آیا می‌دانید ۶۳٪ مشاغل، استراتژی بازاریابی محتوا مستند ندارند؟ این مطابق آخرین تحقیقات موسسه بازاریابی محتوا (CMI) و MarketingProfs است.

جای تعجب نیست که آن دسته از شرکت‌هایی که استراتژی بازاریابی محتوا دارند، احتمالاً احساس می‌کنند که تلاش‌های بازاریابی محتوای آنها موفقیت آمیز است. بدون استراتژی، موفقیت یا شکست فقط مسئله شانس است و ممکن است که وقت خود را به هدر دهید. به احتمال زیاد به همین دلیل (۶۴٪) می‌گویند که یادگیری نحوه ساختن یک استراتژی بازاریابی محتوا یکی از بزرگترین نیازهای آموزشی سایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی است.

در این مقاله شما را با ۱۱ گام اساسی برای تهیه استراتژی بازاریابی محتوا آشنا خواهیم کرد.

۱۱ گام اساسی برای تهیه استراتژی بازاریابی محتوا

مرحله ۱: اهداف خود را مشخص کنید

یک نقطه شروع خوب برای برنامه استراتژی محتوا، ارائه بیانیه هدف بازاریابی محتوا است. این یک جمله کوتاه است که باعث می‌شود تمرکز خود را روی آنچه چیزهایی که مهم است و نیست در ایجاد محتوای خود متمرکز کنید تا استراتژی بازاریابی محتوای شما در مسیر درست قرار بگیرد.

ماموریت شما در تولید استراتژی بازاریابی محتوا شامل:

  • مخاطب هدف شما
  • محتوایی که برای رسیدن به آنها استفاده خواهید کرد
  • مزیت این کار

اهداف معمولی عبارتند از:

  • بهبود درآمد در نتیجه استراتژی بازاریابی محتوا

فروش بیشتر و رسیدن به پیشبردهای با کیفیت بیشتر، که به شما در رسیدن به اهداف درآمدی کمک می‌کند.

افزایش ترافیک ورودی به سایتتان، هرچه میزان ترافیک بیشتر باشد، امکان رسیدن به اهداف دیگر خود نیز بیشتر خواهد شد.

درک بهتری از شغل خود داشته باشید، بنابراین نفوذ و اقتداری به دست می‌آورید که به عنوان یک رهبر فکری دیده می‌شوید.

  • موفقیت در سئو SEO، که منجر به ترافیک بیشتر می‌شود.
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی، زیرا محتوای شما مؤثرتر می‌شود.
  • تعامل رسانه‌ های اجتماعی که می‌تواند هم به ترافیک و هم به اقتدارتان کمک کند.
  • هنگامی که اهداف خود را می‌دانید، وقت آن است که به مرحله بعدی بروید.

مرحله ۲: KPIهای خود را تعیین کنید

بهترین راه برای دستیابی به اهداف، خاص بودن و اندازه گیری آنهاست. این یعنی تنظیم شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای استراتژی بازاریابی محتوا.

KPI ها به شما کمک می‌کنند تا با تهیه نقاط عطف به اهداف خود برسید و از آن خارج نشوید. آنها مواردی را که شما قصد دارید از نظر درآمد، فروش، ترافیک، سئو و جنبه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی ایمیل و معیارهای رسانه‌های اجتماعی به دست آورید، شامل می‌شوند.

به طور معمول، این برنامه می‌تواند برای رسیدن به اهدافتان در مدت زمان مشخص هم کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید:

  • در یک ماه، سه ماه یا یک سال به یک هدف خاص درآمدی برسید.
  • منجر به ثبت نام بیشتر در سایتتان شود و کیفیت سرنخ‌های شما را افزایش دهد
  • تعداد مشخصی ایمیل از مشترکین جدید دریافت کنید
  • باعث افزایش ترافیک سایت با درگیر کردن مخاطبان با محتوای خود شوید
  • برای کمک به افزایش ترافیک، رتبه بندی جستجوی برخی از صفحات اصلی خود را بهبود بخشید
  • برای محتوای سایت خود تعداد مشخصی از اشتراک گذاری و نظردهی دریافت کنید
  • از شما برای شرکت در رویدادهای کلیدی صنعتی دعوت می‌شود
  • و به کنترل هزینه‌های بازاریابی شما کمک خواهد کرد.

مرحله ۳: مخاطب خود را بشناسید

همانطور که قبلاً گفته شد، برای یک استراتژی بازاریابی محتوا موفقیت آمیز، لازم است که مخاطبانتان را به درستی بشناسید تا بتوانید محتوای مناسبی را برای رسیدن به آنها ایجاد کنید. سه اقدام وجود دارد که باید انجام دهید.

