Google Keyword Planner یه ابزار قوی و کاربردی در تشخیص اینه که هر کلمه و عبارتی چند بار در سال و چند بار در ماه جستجو میشه و چون این ابزار از خود گوگل Google هست پس یه جورایی معتبرترین مرجع برای تشخیص میزان جستجوی کلمات، به صورت دقیق محسوب میشه. با گوگل کیورد پلنر و با توجه به CTR یا click-through-rate یا همون نرخ کلیک می‌تونیم تخمین بزنیم که اگه با فلان کلیدواژه ایندکس شدیم و رتبه خوبی گرفتیم، چقدر ورودی از گوگل دریافت می‌کنیم و به این ترتیب تولید محتوا خودمون رو هدفمند پیش می‎بریم.

این ابزار با فاصله زمانی بین دو تا سه ماه میزان جستجوی هر کلید واژه رو به طور دقیقی نشان میده و کلمات مرتبطی به شما پیشنهاد میکنه. البته حواستون باشه که فقط میزان جستجو رو نشان میده نه میزان کلیک! یعنی اگه شما فقط عبارتی رو در گوگل سرچ کرده باشین بدون اینکه روی صفحه‌ای کلیک کنین، گوگل جستجوی شما رو به حساب میاره و با بقیه جستجو ها جمع می‌کنه و به استفاده کننده از Google Keyword Planner ارائه میده.

نحوه دستیابی به Google Keyword Planner (به صورت رایگان)

اول از همه بگم که این ابزار ۱۰۰% رایگانه و برای دسترسی بهش نیاز نیست حتی یک ریال هم پرداخت کنین. پس چی لازمه؟؟ معلومه، یه حساب گوگل !

ولی خب بعضی وقت‌ها برای استفاده از ابزار ممکنه این اتفاق براتون پیش بیاد:

اکانت گوگل اد

ازتون خواسته تا یه کمپین AdWords تنظیم کنین!! شاید بپرسین: چی شد پس؟ گوگل که می‌خواد ازمون یه پولی بگیره و رایگان انجامش نمیده!!

خب باید بگم که شما می‌تونین بدون اجرای AdWords یا ادوردز هم به ابزار گوگل کیورد پلنر دسترسی پیدا کنین! فقط کافیه چندتا مانع رو رد کنین 🙂

مراحل ساختن کیورد پلنر گوگل

برای شروع روی گزینه “Go to keyword planner” کلیک کنین.

مراحل ساخت اکانت

نکته
پس از تأیید دوباره ازتون می‌خواد که رمز عبورتون رو وارد کنین.

وقتی که رو صفحه نمایشتون این جمله رو می‌بینین ” What’s your main advertising goal” هیچ کدوم از سه تا گزینه رو انتخاب نکنین! به جاش روی لینک زیرش که نوشته شده “Experienced with Google Ads” کلیک کنین.

هئف تبلیغاتی

یه چیز به خصوصِ دیگه‌ای که باید بدونین اینه که کیورد پلنر گوگل ، این لینک رو فقط تو مرورگر ویندوز با یه عرض مشخصی نشون میده.

تغییر سایز صفحه

درسته که یکم مسخره به نظر میرسه ولی اگه لینک رو نمی‌بینین، اندازه پنجره مرورگرتون رو تغییر بدین و بزرگترش کنین. =)

در صفحه بعدی باید روی لینک “Create an account without a campaign” کلیک کنین.

ساخت اکانت گوگل کیورد پلنر

دکمه “submit” رو تو صفحه بعد بزنین. (البته نگران نباشین گوگل جزئیات کارت اعتباریتون رو درخواست نمیکنه!)

google keyword planner

بعد از این مراحل این صفحه رو می‌بینین:

مرحله آخر ساخت اکانت

حالا روی گزینه “Explore your account” کلیک کنین و بعد از اون، “tool” که تو نوار ابزاره رو انتخاب و روی گزینه آخر یا “Switch to Expert Mode” کلیک کنین.

برای تأیید سوئیچ، اعلان رو دنبال کنین.

گوگل کیورد پلنر

آخر کار دوباره وارد “tool” بشین، حالا باید یه لینکی به Google Keyword Planner ببینین.

