هدف از تولید محتوا بحث اصلی ما در این مقاله است. ما باید برای هر محتوایی که تولید میکنیم، یه هدف مشخصی تنظیم کنیم. یعنی بهتره که قبل از هر محتوا یا مقاله‌ای هدف خودمون رو از تولید اون محتوا مشخص کنیم. شما در اینجا یاد میگیرین که چه جوری برای هر محتوا هدفی مشخص کنین تا با این کار عملکرد محتوای خودتون رو بهبود ببخشین. در کل شما این کار رو انجام میدین چون اصولاً کاربران یه محتوای منظم با یه هدف معلوم رو بیشتر دوست دارن و دنبال میکنن. بعدش هم چنین محتوایی میتونه تو گوگل خیلی بهتر دیده بشه. بعد از این که یاد گرفتین چه جوری یه محتوای هدفمند تولید کنین، در مورد این که اصلاً محتوای هدفمند چیه هم یه صحبتی میکنیم!

خب دیگه الان وقتشه بریم سر بحث اصلی خودمون یعنی تولید یه محتوای هدفمند و هدف از تولید محتوا. در واقع میخوایم با یه سری کار ساده ولی منطقی بفهمیم که چه جوری میتونیم یه هدف خوب برای هر قطعه محتوایی که تولید میکنیم، مشخص کنیم و بعد از اون هم دلیل این که اصلاً چرا محتوا تولید میکنیم رو بفهمیم. پس پیشنهاد من به شما اینه که ادامه این مقاله رو دنبال کنید تا راه و روش هدف گذاری درست رو یاد بگیرین.

تعیین هدف برای محتوا

کارهایی که باید در این راستا انجام بدین به صورت زیر هست:

اولین کاری که میکنین اینه که از خودتون یه سری سوال بپرسین؟

مثلاً ما یه روزی قرار بود برای یه برند خاص لباس محتوا تولید کنیم و من مدام به این فکر میکردم که چرا باید فلان مدل محتوا رو برای این زمینه انتخاب کنم؟

شما هم باید همین کار رو انجام بدین و در واقع یه سری جواب احتمالی که در پاسخ به این سوال‌ها به ذهنتون میرسه میتونه کمک خیلی بزرگی تو تعیین هدف برای تولید محتوا بکنه و فقط کافیه که اونها رو یه جایی یادداشت کنین.

هر کدوم از شما ممکنه که پاسخ‌های متفاوتی به ذهنتون برسه اما جواب‌هایی که ممکنه بین همه مشترک باشن عبارتند از:

  • پاسخ اول ممکنه این باشه که ما دوست داریم با انجام این کار وبلاگ خودمون رو فعال نگه داریم.
  • پاسخ بعدی که احتمال داره به ذهن ما برسه اینه که گوگل دوست داره یه محتوای مرتب یعنی محتوایی که هدفش معلومه رو نشون بده.

و کلی پاسخ دیگه که شما رو تشویق و تحریک میکنه تا برای تولید محتوا دست به کار بشین.

یه نکته مهمی که اینجا وجود داره اینه که اگه شما این کار رو انجام ندین، یعنی برای هر محتوایی که تولید میکنین یه هدف خوب مشخص نکنین، حتی اگه زمان زیادی رو هم صرف نوشتن اون محتوا کرده باشین، در واقع دارین کار بیهوده‌ای انجام میدین. چون محتوایی که هدف مشخصی نداشته باشه هیچ وقت به چشم نمیاد و یه جورایی بی‌ارزشه.

باید‌ها
پس یادتون باشه تولید هر محتوایی باید با چندتا هدف اتفاق بیفته.

