کلمه کلیدی طولانی عبارتی هست که از سه تا چهار کلمه تشکیل شده. قصد کاربر از جستجوی این کلمه دستیابی به اطلاعات بیشتریه که قبل از خرید بهشون نیاز داره. به طور خلاصه کلمه کلیدی طولانی یعنی جستجوی دقیق و هدفمند کاربران.

در گذشته خیلی تمرکز روی Long Tail Keyword ضروری به نظر نمی رسید. چون کاربر زیادی وجود نداشت و سایت ها کمتر بودند و رقابت به این گستردگی نبود. اصلا دسترسی به اینترنت ، ارتباط آنلاین ، خرید اینترنتی و بازیابی مجازی به این شیوه وجود نداشت. اما الان برگ برنده برای جذب مخاطب، فروش بالا، تعامل بیشتر با کاربران در داشتن کلمه کلیدی طولانی مناسب هست.

کلمه کلیدی طولانی چیه؟

کلمه کلیدی اساس کار موتورهای جستجو و همین طور کمپین های تبلیغاتی هست. سایت هایی که پرداخت بر ازای هر کلیک یا PPC دارن با انتخاب یه کلمه کلیدی کارشون رو شروع می کنن. کلمه کلیدی می تونه کلمه کلیدی کوتاه یا کلمه کلیدی طولانی باشه. Long Tail Keyword بیشتر از سه کلمه داره. به کلمات کلیدی کمتر از سه کلمه، کلمات کلیدی کوتاه میگن که معمولاً رقابتی‌تر و سخت‌تر هستنو

اگه روی کلمات کلیدی تحقیق کنید. حجم جستجوهای کلمه کلیدی رو تجزیه و تحلیل و بررسی کنید. متوجه می شید که کلمه کلیدی کوتاه نسبت به کلمه کلیدی طولانی جستجوی ماهانه بیشتری داره. به ظاهر Long Tail Keyword محبوبیت کمی داره. کم تر هم جستجو می شه. اما ترافیک هدفمندتری رو به سمت سایت شما می آره. یعنی دقیقا مخاطب خاص خودتون هست که این کلمه رو جستجو کرده.

لزوم تمرکز روی کلیدی طولانی

همان طور که اشاره کردم کلمه کلیدی طولانی مخاطب مورد نظر رو برامون پیدا می کنه. مزیت تمرکز بر روی کلمه کلیدی طولانی این هست که این کلمات هنوز اشباع نشده اند. اگر روی Long Tail Keyword تمرکز کنین می تونین رنک بالاتری برای این کلمه کلیدی به دست بیارین. این خودش یک موفقیته. افرادی که روزانه در حال جستجوی هستند همشون مخاطب شما نیستند. اما کسانی که دقیقاً مخاطب هدف شما هستند، Long Tail Keyword شما رو جستجو می کنند.

مخاطب کلمه کلیدی طولانی

کسانی که یه Long Tail Keyword رو جستجو می کنن دنبال کسب اطلاعات و احتمالاً خرید هستند. فرض کنید یه نفر قصد خرید یک گوشی رو داره. اولین چیزی که جستجو می کنه می تونه کلمات “خرید گوشی” باشه. جستجوی بعدی می تونه کلمه کلیدی طولانی “بهترین نوع گوشی سال ۱۳۹۹” باشه. در نهایت با جستجوی اون Long Tail Keyword که شامل مدل گوشی مورد نظرش هست، گوشی رو انتخاب می کنه و اطلاعاتی از قبیل مشخصات و قیمت و امکانات جانبی این گوشی به دست می آره. حالا نوبت اینه که بره سراغ فروشندگان گوشی و ببینه چه کسانی این گوشی رو با قیمت مناسب و خدمات بهتر ارائه می کنند و در آخر اقدام به خرید می کنه. جستجوی فروشنده مناسب یا جستجوی نام گوشی مورد نظر همه و همه می تونه جز دسته بندی کلمه کلیدی طولانی باشه.

Long Tail Keyword از دید مخاطب

مثال
خرید گوشی

خرید گوشی سامسونگ

خرید گوشی سامسونگ مدل S5

خرید گوشی سامسونگ مدل S5 در تهران

نظر شما چیه؟ کدوم کلمه کلیدی طولانی برای جذب خریداران این مدل گوشی مناسب تره؟

کاربر اینترنت با ۴ هدف جستجو یا Search Intent وارد صفحه موتورهای جستجو می شه.

