در افزونه Yoast SEO که در هر صفحه از سایت قرار گرفته، یه قسمت برای وارد کردن کلمه کلیدی کانونی مناسب وجود داره.

در این افزونه شما می‌تونین کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی مورد نظر خودتون رو به منظور رتبه بندی درست صفحه در Google وارد کنین.

پس از انجام این کار، Yoast SEO محتوای نوشته شده در صفحه شما رو بررسی می‌کنه تا ببینه که آیا محتوای شما حاوی اون کلمه کلیدی هست یا نه. آیا موتورهای جستجو، صفحه شما رو در لیست جستجو پیدا می‌کنن یا نه.

راه حل مشکل شما اصلا پیچیده نیست. ما امروز تو این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که هدف کلمه کلیدی کانونی مناسب چیه و چطوری می‌تونین یه انتخاب خوب در این زمینه داشته باشین.

پس با ما همراه باشین:

کلمه کلیدی کانونی مناسب چیه؟

کلمه کلیدی کانونی مناسب یا کلید واژه کانونی مناسب ، یک عبارت جستجو هست که شما در محتوای نوشتاری خودتون استفاده می‌کنین و توقع دارین که صفحه یا پست حاوی اون کلمه رتبه بیشتری در رتبه‌بندی گوگل دریافت کنه. به عبارتی زمانی که افراد به دنبال پیدا کردن و جستجوی اون کلمه کلیدی هستن، بتونن شما رو پیدا کنن.

بنابراین شما باید برای صفحه‌ای دارای Yoast SEO یه کلیدواژه کانونی مناسب تعیین کنین. سپس این افزونه، محتوای صفحه شما رو ارزیابی کرده و درباره نحوه بهبود محتوا برای رتبه بندی بالاتر در ضمن جستجوی اون کلمه کلیدی، به شما بازخورد می‌ده.

با توجه به تصویر زیر، شما قسمت مربوطه برای وارد کردن کلمه کلیدی کانونی مناسب خودتون رو، در زیر بخش توضیحات متا Yoast SEO  و در پایین پست پیدا خواهین کرد:

کلمه کلیدی کانونی مناسب

چرا کلمه کلیدی کانونی مناسب مهمه؟

افزودن منظم محتوای با کیفیت به وب سایت یا وبلاگ خودتون، یه استراتژی خوب در زمینه سئو محسوب می‌شه.

با ادامه انجام این کار، گوگل که می‌بینه به طور مداوم داره به سایت شما اطلاعات جدید اضافه می‌شه و شما در حال افزایش حجم مطالب سایت هستین، قطعاً متوجه فعال بودن وبسایت شما می‌شه.

باید‌ها
اما باید بدونین که افزودن تصادفی مطلب به سایت هیچ فایده و سودی رو برای شما به همراه نداره.

در واقع شما باید یه استراتژی کلمه کلیدی کانونی مناسب داشته باشین  و بر اساس همون استراتژی، محتوایی با کیفیت بالا که مخاطب شما به دنبال اون هست رو ایجاد کنین.

در ضمن، هنگام نوشتن این محتواها مهمه که اونها رو برای عبارات کلیدی موردنظر بهینه سازی کنید که Yoast SEO در این زمینه هم به شما کمک می‌کنه.

نحوه انتخاب کلیدواژه کانونی مناسب به چه شکله؟

از نظر ما، شما حداقل باید سه مرحله زیر رو بگذرونین تا تعیین بشه که برای کدوم کلمه کلیدی کانونی مناسب ، لازمه که از زریق تولید محتوا سایت رو بهینه کنین:

  1. یه کلمه کلیدی کانونی مناسب که مورد جستجوی افراد هست رو پیدا کنین.
  2. درباره حجم جستجو اون کلیدواژه تحقیق کنین.
  3. کلمه کلیدی منتخب رو گوگل کنین.

