیورد پلنر GKP بهتون نشون بدم:

گوگل کیورد پلنر

نکته
البته لازمه بگم دیگه نمیتونین همچین نمودارهایی رو تو گوگل کیورد پلنر ببینین مگه این که یه مبلغی رو صرف تبلیغات گوگل AdWords کنین.

همونطور که میبینید این دوتا کاملاً مشابه به نظر میان! اما اینطور نیست. در حالی که گوگل کیورد پلنر داده های حجم جستجوی مطلق رو نشون میده، Google trends محبوبیت نسبی یه جستجو رو بهمون نشون میده.

من اینجا یه توضیحی از Help Center گوگل ترندز دارم که گفته:

ترندها، داده های جستجو رو تنظیم میکنن تا مقایسه بین اصطلاحات آسون‌تر بشه. هر نقطه داده برای مقایسه محبوبیت نسبی با کل جستجوهای جغرافیایی بر بازه زمانی که نشون میده تقسیم میشه.

به عبارت دیگه محبوبیت نسبی، نسبت حجم یه کوئری جستجو شده به مجموع حجم جستجوی همه کوئری های ممکن است!

سپس اعداد به دست اومده براساس متن، نسبت به همه جستجوها در محدوده ۰ تا ۱۰۰ تقسیم میشن.

گوگل ترندز ، جستجوهای مکرر از همون شخص رو طی مدت کوتاهی از بین میبره تا یه تصویر بهتری به شما بده و البته ذکر این نکته حائز اهمیته که Trends فقط داده هایی رو برای عبارت‌های محبوب نشون میده، یعنی اگه اون عبارت یا کلمه محبوب نباشه عدد صفر براتون ظاهر میشه.

مثلاً اینجا ما نمودار Google trends رو برای کلمه “Facebook” در طی ۱۲ ماه گذشته داریم:

فیسبوک

برای این که به شما نشون بدم Google trends چطوری نمودار “محبوبیت به مرو زمان” خودش رو میسازه، بیاین وانمود کنین من هم یه سری داده از Google دارم (واقعاً ندارم!)، اعدادی که قراره استفاده کنم اصلاً دقیق نیستند و فقط برای نشون دادن نحوه کار این ابزار است:

فرض اول: همه جستجوهای گوگل در ایالات متحده آمریکا در ماه حدود ۱۰ میلیارد تخمین زده شده.

فرض دوم: حجم جستجو برای کوئری “Facebook” در ایالات متحده ۸۳ میلیون تاست.

حالا من یه جدولی برای شبیه سازی این آمار و اطلاعات دارم:

جدول

برای ساختن نموداری که گوگل ترندز ارائه میده باید مراحل زیر رو انجام بدین:

  1. محبوبیت نسبی رو به عنوان نسبت حجم جستجوی کوئری به تعداد کل جستجوها محاسبه کنین.
  2. این مقادیر رو متناسب انجام بدین تا حداکثر مقدار ۱۰۰ بشه.
  3. نقاط رو روی نمودار قرار بدین:

گوگل ترندز

این مثال دو مورد مهم به ما ارائه میده:

  1. محبوبیت اصطلاح جستجو شده هنگام تغییر حجم جسجوی کوئری تغییر میکنه.
  2. اگه تعداد کل جستجوها تغییر کنه، حتی اگه حجم جستجوی اون ثابت باشه، محبوبیت اصطلاح جستجو شده هم تغییر میکنه!

پس حالا مشاهده میکنین که محبوبیتی که تو گوگل ترندز بهتون ارائه میشه همیشه با حجم جستجوی کوئری مرتبط نیست. (اما بیشتر مواقع هست!)

برای مثال اگه کلمه کلیدی “Star Wars” رو در نظر بگیرین، متوجه میشین که یه شکست مشابه تو گوگل ترندز و Ahrefs Keywords Explorer ظاهر میشه:

star wars

در حالی که Ahrefs Keywords Explorer روند جستجو رو نشون میده، گوگل ترندز روند محبوبیت اون کلمه عبارت رو نشون میده.

حالا بهتره بهتون نشون بدم چطوری میشه از گوگل ترندز در فعالیت‌های بازاریابی آنلاین و به طور خاص در تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد!

احتمالاً میدونین که حجم جستجوی یه سری از کلید واژه ها فصلیه! یعنی محبوبیت اون کلمه با توجه به یه زمان خاصی شدت میگیره یا افت میکنه.

مثلاً کلمه کلیدی “Umbrella” رو در نظر بگیرین، حالا برای محبوبیت این کلمه در ایالات متحده میریم سراغ گوگل ترندز:

گوگل ترندز

و اینجا همون روند در استرالیا وجود داره:

گوگل ترندز

می‌تونین ببینین که کوئری “Umbrella” در ماه ژوئن در محبوب‌ترین حالت ممکن در آمریکا بوده در حالی که این محبوبیت برای استرالیا در ماه دسامبر است و این دقیقاً ماه‌هاییه تو این کشورها بارندگی داریم!!

