همه دوست دارن از نحوه کار کردن الگوریتم اینستاگرام با خبر بشن تا بتونن میزان تعامل خودشون رو با مخاطبان افزایش بدن و فالوئرهای بیشتری رو جذب کنن. تغییرات جدیدی که اینستاگرام در نحوه کارکرد این برنامه پر طرفدار ایجاد کرده، کار رو برای استفاده کنندگان یکم دشوار کرده. دیگه به راحتی قبل نمیشه لایک، کامنت و دنبال کننده جذب کرد. از طرفی هم این کار به نفع کابرانه. چون فالوئرهای فیک و لایکهایی که از سمت رباتها انجام میشه و کلاً از این دسته کارها باعث امتیاز منفی میشن.
به مرور اینستاگرام تشخیص میده چه درصد از وقایعی که در صفحه شما رخ میدن واقعی هستن و چه درصدی غیر واقعی و به میزان غیر واقعی بودن، شما رو جریمه میکنه. پس صرفاً به خاطر افزایش لایک، کامنت و دنبال کننده، دست به هرکاری نزنین. این موردی که به طور خلاصه گفته شد یکی از چندین وظایف الگوریتم اینستاگرام هست. در ادامه به طور مفصلتری به نحوه کارکرد این الگوریتم میپردازم.
الگوریتم Instagram برای پستهای فید چجوری کار میکنه؟
طبق اینستاگرام، فاکتورهایی وجود دارن که بر الگوریتم اینستاگرام برای فید تأثیر میذارن. همچنین لازم به ذکره که الگوریتم Instagram دائماً در حال تغییره. یعنی قبل از این، شاید فکر میکردین که اینستاگرام هر چند هفته یک نسخه جدید از الگوریتم خودش ارائه میده. باید بگم که این طور نیست. طبق دادههای به دست اومده این الگوریتم هر دقیقه تغییر میکنه. شاید با شنیدن این خبر بترسین، جا بخورین یا شگفت زده بشین. اما دقیقتر فکر کنین. جذاب نیست؟! این یعنی هوش مصنوعی. این الگوریتم توسط یادگیری ماشینی به این صورت دراومده. هر الگوی رفتاری یا روند جدید در این الگوریتم بررسی و فاکتور بندی میشه.
۱. اینستاگرام پیش بینی میکنه که چقدر به یک پست اهمیت میدین
قسمت Feed اینستاگرام شما فقط بر اساس افرادی که دنبال میکنین چیده نشده. بلکه بر اساس چیزهایی هست که شما به اونها علاقه دارین. اینستاگرام فکر میکنه که خب شما این پستها رو لایک کردین پس علاقه دارین و بیشتر در قسمت فید شما ظاهر میکنه. هر اتفاقی که میفته بر اساس رفتار گذشته شما است. یعنی هرچی که در این قسمت میبینین بر اساس لایکها، کامنتها، دوستانی که با اونها در تعامل هستین و حتی استوریهایی که میبینن و برچسبهایی که استفاده میکنین است.
۲. اینستاگرام میزان ارتباط شما با دنبال کنندههای خودتون رو بررسی میکنه
این برنامه میخواد پستهایی از دوستان، خانواده و اکانتهایی که برای شما اهمیت دارن رو در اولویت بذاره. یعنی اگر شما برای عکسهای شخصی، خیلی نظر بذارین و یا اونها رو در عکسی تگ کنین، به اینستاگرام این سیگنال رو میفرستین که اونها رو در گروه دوستان و خانواده شما قرار بده. برای همینه که وقتی شخصی رو به تازگی دنبال کنین، فیدهای شما پر میشه از اخبار درباره اون شخص. اینستاگرام بر اساس تئوری استفاده شده، تشخیص میده که شما بیشتر به چه کسی علاقه دارین:
- افرادی که محتوا اونها رو دوست دارین
- افرادری که اونها رو جستجو میکنین
- افرادی که به اونها پیام میدین
- افرادی که در زندگی واقعی میشناسین
حقایق مهمتر درباره الگوریتم Instagram
1. عکسها و ویدیوها یکی هستن
اینستاگرام در پرسش و پاسخهای اخیر تأیید کرده که الگوریتم هنگام صحبت از محتوای عکس و ویدئو، تعصب خاصی نداره. اساساً اینستاگرام نوع محتوایی که کاربر بیشتر با اون درگیر میشه رو دراولویت قرار میده. بنابراین اگر مرتباً زمان بیشتری رو صرف تعامل با فیلمها کنین، احتمال این که محتوا ویدیویی بیشتری در فید خود ببینین بیشتره. این نکته جالبه. چون محتوا ویدیویی به دلیل قالب طولانیتر به طور خودکار مدت زمان بیشتری برای تعامل نیاز داره. در مجموع استفاده از ویدئو یک مزیت بزرگ محسوب میشه.
