محتوای هوشمند یکی از شیوه‌های مدیریت تولید محتواست. شاید براتون جالب باشه که بدونین این محتوا اصلاً چیه و چطوری ساخته میشه! نمیدونم شما تا چه حد از این اصطلاح خبر دارین ولی محتوای هوشمند بیشتر از این که خودش یه نوع محتوا باشه، یه روش تولید محتواست که احتمالاً شما نمونه‌های زیادی از اون رو تا حالا مشاهده کردین.

خب چیزی که امروز تو این مقاله مورد بحث قرار میگیره اینه که محتوای هوشمند اصلاً چیه و چطوری ساخته میشه! آیا به منابع خاصی نیاز داریم؟

پس با من همراه باشین تا به جواب سوالاتون برسین:

محتوای هوشمند چیست؟

محتوای هوشمند یه رویکرد مدیریت محتواست که شامل یه محتوای ساختار یافته و هوشمند با قابلیت استفاده مجدد برای اهداف متفاوت است. با استفاده از چنین محتوایی شما میتونین کمپین های بازاریابی موفقی رو داشته باشین و این پتانسیل رو داره که مخاطبان زیادی رو برای شما جذب کنه!

تمرین و ذهنیت

به عبارت ساده این محتوا همون چیزیه که میتونه براتون کلی کلیک و ترافیک جذب کنه!

اگه شما از ابزارهای لازم برای توسعه چنین محتوای باارزشی استفاده کنین، تیم‌ بازاریابی شما میتونه از رقیب‌های خودش کلی جلو بزنه. در واقع شما به عنوان یه نویسنده محتوا می‌تونین چیزی تولید کنین که نه فقط توسط یه گروه خاص بلکه توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار بگیره و باید بگم همچین چیزی رویای من و خیلی از بازاریابان محتواست!

محتوای هوشمند یک نوع تمرین و ذهنیت است!

با توجه به ClickZ محتوای هوشمند دوتا قسمت داره، یه قسمت اون تمرین و یه قسمت دیگه اون ذهنیت است! بازاریابان و سازمان‌ها می‌تونن محتوا رو از کانتکسی که توسط اون ارائه شده خارج کنن (مثلاً یه صفحه وب) و به قسمت‌های کوچیک‌تری تقسیمش کنن. سپس اون قسمت‌ها با متادیتا یا فراداده های معنایی ساختاردهی میشه تا یه محتوایی رو تحویل بده.

Intelligent Content به مشتریان آگاه و باسواد کمک میکنه

خیلی وقته که فروش و بازاریابی علیرغم چالش‌های همیشگی، قصد داره که پیام‌های سازمانی رو هماهنگ کنه.

با توجه به گفته Byron Matthew رهبر و مدیر عامل گروه Miiler Heiman:

نقل قول
فروشندگان امروز به موقعیتی نیاز دارند که بدونن چه محتوایی به ارزششون اضافه میکنه و اون‌ها رو در فرآیند فروش متمایز میکنه!

چیزی که این فروشندگان رو متمایز میکنه، نحوه آموزش مشتری ها و کمک به اون‌ها برای فکر کردن به مشکلات از یه دید متفاوته، پس از نظر Matthew برای انجام یه همچین کاری ما به محتوای هوشمند نیاز داریم.

و چیزی که من از محتوای هوشمند دیدم همون نحوه به دست آوردن اطلاعات درباره خریدار و آموزش اون‌هاست!

Intelligent Content محتوای مربوط و مخصوصیه که برای نیازهای بازدید کننده، تو زمان مشخص و درستی که محتوا ور دریافت کرده، مناسبه!

بازاریابان میتونن محتوای هوشمند رو به گونه‌ای ارائه بدن که هم برای خریدار و هم فروشنده (منتشر کننده محتوا و دریافت کننده) ارزش داشته باشه.