بنابراین اگه کسب و کار شما وابسته به فصل است می‌تونین با تجزیه و تحلیل جستجوی کوئری ها در Google Trends ، نقطه اوج و نقطه افت یه کلید واژه رو به سرعت تخمین بزنین.

سپس می‌تونسن این داده ها رو به دو روش استفاده کنین:

  1. محتوای مرتبط با فصل رو تولید کنین تا همزمان تو نقطه اوج محبوبیت باشه: مثلاً اگه در استرالیا هستین و چتر میفروشین، خوبه که یه راهنمای آمادگی برای فصل‌های بارندگی تهیه کنین و اون رو تو ماه دسامبر منتشرش کنین چون دقیقاً تو این تایم احتمال زیاد شدن مشتریان بالقوه شما افزایش پیدا میکنه.
  2. قبل از شروع اوج، بهینه سازی صفحات مربوطه رو شروع کنین: تو این مورد فرض میکنیم که شما قبلاً یه صفحه‌ای درمورد چیزی که تو مورد قبلی بهش اشاره کردم دارین، این منطقیه که بهینه سازی این جور صفحات رو چند ماه قبل از شروع نقطه اوج محبوبیت عبارت مرتبط، استارت بزنین و رتبه بندی خودتون و ترافیک سایت تون رو افزایش بدین!

۲. اجتناب از کلید واژه های تکی با چک کردن نمودار محبوبیت

اگه قراره یه موضوع خوبی رو برای محتوای خودتون انتخاب کنین، تا زمانی که اون موضوع رو با گوگل ترندز چک نکردین حتی یه کلمه هم ننویسین!

بله درسته این موضوع خیلی مهمیه که میتونه باعث پیشرفت یا پسرفت سایت شما بشه.

مثلاً مطابق با کلیدواژه های Ahrefs Explorer عبارت “Fidget Spinner”به طور متوسط حجم جستجوی ماهانه ۹۰۰K+ داره.

اما اصطلاح “Yoyo” فقط به طور متوسط ۴۷K جستجو در هر ماه داره:

Yoyo

با توجه به این که سختی کلید واژه یا Keyword Difficulty یا KD برای هر دوتای این کلمات مشابه است، پس به نظرتون تولید محتوا درباره “Fidget Spinner” بهتره؟

خب باید بگم خیر!!

بریم سراغ یه مقایسه درباره این دوتا اصطلاح در گوگل ترندز:

گوگل ترندز

می‌بینین که در ماه مه ۲۰۱۷ محبوبیت زیادی در مورد “Fidget Spinner” وجود داشته.

اما از اون زمان تا حالا این علاقه به شدت کاهش پیدا کرده و تقریباً به صفر رسیده.

از طرف دیگه علاقه به “Yoyo” که خودمم عاشقش هستم 🙂 رایج‌تر از مورد قبلی شده.

پس بهتره روی عبارت Yoyo سرمایه گذاری کنین!!

۳. مباحثی رو پیدا کنین که به راحتی ترند میشن و روشون سرمایه گذاری کنین

با استفاده از Google trends می‌تونین کوئری هایی رو جستجو کنین که طی ۲۴ ساعت گذشته محبوبیت خاصی داشتن!

اما خب چرا این کار رو انجام بدیم؟؟
خب بیایین فرض کنیم شما یه وبلاگی در مورد افراد مشهور دارین.

شما جستجوهای ترند رو در تاریخ ۴ مارس بررسی میکنین و این نتایج رو مشاهده میکنین:

اسکار

به نظر میرسه که اسکار یه موضوع ترند بوده.

پرسش
اما آیا این نشون دهنده این نیست که شما برای نوشتن درمورد این موضوع یکم دیر کردین؟

نمودار روند محبوبیت “Oscar” طی هفت روز از دوم مارس تا نهم مارس رو اینجا میبینین:

روند افزایشی اسکار

همونطور که مشخصه در تاریخ ۴ مارس، همون روزی که این موضوع در Google Trends ترند شده بود، در واقع نقطه اوج نبوده! بلکه نقطه اوج پنجم مارس است!

و سپس این اوج در شش مارس افت میکنه!!

بنابراین شاید یه روزنه امید کوچیکی اینجا وجود داشته باشه ولی خب هنوز هم یه فرصته و کاملاً از بین نرفته!

اما همیشه هم داستان به همین روال نیست!

بعضی اوقات هم گوگل ترندز، موضوعات ترند رو فقط تو روزی که تو نقطه اوج خودشون قرار دارن هایلایت میکنه.