۲. تعاملات فیک و جعلی حساب نمیشن
طبق الگوریتم اینستاگرام و الگوریتم یادگیری ماشینی، تعاملات جعلی (مثل استفاده از ربات برای لایک، کامنت و اینجور موارد) همیشه شناسایی میشن. اینستاگرام در پرسش و پاسخ اخیری که منتشر کرد، بهترین راه برای ایجاد تعامل پایدار رو اصالت و شفافیت در این پلتفرم مطرح کرد. تقلب و به اصطلاح پیچوندن سیستم جواب نمیده! فرقی نداره که برنامه خودتون رو به چه زحمتی و استادانه درست کرده باشین.
۳. تمام طولهای کامنتها در تعاملات به حساب میان
یکی از افسانههایی که درباره اینستاگرام وجود داره اینه که نظرات کمتر از سه کلمه رو حساب نمیکنه. واقعیت اینه که همه نظرات در نظر گرفته میشن، حتی اگر فقط شامل یک یا دو شکلک باشن. نظرات یک شاخص مهم تعامل برای اینستاگرام هست. بنابراین با توجه به این نکته، بهتره به طور منظم به نظرات خودتون پاسخ بدین. این کار نه تنها مکالمات رو در پستهای شما فعال نگه میداره، بلکه به مخاطبان شما نشون میده که شما به اونها گوش میدین و براشون وقت میذارین. انجام دادن این کار برای ارتقاء تعاملات آینده عالیه.
۴. انواع حسابها (Personal/Business/Creator) برابرن
تا حالا به این فکر افتادین که حساب کاربری خودتون رو تغییر بدین؟ اما شاید نگران این موضوع بودین که در تعاملات خودتون با دنبال کنندهها به مشکل بربخورین. نگران نباشین. اینستاگرام تأیید کرده که با تمام حسابها یک جور رفتار میشه. در واقع همه اینها به کاربر بستگی داره. اگر اونها به طور منظم با محتوای شما ارتباط برقرار کنن، شانس شما برای رتبه بندی در اینستاگرام بالاتر میره.
۵. ۳۰ دقیقه اول، رتبه بندی شما رو تعیین نمیکنه
۳۰ دقیقه اول پس از پست کردن محتوا، مهمترین زمان برای تعامل شما با اینستاگرام هست. این در سالهای اخیر شایعهای عظیم بوده. یعنی صرفاً به خاطر این که در ۳۰ دقیقه اول بیشتر مشارکت داشتین رتبه بندی نمیشین. الگوریتم Instagram همچنان بعد از نیم ساعت اول، منظم محتوا شما رو به کاربران نشون میده. پس هنوز هم وقت دارین. اما ایده خوبیه، زمانی که مخاطبان شما بیشتر فعال هستن، اون زمان پست بذارین. یعنی یک برنامه ریزی معین داشته باشین. اگر طبق زمان بندی درست پیش برین مخاطبان بیشتری درگیر شما میشن. ساعتهایی پست بذارین که اگر فالوئرهای شما بیدار باشن و مشغول کار هم نباشن. در اون صورت بیشتر لایک میکنن و کامنت میذارن.
البته فهمیدن این که مخاطبان شما کی بیدارن و کی خواب کمی دشواره. این اغلب مختص مشخصات جمعیتی، موقعیت مکانی و حوزه تخصصی یک برنده.
نحوه کار الگوریتم اینستاگرام برای استوریها
به طور معمول استوریهای اینستاگرام به ترتیبی برای شما قرار میگیرن. این ترتیب مربوط به حسابهایی هست که شما بیشتر با اونها درگیر هستین، چه از طریق پستهای کاربر چه استوریهای اونها. الگوریتم استوری اینستاگرام تمرکز زیادی بر به موقع بودن داره. چون میخواد مطمئن شه که همیشه جدیدترین استوریهای حسابهای مورد علاقه شما رو نشون میده. برای همینه حسابهایی که زیاد فعالیت دارن همیشه در قسمتهای بالاتر، پستهای اونها برای شما به نمایش درمیان.
نحوه کار الگوریتم اینستاگرام برای IGTV
IGTV یک مبحث جدیدتری به نسبت مباحث قبلی هست. اما انتظار میره که بر اساس معیارهای مشابه پستها باشه. اینستاگرام بر اساس علایق شما و افرادی که دنبال میکنین، ویدیوها رو برای شما تنظیم میکنه. همچنین IGTV رو میتونین با دوستان خودتون به اشتراک بذارین. در حال حاضر سه نوع IGTV وجود داره: مختص شما، مختص کسایی که دنبال میکنین، محبوبها.
