فکر کردن راجع به بهترین ساختار URL خیلی خیلی اهمیت داره، اما غالباً به کل نادیده گرفته میشه!! URL ها واقعاً مصالح ساختن وبسایت شما هستند و میتونن برای شما ترافیک جذب کنن یا ترافیک موجود شما رو از بین ببرند. یادتون باشه که URL ها چه توسط انسان و چه توسط موتور های جستجو گوگل به یک شکل خونده میشن و ساختن اونها به یه روشی که هر دو طرف رو خوشحال و راضی نگه داره، واقعاً کار خیلی سختی نیست!

۱. بهترین ساختار URL با حذف کلمات اضافه

شما باید به خاطر خوانایی بیشتر و بهتر و رسیدن به بهترین ساختار URL کلماتی که ارزشی به URL اضافه نمیکنن رو حذف کنین. به این کلمات، کلمات توقف یا Stop Words گفته میشه. کلمات توقف موجود در URL شما توسط گوگل نادیده گرفته میشن و ایندکس نمیشن، بلکه فقط طول ساختار URL صفحه شما رو افزایش میدن. این کلمه ها میتونه مثل: «آن» و «از» باشن.

فراموش نکنین با وجود این که میتونین بعضی از کلمات اضافی رو از ساختار URL حذف کنین، حواستون باشه که اون URL باید هنوز توسط انسان قابل خوندن باشه. این کار نه تنها به کاربر کمک میکنه تا ساختاری که داره نگاه میکنه رو بفهمه، بلکه اعتبار سایت رو هم بالا میبره. یه نگاهی به مثال پایین بندازین:

URL اصلی:

www.example.com/5-easy-ways-to-build-a-table

خوانایی خوبی داره اما میتونه کوتاه‌تر هم باشه. کلمات توقف غیرضروری داره که باید حذف بشن.

ویرایش ۱:

www.example.com/5-ways-to-build-a-table

خوانایی بالایی داره ولی باز هم میتونه کوتاه تر بشه.

ویرایش ۲:

www.example.com/build-a-table

خوانایی عالی داره و کلمات کلیدی هم تو خودش جا داده.

برای دست پیدا کردن به بهترین ساختار URL لازم نیست کلمه به کلمه‌ عنوان صفحه در ساختار URL هم باشه. تا جایی که با عنوان تطابق داشته باشه و کلمات کلیدی استفاده شده در اون، منظور رو برسونن، کافیه.

از کلمات توقف استفاده نکنید، مگر در مواقع ضروری

یکی از راه هایی که موتور های جستجو و کاربران از طریق اون راجع به صفحات وب و محتوای صفحات اطلاعات و دانش جمع میکنن، کلمات کلیدی است. بنابراین مهمه که شما برای دست پیدا کردن به بهترین ساختار URL، یک یا دو کلمه کلیدی رو وارد ساختار URL خودتون کنین. اگه این کلمات کلیدی با محتوای صفحه مطابقت داشته باشن، خیلی خوب میشه.

به تعدا دفعاتی فکر کنین که یک URL رو کپی کردین و در رسانه های اجتماعی یا ایمیل قرار دادینش. چون انکر تکست Anchor Text وجود نداره، متنی که برای URL استفاده میشه گویای هرچیزیه که تو محتوای لینک وجود داره، پس استفاده از کلمه کلیدی در URL خیلی حیاتی به نظر میرسه!

و جالبه بدونید وقتی موتور جستجوی گوگل، سایت های مختلفی رو به کاربر ها معرفی میکنه، اغلب کاربرها اون صفحه‌ای رو انتخاب میکنن که URL با کلمه کلیدی موردنظر اونها مطابقت داره. خود من که تا الان خیلی وقتها یه همچین کاری کردم! شما چی؟!

۳. بهترین ساختار URL = خواناترین URL

اگه میخواین بهترین ساختار URL رو داشته باشین، باید روی میزان خوانایی دقت کنین. چون هم توسط انسان خونده میشه و هم توسط موتورهای جستجو. ساختار URL شما باید جوری باشه که وقتی خواننده روی اون کلیک کرد، بدونه قراره با چه محتوایی روبرو بشه. به عنوان مثال، وقتی کلمات کلیدی رو وارد میکنین و کلمات اضافی رو حذف میکنین (همونطوری که در پارگراف های قبل هم گفته شد)، همچنان باید ساختار URL با خوانایی بالا و بامعنی داشته باشین.