اما در ادامه ما قراره شما رو بیشتر با این مراحل آشنا کنیم:

پیدا کردن کلمه کانونی مناسب

همونطور که در بالا ذکر کردیم، استراتژی انتخاب کلمه کلیدی شما باید زمینه ای درباره اون چیزی که می‌خواین راجع بهش مقاله بنویسین به شما بده. این شکلی شما یک کلمه کلیدی کانونی مناسب دارین.

اگه استراتژی کلمات کلیدی رو بلد نیستین، وقتشه که دست به کار بشین و اون رو یاد بگیرین. چون در غیر این صورت هیچ کاری از پیش نمی‌برین!

اگه همین الان می‌خواین یه کلمه کلیدی متمرکز مناسب برای محتوای خودتون داشته باشین اما اون استراتژی لازم رو بلد نیستین، باید دست به تحقیق کلمات کلیدی بزنین تا شما هم به هدف خودتون برسین.

ابزار پیدا کردن کلمه کانونی

پلاگین Yoast SEO به شما کمک می‌کنه تا پست خودتون رو در مسیر کلمه کلیدی کانونی مناسب بهینه کنین.

یکی از ابزارهایی که می‌تونین برای یافتن کلمات کلیدی کانونی از اون استفاده کنین، ابزار Yoast Suggest است.

این ابزار از داده‌های مشابه Google Suggest برای یافتن ده کلمه کلیدی اول استفاده می‌کنه و سپس به گسترش اونها می‌پردازه. در واقع اینها همون چیزهایی هستن که شما هنگام تایپ عبارت مورد جستجو در باکس جستجوی گوگل مشاهده خواهین کرد.

اصطلاحاتی که در پیشنهادات Suggest پیدا می‌‌کنین اصطلاحات و ترکیباتی از کلمات منطقی هستن که تا حالا توسط افراد واقعی برای جستجو در وب استفاده شدن.

این ابزار می‌تونه برای ارائه ایده‌های اولیه در مورد رفتار جستجوگرانی که می‌خواین راجع به جستجوی اونها بنویسین هم مفید باشه.

برای پیدا کردن سوالاتی که مردم درباره یه موضوع خاص دارن از پاسخ‌های عمومی و قابل فهم کلیه افراد استفاده کنین. این کار به شما دید مناسب میده تا برای جستجوهای بعدی و کلمه کانونی های بعدی هم بدونین چه کار کنین.

هشدار
به یاد داشته باشین که این پیشنهادات جستجو همیشه در حال تغییر هستن. پیشنهادات اغلب با مواردی که قبلاً جستجو کرده باشین تنظیم می‌شن. این هشدار یعنی باید حواستون به انتخاب کلمه کلیدی کانونی مناسب با پیشنهادات جدید باشه.

تحقیق درباره حجم جستجوی کلیدواژه

هنگامی که یه عبارت جستجوی طولانی پیدا کردین و قصد دارین که با نوشتن محتوا برای اون عبارت، رتبه بندی سایت رو بالا ببرین، باید تلاش کنین تا جستجوهای زیادی برای اون کلمه کلیدی کانونی مناسب انتخاب شده انجام بدین تا اصطلاحاً حجم جستجو هم افزایش پیدا کنه.

در این مورد جالبه بدونین که، گوگل انجام این کار رو برای صاحبان سایت ها و تولیدکننده‌های محتوا بسیار سخت و پیچیده کرده.

تنها راه برای اطمینان از اینکه چند بار یه عبارت جستجو استفاده می‌شه، داشتن یه حساب AdWords فعاله که اصطلاح جستجو رو به انتخاب خودتون بهش پیشنهاد می‌دین و اون برای شما حجمش رو حساب می‌کنه.

ما متوجه هستیم که عملی کردن این کار برای اکثر شما کمی سخته و شاید کمی گرون براتون دربیاد. اما این راه مناسبیه که گوگل جلوی پای ما قرار داده تا انجامش بدیم

گوگل ترندز

خبر خوب برای شما که تا الان ما رو همراهی کردین این هست که دیگه جای نگرانی برای کلمه کلیدی متمرکز مناسب نیست چون Google Trends قراره نوعی ایده خلاقانه درباره حجم جستجو رو در اختیار شما بذاره.