این محتوا میتونه با قرار دادن بهترین ابزارها در دست فروشنده کاری کنه که اون‌ها مشتری رو باتوجه به مرحله‌ای که در اون قرار گرفتن (سفر مشتری) برای نوع انتخاب و تصمیمشون آگاه کنن.

به طور خلاصه، فروشنده به این فکر میکنه که با یه سری اطلاعات درباره شرکتشون که البته مشتری از اون اطلاعات بی‌خبره، یه ارزشی رو به پروسه فروش اضافه کنه. در حقیقت در دنیای واقعی ارزش نهادن یعنی توجه به مشتری و آموزش به اون‌ها طوری که بتونن نیازهای خودشون رو از دید متفاوتی نگاه کنن. این‌جاست که محتوای هوشمند بهتون کمک میکنه تا فقط محصول خودتون رو به مشتری نفروشین بلکه یه رابطه عمیق‌تری باهاشون برقرار کنین و خودتون رو تو دلشون جا بدین 🙂

آگاه سازی مشتری

محتوای هوشمند و بازاریابی محتوا

اول از همه باید بگم که خود محتوای هوشمند ، بازاریابی محتوا نیست. طبق گفته موسسه بازاریابی محتوا یا CMI، «بازاریابی محتوا رویکرد استراتژیک بازاریابی است که در ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم متمرکزه.» البته لازمه بگم منظور از محتوای هوشمند Smart Content یا محتوایی که از ماشین‌های یادگیری و هوش مصنوعی استفاده میکنه نیست. در واقع طبق CMI هدف محتوای هوشمند جذب مخاطب کاملاً مشخصیه که در نهایت باعث اقدامات سودمند مشتری (نرخ تبدیل) میشه.

سازمان‌ها باید Intelligent Content رو به عنوان یه مولفه مهم بالقوه در بازاریابی محتوا ببینین و جالبه بدونین تفاوت محتوای هوشمند با بازاریابی محتوا در روشیه که این دو در پیش گرفتن!

بازاریابی محتوا یه شاخه از بازاریابی و ارتباطاته که تمرکزش روی جذب مخاطب از طریق تولید محتوای ارزشمنده.

Intelligent Content یه روش ساختار یافته برای مدیریت همه انواع محتواست! و بهتره بدونین که این دوتا مورد باهم همپوشانی دارن چون مثلاً اگه شما بخواین برای فلان برند تبلیغاتی انجام بدین و بازاریابی کنین، سعی میکنین با استفاده از یه روش هوشمندانه این کار رو انجام بدین تا یه محتوای سازگار با قابلیت استفاده مجدد داشته باشین!

محتوای هوشمند در برگیرنده متا دیتا است

محتوای هوشمند تگ‌های متا دیتا رو در برمیگره، در حقیقت متا دیتا با اطلاعات پایه در مورد هر داده‌ای به سازمان‌ها کمک میکنه. ما سه نوع متادیتا داریم که عبارتند از:

  • متا دیتای توصیفی: به کشف و شناسایی کمک میکنه، شامل تایتل، چکیده، نویسنده و کلمات کلیدی است.
  • متا دیتای ساختاری: نحوه قرار گرفتن اجسام کنار همدیگه، مثل نحوه قرار گیری صفحات کنار هم برای شکل دادن یه فصل.
  • متا دیتای اداری: مدیریت زمان، زمان و نحوه ایجاد داده، نوع پرونده و سایر اطلاعات فنی و مشخص کردن این که چه کسی میتونه به اون‌ها دسترسی داشته باشه.

پس متا دیتا مثل ملاتی میمونه که بین آجرها میزنیم تا به هم دیگه متصل بشن و یه سازه شکل بگیره و استراتژی محتوای هوشمند از این تگ ها برای تولید یه محتوای مناسب استفاده میکنه!

محتوای طبقه بندی شده معنایی

محتوای هوشمند واقعی از نظر معنایی طبقه بندی میشود. بنابراین وقتی شما محتوایی رو از نظر معنایی طبقه بندی میکنین یعنی دارین ساختارهای معنایی رو به محتوای معنی داری اضافه میکنین!!