  1. می خواد اطلاعات کلی به دست بیاره. این دسته جستجوها با W/H question انجام می شه. چگونه، چرا، چه چیزی، چه زمانی و …
  2. در حال جستجو برای تصمیم گیریه. در حال مقایسه اجناس و خدماته. کدوم مدل بهتره، کدوم خدمات بیشتره، کجا ارزون تره. کجا نزدیک تره و …
  3. تو مرحله سوم کاربر ما آماده خرید هست. اینجا که دیگه مخاطب دور هاشو زده و می دونه چی می خواد. تصمیمش رو گرفته و قصد خرید داره.
  4. دنبال وب سایت شما می گرده. دیگه می دونه چه خدمات و کالایی رو می خواد. مقایسه ها رو انجام داده. نگاه کرده کجاها این مدل کالا و خدمات رو دارن. حالا تصمیم گرفته از شما خرید کنه.

برگردیم به مثال بالا، حالا کدوم جمله رو به عنوان کلمه کلیدی طولانی انتخاب می کنید؟

هدف جستجو

اهمیت کلمه کلیدی طولانی

برخلاف تصور، آمار نشون می ده که تمایل کاربران برای جستجوی کلمه کلیدی طولانی بیشتر از کلمه کلیدی کوتاه است. حدودا ۷۰ درصد کاربران کلمه کلیدی طولانی را جستجو می کنند.

موندن افراد در صفحه فرود یا Landing Page با کلمه کلیدی کوتاه ۱۱.۴۵ درصد برآورد شده. در صورتی که با کلمات کلیدی طولانی این عدد به ۳۶ درصد می رسه.

پس Lon Tail Keyword برای مخاطب خاص و در اصطلاح برای مخاطبی نوشته می شه که داخل قیف فروش ما می تونه قرار بگیره.

علت این که خیلی از فروشندگان می تونن محصولاتشون رو به صورت آنلاین به فروش بروسونن دقیقا تمرکز روی کلمه کلیدی طولانی هست. این فروشندگان برای تولید محتوای کلمات کلیدی طولانی زحمت زیادی می کشند.

قرار نیست ما همه کاربران اینترنت رو جذب کنیم. با کلمه کلیدی طولانی مخاطب هدفت رو باید پیدا کنیم.

شناخت ذائقه مخاطب هدف خیلی مهمه. این که بدونی مخاطبت چه چیزی رو جستجو می کنه، یعنی قدم موثری رو برای جذب و فروش برداشتی.

کاربران خیلی حوصله تایپ ندارند. تک کلمه هم جستجو نمی کنند، چون اون ها رو به مقصودشون نمی رسونه. پس حداقل ترین کلماتی رو که اون ها رو به هدفشون برسونه رو تایپ می کنن. حالا اگر شما دقیق بتونین ذهن کاربر اینترنت رو بخونی، گل رو زدین.

۲. Long Tail Keyword از متن پشتیبانی می کنه نه از محتوا

موتورهای جستجو و در راس اون ها گوگل کاری به محتوای نوشته شده نداره. خط به خط متن رو می خونه و کلمات کلیدی رو استخراج می کنه. در واقع خوانایی متن برای موتورهای جستجوی اهمیت زیادی داره. اینجاست که مدام کلمه کلیدی طولانی شما دیده می شه.

۳. Long Tail Keyword نرخ تبدیل بالاتری داره

نرخ تبدیل یعنی کاربری که وارد سایت شما می شه، تبدیل به خریدار سایت شما بشه. قبلا اشاره کردم باید حواسمون به قیف فروش باشه. بدونیم مخاطب ما چه کسی است. وقتی قراره محتوایی تولید کنیم، اون محتوا رو بر اساس نیاز کاربر هدفمون تولید کنیم.

کاری که Long Tail Keyword برای ما انجام می ده، دقیقا همین کاره. مخاطب هدف رو به سمت سایت ما می کشونه. اگر بتونین کلمه کلیدی طولانی مناسب رو پیدا کنین، مرحله بعدی نوشتن یه محتوای خوبه تا فرآیند کامل بشه. محتوای خوب می تونه مخاطبی که وارد سایت شما شده و از محتوای رایگان شما کرده رو به خریدار تبدیل کنه.

4. تو شاگردهای ضعیف، شاگرد اول باشین بهتر از آخر بودن بین زرنگ هاست!

یکی از اهداف مدیران سایت، قرار گرفتن تو ۱۰ پیشنهاد اول گوگل هست. کسب این رتبه برای کلمه کلیدی های کوتاه واقعا دشواره. شما با جمعیت زیادی از سایت ها در حال رقابت هستید که کارشون رو خیلی قبل تر از شما شروع کردند.

درسته Long Tail Keyword کمتر جستجو می شه. اما می تونین با محتوای درستی که می نویسین جایگاه خودتون رو پیدا کنین. برای یه کلمه کلیدی طولانی  محتوا می نویسین که فقط چند صد نفر اون رو جستجو می کنند.

این یعنی همین چند صد نفر مخاطب سایت شما هستن. اگر بتونی نیازشون رو بشناسین و به نیازشون جواب درستی بدین، می تونین به یه مشتری وفادار تبدیلشون کنین.