میدونین که در دسترس بودن همیشه یکی از ویژگی های سئو بوده، البته که امروزه با وجود الگوریتم های قدرتمند گوگل، به موتور جستجوی گوگل این امکان داده شده که به راحتی صفحات مناسب رو پیدا کنن، ولی الان که قدرت تو دستای شماست، بهتره که کار رو برای گوگل و کاربرها آسون تر کنین.

۴. بهترین ساختار URL با خط فاصله

هنگامی که ساختار URL بیشتر از یک کلمه واحد داره، چند گزینه برای جداسازی کلمات از هم وجود داره:

  1. از خط فاصله یعنی – استفاده کنین.
  2. از خط زیرین یعنی _ استفاده کنین.
  3. هیچ چیزی استفاده نکنین!
پرسش
کدوم ساختار URL برای انسان قابل فهم‌تره؟

URL 1: www.example.com/howtogetonthepropertyladder

URL 2: www.example.com/how-to-get-on-the-property-ladder

URL 3: www.example.com/how_to_get_on_the_property_ladder

موتورهای جستجو URL 1 رو به عنوان یک کلمه واحد در نظر میگیرن (Howtogetonthepropertyladder). اینطوری هم خوانایی دشوار میشه و هم کلمات کلیدی تاثیر خودشون رو از دست میدن، که این برای سئو SEO اصلاً خوب نیست!

وقتی گوگل خط فاصله یعنی – رو میبینه، هر کلمه رو به طور جداگونه ایندکس میکنه. همچنین خط فاصله نسبت به خط زیرین یا _ خوانایی بهتری داره.

یک مثال از تفاوت بین استفاده کردن از خط فاصله و استفاده نکردن.

استفاده از خط فاصله در ساختار URL

اگر ساختار URL شما بیش از یک کلمه داره، با استفاده از خط تیره اونا رو از هم جدا کنین

۵. یکسان سازی URL های با محتوای مشابه

در وبسایت های بزرگ این یه چیز معمولیه که صفحات مشابه از نظر محتوا و کلمات کلیدی داشته باشه. اگه هرکدوم از این صفحات رو به صورت جدا از هم نگه دارین، در صفحات نتایج جستجوی گوگل با هم رقابت میکنن. بنابراین، اگه دو یا چند محتوای یکسان یا مشابه با URL های متفاوت دارین، بهتره URL ها رو یکسان کنین یا از تغییر مسیر ۳۰۱ (۳۰۱ Redirect) استفاده کنین. این نوع تغییر مسیر URL به گوگل اطلاع میده که یک صفحه به طور دائمی به یک آدرس جدید منتقل شده. روش‌های دیگه‌ای هم وجود داره که میتونین صفحات رو باهم ادغام کنین، مثل تغییر مسیر ۳۰۲ ( تغییر مسیر موقتی) Redirect 302 یا کپی و اضافه کردن محتوا از یک صفحه به صفحه دیگه.

اگه به هر دلیلی فکر میکنین با این کار میتونین موتور جستجو رو گول بزنین اشتباه میکنین، بلکه اینطوری باعث میشین سیگنال های رتبه بندی بین صفحات با محتوای یکسان تقسیم بشه. و این یعنی سایت شما سئو خوبی نخواهد داشت.

۶. حذف پارامترهای اضافی URL

پیشنهاد میکنم تا حد امکان پارامترهای اضافی URL حذف کنید. وجود این پارامترها در کل مشکلی ایجاد نمیکنه، ولی باعث میشن خوانایی URL بیاد پایین و حس خوشایندی در موتور جستجو و کاربران ایجاد نکنه. بازم میگم این پارامترها سازنده یا مخرب نیستن و قضاوت با خودتونه که باشن یا نه. ولی بخ نظر من برای داشتن بهترین ساختار URL از استفاده از این پارامترهای اضافه پرهیز کنین.