اهداف مهم برای تولید محتوا

این که تو هر زمینه یه سری استثناء وجود داره یه چیز کاملاً طبیعیه ولی ما تو این مقاله سعی کردیم اکثر اهداف تولید محتوا و اهداف مشترک و ریاجی که کاربران بهش توجه میکنن رو نام ببریم و یه مقدار هم در موردشون توضیح بدیم:

  1. برای رتبه بندی در SERP ها
  2. برای آموزش مخاطب
  3. برای تعامل اجتماعی
  4. معرفی خودمون به دیگران
  5. افزایش ترافیک وب سایت
  6. جذب مشتری بیشتر
  7. پیدا کردن سرنخ یا همون Lead
  8. ارائه و فروش محصول خودمون
  9. حفظ مشتری و از دست ندادن مشتری
  10. مدیریت کردن مشتری

این هم از اهدف تولید محتوا که الان یکی یکی اونها رو براتون توضیح میدیم:

خب شاید هدف خیلی از شما از تولید محتوا همین کسب لینک بیشتر هست که برای این کار لازمه سعی کنین با لینک دادن به سایت های معتبر محتوای خودتون رو پوشش بدین. حالا این محتوا باید جوری ایجاد بشه که به راحتی در دسترس کاربران و یا افرادی مثل خبرنگاران هم قرار بگیره و همچنین برای مخاطب جذاب‌تر باشه. برای این کار شما میتونین از اینفوگرافیک‌ها، ابزارهای تعاملی، نتایج نظرسنجی و غیره استفاده کنین و اینها به شما کمک میکنن تا محتوای بهتری تولید کنین و در نتیجه لینک های بیشتری کسب کنین.

لازمه بدونین که لینک‌ها خیلی به دیده شدن محتوای شما در گوگل کمک میکنن. چون یکی از معیارهای اصلی گوگل برای رده بندی محتوا همین لینک‌ ها هستن. در واقع بدون لینک دادن به سایت‌ های معتبر محتوای شما خیلی شانسی برای دیده شدن نداره. محتوایی که لینک داره از نظر گوگل نسبت به محتوای بدون لینک با ارزش‌تر و از نظر کاربر جذاب‌تره.

۲. برای رتبه بندی در SERP ها

اگه میخواین در سرچ‌های ارگانیک کاربران ترافیک کسب کنین، نیازه که محتوای شما رتبه خوبی کسب کنه تا تو هر جستجویی زود بالا بیاد و به راحتی در اختیار کاربران قرار بگیره. وقتی که هدف شما رتبه بندی خوبه باید خیلی دقیق بشین و خیلی آگاهانه محتوا و کلید واژه خودتون رو انتخاب کنین. این کلید واژه باید چیزی باشه که میدونین کاربر خیلی راجع به اون سرچ میکنه و بازدید کنندگان زیادی داره و درنهایت محتوای شما بازدید بیشتری پیدا میکنه.

۳. برای آموزش مخاطب

تولید محتوا مثل تولید مواد اولیه برای ساختمون سازیه. پس یعنی یه چیز خیلی ضروریه و این که همیشه وقتی شما محتوایی رو تولید کنین در اکثر اونها یه چیزی رو به مخاطب آموزش میدین. پس میشه گفت یکی از مهم‌ترین اهدافی که شما در تولید محتوا دنبال میکنین آموزش به مخاطب است.

۴. برای تعامل اجتماعی از طریق سوشال مدیا

همه ما تاثیر سوشال مدیا یا رسانه اجتماعی رو در برقرار کردن ارتباط و معرفی خودمون به دیگران میدونیم. سوشال مدیا یه مورد خیلی مهمه، چرا؟ چون باعث میشه کاربران از برند شما آگاه بشن و شما رو بهتر بشناسن. حالا زمانی که میخواین برای سوشال مدیا محتوا بسازین باید هدفتون آگاهی سازی برای برند باشه.

یعنی باید طوری محتوا تولید کنین که در وهله اول مخاطب رو با برند آشنا کنه. ولی یه نکته هم وجود داره و اون اینه که غیر از هدفی که شما برای محتوا تعیین میکنین خود محتوا هم میتونه به صورت جداگونه یه هدفی رو دنبال کنه و در نهایت از طریق همین سوشال مدیا میتونین به دیده شدن بیشتر محتوا و محصولی که محتوا رو برای اون تولید کردین کمک کنین.

