محتوای داینامیک یا محتوای پویا یا Dynamic Content باعث ایجاد تجربه های خرید آنلاین بهتر میشه! شما می‌تونین با استفاده از این محتوا پیشنهادات رو بر اساس خریدهای قبلی، مکان جغرافیایی یا به روز رسانی در زمان واقعی و براساس رفتار مشاهده شده شخصی سازی کنین!

بگین ببینم اصلاً شما با همچین محتوایی آشنایی دارین؟ می‌دونین چه تاثیری تو بازاریابی محتوا داره و فرقش با محتوای استاتیک چیه؟ اگه دوسدارین از مزایای این محتوا برخوردار بشین و بتونین تو تولید محتوا و بازاریابی ازش استفاده کنین، پس معطل چی هسین؟ شروع کنین به خوندن پست!

محتوای داینامیک چیست؟

محتوای پویا به محتوای وبی اطلاق میشه که بر اساس رفتار، ترجیحات و علایق کاربر تغییر میکنه! این محتوا علاوه بر وب سایت ها شامل محتوای ایمیل ها هم میشه و به محض این که کاربر درخواستش رو بده ساخته میشه!

محتوای داینامیک بر اساس داده هایی که درمورد کاربر و در زمان دسترسی دارین، شخصی سازی میشه و هدفش ارائه یه تجربه کاربر آنلاین رضایت بخش و جذاب برای بازدید کننده هاست.

به طور کلی با استفاده از برنامه‌ها و اسکریپ‌ها، محتوای پویا موازی با محتوای استاتیک کار میکنه. اگه بخوام از Dynamic Content یه مثال بزنم باید بگم که:

مثال
وقتی یه صفحه فرود یا محتوای HTML برای نمایش اطلاعاتی که بیننده ممکنه از اون لذت ببره، از مکان جغرافیایی یا تعامل‌های قبلی مخاطب استفاده میکنه، در واقع یه محتوای پویا ارائه داده!

عواملی که بر اساس آن محتوای پویا تغییر میکند

  • رفتار دوره‌ای: تغییر محتوا مطابق با صفحاتی که کاربر بازدید میکنه، محصولاتی که به سبد خرید اضافه میکنه و مدت زمانی که تو هر سایتی میگذرونه!
  • داده های کاربر: تغییر محتوا بر اساس خریدهای گذشته، چرخه حیات مشتری یا تعامل‌های گذشته با بازاریابی.
  • ویژگی‌های کاربر: متناسب با محتوای آماری مانند موقعیت جغرافیایی یا پرسونای مشتری یا همون پرسونای خریدار، محتوا رو تنظیم کنین.

نرم افزار محتوای پویا این نرم افزارها داده های مربوط به کاربر رو به کانال‌های بازاریابی شما متصل میکنه و وقتی که مشتری با نام تجاری شما درگیر میشه این نرم افزار به طور هوشمند، نمایش محتوای مربوطه رو آغاز میکنه!

بعضی از نرم افزارها و ابزارهای شخصی سازی مثل Brilliance این کار رو به صورت خودکار براتون انجام میدن و داده ها رو بین سایت و ایمیل شما متصل میکنند.

مزایای محتوای داینامیک چیست؟

مزایای زیادی برای استفاده از محتوای داینامیک در سایت تون وجود داره که من یه مجموعه‌ای از مهم‌ترین‌هاش رو براتون لیست کردم:

افزایش ارتباط

مشتریان تو کمتر از یه ثانیه در مورد وب سایت شما قضاوت میکنن و می‌تونن خیلی راحت از خیر سایت تون بگذرن! و این یعنی باونس ریت یا نرخ پرش که به انگلیسه میشه Bounce Rate. نرخ پرش یعنی چی؟ یعنی تعداد کاربرهایی که میان تو سایت شما و از سایت به هر دلیلی خوششون نمیاد و میرن سراغ اون علامت ضربدر قرمز وحشتناک و صفحه رو میندن. باونس ریت یه سیگنال میده به گوگل که این سایت، سایت خوبی نیست و دیگه نباید تو نتیجه جستجو رتبه خوبی بهش داد. استفاده از این محتوا باعث کاهش چشمگیری تو نرخ پرش Bounce Rate و افزایش نرخ تبدیل Conversion میشه.

شخصی سازی تجارب

Dynamic Content بهتون امکان میده تا تجارب شخصی برای کاربرهای سایت خودتون بسازین که این کار باعث ایجاد اعتماد و رسیدن به یه درآمد خوب میشه!

سرعت خوب

امروزه فناوری شخصی سازی می‌تونه محتوای پویا رو به سرعت و به صورت یکپارچه بارگیری یا لود کنه. پس دیگه برای ساختن صفحات وب سریع لازم نیست حتماً از محتوای استاتیک استفاده کنین!

