تعریف Disavow در سئو به معنای صرف نظر کردن از لینک‌ های مضری است که به سایت شما اشاره داره. یعنی باید همیشه چشممون به بک لینک ها باشه و در صورت لزوم از رد کردن بک لینک استفاده کنیم.

همه ما راجع به تاثیر خارق العاده‌ای که لینک‌ ها رو سئوی سایت ما میذارن اطلاع داریم و میدونیم که چقدر ارزشمند هستن و میتونن مفید واقع بشن. ولی در عین حال این رو هم باید بدونیم همون اندازه که لینک‌ های خوب و غنی تاثیر مثبت و قابل توجهی روی سئوی ما میذارن، لینک‌ های خراب و اسپم هم همون‌ قدر تاثیر مخرب و منفی روی سئوی ما دارن. پس از اونجایی که هنوز مجازات مربوط به لینک‌ ها وجود داره، ما همچنان باید به طور مستمر سایت خودمون رو بررسی کنیم تا از شر لینک‌ های اسپم یا خراب در امان باشیم. در این مقاله میریم که ببنیم چطور باید بک لینک های ناخواسته رو رد کنیم و Disavow Backlinks رو تو چند مرحله یاد میگیریم.

کلمه Disavow در زبان فارسی به معنای «رد کردن» است. در گوگل سرچ کنسول ابزاری وجود داره به نام Disavow Backlinks که به شما این امکان رو میده تا تاثیر دامنه‌ ها و یا صفحه‌ هایی که به شما لینک دادن رو حذف کنین، یعنی در اصل دارین به خزنده های موتور جستجو میگین که هنگام خزیدن در سایت شما، لینک‌های خاصی رو در نظر نگیرن. (بهتره لینک هایی که به طور غیر طبیعی ایجاد شدن یا در سایت های اسپم یا کم کیفیت وجود داره رو Disavow کنین.)

  • پس اگه فکر میکنین رتبه سایت شما به دلیل لینک‌ های بی کیفیتی که به سایت شما داده شده، کاهش پیدا کرده. از گوگل بخواین تا هنگام ارزیابی سایت شما، با رد کردن بک لینک‌ ها، اونها رو در نظر نگیره.
هشدار
این یک ویژگی پیشرفته است که باید با احتیاط از اون استفاده کنین. در صورت استفاده نادرست، این ویژگی میتونه به عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی گوگل آسیب برسونه.

لینک‌ های اسپم ممکنه به دلایل زیادی به وجود بیان. مثلاً رقبای شما ممکنه این کار رو بکنن تا روی رتبه بندی شما اثر بذارن یا کاربرها ممکنه به طور اتفاقی و ناخواسته یه همچین کاری بکنن. در هر صورت دلیل هر چی باشه به سایت شما و کسب و کار شما آسیب وارد میکنه.

ابزار Disavow یه هدف اصلی داره: حذف لینک‌ های مضر از نظر Google. سه دلیل برای انجام این کار وجود داره.

۱. سایت شما مجازات Manual دریافت میکنه

اگه سایت شما مجازات Manual یا مجازات دستی دریافت میکنه، از ابزار Disavow استفاده کنین. جریمه‌ های دستی کابوس دنیای وب هستن و در وهله اول، جریمه های دستی، دلیل ایجاد ابزار Disavow هستن.

۲. سایت شما مجازات الگوریتمی دریافت میکنه

اگرچه مجازات الگوریتمی به اندازه مجازات دستی وحشتناک نیستن، اما هنوز هم میتونن به وبسایت شما ضربه وارد کنن. اگر به دلیل تغییر الگوریتمی افت ترافیک داشتین، این احتمال وجود داره که مقصر لینک‌ های سمی باشن. پس اگه مجازات الگوریتمی دریافت میکنین، ابزار Disavow Backlinks به شما کمک میکنه.

برای حذف لینک‌ های سمی از لینک پروفایل سایت خودتون، از ابزار Disavow استفاده کنین. بک لینک‌ های سمی، لینک‌ هایی هستن که به سایت شما اشاره میکنن و اسپم اسکور بالایی دارن. اسپم اسکور، شاخصی است که میگه هر سایت حاوی چه تعداد لینک بی کیفیت یا مرده است. اگر  اسپم اسکور بالاتر از ۲ باشه، باید کم‌کم خودتون رو برای رد کردن بک لینک ها آماده کنین.

مواردی وجود داره که باید در نظر بگیرین تا بتونین تصمیم بگیرین یک بک لینک باید Disavow بشه یا نه:

  • بک لینک از وب سایت‌ها با اسپم اسکور بالا (۱۷/۱۷ بالاترین، ۰/۱۷ کمترین و ایمن ترین امتیاز است). همه موارد بالاتر از ۵ باید disavow بشن.
  • لینک های با Anchor Text های بی ربط، نمرات دامنه پایین، لینک‌ های مربوط به صنایع نامربوط و زبان‌های خارجی (مثلاً مخاطب‌های شما در ایالات متحده هستن ولی یک سایت آلمانی به شما لینک داده).
  • به لینک‌ های پنهان توجه کنین (این‌ها لینک‌ هایی هستن که از متن لنگر یا انکر تکست به عنوان « متن سفید» با «فضای اضافه» استفاده میکنن.