ساختارهای معنایی مثل فراداده هایی که قابل پردازش هستند عمل میکنن و این دو مورد (فرا داده و مطالب طبقه بندی شده از نظر معنایی) از پیش‌نیازهای یه محتوای هوشمند به حساب میان.

آیا Intelligent Content برای همه شرکت‌ها مناسب است؟

محتوای هوشمند برای همه شرکت‌ها مناسب نیست!! مثلاً Rahel Bailie میگه این محتوا به درد شرکتی نمیخوره که ۵۰ صفحه از محتوای بازاریابی دستکاری شده داشته باشه و هرگز هم تغیری نمیکنه!  برای شرکت‌هایی که مطالب مرتبط نسبتاً ساده دارن، سرمایه گذاری روی محتوای ساختار یافته ممکنه کار اضافی باشه.

اما برای شرکت‌هایی که با مشکلات بزرگ و دشوار روبرو هستند، محصولات و خدمات زیادی دارن، خط تولیدشون گسترده است، با زبان‌های مختلفی سروکار دارن، مخاطب‌های فراوانی دارن و  پیچیدگی‌های تولید محتوا خیلی براشون دردناک میشه، محتوای هوشمند یه انتخاب عالی محسوب میشه.

چه مزایایی رو میشه از محتوای هوشمند انتظار داشت؟

من براتون یه سری از مزایای این محتوا رو آماده کردم که سازمان شما با استفاده از محتوای هوشمند میتونه بدستشون بیاره:

  • محتوای هوشمند میتونه به چندین کانال منتقل بشه، متناسب با نیاز کانال و گیرندگان اون، با مداخله کم یا بدون نیاز به انسان.
  • محتوای هوشمند هزینه‌های توسعه، بررسی و نگهداری رو کاهش میده.
  • محتوای هوشمند باعث افزایش کیفیت میشه.
  • محتوای هوشمند سر سازندگان محتوا رو خلوت میکنه تا به جای بازنویسی عناصر موجود درمحتوا یا کپی کردن چیزی، از طریق نوآوری مطالبی رو اضافه کنن.
  • محتوای هوشمند باعث کنترل چرخه عمر محتوا میشه.
  • محتوای هوشمند اطلاعات صحیحی رو در قالب مناسب و در زمان مناسب ارائه میده.

چه عواملی میتونه به تولید محتوای هوشمند منجر بشه؟

تا اینجا کلی درباره این نوع محتوا صحبت کردیم و حالا میخوام سه تا موردی که میتونه به شما تو موفقیت در این روش تولید محتوا کمک کنه رو معرفی کنم:

  • فناوری و ابزارهایی مثل سیستم مدیریت محتوا، XML، DITA و استانداردهای دیگه محتوا
  • روند کلی برای اجرای محتوای هوشمند مثل تعیین نیازهای تجاری، تدوین استراتژی، آماده سازی برای پشتیبانی از استراتژی شما
  • مراحلی که میتونین از همین امروز شروع کنین مثل شناسایی نقاط ضعف سازمان خودتون، انتخاب یه پروژه کوچیک و تولید یه نمونه محتوا

نکاتی برای تولید محتوای هوشمند

قابل استفاده مجدد باشه

محتوایی که قابلیت استفاده مجدد داشته باشه به سرعت منتشر میشه و مخاطبان و مشتریان زیادی اون رو مشاهده میکنن. پس در واقع هدف از این نوع محتوا اینه که به تیم تولید محتوا کمک کنیم یه محتوایی برای استفاده مجدد داشته باشن و بتونن تو موقعیت‌های مختلف ازش استفاده کنن.

