اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی یا Domain Authority معیاری است که برای پیش بینی چگونگی رتبه بندی سایت، در صفحات موتور جستجو استفاده میشود. اعتبار دامنه توسط شرکت Moz اختراع شده و در حال حاضر یک استاندارد برای همه بازاریاب های SEO است. همه سایت ها به دنبال افزایش اعتبار دامنه و بهبود Domain Authority خودشون هستن.

به خاطر داشته باشید که DA معیار گوگل نیست و Google رتبه بندی دامنه شما تعیین نمی کنه. این ویژگی مستقل از رتبه بندی گوگل طراحی شده فقط برای پیش بینی چگونگی رتبه بندی وب سایت شما و قدرتش مورد استفاده قرار می گیره.

اعتبار دامنه از ۱ تا ۱۰۰ اندازه گیری میشه. نمره ۱۰۰ نشون دهنده اعتبار دامنه بالاست. DA وبسایت های جدید از ۱ شروع میشه ولی اغلب با گذشت زمان و یک استراتژی مناسب SEO بهبود پیدا میکنه.

Moz اعلام کرده که برای تعیین اعتبار دامنه از چندین عامل مهم استفاده میکنن. به احتمال زیاد این نمره بر اساس ترکیبی از فاکتور های مهم سئو SEO از جمله : بک لینک Backlink ، ترافیک سایت، سئو داخلی یا On-Page SEO و سئو تکنیکال، سازگاری با موبایل یا نسخه AMP، سن دامنه و اشاره به رسانه های اجتماعی است. ( جالب بدونید که ما تو وب سایتمون از تمام این فاکتورها حرف زدیم. یه سری به بلاگ های دسته سئو سایت ما بندازین، راجع به همه اینا کلی مطلب یاد میگیرین)

پیشنهاد برای مطالعه

تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار صفحه

اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی Page Authority یک معیار مشابه با DA است. ولی PA برای بررسی رتبه و وضعیت صفحه سایت در یک دامنه استفاده میشه. ساده بخوام بگم اینه که DA کل وبسایت شما رو پوشش میده، درحالی که PA یک صفحه واحد رو در سایت شما رو در نظر می گیره.

چک کردن اعتبار دامنه

قبل از این که بخواین برین دنبال افزایش اعتبار دامنه سایت خودتون، باید بدونین همین الان چه Domain Authority دارین. دومین آتوریتی یا DA رو میشه با استفاده از لینک های اکسپلورر MozBar ،Moz ( نوار ابزار رایگان سئو Moz)، یا در قسمت تجزیه و تحلیل صفحات جستجوی کی ورد اکسپلورر Keyword Explorer چک کرد. معیار های تعیین اعتبار دامنه در کلیه کمپین های Moz Pro و API Moz گفته شده. میتونین یه سر بهشون بزنین و ته و توی قضیه رو در بیارین.

Ahrefs هم یه ابزار رایگان دیگه است برای بررسی DA که خوبیش اینه که لازم نیست توش ثبت نام کنین یا آدری ایمیل خودتون رو بهشون بدین تا نتیجه بررسی دامین آتوریتی رو بهتون نشون بدن.

در مورد معیار های دامین آتوریتی خیلی از وب سایت هایی که در مورد سئو و سیستم های بازاریابی آنلاین مطلب می نویسن، صحبت کردن اما این دو منبع بالا قابل اطمینان ترین منابع هستن.

اعتبار دامنه خوب یعنی چی؟

به طور کلی، سایت ها با تعداد زیاد لینک های خارجی با کیفیت  مثل ویکی پدیا یا گوگل در صدر مقایس اعتبار دامنه قرار دارند. سایت کسب و کارهای کوچیک و سایت هایی که لینک ورودی یا بک لینک کمتر دارن،  امتیاز DA کمتری هم دارن.

به گفته ی Moz، هیچ عدد مشخصی برای یک اعتبار دامنه خوب وجود نداره. اونا میگن تا زمانی که اعتبار دامنه شما از سایت های رقیب خودتون بالاتر باشه یعنی امتیاز خوبی دارین.یعنی مثلاً شما سایت خودتون رو با ویکی پدیا یا گوگل نباید مقایسه کنین. بلکه باید رقیبهاتون مقایسه کنین. به طور کلی، اکثر کارشناسان قبول دارند که برای یک دامنه، اعتبار دامنه ای بین ۴۰ تا ۶۰ خوب محسوب میشه.

داشتن امتیاز دامنه بالا نباید تنها هدف شما باشه. یعنی نباید هدف خودتون رو افزایش Domain Authority بذارین. به سایت هایی که مستقیماً در نتایج صفحات جستجو با آنها رقابت میکنید نگاه کنید و هدف خود را برای کسب نمره بالاتر از رقبای خودتون قرار بدید.