۷. تطابق عنوان و URL برای بهترین ساختار URL

تا جایی که ممکنه سعی کنید عنوان صفحه و ساختار URL اون صفحه باهم تطابق داشته باشن. هدف از تطبیق URL با عنوان، ایجاد یک تجربه کاربر خوبه. به همین دلیله که کارشناسان پیشنهاد میکنن عنوان اصلی صفحه با عناوین دیگه مطابقت داشته باشه. عنوان اصلی یک انتظاری رو ایجاد میکنه و عنوان های دیگه سعی در برآورده کردن اون انتظارت دارن. این انتظار در مورد URL و عنوان صفحه هم صدق میکنه و کار دشواری هم نیست.

اگر چه تطبیق URL با عناوین صفحه بیشتر کاربرد زیبایی شناسی داره، ولی همین تکنیک باعث ایجاد تجربه کاربری خوب یا بد میشه.

۸. بهترین ساختار URL با حذف علائم نگارشی

استفاده از علائم نگارشی در URL برای شما کار خیلی آسونیه ولی میتونه کاربر یا موتور جستجو رو سردرگم کنه. علائم نگارشی در ساختار URL نه تنها خوانایی رو کاهش میده، بلکه پتانسیل آسیب وارد کردن به مرورگر های وب یا خزنده‌های گوگل رو هم داره. پس بهترین کار برای داشتن بهترین ساختار URL اینه که اگه علائم نگارشی واقعا ضروری نیستند، حذف بشن.

۹. بهترین ساختار URL با محدود کردن تعداد فولدرها

در ساختار URL تعداد اسلش ها (/) نشون دهنده تعداد فولدرها است. ما به شما پیشنهاد میکنیم که تعداد فولدرهای استفاده شده در ساختار URL رو به حداکثر ۲ تا برسونین. مشکل اینجاست که هر چه تعداد فولدر بیشتر باشه، این تصور رو ایجاد میکنه که این مسیر طولانی نشونه محتوای پیچیده و عمیقه (برای کاربر و موتور جستجو به طور یکسان). درحالی که ممکنه واقعاً این طور نباشه. همچنین وجود فولدرهای بیشتر، کار ویرایش URL رو هم سخت‌تر میکنه.

بهترین ساختار URL

URL اول کوتاهه و خوانایی خوبی داره و بلافاصله به ما میگه که باید در انتظار چه محتوایی باشیم (راکت تنیس).

URL دوم همونطور که میبینن حداقل پنج تا فولدر داره و اگه عنوان صفحه نبود، ما نمیدونستیم که قراره در نهایت یه راکت تنیس ببینیم یا درمورد انتخاب یک راکت تنیس راهنمایی بشیم. به خاطر این که URL طولانی بوده، از آخر بریده شده و این کار بر کاهش تعداد کلیک تاثیر میذاره.

فولدرها طول URL رو افزایش میدن، تا میشه باید تعداد فولدرها رو کاهش بدین

۱۰. محدود کردن تعداد ریدایرکت ها Redicrect

وجود ریدایرکت مشکلی نداره ولی هدف اینه تعداد ریدایرکت ها به حداکثر دو تا یا کمتر برسه. طبیعیه که یک خزنده URL 1 رو درخواست کنه و به URL 2 یا URL 3 هدایت بشه. اما اگر این تغییر مسیر بیشتر از تعداد محدودی ادامه پیدا کنه، با مشکل روبرو میشین. تغییر مسیر یا Redicrect های زیاد از ارزش URL ها کم میکنن و در نتیجه در ردیابی سیگنال های رتبه بندی متوقف میشن. با از استفاده از این ریدایرکت ها مرورگرها و کاربرها کند میشن، پس بهتره اونا رو ساده نگه دارین تا در طولانی مدت با مشکلات کمتری روبرو بشین.

۱۱. استفاده به اندازه از کلمات کلیدی

ترفند چپوندن کلمات کلیدی در URL روزهایی کار میکرد که کسی نمیدونست کلمه کلیدی چیه. الان دیگه نمیتونین به موتورهای جستجو رودست بزنین.