تمام!! حالا دیگه به این ابزار کیورد پلنر گوگل دسترسی دارین و نیازی نیست هیچ پولی خرج این کار کنین.

حالا وقتشه یاد بگیرین چطوری از ابزار گوگل کیورد پلنر استفاده کنین:

نحوه استفاده از Google Keyword Planner

برای شروع، ابزار گوگل کیورد پلنر دو تا گزینه بهتون نشون میده:

یافتن کلمات کلیدی: تو این قسمت می‌تونین انواع کلید واژه‌هایی که ملت بهشون علاقه دارن رو پیدا کنین.

به دست آوردن میزان جستجو و پیش بینی‌ها: میزان جستجو و سایر معیارهای تاریخی کیورد خودتون رو ببینید و پیش بینی کنین این که این کلمات در آینده چقدر می‌تونن خوب عمل کنن.

این دوتا گزینه شما رو به سمت انتخاب یه پلنر برای کلید واژه تون هدایت می‌کنه و اوضاع می‌تونه با توجه به انتخابی که می‌کنین متفاوت بشه!

بهتره جزئیات هر کدوم رو یه بررسی کنیم:

یافتن کلید واژه

دارین دنبال ایده‌های جدید برای یه کلید واژه خوب می‌گردین؟ باید بگم که خوب جایی اومدین چون با Google Keyword Planner می‌تونین چیزی که دنبالش هستین رو پیدا کنین. 🙂

اول از همه طبق چیزی که گوگل بهمون گفته باید فقط کلمات، عبارات یا URL مربوط به شغلتون رو وارد کنین و گوگل کلی ایده راجع به اون موضوع به شما پیشنهاد میده.

برای هر پیشنهادی این موارد رو خواهید دید:

  • میانگین جستجوهای ماهانه؛
  • رقابت؛
  • پیشنهاد هزینه برای تبلیغات کلیدواژه (دامنه پایین)؛
  • پیشنهاد هزینه برای تبلیغات کلیدواژه (دامنه بالا)

خوبیه کار اینه که شما علاوه بر کلمه، می‌تونین عبارت هم وارد کنین و مثلاً هم زمان تا ده تا کلمه کلیدی/ عبارت رو جستجو کنین.

یافتن کلید واژه

تازه تو این ابزار گوگل کیورد پلنر می‌تونین از URL یا وب سایت هم برای جستجو استفاده کنین.

استفاده از URL

یه حقه بازی کوچولو! می‌تونین هم زمان ۱۰ تا کیورد و یه دونه URL هم وارد کنین. 🙂

یافت کلمه کلیدی

اما خب هر کاری هم کنین و از هر کدوم از موارد بالا هم که استفاده کنین گوگل هیچوقت از چندهزار پیشنهاد فراتر نمیره و نهایتاً تا ۵۰۰۰ کلید واژه بهتون ایده میده.

آمار و اطلاعات
باید بگم که گوگل با این تعداد پیشنهادش، در مقایسه با ابزارهایی مثل Ahrefs Keywords Explorer ضعیفتر به نظر میرسه چون این ابزار مثلاً با سه تا کلمه جستجویی، نزدیک به ۴۸۰ هزارتا پیشنهاد ارائه میده و این تعداد تقریباً ۱۰۲ برابر چیزیه که گوگل کیورد پلنر در اختیارمون میذاره!

پیشنهاد Ahrefs

میزان جستجو و پیش بینی‌ها رو به دست بیارین

آیا شما خودتون یه لیستِ کلید واژه دارین و می‌خوایین مقدار جستجو ها و متغیرهای مختلفی که راجع به اونهاست رو حساب کنین!؟ بهتره که کارتون رو از این قسمت شروع کنین:

فقط کافیه کلید واژه هاتون رو وارد کنین و دکمه “get started” رو کلیک کنین تا وارد بخش پیش بینی بشین و یه تحقیق کلمات کلیدی خوبی رو انجام بدین!