Google Trends به شما امکان مقایسه حجم جستجو بین دو اصطلاح جستجو را در مدت زمان مشخصی می‌ده. با این کار می‌تونین اصطلاحات با درصد جستجوی بالا رو به عنوان کلیدواژه کانونی مناسب برای محتوای خودتون قرار بدین.

بررسی پست هایی که قبلاً رتبه بندی شدن

اگه در حال حاضر برخی از پست‌های وب سایت یا وبلاگ شما دارای رتبه های خوبی در لیست جستجو موتور جستجو باشن، شما دیگه می‌دونین که این پست ها چه تعداد بازدید کننده رو تونستن به خودشون جلب کنن.

استفاده از Google Trends برای مقایسه کلمه کلیدی کانونی مناسب  پست های قدیمی با کلمه کلیدی کانونی مناسب که برای پست جدیدی که در ذهن دارین بسیار مناسب هست. این مقایسه  می‌تونه درباره‌ ترافیک احتمالی این عبارت جدید به شما چشم انداز بده.

کلمه کلیدی کانونی مناسب

روش خوب دیگه برای استفاده از Google Trends این هست که تعدادی کلمه کلیدی دم بلند رو در نظر داشته باشین.

چون گوگل ترندز به راحتی به شما نشان می‌ده که کدوم عبارت جستجو بیشترین حجم جستجو رو نسبت به بقیه داره، خیلی ساده می‌تونین متوجه بشین که کدوم کلمه کلیدی دم بلند مناسب کار شماست.

گوگل کردن کلمه کلیدی منتخب

جدا از اینکه باید بدونین کدوم عبارات جستجو توسط مردم جستجو می‌شن، باید بدونین که ایده پست یا صفحه شما متناسب با نیازها و انتظارات افرادی که از این عبارات جستجو استفاده می‌کنن هست یا نه.

در واقع شما باید بفمهین که هدف جستجو چیه. یه راه برای این که بفهمین آیا محتوای شما نیازهای مردم رو برآورده می‌کنه یا نه این هست که خودتون مجموعه ای از کلمه کلیدی متمرکز مناسب و پیشنهادی خودتون رو در گوگل قرار بدین.

بررسی صفحات نتیجه موتور جستجو

SERP

وقت بذارین و به صفحات نتایج موتور جستجو SERP نگاه کنین. آیا مقالات نتایج Google دارای ویژگی‌های مشابه با مقاله شما هستن؟ آیا مقاله شما هم می‌تونه مطابق با نتایج نشان داده شده در این صفحات جستجو باشه؟

همچنین نوع محتوای نمایش داده شده در نتایج جستجو به شما کمک می‌کنه تا درباره نوع محتوایی که دارین تولید می‌کنین تصمیم بگیرین:

آیا Google صفحات محصول یا پست‌های وبلاگ رو نشون می‌ده؟ یا مثلاً فیلم‌ها و تصاویر رو؟

اگه از این فیلم‌ها و تصاویر یه نوع محتوای خوب از آب در بیاد Google احتمالاً فکر می‌کنه این همون محتواییه که افراد به دنبال اون هستن. بنابراین ارزش این رو داره که برای ایجاد این نوع محتوا وقت و هزینه خودتون رو اختصاص بدین.

نکته
فقط به یاد داشته باشین که شما باید نتایج دیگه همون جستجو رو با محتوای نوشتاری خودتون شکست بدین.

در نتیجه، این کار و تولید این نوع محتوا رو فقط درصورتی انجام بدین که مطمئن باشین می‌تونین چیزی کاملاً برجسته و مفید برای مخاطبان خودتون بسازین!

تحلیل محتوای صفحات نتایج

حتماً از محتوای صفحات نتیجه به عنوان الهام بخش برای پست وبلاگ خود استفاده کنین.