ممکنه در صورتی که این کار رو در کل سایت انجام بدین، با مجازات گوگل روبرو بشین. چون گوگل این کار رو راهی برای دستکاری در رتبه ها میدونه که خلاف قوانینه. شما میخواین به اندازه کافی در URL خودتون کلمات کلیدی اضافه کنین، ولی ممکنه خواسته یا ناخواسته زیاده روی کنین و بیش از حد کلمات کلیدی وارد ساختار URL کنین. با این کار لینک شما یه لینک اسپم در نظر گرفته میشه. این مدل تکرار نه تنها به رتبه بندی شما کمک نمیکنه بلکه شانس کلیک کردن روی لینک شما رو هم پایین میاره.

۱۲. بهترین ساختار URL = کوتاه ترین

به طور کلی URL کوتاه به URL طولانی ترجیح داده میشه. اگه درحال حاضر URL شما بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر داره خوبه. ولی اگه به ۱۰۰ یا بیشتر برسه، بهتره کوتاه بشه. URL طولانی برای موتور جستجوی گوگل مشکلی ایجاد نمیکنه اما تو تجربه کاربر تاثیر میذاره. URL کوتاه در صورت لزوم به آسونی تایپ میشه و در رسانه‌هایی مثل توییتر یا لینکدین که محدودیت کاراکتر دارن، راحت‌تر به اشتراک گذاشته میشه. هر دوی این پلتفورم‌ها در صورتی که یک URL بیشتر از حد مجاز کاراکتر داشته باشه، کوتاهش میکنن.

تا جایی که امکان داره، URL خودتون رو کوتاه نگه دارین

۱۳. یک URL برای صفحه اصلی شما

صفحه اصلی یا هوم پیج شما، مهمترین و قدرتمندترین صفحه وبسایت شماست. صفحه اصلی شما بیشترین لینک های ورودی رو نسبت به صفحه های دیگه دریافت میکنه و این همون چیزیه که ترافیک این صفحه و کل سایت رو هم زیاد میکنه. پس صفحه اصلی شما باید یک URL معمولی داشته باشه که ساده و سرراسته. شما هیچ وقت نباید به نسخه دیگه ای از صفحه اصلی خودتون لینک بدین و اگه به هر دلیلی وبسایت شما داره URL تکراری میسازه، هر تغییر مسیری باید به صفحه اصلی شما اشاره داشته باشه.

۱۴. استفاده از حروف و اعداد در ساختار URL

ما حروف و اعداد رو میخونیم، ولی هرنوع کاراکتر دیگه‌ای خوانایی URL شما رو کاهش میده و باعث میشه اسپم در نظر گرفته بشه (مگه این که برای استفاده از اونا دلیل خوبی داشته باشین). از به کار بردن تمام کاراکتر های خاص ($ ،؟ ،! ، * و غیره) خودداری کنین. وقتی این کاراکترها در URL مشاهده میشه اولین برداشت ما ازش منفیه ( از این کاراکترها در ایمیل های اسپمی زیاد استفاده میشه)، و این روی نرخ کلیک تاثیر میذاره. پس بهترین ساختار URL اون ساختاریه که توش از کاراکترهای خاص استفاده نشده باشه.

فقط از اعداد، متن‌ها و خط تیره در URL استفاده کنید

جمع بندی راجع به بهترین ساختار URL

مردم عادت دارند موقع ساختن URL، کار رو بیش از حد پیچیده میکنن. بهترین راه برای این که بفهمین آیا دارین کار رو برای خودتون پیچیده میکنین یا نه پرسیدن یک سوال از خودتونه:

آیا وقتی دارم URL میسازم اولویت ذهنی من کاربره یا الگوریتم گوگل؟

اگه این کار رو با این تصور انجام میدین که دارین الگوریتم گوگل رو فریب میدین زمان زیادی تو بازار رقابت دوام نمیارین و عمر این کار کوتاهه. چون گوگل دائماً الگوریتم های خودش رو به روز میکنه تا کاربر رو در اولویت قرار بده!

پس بهتره موقع اجرای نکات عملی موجود در این راهنما، کاربر رو اولویت قرار بدین. در هر مرحله از کار، خودتون رو جای کاربر قرار بدین و از خودتون بپرسید: آیا این کار تجربه کاربر رو بهبود میبخشه یا نه؟ اگه آره … یعنی دارین به بهترین ساختار URL نزدیک میشین.

با قرار دادن کاربر در رأس کار، سئو خودتون رو در آینده تضمین میکنین و دیگه نیازی نیست برگردین و URL رو ویرایش کنید.