جمع آوری داده‌های جمعیتی

اولین قدم جمع آوری جمعیتی روی بازدید کنندگان، مشترکین ایمیل و دنبال کنندگان رسانه‌های اجتماعی است.

تجزیه و تحلیل وب، آنالیز رسانه‌های اجتماعی و تجزیه و تحلیل مشترکین از طریق ایمیل، داده‌های مورد نیاز را در مورد مخاطبانتان را به شما ارائه می‌دهد:

  • سن
  • جنسیت
  • تحصیلات
  • درآمد

شما همچنین می‌خواهید علاقمندی مخاطبانتان را بشناسید. برای یافتن این اطلاعات در Google Analytics، کافیست این مسیر را (Audience » Interests » Overview) دنبال کنید. بخش‌هایی که بازدیدکنندگان وب سایتان در آن قرار دارند را مشاهده خواهید کرد.

بازخورد مشتری را دریافت کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطب هدف خود، سعی کنید بازخورد مشتریان فعلی خود را جمع آوری کنید. این به شما بینش می‌دهد:

  • احساس آن‌ها نسبت به محتوایی که در حال تولید آن هستید چیست
  • ضروری‌ترین نیاز آنها چیست
  • چگونه می‌توانید با محتوای خود به مشکلات آنها رسیدگی کنید

دریافت بازخورد مناسب مشتری می‌تواند به شما کمک کند:

  • اولویت‌های خوانندگان و مشترکان خود را درک کنید
  • در مورد بهترین مکان‌ها برای رسیدن به مشتریان خود تصمیم بگیرید (به مرحله ۹ مراجعه کنید)
  • از personas خریدار خود، که بعداً در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، خودداری کنید
  • راهنمایی برای جمع آوری بازخورد از مشتریان در سایت شما

ایجاد شخصیت‌های خریدار

وقتی داده‌های جمعیتی و بازخورد مشتری را دارید، می‌توانید personas خریدار را ایجاد کنید. personas خریدار، همچنین به عنوان آواتار مشتری شناخته می‌شود، خوانندگان و مشتریان ایده آل خود را توصیف کنید تا بتوانید محتوا را بهتر هدف گذاری کنید.

بهترین آواتارهای مشتری شامل اطلاعاتی در مورد نقاط درد مشتریان، چالش ها، منابع اطلاعات و انگیزه‌های رفتاری شما هستند.

وقتی همه اینها را می‌دانید، درک بهتری از این موارد خواهید داشت:

  • نوع محتوایی که مخاطبان شما به آن پاسخ خواهند داد
  • چگونه به آنها کمک خواهد کرد
  • چه چیزی باعث می‌شود آنها به آن اهمیت دهند

مرحله ۴: موقعیت فعلی خود را ارزیابی کنید

بسیاری از مشاغل از قبل محتوا دارند. این شامل محتوایی است که در وبلاگ شما وجود دارد، همچنین محتوای رسانه‌های اجتماعی، پادکست ها، فیلم‌ها و موارد دیگر.

این در مرحله بعدی برای مشخص کردن اینکه آیا این استراتژی بازاریابی محتوا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند یا خیر کمک می‌کند.

برای انجام این کار، باید یک ممیزی محتوا را انجام دهید. یعنی:

  • ورود به بخش کلیه مطالب مانند پست‌های وبلاگ، پست‌های مهمان و غیره
  • ارزیابی سودمندی یا موفقیت آنها
  • شناسایی شکاف ها

شاید بخواهید بدانید که چگونه می‌توانید محتوای خود و سایت رقبای خود را مقایسه کنید و بدانید که چه محتوایی را باید تولید کنید. کافیست که محتوای خود را بررسی کنید.

  • URLها را لیست کنید
  • عناوین و توضیحات صفحه را تجزیه و تحلیل کنید
  • صفحات تکراری را پیدا کنید
  • نقشه سایت یا سایت مپ را ایجاد کنید.

شما می‌توانید تجزیه و تحلیل کاملی از محتوای خود دریافت کنید، از جمله:

  • عناوین و توضیحات محتوا
  • طول محتوا
  • بک لینک
  • میزان به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی
  • توجه کنید که محتوایتان چگونه کار می‌کند

در مرحله بعد، زمان آن رسیده است که سودمندی محتوا را ارزیابی کنیم. به دنبال این معیارها باشید:

  • آیا لینک‌های ورودی زیادی برای محتوایتان وجود دارد
  • رتبه بندی موتور جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با آن بخش از مطالب چیست
  • آیا محتوا به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده

که برای بررسی محتوا با این معیارها ابزارهای مختلفی وجود دارد که در مقاله‌ای جداگانه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مرحله ۵: بهترین کانال‌های محتوا را کشف کنید

با گذر از این فرآیند، شما این را درک می‌کنید که مخاطبان شما در کجا قرار دارندآ بنابراین این صفحات را بهبود می‌بخشید. برا یاینکار وارد گوگل آنالیتیکس Google Analytics خود شوید، برای دیدن شبکه‌های اجتماعی که محتوای شما در آن‌ها به اشتراک گذاشته شده است، به این مسیر (Acquisition » Social » Overview) بروید.