- مختص شما: مجموعهای از ویدئوهایی که اینستاگرام فکر میکنه شما اونها رو دوست خواهین داشت. متشکل از افرادی که دنبال میکنین و یادگیری ماشین اینستاگرام
- مختص کسایی که دنبال میکنین: مجموعهای از ویدیوهای که کسایی که دنبال میکنین، منتشر میکنه
- محبوبها: همه ویدیوهای پرطرفداری که در اینستاگرام بر اساس محبوبیت طبقه بندی شدن
نحوه کار الگوریتم اینستاگرام برای قسمت اکسپلور
صفحه Explore اینستاگرام تحت الگوریتم خاص خودش کار میکنه و سخت تلاش کرده تا صفحه رو برای هر کاربر شخصیتر کنه. به طور کلی این صفحه و صفحه Feed شما مثل هم کار میکنن. هر دو بر اساس تعاملات شما محتوایی رو ارائه میدن که اینستاگرام فکر میکنه شما به اون علاقه دارین. وقتی به قسمت اکسپلور میرین، محتوایی که میبینن متفاوتتر چیزی که برای دوستان شما به نمایش درمیاد. چون این قابلیت به شما در پیدا کردن محتوایی که از اون لذت میبرین کمک میکنه. اوایل سال جاری، اینستاگرام کانالهایی رو در Explore راه انداخت تا هدف جدیدی برای کشف محتوا طبق سلایق مختلف ارائه بده. الگوریتم Instagram به طور مداوم از رفتارهای شما در برنامه یاد میگیره. رفتارهایی مثل این که چه حسابهایی رو دنبال میکنین، چه پستهایی رو میپسندین و درباه اونها نظر میدین. حتی محتوایی رو که در Story و IGTV دنبال میکنین، مدنظر قرار میده.
حوشبختانه کار سختی نیست که پستهای شما وارد صفحه Explore بشه. با بهینه سازی استراتژی بازاریابی اینستاگرام و ایجاد الگوریتم مناسب برای پستهای خودتون این کار راحت میشه. فقط کافیه یک سری نکاتی که قبلاً گفته شد و در ادامه قرار گفته شه رو رعایت کنین و حتماً از هشتگ استفاده کنین. صفحه نتایج هشتگ هم از قوانین الگوریتم اینستاگرام ذکر شده پیروی میکنه. وقتی هشتگی رو سرچ میکنین، پستهایی برای شما به نمایش درمیاد. این پستها بر اساس چندین فاکتور از جمله جذابیت، میزان محبوبیت هشتگ و میزان سرعتی که پستهای شما مورد تعامل قرار میگیرن، انتخاب میشن.
اگر برندی به دنبال رفتن به صفحه اکسپلور هست باید از هشتگهای مناسب استفاده کنه. این نکته خیلی مهمیه برای پیشرفت و دیده شدن برند در فضا اینستاگرام.
۶ نکته اضافی برای مغلوب کردن الگوریتم اینستاگرام
۱. میزان تعاملات خودتون رو با استیکرهای استوری افزایش بدین
استیکرهایی که در استوری استفاده میکنین یک روش عالی برای تشویق و جذب مخاطبها هست. هرچی پستهای شما تعاملات بیشتری رو جذب کنن، رتبه بندی شما توسط الگوریتم افزایش پیدا میکنه. اینستاگرام تعداد زیادی استیکر داره اما مهمترین اونها شامل باکس سؤال (Question)، نظرسنجی (Poll) و ایموجیها (Emoji) هستن. اینها برای هر کسب و کاری مفیدن و باعث افزایش تعاملات میشن که برای اینستاگرام بسیار ارزشمند هست.
۲. هدایت مکالمات با کپشنهای جذاب
اینستاگرام تأیید کرده که لایکها و کامنتها در میزان رتبه بندی بسیار اهمیت دارن. بنابراین ایده خیلی خوبیه که در زیر پستها، افراد رو تشویق به مشارکت کنین. یکی از بهترین کارها نوشتن کپشن جذابه. از دنبال کنندههای خودتون بخواین تا عقاید و احساسات خودشون رو با شما به اشتراک بذارن.
۳. محتوا اینستاگرام خودتون رو برای حداکثر تعامل، تبلیغ کنین
اگر به دنبال یک پیروزی سریع و آسون برای کمک به افزایش رتبه الگوریتم خودتون هستین، تبلیغ متقابل، یک مکان عالی برای شروعه. با رشد اینستاگرام، تعداد کانالهایی که میتونین محتوا رو به اشتراک بذارین افزایش پیدا کرده؛ Feed، Story و اخیراً IGTV. به لطف این کانالها، با استفاده از استراتژی، میتونین مخاطبان رو به سمت جدیدترین مطالب خودتون سوق بدین. این کار میتونه به سادگی به اشتراک گذاشتن پیش نمایش جذاب از کار خودتون باشه.