میزان جستجو

دیگه تو این قسمت هیچ پیشنهادی برای کلمه کلیدی وجود نداره و فقط پیش بینی میکنه که اگه قراره مثلاً برای ۳۰ روز آینده از فلان کیورد تو Google AdWords استفاده کنین، چندتا کلیک دریافت می‌کنین، همچنین تخمین‌هایی رو برای CTR یا Click Through Rate و CPC یا Cost Per Click هم مشاهده خواهید کرد.

اما یه راه سریع‌تر و میون بر اینه که:

وارد صفحه “Historical Metric” بشین و میزان جستجوی متوسط ۱۲ ماه رو روی کلمات کلیدی تون مشاهده کنین. این همون محدوده‌ایه که موقع شروع تو قسمت یافتن کلمات کلیدی هم مشاهده می‌کنین.

Historical metric

حالا شاید بعضی‌هاتون بگین که نه ما همچین چیزی نمی‌بینیم 🙁

نگران نباشین واسه اون مشکل هم راه حلی هست یا بهتره بگم چندتا ترفند دیگه‌ هم توی آستینم دارم که هنوز براتون رو نکردم و خب باید بگم یه جورایی مثل دور زدن این برنامه‌ست و باید بین خودمون بمونه 🙂

ترفندهایی که سئوکارها ازشون خبر ندارن!

این که گوگل دوست نداره حجم دقیق جستجو رو نشان بده یکی از ناامید کننده‌ترین چیزا درمورد Google Keyword Planner است. به‌خاطر همین هم هست که خیلی از سئو کاران دیگه از این ابزار استفاده نمی‌کنن!

مثلاً به دو تا کلمه کلیدی زیر نگاه کنین که هر دوتا دامنه حجم جستجوی ۱۰K-100K دارن:

حجم دقیق جستجو

اما اگه همین دوتا کلمه کلیدی رو تو Ahrefs Keywords Explorer بررسی کنین، می‌بینین که یکیشون حجم جستجوی بیشتری نسبت به اون یکی داره:

حجم جستجو در Ahrefs

پس این‌جا دو تا روش وجود داره که می‌تونین برای به دست آوردن تعداد دقیق جستجو کیورد ها (بدون پرداخت هزینه) استفاده کنین:

روش اول

به حداکثر تخمینی که برای CPC یا Cost Per Click یا هزینه تبلیغ کلیک زده شده، نگاه کنین!

با اضافه کردن بعضی از کلمات کلیدی به برنامه‌تون شروع کنین! یا می‌تونین این کار رو با وارد کردن یه لیست از کلمات کلیدی تو ابزار “Get search volumes and metrics” شروع کنین.

از طرف دیگه می‌تونین بعضی از کلمات کلیدی تو قسمت ایده‌ های کیورد رو بررسی کنین و هر کدوم رو که خواستین به لیستتون اضافه کنین، فقط مطمئن بشین که گزینه “exact match” رو انتخاب کردین.

وقتی وارد Keyword view بشین یه باکسی رو می‌بینین که شبیه عکس زیره:

باکس کیورد

روی نمودار یه کلیک راست کنین و ببینین که آیا توی دراپ داون، CPC یا Cost Per Click یا هزینه تبلیغ کلیک روی بیشترین مقدارش تنظیم شده یا نه،

حالا یه ستونی به اسم “Impressions” می‌بینین که یعنی اثر یا بازخورد که اگه یه سری کیورد خاص رو توی بخش تبلیغات گذاشته باشین، می‌تونین یه تخمینی از impression های اون کلمات رو تو ماه بعد ببینین.

ستون ایمپرشن

چون که CPC یا Cost Per Click یا هزینه تبلیغ کلیک روی بیشترین مقدارش تنظیم شده، پس ایمپرشن یا همون impression که بهتون ارائه میشه، نزدیک‌ترین مقدار به جستجوی اون کیورد در هر ماهه.

حالا بیایین این مقدار رو با Ahref چک کنیم و ببینیم که اعداد چقدر به میزان سرچ واقعیشون نزدیک میشن:

Ahrefs keywords explorer

هشدار
این یه روش حتمی برای نشون دادن مقدار جستجو نیست و اصلاً نباید بهش اعتماد کامل داشته باشین!

روش دوم

ابزار Keywords Everywhere رو نصب کنین.