مثال‌هایی در رابطه با محتوای داینامیک

من روش‌های خیلی خوبی رو برای استفاده از محتوای پویا یا Dynamic Content واستون جمع آوری کردم. این روش‌ها حتماً جواب میدن و باعث میشن پیشنهادات شما به کاربرا شخصی‌تر بشه و در نهایت نرخ تبدیل رو برای فروشگاهتون افزایش بده!

استفاده از محتوای پویا برای شخصی سازی پیشنهادات

این کار خیلی ساده‌ست … لازمه با مشتری به عنوان افراد عادی برخورد کنین نه صرفاً یه مشتری و به جای این که به اون‌ها پیشنهادات استاتیک و از پیش تعریف شده رو ارائه بدین، چیزی رو بهشون بدین که بیشتر تمایل دارن بخرن یا استفاده کنن! و خواهید دید که یه همچین چیز ساده‌ای چقد خوب جواب میده.

وقتی تو عمق ماجرا میرین، می‌بینین که آمار Conversion پیشنهاد محصولات خیلی حیرت آوره، مثلاً من خودم متوجه شدم که پیشنهادات شخصی سازی شده نسبت به اون‌هایی که شخصی سازی نشده‌اند، دو برابر کارآمدتره و مشتری‌هایی که روی همچین پیشنهاداتی کلیک میکنن نرخ خریدشون ۷۰ درصد بیشتر از بقیه‌ست!!

نمونه محتوای پویا

Brilliance از یه ترکیبی از ماشین‌های یادگیری و محتوایی که فیلتر شده، برای تشخیص این که الان باید کدوم محصول رو ارائه بده، استفاده میکنه و گفته که:

نقل قول
با ترکیب این دوتا تکنیک، موتورهای پیشنهاد محصولات می‌تونن با به کارگیری خرد جمعی، قبل از جمع آوری دیتا اتفاقات رو پیش‌بینی کنند. هرچی اطلاعات بیشتری در مورد یه کاربر خاص به دست بیاد، پیشنهادات بیشتر و بیشتر بر اساس تاریخچه خرید و فعالیت‌های کاربر شخصی سازی میشن.

پیشنهادات محصول می‌تونه تو زمینه های شغلی متفاوتی استفاده بشه. سایت های خبری می‌تونن داستان‌هایی رو که می‌دونن مخاطبانشون به اون‌ها علاقه دارن، نشون بدن. سایت های فیلم که براساس دانلودهای قبلی کاربر، پیشنهاداتی رو تو ژانر مورد علاقه اون نشون میده یا سایت های رزرو بلیط که می‌تونن بسته‌های مربوط به روزهای تعطیل و پیشنهادهای ویژه رو طبق تمایل و خریدهای قبلی کاربر بهش پیشنهاد بدن!

استفاده از Dynamic Content برای شخصی سازی پیشنهادات طبق مکان جغرافیایی

یکی از چیزهایی که درمورد محتوای داینامیک عاشقشم اینه که خیلی راحت می‌تونیم پیشنهادات رو شخصی سازی کنیم و بهمون اجازه میده تا بهترین پیشنهادات رو برای مشتری درستش جفت و جور کنیم! نکنه به نظر شما این طور نیست و خوشتون نیومده! اشکال نداره الان یه مثال براتون میزنم و شما هم عاشقش میشین:

فکر کنین که مشتری‌تون سفر میکنه به یه کشور خارجی و این میتونه اولین دلیلی باشه که اون دیگه سراغ شما نیاد چون پیشنهاداتون تو کشور جدید به دردش نمیخوره! اما وقتی که از محتوای داینامیک استفاده می‌کنین در واقع دارین بر اساس همون کشوری که جدیداً بهش سفر کرده، پیشنهادات خریدی رو در اختیارش میذارین.

مثلا شرکت Skandium به مشتری‌هاش گفته که لازم نیست هیچ حق گمرکی برای واردات محصولات بالای ۸۰۰ دلار پرداخت کنن:

Skandium

و به این یکی مثال که مربوط به استفاده از لوکیشن مشتری برای پیشنهادات هست نگاهی کنین :

استفاده از لوکیشن

 

پیشنهادات رو بر اساس چرخه زندگی مشتری‌ها شخصی سازی کنین

اول از همه باید بهتون بگم که شما باید با مشتری جدید و مشتری قدیمی که برای بار دوم یا چندم پیشتون برگشته رفتاری متفاوت داشته باشین! راستش مطالعات زیادی انجام شده که نشون میدن مشتری‌های برگشتی سود زیادی برای شرکت دارن!