آمار دقیق

میخوام ۳ تا از دلایلی که تاپ ترین متخصص‌ها Disavow Backlinks میکنن رو بهتون بگم:

  1. ۵۴٪ از از متخصص‌های سئو لینک‌ های نامربوط رو Disavow میکنن (صنایع بی ربط).
  2. ۵۲٪ از متخصص‌های سئو اگه انکر تکست بیش از حد بهینه شده باشه یا بی ربط باشه، لینک رو Disavow میکنن. (درسته که گرفتن بک لینک‌ های غنی از کلمات کلیدی به شما کمک میکنه تا مقاله‌هاتون تو رتبه بندی بهتری قرار بگیره، اما گرفتن یه مشت بک لینک با کلمه کلیدی و انکر تکست مشابه میتونه اسپم اسکور شما رو افزایش بده).
  3. ۵۰٪ از متخصص‌های سئو لینک‌های با اسپم اسکور بالا رو Disavow میکنن.

بک لینک‌ ها همیشه هم از نظر گوگل عوامل مناسبی نیستن. مثلاً اگه سایت شما دارای بک لینک‌ های اسپمی یا بک لینک‌ های باشه که از نظر الگوریتم گوگل معتبر نیستن، باید هر چه زودتر خودتون رو خلاص کنین. بعضی وقت‌ها این کار سختی به نظر نمی‌رسه. به عنوان مثال اگه صاحب یک وبسایت خواسته یا ناخواسته شما رو لینک کرده، ازش میخواین که لینک شما رو پاک کنه یا خودتون دست به کار میشن. اما بعضی وقت‌ها هم دسترسی ندارین و امکان حذف این لینک‌های سمی نیست. اینجاست که ابزار رد کردن بک لینک ها ناجی شماست.

در بیشتر موارد، گوگل بدون هیچ راهنمایی اضافه، میدونه باید به چه لینک‌ هایی اعتماد کنه؛ بنابر این خیلی از سایت ها نیازی به استفاده از این ابزار ندارن.

شما باید فقط در دو صورت Disavow Backlinks کنین:

  1. شما معتقدین که تعداد قابل توجهی از لینک‌ های اسپمی، غیر طبیعی (ساختگی) و بی کیفیت به سایت شما اشاره دارن.
  2. و این بک لینک ها باعث جریمه Manual شدن یا احتمالاً منجر به جریمه Manual میشن.

در این دو صورت شما اجازه دارین که اقدامات لازم برای حذف این بک لینک ها رو انجام بدین.

  • شما میتونین بک لینک‌های سایت خودتون رو توسط ابزارهایی مثل Moz و SEMrush بررسی کنین و اگه بک لینک‌های اسپمی و خراب به سایت شما وجود داره برای رد ردن بک لینک ها اقدام کنین.

۱. باید یک لیست از بک لینک‌ها تهیه کنین. روش‌های زیادی برای این کار وجود داره، اما میتونین از ابزارهایی که در زیر برای شما لیست میکنم، استفاده کنین:

شما باید حداقل از دو مورد از این ابزارها استفاده کنین تا کار رو کاملاً پوشش بدین.

۲. بعد از این که از لینک‌ های مورد نظر خودتون لیست تهیه کردین، وقت شناسایی لینک‌های اسپمی و خرابه. متاسفانه روش آسونی وجود نداره. دلایل زیادی واسه این کار وجود داره مثل اینکه ممکنه توسط گوگل جریمه بشین، ترافیک سایت شما کاهش پیدا کرده باشه یا اسپم اسکور دامنه شما افزایش پیدا کرده باشه. درحالی که بسیاری از ابزار آنلاین میتونن ارزش بک لینک رو تخمین بزنن، باز هم موثر و مطمئن ترین روش، بازدید دستیه و ارزیابی اینکه آیا بک لینک معقول، واقعی و مفید هست یا نه. اگر واقعا، اینطوری به نظر میرسه پس دلیلی برای Disavow Backlinks وجود نداره.

۳. بعد از این که تصمیم به حذف لینک گرفتین، باید با صاحب سایت ارتباط برقرار کنین و ازش بخواین که لینک مذکور رو حذف کنه. شما باید ۳ بار ارتباط کنید و هر کدام از این تلاش‌ها رو کاملاً مستند کنین.

۴. اگه صاحب سایت پاسخگو نبود، یا به هر دلیلی این کار رو انجام نداد ( لینک رو حذف نکرد)، دیگه میریم سراغ گوگل، و مستنداتی که نشون میده از طرف مقابل خواستیم لینک رو حذف کنه و نکرده رو، ارائه میکنیم. گوگل افتخار میکنه درخواست هایی رو Disavow کنه که شامل این مستنداته.