این یه ابزار رایگان chrome هست که میزان جستجو و CPC رو به وبسایت هایی که قبلاً ازشون استفاده می‌کردین، اضافه می‌کنه؛ مثل گوگل، یوتیوب، آمازون و غیره.

keyword everywhere

این ابزار برای فایر فاکس هم در دسترسه.

چیزی که خیلی از مردم ازش خبر ندارن اینه که این ابزار مقدار جستجو رو به Google Keyword Planner هم میاره.

باور نمی‌کنین؟ مگه دست خودتونه! 🙂 🙂

google keyword planner

باحال بود نه؟ ولی خب مشکل این‌جاست که راه آسونی برای استخراج این داده ها وجود نداره اما من اومدم که بهتون راه حل بدم پس باید بگم خبر خوش اینه که خارج کردن داده ها با استفاده از کد XPath و کروم Scraper ممکن میشه ^-^

استخراج داده

هر بار، ایده های کیوورد رو برای بیشتر از ده تا مورد بررسی کنین

به نظرتون چی میشه اگه سعی کنین هر دفعه بیشتر از ده تا کلمه کلیدی تو Google Keyword Planner اضافه کنید؟

ایده‌های کلید واژه

غیر ممکن، غیر ممکنه:)))

فقط یه بار این کار رو انجام بدین و بعد اون‌ها رو با انتخاب اون checkbox که بالای لیستتون هست و کلیک روی گزینه “select all XXX” و سپس “add to plan” به لیستتون اضافه کنین.

نکته
بیشتر از ۱۰۰۰۰تا ایده برای کلمه کلیدی می‌خواین؟؟ برین سراغ اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs!

بیایین همچین کاری رو برای ۷۴۳ تا پیشنهادی که برای کلمه “SEO” داده شده، انجام بدین.

بعد برای پیشنهاداتی که به ده تا کلمه کلیدی دیگه وابسته‌اند هم همین کار رو تکرار کنین. (در کل باید ۱۱ تا کیورد بذارین)

حالا اگه وارد تب Historical Metric  که تحت کلمات کلیدی هست، بشین؛ همه کلیدواژه هایی که اخیراً اضافه کردین رو می‌بینین و قسمت خوبش اینه که کلماتی که تکراری هستن خودشون حذف میشن.

کلمات تو این قسمت به‌طور پیش فرض به ترتیب حروف الفبا چیده میشن اما خودتون می‌تونین اون‌ها رو به ترتیب میزان جستجو، رقابت یا هرچی که خواستین مرتب کنین و کلمه کلیدی مناسب خودتون رو پیدا کنین.

کلمات کلیدی رو از رقیب‌هاتون بدزدین!

Google Keyword Planner می‌تونه کلید واژه های پیشنهادی رو از طریق URL هم ایجاد کنه. می‌تونین حدس بزنین قراره با گفتن این جمله به چه نتیجه‌ای برسم؟!!

وقتشه یکم بدجنس بشین و URL رقیبتون رو بردارین و اون رو توی ابزار قرارش بدین، و بعد گزینه “Entire site” رو از drop-down انتخاب کنین و بلهههه، کلید واژه های اون رو می‌بینین!

اگه حس کردین پیشنهادها خیلی زیادن اشکالی نداره، می‌تونین یه سری از اون‌ها رو پاک کنین: filter > keyword text > brand name

حالا برای این که کلی پیشنهاد کلیدواژه داشته باشین، این کار رو با تک تک رقیباتون انجام بدین =))

نکته
دارین دنبال پیشنهاد کلمه کلیدی برای یه پیج به خصوص میگردین؟ این که کاری نداره، گزینه "this psge only

سوالاتی که مردم مدام می‌پرسن رو پیدا کنین

این که بدونین مخاطب چه سوالاتی رو ازتون می‌پرسه، یه کمک خیلی بزرگیه برای این که بتونین کلیدواژه های مفید انتخاب کنین و خب در این صورت میشه علت محبوبیت ابزارهای رایگانی مثل Answer The Public رو توجیه کرد!

ولی خب برای همچین کاری حتماً لازم نیست از یه ابزار دیگه استفاده کنین، بازم یکم خبیث می‌شیم و خودمون با هک کردن Google Keyword Planner به همچین چیزی دست پیدا می‌کنیم 🙂

filter > keyword text > contains ، سپس یکی از این موارد رو وارد کنین: who, what, why, when, where, how، چه کسی، کی، کجا، چطور، چرا.