چطور بر اعتبار دامنه تاثیر بگذاریم؟

اینکه بخواین مستقیماً روی اعتبار دامنه تاثیر بذارین، کار خیلی سختیه. چون یه مجموعه از فعالیت ها و ویژگی هاست که باعث میشه اعتبار دامنه یه سایت بالا بره. مثلاً چه محتوایی دارین، چقدر بک لینک دارین و اون بک لینک ها چه کیفیتی دارن.

بهترین راه برای تاثیرگذاری روی اعتبار دامنه و افزایش DA، بهبود سئو کلی سایت شماست. به طور خاص، شما باید روی دستیابی به لینک های بیشتر از سایر صفحات مرتبط که خودشون اعتبار بالایی دارن، تمرکز کنین تا لینک پروفایل خودتو رو بهبود بدین و در نهایت اعتبار دامنه سایت شما بره بالا.

افزایش DA

آیا به تازگی اعتبار دامنه سایت خودتون رو چک کردین و حالا نگران این هستین که چطور باید اونو افزایش بدین؟ آروم باشین و اینو به خاطر داشته باشین که این کار از شما وقت و سرمایه زیادی رو میگیره و البته دلسرد هم نباشید چون امکان بهبودش وجود داره.

قبل از تلاش برای بهبود دامین آتوریتی، باید بدونین روند افزایش اعتبار دامنه اچه جوریه. اعتبار دامنه به صورت لگاریتمی افزایش پیدا میکنه.

نقل قول
به گفته Moz، این یعنی که رشد نمره خود از ۲۰ به ۳۰ از رشد ۷۰ تا ۸۰ بسیار آسان تر است.

بنابراین اگه از قبل DA نسبتاً بالایی دارید، زمان و کار بیشتری برای افزایش امتیاز شما نیاز است تا یک دامنه با اعتبار پایین.

هدف شما باید این باشه که بهترین لینک ها رو به دست بیارید نه بیشترین لینک!

این مهمه که شما از چه ترفندی استفاده میکنید و اعتبار دامنه شما یک شبه تغییر نمیکنه. بنابر این چطور میتونید اعتبار دامنه تون رو بهبود ببخشید؟ جواب مشخصی وجود نداره.

ولی من معتقدم که تمرکز روی اعتبار دامنه نباید اولویت شما باشه. در عوض شما باید روی بهبود استراتژی سئو سایت خودتون تمرکز کنید. دلیلش هم اینه که بسیاری از تاکتیک هایی که شما ازش برای بهبود رتبه بندی سئو استفاده میکنید، در اعتبار دامنه شما هم بسیار تاثیرگذار هستن.

پیشنهاد برای مطالعه

به یاد داشته باشید که DA معیاریه که سعی در پیش بینی احتمال رتبه شما در موقعیت بهتر موتور جستجو داره، ولی سئو SEO به شما این امکان رو میده تا در اون موقعیت بهتر قرار بگیرین.

به طور کلی اقداماتی که برای بهبود اعتبار دامنه خودتون انجام میدین، باعث بهبود رتبه گوگل Google شما هم میشه. بنابراین همچنان به ایجاد بک لینک، سئو تکنیکال، تولید محتوا و بهبود استراتژی کلی SEO خودتون توجه کنید. اینجوری DA شما به همراه رتبه های واقعی شما بهبود پیدا میکنه.

با این حال بزرگترین عامل افزایش اعتبار صفحه لینک پروفایل شماست. درواقع شما میتونید امتیاز مربوط به اعتبار دامنه خودتون رو معیاری برای سنجش لینک پروفایل خودتون در نظر بگیرید.

بک لینک فاکتور رتبه ۱ در گوگل است. درحالی که بیش از ۲۰۰ عامل رتبه بندی وجود داره، یک لینک پروفایل قوی، مهمترین عامل برای کسب رتبه و افزایش ترافیک سایت شماست.

بنابراین منطقی ست که بزرگترین عامل افزایش قدرت دامنه شما هم بک لینک ها باشن. گرچه این یه امر همیشه مطلق نیست، اما به راحتی میشه گفت هرچه لینک پروفایل شما قوی تر باشد، اعتبار دامنه شما نیز افزایش می باید.

راه های افزایش دامین آتوریتی

دریافت بک لینک از وب سایتهای دارای اعتبار دامنه بالا نه تنها در بهبود اعتبار دامنه یا DA سایت بلکه در بهبود اعتبار صفحه یا PA شما تاثیر زیادی داره.

ساز و کار گوگل اخیراً طوری شده که بجای جریمه کردن وبسایت ها، لینک های اسپم رو در نظر نمیگیره. اما بازم مهمه که لینک های اسپم رو از پروفایل خودتون پاک کنید.

این روزها افرادی هستند که امتیازات اعتبار دامنه را جعل میکنن (عمدتاً برای فریب دادن افراد و فروش بک لینک ها با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی شون).