حالا بعد از همه این مراحل، برای جمع آوری لیستی از لینک‌ هایی که باید Disaavow بشن، باید یک فایل با فرمت txt، برای آپلود کردن در گوگل بسازین.

فرمت ساخت این فایل لینک باید اینطوری باشه:

  • در هر خط فقط یک دامنه یا آدرس صفحه (URL) وارد کنین.
  • برای این که بخواین کل یک دامنه رو حذف کنین باید آدرس رو به شکل  وارد domain:example.com کنین.
  • فرمت فایل باید حتماً .txt باشه.
  • در صورتی که نیاز به کامنت نویسی بود، باید در ابتدای اون لاین از # استفاده کنید.
  • فایل باید به صورت UFT-8 و یا ۷-bit ASCII اینکد شده باشه.

نمونه فایل:

# Two pages to disavow
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html

# One domain to disavow
domain:shadyseo.com

در این مرحله لیست صفحات و دامنه‌هایی که باید Disavow بشن رو آپلود کنین.

هشدار
آپلود فایل جدید لیست Disavow، باعث میشه کلیه لیست‌های Disavow قبلی، غیر فعال بشن.

۱. ابتدا وارد صفحه ابزار Disavow links بشین (آدرس لینک شده).

disavow backlinks

۲. سایت خودتون رو انتخاب کنین.

disavow linls

۳. روی گزینه Disavow links کلیک کنین.

  • توجه داشته باشین که اگه لینک مفیدی رو به اشتباه Disavow کنین، امکان این که رتبه شما کاهش پیدا کنه خیلی زیاده.

۴. روی گزینه Choose File فایل کلیک کنین و فایلی که آماده کردین رو انتخاب و آپلود کنین.

  • این نکته رو به یاد داشته باشین که در آن واحد فقط میتونین یک فایل فعال داشته باشین. به عنوان مثال اگه یک فایل حاوی ۱۰ لینک آپلود کردین و بعد یادتون افتاد ۳ تا لینک دیگه هم هست که میخواین غیر فعال کنین، چاره‌ای ندارین جز این که از ابتدا فایل لیست Disavow رو دوباره تنظیم کنین که حاوی ۱۳ لینک باشه و دوباره مراحل رو تکرار کنین.

disavow links

۵. چند هفته طول میکشه تا گوگل اطلاعاتی که شما آپلود کردین رو پردازش، و لینک‌های مورد نظر رو حذف کنه.

وقتی که شما فایل لیست Disavow B21acklinks رو در گوگل آپلود میکنین، موتور جستجو ارزش سئوی وب سایت شما رو اندازه گیری میکنه، و دیگه اون لینک‌ های که در لیست بودن رو در نظر نمیگیره. بنابر این حذف لینک‌ های خطرناک میتونه به همون اندازه اضافه کردن موارد مثبت، مفید باشه.

شما میتونین تعداد نامحدودی از لینک‌ ها رو Disavow کنین.

این که بگم میتونین تعداد نامحدودی از لینک ها رو Disavow کنین شاید اغراق به نظر برسه، اما خیلی هم دور از واقعیت نیست! محدودیت حجم فایلی که میتونین آپلود کنین، ۲ مگابایته. که اندازه مناسبی به نظر میرسه چون این ابزار باید به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار بگیره و از طرف دیگه‌ هم این حجم محدود ۲ مگابایتی معادل حدود ۱۰۰۰ صفحه متنی کامله. پس اگه نیاز به Disavow کردن مقدار بیشتری از بک‌ لینک ها دارین، بدونین که مشکلات شما خیلی جدی تر از اونیه که توسط این ابزار حل بشه.

کامنت های شما در فایل Disavow توسط تیم گوگل خونده نمیشه

خوب میشد اگه یه تیم بود که کامنت های ما رو میخوند، ولی واقعیت اینطوری نیست و این روند کاملاً اتوماتیک اتفاق می‌افته، بنابر این اگه فایل‌های Disavow رو می‌بینید که کامنت داره، بدونین که این کامنت‌ها به کار گوگل نمیاد. بلکه وقتی به درد میخوره که احساس کنین این فایل رو باید باز هم بخونین یا ویرایش کنین. حالا چرا ویرایش؟ نکته بعدی رو بخون.

لینک هایی که Disavow یا رد شدن میتونن دوباره فعال بشن.

دلایل متعددی وجود داره ک ممکنه شما یک لینک رو مجدداً بپذیرین و فعال کنین. شاید اشتباه کرده باشین، یا نظرتون در مورد یک لینک خاص تغییر کرده باشه یا هر چیز دیگه‌ای که توی ذهنتونه و نیازه که اون بک لینک توسط خزنده در نظر گرفته بشه. صرف نظر از این دلایل، Reavow کردن یا دوباره فعال کردن لینک‌، کار آسونی به نظر میرسه. به سادگی میتونین لینک رو از فایل Disavow حذف کنین و فایل جدید که فاقد لینک مورد نظر هست رو آپلود کنین. دفعه بعد که گوگل از لینک بازدید میکنه، دوباره در رتبه بندی شما اثر میذاره.