استفاده از سئو پادکست یه راه خیلی خوب برای افزایش بازدید و در نتیجه ترافیک ارگانیک پادکست شماست. شاید به نظر بعضی افراد SEO یه روش خیلی پیچیده و ترسناک به نظر برسه اما در واقع امروز ما این مقاله رو مینویسم تا به شما یاد بدیم چطوری میتونین پادکست خودتون رو به راحتی سئو کنین.

برای شروع بهتره اول ربط سئو و پادکست رو بدونین و متوجه بشین که چطوری قراره با سئو کردن، پادکست خودتون رو در نتایج جستجو برجسته کنین!

نحوه کارکردن SEO برای پادکست ها

همونطوری که میدونین سئو یا بهینه سازی موتور جستجو روشیه که به موتورهای جستجو کمک میکنه تا محتوایی که شما تولید کردین رو خیلی راحت‌تر و سریع‌تر پیدا کنن و اون رو با کاربران خودشون به اشتراک بذارن. بسته به نوع محتوایی که تولید میکنین (متنی، ویدئویی، صوتی و غیره) یه سری قوانینی برای این که بتونین به صدر جدول برسین تعیین شده و با توجه به اون قوانین و رعایت کردنشون توسط شما، میتونین در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرین، این قوانین همون سئو است که برای هر نوع محتوایی روش‌های مخصوصی رو در پیش میگیره.

محتوای امروز ما هم محتوای صوتی یا همون پادکست است که قراره بهتون بگیم چطوری میشه براش سئو انجام داد.

البته در بین موتورهای جستجو، گوگل Google از همه رایج‌تره و سئو هم خیلی براش مهمه، پو ما عمده کارمون بر پایه همین موتور جستجو است. پس یادتون باشه Apple Podcasts و Spotify هم برای جستجو، ویژگی‌های خاص خودشون رو دارن.

سئو

سئو پادکست یعنی بهینه سازی پادکست شما برای افرادی که دنبال پادکست های مورد نظرشون میگردن.

تو این مقاله قراره بین دو تا مورد خیلی بهم نزدیک تمایز قائل شیم و بهتون یاد بدیم که نحوه سئو کردن هر کدوم به چه صورته: سئو برای پادکست شما و سئو برای اپیزودهای پادکست شما!

ممکنه که این دو تا زمینه خیلی مشابه به نظر برسن اما به دوتا روش متفاوت برای سئو نیاز دارن.

مثلاً فرض کنین که شما یه سری پادکست مربوط به آموزش زبان روسی دارین. کسی که به زبان روسی علاقه داره و دلش میخواد اون رو یاد بگیره با سرچ “پادکست آموزشی زبان روسی” میتونه شما رو در گوگل جستجو و پیدا کنه.  اما اگه کسی دنبال پادیاژ چهارم زبان روسی باشه، شما رو به عنوان نتیجه پیدا نمیکنه مگه این که یه اپیزود به اسم آموزش پادیاژ چهارم زبان روسی داشته باشین که اون‌موقع یه احتمال خوبی وجود داره که شما در نتایج جستجو ظاهر بشین.

همونطور که می‌بینین این تغییرات میتونه شما رو برای مدیریت سئو پادکست آماده کنه و به لطف این راهنمایی که امروز براتون تهیه کردیم دیگه لازم نیست حتماً متخصص سئو باشین تا بتونین از پس این کار بر بیاین.

بریم سراغ بهترین روش‌هایی که میتونین برای SEO Podcast به کار بگیرین:

بهترین روش‌ها برای سئو پادکست

سئو پادکست

 

هدف از چنین بخشی اینه که اگه کسی دنبال یه پادکست مرتبط با موضوع شما میگرده، شما رو در نتایج جستجوی خودش پیدا کنه، پس ما اینجا به شما یاد میدیم چطوری SEO Podcast رو انجام بدین:

۱. پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی

کلمه کلیدی اصلی برای پادکست شما چیه؟ به عبارت دیگه اون کلید واژه‌ای که حس میکنین ملت موقع سرچ درباره موضوع شما استفاده میکنن چیه؟ این کلمه میتونه بازاریابی دیجیتال، آموزش زبان، تغذیه و غیره باشه.