آیا بین اون صفحات ایده‌های مفیدی برای شما وجود داره؟

ما شما رو به کپی کردن محتوا تشویق نمی‌کنیم بلکه هدف ما اینه که فقط ببینین آیا ممکنه برخی از اطلاعات یا استدلال های مربوط به پست یا صفحه خودتون رو فراموش کرده باشین بنویسین.

و مهم‌تر از همه این سوال هست که چطور می‌تونین مطمئن بشین که پست شما برجسته و جذابه؟ از چه روشی پست شما بهتر، خنده دارتر و بدیع‌تر از پستیه که در حال حاضر در صفحات نتیجه نمایش داده می‌شه؟

بنابراین سعی کنین محتوایی ارائه بدین که باعث بشه مخاطب اون رو کلیک کرده و به اشتراک بذاره!

بررسی رسانه‌ها و فروم ها

یه نکته جالب دیگه:

اون چیزی رو که مردم در مورد موضوع شما در شبکه‌های اجتماعی و فروم های مختلف آنلاین می‌پرسن و می‌گن رو بررسی کنین.

انجام این کار احتمالاً به شما اطلاعات زیادی برای پست یا صفحه‌تون می دهد. می‌تونین مستقیماً به سوالاتی که مردم دارن و به مشکلاتی که در رابطه با این موضوع با اونها روبرو هستن هم بپردازین.

یادتون باشه که این بررسی‌ها به شما کمک می‌کنه از جمله بندی صحیح برای جدب مخاطبان استفاده کنین، چون به شدت ضروریه.

Yoast SEO کیفیت عبارت کلیدی شما رو بررسی می‌کنه

اگه بخواین در موتورهای جستجو شانس داشته باشین، وجود یه کلمه کلیدی کانونی مناسب برای پست شما ضروریه.

این شکلی Yoast SEO برخی از جنبه‌های عبارت کلیدی شما رو بررسی می‌کنه.

این جنبه ها عبارت‌اند از:

  • طول کلیدواژه کانونی مناسب شما رو بررسی می‌کنه تا مطمئن بشه که کلمه کلیدی شما زیاد نیست.
  • Yoast SEO بررسی می‌کنه که آیا عبارت کلیدی فقط از کلمات عملکردی تشکیل شده یا خیر.

در مورد عملکرد کلمه در Yoast SEO بیشتر بدونین

آیا هر صفحه از سایت باید یه کلمه کلیدی متمرکز مناسب داشته باشه؟

این سوالیه که مردم معمولاً از ما می‌پرسن.

پرسش
آیا هر صفحه از سایت یا وبلاگ باید کلمه کلیدی کانونی مناسب خودش رو داشته باشه و اگه جواب بله است، آخه چطوری؟!

پاسخ این سوال آسونه: هر صفحه به یه کلمه کلیدی متمرکز مناسب نیاز نداره و فقط صفحاتی که دارای محتوا هستن کلمه کلیدی کانونی نیاز دارن.

مثلا صفحه تماس شما باید به راحتی قابل دسترسی باشه که به عنوان مثال ممکنه برای آدرس و نام شرکت رتبه‌بندی بشه.
خب اینجا همون جاییه که نیازی به کلمه کلیدی کانونی وجود نداره.

نتیجه‌گیری

انتخاب یه کلیدواژه کانونی مناسب دارای علم و روش معین و خاصی نیست.

شما باید در این امر ترکیبی از کلمات رو هدف قرار بدین که در واقع حدس می‌زنین توسط مخاطبان جستجو قراره که جستجو بشه.

در پایان فراموش نکنین که اصل نوشتن یه محتوای خوب که بعداً دارای رتبه‌بندی خوبی هم در گوگل بشه، داشتن یه کلمه کلیدی کانونی مناسب هست.

بنابراین مواظب باشین که از اهمیت وجود کلمه کلیدی کانونی مناسب برای داشتن یه محتوای خوب در مقاله‌های خودتون، غافل نشین.

منتظر نظرات و سوالات شما و حتی تجربیات شما در زمینه انتخاب کلمه کلیدی کانونی مناسب هستیم.