یافتن کلمه کلیدی رقیب

این کار رو با کلمات کلیدی مختلف انجام بدین، سپس تو نتیجه ‌ی کار، یه لیست بزرگ از سوالاتی که ممکنه مردم بپرسند خواهید داشت.

فقط کافیه هربار نتایج فیلتر شده رو به برنامه‌تون اضافه کنین حتی می‌تونین یه گروه تبلیغاتی رو اختصاصاً برای این شرایط ایجاد کنین و سپس طبق نتایج به دست اومده هدف تولید محتوای خودتون رو با کیورد مناسب تطبیق بدین.

کلمات کلیدی موفق و سودمند رو با استفاده از suggested bid پیدا کنین

همه ایده های کلید واژه مفید و خوبن، منتها اصل موضوع اینه که کدومشون واسه کسب و کار شما مناسبه! مثلاً می‌تونین خودتون اون‌ها رو به صورت دستی جدا کنین ولی خب زیاد کار جالبی نیست، مخصوصاً اگه هزارتا ایده واسه یه کیورد داشته باشین!

حالا پیشنهاد بنده چیه؟

ستون “Top of page bid” (با دامنه بالا). بذارین ببینم، اصلاً می‌دونین معنی این ستون چیه؟

گوگل در این رابطه میگه:

نقل قول
این ستون با توجه به موقعیت مکانی شما و تنظیمات شبکه جستجو، یه محدوده بیشتری رو نشون میده و بهتون میگه که آگهی دهنده‌ها برای نشون دادن چه کیوردی تو لیست برترین کلید واژه ها، هزینه پرداخت کردن، البته متوسط CPC کیورد های شما ممکنه متفاوت بشه.

اگه این کیورد خیلی بین مردم محبوب باشه و وب مسترها حاضر باشن به‌خاطرش پول بدن، حتماً ارزش دنبال کردن و تلاش برای رتبه بندی رو داره.

برای مرتب کردن این ستون، فقط روی سربرگ ستون کلیک کنین و بعد مطمئن بشین که به شکل صعودی مرتب شده. (اون کلید واژه هایی که خیلی پرسوده، بالای صفحه میرن)

لیست صعدی کیورد

اگه به فکر هدف قرار دادن همچین کلید واژه هایی هستین، حتماً چک کنین که این کیورد برای چه مشاغلی تبلیغ میشه و ببینین آیا فلان شرکتی که از این کلمه استفاده می‌کنه هم محصولات و خدماتی مثل مال شما داره یا نه!

یه نکته خیلی مثبت!

برای این که اصطلاحات جستجویی رو پیدا کنین، ستون رو به صورت صعودی بچینید، حالا یه سری تاپیک خوب برای پست‌هاتون دارین!

گوگل کیورد پلنر

صحبت پایانی در مورد Google Keyword Planner

حالا دیگه هرچیزی که برای استفاده از این ابزار لازم بود رو یاد گرفتین، Google Keyword Planner قطعاً یه ابزار قویه و من بهتون توصیه می‌کنم که حتماً از اون برای یافتن کلمه کلیدی خودتون استفاده کنین چون این‌جا کلی ایده جدید هست که می‌تونین برای یه انتخاب خوب و مفید ازشون بهره‌مند بشین و باعث بهینه سازی سئو سایت تون بشین.

طبیعتاً یه سری محدودیت‌هایی مثل عدم جستجو برای یه میزان دقیق و بزرگ از کلید واژه رو داره که خوشبختانه می‌تونیم همچین چیزی رو با استفاده از سایر ابزارها مثل Ahrefs Keywords Explorer جبرانش کنیم و کلی داده مفید و به درد بخور جمع کنیم.

تجربه شما تو استفاده از این ابزار چطوری بوده؟ تونسین به راحتی ازش استفاده کنین و لذت ببرین؟ تجربه هاتون از کار کردن با Google Keyword Planner رو با من در میون بذارین. اگه شما هم راهی واسه دور زدنش بلدین، بگین!