اگه شما کسب و کاری دارین که قبلاً در مورد یه موضوع خاص در فرمت پادکست ترکونده، بهتره الان یکم کلید واژه خودتون رو تخصصی‌تر انتخاب کنین، مثلاً بازاریابی رسانه های اجتماعی، آموزش پادیاژ چهام زبان روسی، رژیم غذایی سرخپوستان و غیره.

این کار در سئو پادکست بهتون کمک بزرگی میکنه، البته باید مراحل بعدی رو هم دنبال کنین تا یاد بگیرین چطوری از این کلمات استفاده کنین.

۲. بهینه سازی عنوان سئو پادکست

اگه جدیداً یه پادکستی رو آماده کردین، بهتره از این فرصت برای بستن بار خودتون استفاده کنین! بله منظورمون فرصتیه که نوشتن یه عنوان جذاب و خلاقانه در اختیارتون میذاره. بهتره سعی کنین از عناوینی که یه کم بانمک و در عین حال واضح و معنادار هستن، استفاده کنین تا مخاطب هدف سراغ پادکست شما بیاد.

اگر هم از قبل یه پادکستی دارین و الان دنبال یه راهی برای تغییر تایتل اون هستین، به نظر ما دست به هیچی نزنین. تو این موارد فقط کافیه یه تایتل فرعی به پادکست خودتون اضافه کنین که مثلاً یکم واضح‌تر و یا تخصصی‌تر درمورد موضوعی که تو پادکست هست، توضیح میده.

۳. بهینه سازی توضیحات Podcast

وقتی صحبت از سئو میشه، متا دیتا یه امر ضروری به نظر میرسه؛ چون میتونه جزئیات و اطلاعات زیاد و اضافه‌ای رو در اختیار ما بذاره. همچین چیزی برای SEO پادکست ، مخصوصاً در جستجوهایی که مستقیماً در پلتفرم‌های پادکست مثل Apple Podcast و Spotify سرچ میشن، به درد میخوره.

حتماً حواستون باشه در توضیحات خودتون از کلمه کلیدی اصلی که انتخاب کردین حداقل یه بار استفاده کنین.

با استفاده از کلید واژه در توضیحات پادکست، استفاده از برچسب‌ها و بهینه سازی عنوان پادکست، میتونین به افراد کمک کنین تا پادکست شما رو خیلی راحت و سریع از طریق سیستم‌های مختلف پیدا کنن.

۴. راه اندازی یک وبسایت

اگه شما پادکست های خوبی دارین اما هنوز وبسایتی برای پادکست های خودتون ندارین بهتره همین الان دست به کار بشین. این که یه سایت برای پادکست داشته باشین همیشه یه ایده خیلی خوبه.

کلاً داشتن یه سایت بهتون امکان میده مخاطبان خودتون رو گسترش بدین و مزایای زیادی از این کار به دست بیارین. به جز این مورد، داشتن یه سایت میتونه به سئو پادکست هم کمک زیادی کنه. برای گوگل خیلی راحت‌تره که پادکست شما رو وقتی فهرست بندی کنه که شما یه سری مطالب مربوط به اون پادکست رو هم داخل سایت خودتون ارائه میدین.

اگه یه حساب Wavve Link باز کنین خیلی براتون خوب میشه، اونجا می‌تونین پادکست های خودتون رو در مینی وبسایتی که بهتون ارائه میده به اشتراک بذارین و علاوه بر این هر قسمتی که آپلود کنین خودش به طور خودکار همگام سازی میشه.