مرحله ۶: در مورد نوع محتوایی که می‌خواهید در استراتژی بازاریابی محتوا خود تصمیم بگیرید

در مرحله بعدی، در مورد انواع محتوا مورد نیاز برای تولید فکر کنید. بیشتر استراتژی‌های موفقیت آمیز در بازاریابی محتوا به داشتن هسته اصلی مطالب منتشر شده در سایت شخصی شما وابسته است که می‌تواند دوباره در سایت‌های دیگر مجدداً و مجدداً به اشتراک گذاشته شود.

بنابراین پست‌های وبلاگ یک بخش اساسی از ترکیب استراتژی بازاریابی محتوا شما هستند و آنها هنوز نتایج محکمی را ارائه می‌دهند. در حالت ایده آل، ارسال‌های وبلاگ شما قابل استفاده، ارزشمند و اشتراکی خواهد بود و ممکن است طیف وسیعی از انواع مقاله را در بر داشته باشد.

مرحله ۷: شناسایی و تخصیص منابع

اکنون می‌دانید که می‌خواهید چه محتوایی را ایجاد کنید. برای کامل کردن استراتژی بازاریابی محتوا کافیست به این سوالات پاسخ دهید:

  • چه کسی مسئول تولید و نگهداری محتوا است؟
  • برای ایجاد محتوا به چه ابزارها و منابع انسانی، فیزیکی یا دیجیتال نیاز دارید؟
  • گردش کار شما از جمله برنامه ریزی محتوا چگونه خواهد بود؟

مرحله ۸: یک تقویم محتوا ایجاد کنید

به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا خود، باید دقیقاً بدانید چه زمانی می‌خواهید محتوای خود را در هر سیستم عاملی منتشر کنید.

فقدان برنامه ریزی یک اشتباه کلیدی در بازاریابی محتوا است، بنابراین استفاده از یک تقویم محتوا برای برنامه ریزی خود ضروری است. این ساده‌ترین رویکرد است، اما اگر محتوای زیادی منتشر می‌کنید، باید تیم محتوا و گردش کاری را که تصمیم گرفتید مدیریت کنید.

مرحله ۹: ایجاد محتوا

همانطور که مشاهده کردید، قبل از ایجاد بخشی از محتوا، کارهای مقدماتی زیادی در استراتژی بازاریابی محتوا وجود دارد. اما اکنون زمان آن رسیده است که فقط این کار را انجام دهیم. ما به عنوان مثال می‌خواهیم از یک پست وبلاگ استفاده کنیم، اما این نکات تقریباً برای هر نوع ایجاد محتوایی کار خواهد کرد.

با تحقیقاتی که قبلاً انجام داده اید، ایده‌ای برای ایجاد چه نوع پست وبلاگ ایجاد خواهید کرد. به عنوان مثال، ما می‌دانیم که چه نوع پست‌هایی برای خوانندگان ما محبوب هستند.

اکنون زمان آن رسیده که عنوانی را از تقویم محتوا انتخاب کرده و شروع به کار بر روی آن کنید.

در مورد مطالب تحقیق کنید

وقتی آماده نوشتن شدید، باید دریابید:

  • دقیقا در مورد چه چیزی باید بنویسید
  • چگونه محتوای جدید شما می‌تواند برای مخاطبان شما ارزش افزوده ایجاد کند
  • محتوا را با توجه به چک لیست سئو ایجاد کنید

در آخر، نوشتن محتوای خود را شروع کنید. در این مرحله، باید در مورد چگونگی بازتاب شخصیت برند خود در محتویاتی که می‌نویسید فکر کنید.

مرحله ۱۰: توزیع و بازار

بخش اصلی استراتژی بازاریابی محتوا شما توزیع و بازاریابی است. شما نتایجی را که می‌خواهید کسب نخواهید کرد، مگر اینکه این موارد به درستی انجام شود. به عنوان مثال، به احتمال زیاد:

  • برنامه‌ای را برای به اشتراک گذاشتن مطالب خود در رسانه‌های اجتماعی تنظیم کنید
  • برای توزیع مطالب خود از بازاریابی ایمیل مشترکین استفاده کنید.

مرحله ۱۱: نتایج را اندازه گیری کنید

سرانجام، زمان آن رسیده است تا موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا خود را ارزیابی کنید. برای این کار، به آن KPI هایی که در ابتدای برنامه استراتژی بازاریابی محتوا تنظیم کرده اید، باز گردید و ببینید که چه چیزی تغییر کرده است و آیا به اهداف خود رسیده اید.