این طوریه که می‌تونین با استفاده از روش‌های تجزیه و تحلیل RFM، به وفادارترین مشتری‌هاتون پاداش بدین، Average Order Value یا به اختصار AOV (مقدار دلاری که هر مشتری تو یه بازه زمانی مشخص تو یه فروشگاه آنلاین خرج میکنه) رو با سودآورترین مشتری خودتون به حداکثر برسونین و از محرک‌های مالی برای مشتریان جدید یا مشتریان زودگذرتون استفاده کنین!

ببینین این شرکت یه تخفیف خیلی خوب برای مشتری هایی که دفعه اولشونه خرید میکنن گذاشته، بله این طوری می‌تونین جذب مشتری کنین!!

پیشنهاد برای اولین مشتری

 

مقایسه محتوای داینامیک و محتوای استاتیک

دیگه قطعاً از توضیحاتم متوجه شدین که محتوای پویا یه ابزار قدرتمند برای شخصی سازی محتواست و قدرت این محتوا از قابلیت تغییر اون طبق شرایط و فعالیت‌های کاربر است.

در مقابلش ما محتوای استاتیک رو داریم که از اوایل مراحل به وجود اومدن اینترنت وجود داشته و اجرای اون خیلی ساده‌تر از اجرای محتوای داینامیک هست این محتوا تغییر نمیکنه و وقتی ازش استفاده میکنین، اجزای صفحه وب یا ایمیل باید از قبل تنظیم شده باشن. این محتوا شما رو وادار میکنه بدون در نظر گرفتن شرایط هر کاربر، با همه کاربران یکسان رفتار کنین.

در کل محتوای پویا ویژگی‌هایی داره که اون رو نسبت به محتوای استاتیک متمایز میکنه:

  • یه تجربه یوزر فرندلی User Friendly برای کاربر آماده میکنه!
  • به افزایش KPI های (شاخص های کلیدی عملکرد) ضروری مثل نرخ تبدیل، نرخ پرش بازدید برگشتی و غیره کمک میکنه.
  • محتوای پویا یکپارچه ا‌ست و باعث بهم ریختگی طرح صفحه سایت نمیشه.
  • تا وقتی که این محتوای داینمایک فعاله و کار میکنه نیازی نیست ازش مراقبت و نگهداری کنین!

نحوه اجرای محتوای داینامیک چگونه است؟

راهکارهای بسیار زیادی برای اجرای محتوای پویا وجود داره. این کار یا به روش‌های کاملاً سفارشی انجام میشه که باید منابع توسعه و زمانی داشته باشین (معمولاً بیشتر شرکت‌ها این منابع رو ندارن)، یا می‌تونین از نرم افزاری استفاده کنین که به عنوان شخص ثالث به سرعت چند نمونه محتوای پویا داخل وب سایت تون تنظیم کنه.

یکی از این نرم افزارها Omniconvert.com هست که برای استفاده از اون باید اول از همه یه اکانت ثبت کنین و سپس یه تست A/B ایجاد کنین و در ویرایشگر WYSIWYG با انتخاب مواردی که می‌خواین شخصی سازی بشن، محتوای داینامیک خودتون رو ایجاد کنین.

ابزارهای کلیدی در تولید Dynamic Content

برای تولید یه محتوای پویا به یه سری ابزار کلیدی نیاز داریم که حتماً باید در دسترسمون باشن، این ابزارها عبارتند از:

  • پایگاه داده متمرکز بازاریابی: این پایگاه داده مغز متفکر تولید محتوای داینامیک به حساب میاد و می‌تونه آمار مخاطبان شما رو ذخیره کنه. (هرچیزی اعم از دانلودها، تاریخچه بازدید از صفحات وب و غیره)
  • وفق پذیری با موقعیت جغرافیایی: محتوای پویا تا حد زیادی به موقعیت جغرافیایی یا لوکیشن و مکان یابی شما وابسته‌ست. باید از طریق تشخیص موقعیت جغرافیایی کاربر نیازهای اون رو بهتر شناسایی کنین و پیشنهادات مناسب‌تری رو بهش ارائه کنین.
  • صفحاتی با قابلیت ویرایش آسان: وب سایت داینامیک ، سایتیه که بتونیم به راحتی صفحات اون رو ویرایش کنیم.
  • مولد هوشمند محتوایی: محتوای پویا بر اساس داده ها و مجموعه‌ای از قوانین شکل میگیره که بهش محتوای هوشمند هم میگیم، این محتوا بخشی از تصاویر رو پنهان میکنه یا نشون میده که در واقع این تصمیم رو بر اساس اطلاعاتی که از پایگاه داده متمرکز بازاریابی کسب کرده انجام میده.
  • سیستم یکپارچه ایمیل: محتوای پویا نباید فقط به سایت شما محدود بشه. شما می‌تونین اون رو به ایمیل ارسالی که قراره برای مخاطبان تون فرستاده بشه اضافه کنید و خوبه بدونین که براساس یه سری تحقیقات جدید، ایمیل های شخصی سازی شده نرخ تبدیل رو تا ۱۰ درصد و نرخ کلیک رو تا ۱۴ درصد افزایش میدن!
  • هدف گیری دوباره: هدف گیری پویا شامل نشون دادن محتوای شما به افرادیه که قبلاً از وبسایت تون دیدن کردن و یا از اپلیکیشن شما تو گوشی همراهشون استفاده می‌کنن. این نوع به روزرسانی هم پویاست و هم مشتری های بالقوه رو ترغیب به برقراری ارتباط با شما میکنه.
  • پیشنهاد دهی بر اساس رفتار گذشته: این مورد نیز بر اساس اطلاعات پایگاه داده متمرکز بازاریابی انجام میشه و به این صورته که شما با استفاده از تاریخچه ثبت شده از رفتار مخاطب یا مشتری، نیازها و خواسته‌های منحصر بفردشون رو کشف می‌کنین.