۵. معرفی خودمون و محوصولاتمون به کاربران

شاید بتونیم بگیم اصلی‌ترین هدف از تولید محتوا برندسازی است.

شما برای هر برندی میتونین محتوا تولید کنین. مثلاً کسانی که تازه به بازار کار وارد میشن نیازی نیست که یه هزینه زیادی پرداخت کنن تا مردم اونها رو بشناسن. فقط کافیه که براساس تخصصی که دارن برای کاربرانی که با تخصص اونها آشنا هستن، محتوا تولید کنن. محتوایی که به نیاز کاربران پاسخ بده و برای نیاز اونها راه حل داشته باشه. وقتی که کاربر ببینه برای حل مشکل اون راه حل دارین و برای اون ارزش قائل میشین، خودش هر طور که بتونه ما رو پیدا میکنه. مثلاً کاربر اینستاگرامی میتونه از طریق هشتگ‌ها دنبال برند و شرکت مورد نظر خودش بگرده و اون رو پیدا کنه.

۶. افزایش ترافیک وب سایت

افزایش ترافیک وبسایت از راه های زیادی از جمله ترافیک پولی و به صورت ارگانیک عملیه. ولی باید بدونین تولید محتوا هم یکی از روش‌هایی که خیلی میتونه به افزایش ترافیک وب سایت کمک کنه.

۷. جذب مشتری بیشتر

همونطور که قبلاً هم گفتیم، یکی از بهترین راه‌های پیدا کردن مشتری جدید تولید محتوای هدفمند است. تبلیغات شاید بتونن برای شما مشتری بیارن ولی اصولاً هزینه‌های خیلی زیادی دارن که این برای کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کردن و سرمایه اولیه زیادی ندارن، مناسب نیست. پس پیشنهاد ما به شما اینه که برای کسب مشتری جدید یه محتوای هدفمند تولید کنین چون هم از نظر اقتصادی به صرفه‌تره و هم تاثیر بیشتری داره.

۸. پیدا کردن سرنخ یا Lead

این اصطلاح تو بازاریابی و تبلیغات کاربرد زیادی داره و به کسانی گفته میشه که به نحوی با محصولات شما آشنا شدن و تمایل دارن اطلاعات بیشتری راجع به محصولات شما کسب کنن و در آخر ممکنه که تبدیل به یه مشتری وفادار بشن.  در واقع هدف از تولید محتوا همینه که این سرنخ‌ها (Leads) با استفاده از روش‌های مختلف به مشتری شما تبدیل بشن.

با تولید یه محتوای جذاب و اصولی میشه این سرنخ‌ها رو به سمت وب سایت و یا هر بستر دیگه هدایت کرد. این فرد سرنخ ممکنه که به ایمیل شما پیام ارسال کنه و یا پیامکی از طرف اون دریافت کرده باشین و یا این که با جستجو در گوگل با ما آشنا شده باشه. به نظر ما حفظ کردن این سرنخ‌ها و هدایت اونها تو یه مسیر درست تا به یه مشتری دائم تبدیل بشن، یه کار خیلی مهم و اساسیه.

۹. ارائه و فروش محصولات و خدمات

خب همه ما وقت زیادی رو صرف میکنیم تا یه محتوای هدفمند و خوب تولید کنیم و در اختیار کاربران قرار دهیم. حالا یه سوال مطرح است که آیا محتوایی که شما تولید کردین منجر به فروش بیشتر و دیده شدن بیشتر خدمات و محصولات شما خواهد شد؟ برای جواب دادن به این سوال باید فرض کنین که مثلاً شما یکی از نیازهای مخاطب خودتون رو متوجه شدیk و برای اون محتوایی تولید کردین و با ارائه یه سری راه حل موفق شدین که مشکل اون رو برطرف کنین. اما نکته‌ای که وجود داره اینه که آیا واقعاً اینجا کار شما به پایان رسیده یعنی باید به مشتری بگین تو رو به خیر و ما رو به سلامت؟