مثلاً اصطلاح “Mother’s Day” تا یازده مارس هیچ محبوبیتی نداشته.

روز مادر

اما در دوازدهم مارس، حداقل در انگلیس، که فردای روز مادر بود، محبوبیت به شدت افت میکنه!

تو این مثال، فقط در صورتی که شما از قبل محتوایی برای روز مادر تولید کرده باشین و نزدیک این روز بهینه کنین همه چی اوکیه، و گرنه که هر موقع برسین دیر شده!

اما چطوری قراره بفهمیم که اصطلاحات ترند هنوز هم قراره بترکونن یا نه!؟

اگه یه اصطلاحی مثل مثال قبله، بهتره ببینین نقطه اوجش تو سال گذشته چه روزی بوده! با یه نگاه به این داده ها میتونین پیش بینی کنین که آیا احتمالش هست محبوبیت یه عبارت روند افزایش داشته باشه یا خیر.

بیاین یه نگاه دقیق‌تری به داده های گوگل ترندز برای اصطلاح “Oscar” بندازیم!

اگه این اصطلاح رو طی یه دوره ۵ ساله بررسی کنیم می‌بینیم که نقطه اوج تقریباً در یک زمان مشخص در هر سال اتفاق میفته!

مراسم اسکار

پرسش
به نظرتون علت چیه؟

حالا اگه شما یه وبسایتی دارین که از قبل در مورد یه موضوعی مشابه مورد بالا صحبت کرده، بهتره هر سال تو اون بازه زمانی محتوا رو آپدیت کنین تا به چشم گوگل بیایین!

گوگل ترندز میتونه کوئری‌هایی رو که افراد هنگام جستجوی اصطلاح شما سرچ میکنن رو هم بهتون نشون بده.

مثلاً افرادی که عبارت “کفش ورزشی” رو سرچ میکنن ممکنه “نایک” یا “آدیداس” رو هم سرچ کنن!

این نه تنها یه فرصت عالی برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتره بلکه بهتون کمک میکنه تا نیاز مشتری بالقوه و سفر مشتری خودتون رو هم بهتر بشناسین.

در واقع شما با این کار یه قدم از بقیه جلو میفتین.

مثلاً جستجوهای مرتبط با کفش ورزشی رو تو این قسمت میبینین:

جستجوهای مربوط به کفش

شما همچنین می‌تونین از سوالات پیشنهادی گوگل ترندز برای کلمات کلیدی بذر در Keyword Explorer استفاده کنین.

۶. ببینین دقیقاً کدوم شهر و منطقه به محصول و خدمات شما نیاز دارن

گوگل ترندز یه بخشی داره که شما می‌تونین ببینین هر شهر و منطقه چقدر فلان کلمه کلیدی رو جستجو کرده:

شهر هدف

اما خب سوال اصلی اینه که چطوری میشه از این داده ها استفاده کرد؟

  1. اون شهر یا منطقه رو هدف خودتون قرار بدین و تبلیغات‌تون رو برای مشتریان بالقوه اون‌ منطقه انجام بدین.
  2. محتوایی تولید کنین که به طور خاص برای اون منطقه باشه. مثلاً اگه شهر سردسیریه یه ویدئو راجه به یه مدل وسیله گرمایشی خاص و متفاوت تولید کنین که مصرف گاز یا برقش کمتر از وسایل معمولی باشه.

۷. با آنالیز چیزی که افراد در یوتیوب دنبالش هستند، استراتژی سئو ویدویی خودتون ور اصلاح کنین

درسته که گوگل صاحب YouTube هم هست ولی به این معنا نیست که هر چیزی که تو گوگل ترندز برای گوگل محبوبه برای یوتیوب هم باشه!

مثلاً به نمودار زیر نگاه کنین:

گوگل ترندز

و حالا به نمودار زیر برای حجم جستجو در یوتیوب رو نگاه کنین (شما می‌تونین جستجوی گوگل ترندز رو فیلتر کنین):

گوگل ترندز

با این کار می‌تونین متوجه بشین که الان زمان مناسبی برای تولید محتوایی در یوتیوب هست یا نه!

گوگل ترندز به طور خاص برای بازاریابان محتوا و جستجوگرها ساخته نشده و همونطور که می‌بینین میتونه برای تحقیق کلمات کلیدی عالی باشه!

هیچ ابزار دیگه‌ای وجود نداره که تازه‌ترین داده ها درباره محبوبیت کلمات کلیدی رو این طوری در اختیار ما قرار بده پس حسابی خدا رو شکر کنین که ابزار به این خوبی دارین و می‌تونین سئو کسب و کار خودتون رو بهبود بدین و هر روز بیشتر از قبل پیشرفت کنین.

هر سوال یا نظری درباره Google Trends دارین، از طریق کامنت‌ها با من در ارتباط باشین.