نکته
همه کاربران اینترنت کاربر هدف ما نیستند. باید کاربر هدفت رو بشناسی.

نیاز به هزینه زیاد و  رقابت شدید نیست. شما با توجه به همین محموعه مخاطبی که دارین می تونین تو کمپین های تبلیغاتی گوگل Google Adwords رتبه بالاتری در پرداخت های به ازای کلیک PPC داشته باشید.

نکات پیدا کردن کلمه کلیدی طولانی

راه های زیادی وجود داره که بتونین یه کلمه کلیدیپیدا کنین. یکی از ابزارهای مشهور برای پیدا کردن کلمه کلیدی استفاده از ابزار Google Keyword Planner هست. این ابزار برای کسانی که کمپین تبلیغات گوگل ایجاد می کنند مناسبه، اما به ندرت Long Tail Keyword رو نشون می ده. در عوض ابزار دیگه ای به اسم Google Autocomplete وجود داره که منبع اصلی کلمه کلیدی طولانی هست.

پیشنهاداتی که Google Autocomplete برای کلمه کلیدی طولانی بهمون می ده، توسط الگوریتم گوگل تولید می شه. این پیشنهادات مناسب ترین گزینه مطابق با درخواست کاربر هست.

Google Autocomplete

با این روش، پیدا کردن کلمه کلیدی طولانی خیلی ساده است. به صورت دستی، از جعبه جستجوی صفحه گوگل استفاده کنیم. متن درخواستی رو تایپ می کنی و نوار Google Autocomplete به صورت خودکار شروع به دادن پیشنهاد می کنه. شما می تونید بهترین و مناسب ترین گزینه رو انتخاب کنید. با این روش خیلی راحت تر و سریع تر می تونین Long Tail Keyword مورد نظرتون رو پیدا کنین.

این ابزار مفید، عبارت جستجو رو می گیره. همراه با اعداد و حروف مختلف تو جعبه جستجو قرار می ده. بعد پیشنهادات تولید شده رو تو یه لیستی که  بیشتر از ۷۵۰ کلمه کلیدی طولانی جستجو شده هست، قرار می ده.

کلمه مورد نظرتون رو انتخاب می کنین و میزان جستجوی اون Long Tail Keyword انتخابی رو بررسی می کنین. هر کدوم از کلمات کلیدی طولانی که انتخاب کردین، پر بازدیدتر بود همون رو به عنوان مرجع قرار می دین.

علاوه بر روش های گفته شده، می تونید از ابزار کلمه کلیدی یا Keyword Tool استفاده کنید. مزیت استفاده از این برنامه ها اینه که نوار پیشنهادات گوگل محدوده. اما ابزارهای شناسایی کلمه کلیدی پیشنهادات بیشتری رو  در اختیار شما قرار می ده. در نسخه رایگان این ابزار می تونید تا ۱۰ کلمه را جستجو کنید.

Google Trends بهتون کمک می کنه تا متوجه بشید هر کلمه کلیدی تو کدوم منطقه جغرافیایی مخاطب بیشتری داره. کدوم کلمه کلیدی داره بیشتر جستجو می شه. کدوم  کلمه کلیدی طولانی دیگه خیلی طرفدار نداره. این تجزیه و تحلیل خیلی کمک کننده است، برای این که بدونین برای کدوم منطقه و چه دسته مخاطبی باید محتوا تولید کنین. و البته برای این که بدونین کدوم Long Tail keyword در حال انقضا هست و کدوم کلمه در حال گسترش.

مثلا این روزها که بحث ویروس کرونا زیاد شده، موضوعات مرتبط با کروناویروس هم بیشتر جستجو می شه.

Keywords Everywhere

یه ابزار رایگان که می تونید روی مرورگرتون نصب کنید و برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی ازش استفاده کنید. هر وقت که شروع به تایپ در نوار جستجوی مرورگرتون کنید، پیشنهادات اتوماتیک براتون ظاهر می شه. دیگه این هنر خودتون هست که از بین کلماتی که پیشنهاد می شه بتونید کلمه کلیدی طولانی مناسب رو انتخاب کنید.

ویکی پدیا Wikipedia

شاید تعجب کنید. اما یکی از روش هایی که می تونید به راحتی Long Tail Keyword پیدا کنید، جستجو در ویکی پدیا هست. با گردش در این وب سایت هم می تونید از مطالب اون استفاده کنید هم از پیوندهایی که در انتهای هر مقاله اومده استفاده کنید. شاید همه لینک های پیشنهادی در آخر مقاله و یا جستجوی ویکی پدیا کلمه کلیدی طولانی نباشه، اما ایده های جالبی رو در اختیارتون قرار می ده.

علاوه بر ویکی پدیا ، از شبکه های مجازی دیگه هم می تونید کلمه کلیدی طولانی مناسب خودتون رو شناسایی کنید.