جواب قطعاً منفی است. شما باید علاوه بر محتوایی که به مخاطب ارائه میدین در کنارش محصول خودتون رو هم به اون بفروشین. منظورم اینه که شما باید با توجه به نیاز مخاطب و همچنین محصول خودتون تولید محتوا کنین. اگه که فقط با تولید محتوا مشکل مخاطب رو حل کنین ولی نتونین محصولی به اون ارائه بدین قطعاً مخاطب از رقیب شما خرید خواهد کرد. البته طبق نکته‌ای که قبلاً هم گفتیم هدف اصلی محتوای شما باید راجع به محصول باشه ولی در کنار این هدف، اهداف دیگه‌ای رو هم دنبال کنه.

نکته
پس نکته‌ای که وجود داره اینه که ما باید برای خدمات و محصولاتمون محتوا تولید کنیم نه صرفاً برای نیاز مشتری!

۱۰. حفظ مشتری و از دست ندادن مشتری

وقتی مخاطبان در طی مدت کوتاهی با شما آشنا میشن و با محتوایی که تولید کردین درگیر میشن و در واقع تونسته باشین مشکلاتشون رو حل کنین، باز هم به سمت شما برمیگردن. همه اینها به محتوایی که شما تولید میکنین بستگی داره. اگه محتوایی غیر اصولی که متناسب با نیاز مخاطب نباشه به دستش برسونین، یا جامعه هدف اشتباهی رو در نظر گرفتین و یا در تولید محتوا اشتباه کردین. پس باید خیلی زود اشکال کار خودتون رو متوجه بشین و اون رو برطرف کنین.

۱۱. مدیریت مشتری از طریق تولید محتوا

این بخش کمی با مورد حفظ مشتری یعنی همون مورد ۱۰ شباهت داره اما تفاوت‌های ریزی هم داره. محتوایی که در این قسمت تولید میشه مشتری رو به سمت خرید دوباره هدایت میکنه. ممکنه این محتوا پیشنهادهای خرید باشه و یا تخفیفاتی که شما برای خدمات و محصولاتتون ارائه میکنین. حفظ مشتری باعث میشه تا شما مشتری رو بعد از خرید هم راضی نگه دارین و همچنان برند خودتون به عنوان یه راه حل همیشه جلوی چشم اون باشه. برای مدیریت بهتر مشتری میتونین از سیستم‌های CRM هم استفاده کنین ولی در این مبحث استفاده از محتوای اصولی برای خرید مهم‌ترین هدفه!

هدف از تولید محتوا

پیشنهاد آخر

اگه بخوایم یه نکته اضافه ولی مهم رو بهتون یادآوری کنیم اون هم اینه که تو این دوره زمونه بحث تولید محتوا خیلی مهمه و خیلی از جاها میتونه به ما کمک کنه. یکی از این خیلی جاها، سوشال مدیا است و همونطوری که میدونین اینستاگرام یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین شبکه های اجتماعیه پس بهتره که ما راجع به تولید محتوا در اینستاگرام کمی مطالعه داشته باشیم و با ایجاد یه محتوای خوب در اینستاگرام، هم میتونیم تعداد دنبال کننده‌های خودمون رو زیاد کنیم و به دیده شدن بیشتر پیج خودمون کمک کنیم و بعد از این که تو راه انداختن یه پیج موفق شدیم، میتونیم یه کسب و کار خوب راه بندازیم. همونطور که گفتیم، محتوای اینستاگرام مثل هر محتوای دیگه‌ای نیاز به مشخص کردن هدف داره.

ما در این مطلب یاد گرفتیم که همیشه اول باید یه محتوای هدفمند تولید کنیم و این که بدونیم محتوای بی هدف هدر دادن وقت خودمونه! و بعد راجع به این بحث کردیم که اصلاً چرا باید محتوا تولید کنیم؟ هدف از تولید محتوا چیه؟ امیدوارم که این محتوا بتونه برای شما مفید باشه.