۴. هشتگهای خودتون رو مرتبط بهینه کنین
اضافه کردن هشتگ به پستها یکی مؤثرترین راهها برای جلب بیشتر افراد در اینستاگرام هست. این کار به معنا بازدید بیشتر برای الگوریتم اینستاگرام در نظر گرفته میشه. با هشتگ گذاری مناسب فقط دنبال کنندههای بیشتری گیرتون نمیاد بلکه به افرادی میرسین که مربوط به کسب و کار شما هستن و بیشتر با صفحه شما درگیر میشن. یکی از بهترین کارها اینه که ببینین افراد موفق در کسب و کار شما چه چیزهایی رو استفاده کردن. به برندها و صفحاتی که مشابه شما هستن نگاه کنین و استراتژی اونها رو مورد ارزیابی قرار بدین. هشتگهای خودتون رو ذخیره کنین تا برای پستهای بعدی خودتون صرفه جویی زمان داشته باشین.
۵. مخاطبان رو به سمت Direct Message هدایت کنین
دقیقاً مثل نظرات و لایکها، پیامها به طور مستقیم یکی از شاخصهای جذاب الگورتیم Instagram هست. ممکنه تا به حال دقت کرده باشین حسابهایی که همیشه از طریق DM با اونها ارتباط برقرار میکنین، استوری و پستهای اون صفحات برای شما بالاتر از بقیه به نمایش درمیان. این به این دلیله که الگوریتم اینجوری نتیجه میگیره که شما دوست دارین محتوا اونها رو حتماً، ببینین. یکی از بهترین کارها اینه تا مخاطبها رو با سؤالهای مختلف به DM بکشونین. حتی استفاده از ایموجیهای آماده برای پاسخ به استوری هم مناسبه.
۶. برای دیدن عملکرد خودتون از تحلیلگر اینستاگرام استفاده کنین
الان که از نحوه کار الگوریتم اینستاگرام مطلع شدین، وقتشه تا با استفاده از تحلیلگر اینستاگرام کار خودتون رو بهبود ببخشین. یعنی این که با استفاده از تحلیلگر متوجه میشین که کدوم عکس، فیلم یا استوری شما بهترین عملکرد رو داشته. قسمت Insights اینستاگرام این کار رو برای شما انجام میده. حتی در این قسمت امکان دیدن این رو دارین که هر پست یا استوری شما چه میزان اثر گذاری داشته.
با انجام این موارد و به خصوص مورد آخر متوجه میشین که کجای کار اشتباه بوده و کجا عالی عمل کردین تا بتونین کسب و کار خودتون رو تقویت کنین و نقاط قوت رو بشناسین. حتی اگر تازه کار هستین و میخواین یک کسب و کار در اینستاگرام راه بندازین یا شروع به تولید محتوای اینستاگرم کنین این نکات به کار میاد و باعث میشه محتوایی که مینویسین خوب دیده بشه و مخاطبان زیادی رو جذب کنه. اما تنها داشتن یک صفحه خوب و مرتبط با شغل شما کافی نیست. شما باید در ارتباط با مشتری و پیگیری مشکلات اونها هم مؤثر واقع شین و نشون بدین که برای اونها اهمیت قائلین.
برای بهبود رتبه بندی، روی هر تاکتیکی که میخواین تمرکز کنین. مهمترین مسئله اینه که با مخاطبان خودتون در ارتباط باشین. ایجاد یک رابطه واقعی مثل یک معجزه عمل میکنه. اگر طبق مطالبی که اینجا گفته شد، پیش برین میتونم این اطمینان رو بدم که ظرف مدت زمان معینی اثرات مثبت رو در صفحه خودتون مشاهده میکنین. اینجور کارها یکم زمانبرن پس بهتره صبور باشین و توقع پیشرفت چشمگیر یک شبه رو نداشته باشین. کسایی که یک شبه به تعداد فالوئر بالا میرسن در ادامه کار موفق نیستن. همه اینها هم به دلیل الگوریتم اینستاگرام و وجود هوش مصنوعی هست.
امیدواریم که این مقاله پاسخ سوالات شما درباره الگوریتم Instagram رو داده باشه، اگه برای داشتن یه پیج اینستاگرامی خیلی جدی هستین و خودتون وقت این کار رو ندارین خوبه که با شخصی قرارداد ادمین اینستاگرام ببندین تا این کار رو برای شما انجام بده!
اگه هر سوال یا نظری دارین در زیر برای ما کامنت بذارین.
فرم و لیست دیدگاه
هنوز دیدگاهی وجود ندارد.