Netflix و محتوای پویا

نتفلیکس یکی از اولین شرکت‌هاییه که از محتوای داینامیک استفاده کرد. اونها از تاکتیک‌های متنوع شخصی سازی، برای مشارکت و برگشت مشتری هاشون استفاده می‌کنن.

تنوع محتوا کلید چرخ و فلک Flywheel نتفلیکس است. اونها تو سال ۲۰۱۸ گفتند که:

نقل قول
ما به طور مداوم تجربه کاربر اعضای سایت خودمون رو با گسترده‌تر کردن جریان محتوا بهبود می‌بخشیم.

محتوا به تنهایی هم به آشنایی مشتری جدید و هم بازگشت مشتری قدیمی کمک میکنه:

  • تنوع محتوا و جذب مشتری جدید: با هر سریال جدید، ارزش Subscription نتفلیکس افزایش پیدا میکنه!
  • محتوای خاص و داغ در بهره‌مند شدن از مزایای رقابتی: مجموعه‌هایی مثل BoJack Horseman یا Stranger Things باعث شده که نتفلیکس حسابی معروف بشه و از رقیبای خودش جلو بیفته.
  • حفظ مشتری: در نهایت همه تلاش‌های نتفلیکس باعث میشه که ارزش و اعتبار سایت بالا بره و مخاطب‌ها بهشون وفادار بمونن.

فروشگاه‌های آنلاین از Netflix یاد بگیرن!!

سه تا نکته خیلی مهم در استفاده نتفلیکس از محتوای داینامیک وجود داره:

  • اول این که برندها باید در مورد داده های غنی که قراره به کاتالوگ‌شون اضافه کنن پرس و جو کنن و از مردم سوال بپرسن! داده ها به اندازه بنزین برای ماشین، تو ارائه پیشنهادات تاثیر دارن و مهم هستن! این که از پیشنهادات عادی فراتر برین می‌تونه یه سود مالی خیلی خوبی براتون به وجود بیاره و بین رقیب‌هاتون متمایزتون کنه!
  • دوم این که برندها باید به طور فعال پیشنهادات مختلف رو امتحان کنند و نترسن! مثلا نتفلیکس یه همچین کاری رو با استفاده از طراحی عکس‌ها انجام داد و فروشگاه های آنلاین می‌تونن یه همچین چیزی رو نه تنها با محصولاتی که الان ارائه میدن بلکه با چیزهایی که قراره تو آینده اضافه کنن و تجارتشون رو رونق ببخشن امتحان کنن.
  • و سوم این که فروشگاه های آنلاین باید پیشنهادات محصولشون رو در سراسر سایت برای تمام مشتری ها ارائه بدن تا ببینن کدوم مشتری‌ها با کدوم پیشنهادات سر ذوق میان و ازشون استفاده می‌کنند.

قدم‌های بعدی در تولید محتوای داینامیک

وقتی که تصمیم گرفتین یه محتوای پویا و شخصی سازی شده تولید کنین بدونین که این کار به نفع شما و وبسایت شما هست و حتماً باید یه شریک تکنولوژی انتخاب کنین که باعث بشه اتفاقات خوبی براتون بیفته!

پس باید بگردین دنبال یه شرکت که بتونه یه راهنمایی عالی درمورد جایگزین کردن محتوای پویا به جای محتوای استاتیک بهتون بده. و در ادامه هم  بتونه برای رائه خدمات واسه پیاده کردن محتوای پویا بهتون مشاوره بده و کمکتون کنه.