۵. تبدیل اپیزودهای پادکست به بلاگ پست

هر بار که یه نسخه جدید از پادکست خودتون رو منتشر میکنین، بهتره یه پستی هم در مورد اون قسمت در وبلاگ خودتون بنویسین. داخل اون پست می‌تونین به اپیزودهای دیگه لینک بدین یا این که از جلوه‌های تصویری و موسیقی و صداهای جالب استفاده کنین.

این که برای پادکست خودتون وبلاگ نویسی انجام بدین دوتا مزیت به همراه داره:

اول از همه به تقویت و ارتقای سایت شما تو یه حوزه خاص کمک میکنه. چون شما دارین راجع به یه موضوع خاصی پادکست تولید میکنین و در مورد هر پادکستی یه پست مینویسین؛ اینطوری گوگل شما رو به عنوان سایتی که تو فلان زمینه کار میکنه درک میکنه. پس دیگه اگه کسی سرچی مرتبط با زمینه سایت شما انجام بده، مطمئن باشین که گوگل شما رو به اون نشون میده.

دوم از همه به شنوندگان بالقوه این امکان رو میدین تا قسمت های پادکست شما رو از طریق یه رسانه متفاوت پیدا کنن و خودتون هم میتونین محتوایی که خیلی سخت براش کار کردین رو بازیابی کنین. البته نباید این بازیابی رو دست کم گرفت چون باعث افزایش قدرت سایت و رتبه شما در موتورهای جستجو میشه.

برای این که متن پادکست خودتون رو داشته باشین، میتونین از Wavve که یه رونوشت کامل و دقیق بهتون ارائه میده، استفاده کنین.

نکته
بهتره متنی داشته باشین که امکان ویرایش اون و پر کردنش با کلمات کلیدی وجود داشته باشه.

اگه از وردپرس برای برای وبلاگ نویسی استفاده میکنین بهتره افزونه Yoast SEO رو دانلود و امتحان کنین، این پلاگین تو سئو کردن متن بهتون کمک زیادی میکنه.

سئو کردن هر اپیزود پادکست

اپیزود پادکست

خب تو مورد قبل درباره سئو پادکست صحبت کردیم و الان میخوایم یادتون بدیم هر اپیزود از پادکست رو چطوری سئو کنین:

۱. تعیین کلید واژه برای هر اپیزود

وقتی صحبت از سئو میشه وجود کلمات کلیدی ضروری میشن! حالا که گوگل هر اپیزودی رو به صورت فردی در نتایج جستجو نشون میده، باید حتماً در مورد کلید واژه مربوط به اون بخش اطلاعات داشته باشین.

مطمئن بشین که برای هر اپیزودی که تولید میکنین، کلمه کلیدی خوبی انتخاب کردین و اون کلمه یا عبارت کلیدی رو دیگه برای هیچ کدوم از اپیزودها استفاده نمی‌کنین، حتی اگه از لحاظ موضوعی بهم مربوط یا نزدیک بودن.

پس نکته مهم این قسمت اینه که برای هر اپیزود کلید واژه مخصوص همون اپیزود رو انتخاب کنین.

برای جستجوی کلمات کلیدی مناسب می‌تونین از ابزاری مثل Google Keyword Planner استفاده کنین. اگه بتونین کلمات کلیدی مناسب با حوزه کاری خودتون که افراد زیادی سرچ میکنن ولی هنوز رقابت شدیدی بین اونا وجود نداره رو شناسایی و انتخاب کنین، خیلی خوب میشه.

نکته
هرچی رقابت بین کلمات کلیدی انتخاب شده کمتر و حجم جستجو اونها بیشتر باشه، شانس جلو افتادن شما از رقیب‌ها بیشتر میشه.

۲. بهینه سازی عنوان و توضیحات هر اپیزود

یکی از روش‌های سئو کردن اپیزود پادکست اینه که درست همونطوری که توضیح و عنوان پادکست رو بهینه کردین، عناوین و توضیحات هر اپیزود رو هم بهینه کنین.