یکم به این قضیه فکر کنین: مثلاً شما محتوایی تولید میکنین که قابلیت استفاده مجدد داره و میشه تو موقعیت‌های مختلفی روش حساب کرد، بروشورهای بازاریابی، صفحه محصولات و سایر محتواهای ساختار یافته از ماژول‌های محتوایی بازیابی شده برای ایجاد مجموعه‌های این مدلی استفاده می‌کنن.

مهم‌تر از همه اینه که ذهن شما میتونه استراحت کنه و مدام به ایجاد کارهای خلاقانه و تازه نیازی نداشته باشه (البته این زیاد چیز خوبی نیست ولی خب یه جور استراحت و صرفه جویی تو وقت و انرژیه به هرحال). نویسنده محتوا برای یه کسب و کار پرمشغله، خیلی خوب در جریانه که خلاق بودن برای اون زمان‌هایی که وقت تنگه چقد پردردسر و استرس زاست!

پس برای همینه که من میگم یه محتوا با قابلیت استفاده مجدد بهتون کمک میکنه تا در وقت صرفه جویی کنین و انرژی و تمرکزتون رو روی کارهای مهم‌تر بذارین. تازه استفاده از همچین محتوایی از هزینه‌های شما هم کم میکنه چون دیگه وقت زیادی صرف نویسندگی نمیشه و هزینه تولید محتوا کلاً افت پیدا میکنه!

پس بهتره محتوای پر معنی و خوبی تولید کنین که تیم شما با استفاده مجدد از اون موافقت کنه!

باید ساختار منطقی داشته باشد

محتوا علاوه بر این که باید قابلیت استفاده مجدد داشته باشه، باید یه ساختار منطقی هم داشته باشه که بتونه از متادیتاها استفاده کنه!

متادیتا اطلاعاتیه که برای ماشین‌ها قابل خوندنه و به کامپیوتر میگه چطوری یه محتوا رو درک کنه و اون رو از بقیه محتواها متمایز بدونه!

استراتژی‌های سئو باعث بهینه سازی متا دیتا میشه و اون رو تو رتبه بندی موتورهای جستجو به بالا بالاها میرسونه و مطمئن میشه که مقاله یا پست شما توسط افراد بیشتری دیده میشه.

متا دیتا وقتی میتونه وارد محتوای شما بشه که اون محتوا از نظر معنایی غنی و ساختار یافته باشه و اگه ساختار محتوای شما معنادار باشه هم ماشین و هم انسان اون رو بهتر درک میکنن!

علاوه بر این محتوای ساختار یافته خیلی راحت‌تر خونده میشه چرا که ترتیب قابل تشخیصی داره و مخاطب میدونه که برای یافتن مثلاً مزایای فلان چیز باید سراغ فلان پاراگراف بره!

باید از لحاظ معنایی غنی باشد

یکی دیگه از نکات تولید محتوای هوشمند، درک معناست که خیلی خیلی مهمه. چون محتوایی که از لحاظ معنایی غنی باشه، دربرگیرنده کلمات، عبارات و داده های بهینه سازی شده است که که مرتبط با اون صنعت موردنظر هستن. شما با قرار دادن یه سری از کلمات کلیدی خاص می‌تونین محتوای شخصی‌سازی شده و با کیفیتی تولید کنین که مخاطب خاص خودش رو مورد هدف قرار میده.

یادتون باشه که تولید محتوای هوشمند یه پروسه است و لازمه برای اجرای اون قدم‌هایی رو یکی یکی طی کنین، پس عجله نداریم و بهتره تمام نکات ذکر شده رو رعایت کنین تا به نتیجه‌ای که لایق اون هستین برسین.

شما با تولید محتوای هوشمند می‌تونین صرفه جویی چشمگیری در هزینه، انرژی و زمان داشته باشین و علاوه بر این سرعت پخش رو بالا ببرین. امیدوارم این مقاله اطلاعات کافی در اختیارتون قرار داده باشه.

از طریق کامنت‌ها با من در ارتباط باشین و سوالات و تجربه‌های خودتون رو به اشتراک بذارین!