کلید واژه ای که برای هر قسمت انتخاب کردین باید در عنوان همون اپیزود وجود داشته باشه و علاوه بر این عنوان باید یه حس کنجکاوی به مخاطب القا کنه و در عین حال واضح و مشخص باشه.

مکان دیگه‌ای که باید از کلید واژه اصلی شما استفاده بشه در توضیحات هر اپیزود است. سعی کنین کلید واژه رو سریعاً تو اول توضیحات استفاده کنین چون افراد اگه کلمه‌ای که دنبالش هستند رو نبینن، ممکنه بیخیال سایت بشن!

۳. به کار بردن عبارت کلیدی در پادکست

به روز رسانی‌های جدید گوگل شامل گوش دادن در قسمت پادکست هم میشه. یعنی فرض رو بر این میگیریم که از همون فناوری که برای دیدن ویدئوهای یوتیوب استفاده میشه، در قسمت پادکست هم استفاده میشه.

پس یعنی گوگل کلمات کلیدی شما رو میشنوه!

شما هر چقدر هم در توضیحات، عناوین، برچسب ها و غیره از کلید واژه استفاده کنین، ولی وقتی در پادکست از اون استفاده نکنین، انگار هیچی کاری نکردین.

اصلاً لازم نیست به کلید واژه هیچ چاشنی اضافه کنین، شما باید اصل عبارت رو بارها و بارها تکرار کنین و در این بین مترادف‌ها و کلمات مرتبط هم به کار ببرین.

۴. شرکت در Google Podcast

اگه قبلاً از این روش برای Podcast SEO استفاده نکردین، الان وقت اون رسیده که آستین بالا بزنین و پادکست خودتون رو به Google Podcast اضافه کنین. یکی از راه‌های انتشار و بهبود سئو پادکست اینه که اون رو در پخش کننده Podcast بومی گوگل قرار بدین. این کار بهتون امکان میده تا اپیزودهای شما به عنوان قطعات صوتی در نتایج جستجو ظاهر بشن.

۵. تبلیغ در رسانه های اجتماعی

خیلی از افراد فکر میکنن بین سئو و رسانه های اجتماعی هیچ ارتباطی نیست ولی واقعیت اینه که این دو بیشتر از اون چیزی که فکر کنین بهم مربوط هستند. در حقیقت ارتباط مستقیمی بین تعامل در رسانه های اجتماعی و رتبه بندی موتورهای جستجو وجود داره.

اصلاً هر چی مخاطب شما بیشتر در رسانه های اجتماعی پیگیر شما باشه، موتورهای جستجو هم شما رو مشهورتر میکنن!

یادتون باشه که موتورهای جستجو همیشه منابع معتبر رو در اولویت قرار میدن، یعنی دقیقاً همون کاری که با یه وبسایت انجام میدادن رو الان برای پادکست‌ های شما انجام میدن! گوگل الگوریتمی برای وبلاگ های پستی داره که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشن و طبق اون وبسایت ها رو رتبه بندی میکنه.

پس حدس میزنیم که گوگل یه الگوریتم مشابه برای رتبه دهی به اپیزودهای سئو پادکست که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشن هم داره!

وقتی پادکست خودتون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین باعث میشه تا کم کم مخاطب خودتون رو پیدا کنین و بتونین اونها رو از سایت به شبکه های اجتماعی یا از شبکه های اجتماعی به سایت هدایت کنین و ترافیک بگیرین!

این شما و این سئو پادکست

امیدواریم که شما این راهنما رو برای رشد و ارتقای سئو پادکست خودتون مفید بدونین. شما با استفاده از همین چند تا مرحله میتونین به راحتی سئو پادکست خودتون رو بهبود بدین و مخاطب زیادی کسب کنین.

در کل اجرای یه سئو پادکست خوب نیازمند صبر و حوصله و خلاقیت و آگاهی از انواع کلمات کلیدی است که راه رسیدن شما به اولویت موتورهای جستجو است.