همچنین بسیاری از وبسایت ها هستن که تاریخچه لینک خوبی دارند ولی برای چند سال گذشته غیر فغال بودند. بعضی وقتا حتی ممکنه منقضی بشن چون صاحب وبسایت دیگه روش کار نمیکنه.

با استفاده از Moz و گوگل شناسایی چنین وبسایت هایی کار آسونیه.

لینک های داخلی یک سیگنال مناسب سئو برای موتور های جستجو و یک راه عالی برای افزایش اعتبار دامنه ست. چرا؟ چون افراد رو مدت زیادی در وبسایت شما نگه میداره، چون اونا از یه لینک به لینک دیگه و از یک صفحه به صفحه دیگه منتقل میشن.

ضمناً بهبود لینک های داخلی سایت ایندکس کردن وبسایت شما رو برای موتور جستجو راحت تر میکنه. چون میتونن بفهمن کدوم صفحه ها برای شما مهم تر هستند.

۵- طراحی یک وبسایت با ساختار کاربر پسند

یکی از عواملی که Moz برای محاسبه DA شما استفاده می کنه، ساختار سایت شماست. هرچه ساختار ساده تری داشته باشه، Google سریعتر میتونه اون رو  ایندکس کنه و در نتایج صفحات جستجو یا SERP قرار بده.

نقشه سایت نوعی نقشه راه برای وب سایت شماست و به موتور جستجو کمک میکنه تا مهمترین صفحات رو به سرعت ایندکس کنن.

یه چیز دیگه در مورد ساختار سایت شما که روی DA تاثیر داره، استفاده آسان از سایت است. و از آنجا که بسیاری از افراد از طریق دستگاه های تلفن همراه به اینترنت دسترسی پیدا می کنن، منطقیه که سایت خودتون رو برای موبایل بهینه کنید. بررسی کنید که عملکرد اون در دستگاه های تلفن همراه خوب باشه، به سرعت بارگیری یا لود بشه، و همون تجربه کاربری دسک تاپ رو ارائه بده.

۶- افزایش DA با تولید محتوای باارزش و با کیفیت

سئو داخلی یا On-Page SEO یکی از فاکتور های مهم در ارتقای دامین آتوریتی است. باید مطمئن بشین که محتوای باکیفیتی روی سایت خودتون آپلود می کنین. وقتی محتوای عالی تولید میکنین، دیگران هم دلشون میخواد اونو به اشتراک بذارن. می تونین مقالات، راهنماها، اینفوگرافیک ها، پادکست ها، مینی وبینارها، لینک های دانلود و موارد دیگر توی سایت خودتون ایجاد کنین تا یه وبسایت جذاب و با کیفیت داشته باشین. اگه می خواهید DA سایت رو بیشتر کنین، باید به محبوب ترین صفحات وب سایت خودتون یه نگاهی بندازین. اون وقت متوجه میشین کاربرا جذب چی چیزایی میشن و سهم اون محتواها رو روی سایت خودتون بالاتر ببرین.

چرا اعتبار دامنه من تغییر کرد؟

از اونجایی که اعتبار دامنه (و به دنبال اون اعتبار صفحه) از معیار ها و شاخص های متعددی تشکیل شده ، بیان دقیق دلیل این تغییر میتونه یک چالش باشه. اگه امتیاز شما بالا یا پایین رفته، عوامل زیادی میتونه تاثیر گذار باشه. مثل:

  • سایت های با بالاترین اعتبار، رشد لینک قابل توجهی رو تجربه کردند و روند مقیاس بندی رو تغییردادن.
  • شما لینک ها رو از جاهایی گرفتین که به رتبه بندی سایت شما در نتیجه جستجوی گوگل کمکی نمیکنه.
  • دامنه شما در انتهای طیف امتیاز دهی قرار داره و به همین دلیل دچار نوسانات زیاد میشه.

فهم کلی نوسانات اعتبار صفحه و اعتبار دامنه اینه که “معیار ها در خلاء وجود ندارند” آنها به عوامل مثبت و منفی زیادی بستگی دارند. حتی اگه یک سایت سئو خودش رو بهبود ببخشه، ممکنه امتیاز اعتبار دامنه تغییری نکنه.

بذارین با یه مثال موضوع رو روشن تر کنیم.

اگه سنگاپور بهترین کیفیت هوا رو در سال ۲۰۱۵ داشته باشه و حتی در سال ۲۰۱۶ کیفیت هوای کشورش رو افزایش هم داده باشه، آیا تضمینی هست برای این که همچنان در جایگاه اول قرار بگیره؟ اگه دانمارک هم بیاید کیفیت هواش رو بهبود ببخشه یا این که نیوزلند ( که مثلا در سال ۲۰۱۵ از رده بندی خارج شده بود) به سیستم رتبه بندی بپیونده چی؟ ممکنه کشور های ۲ تا ۱۰ به طور چشمگیری بهبود پیدا کنند و سنگاپور به رتبه ۱۱ تنزل پیدا کنه. حتی اگه از نظر فنی بهتر باشه. از اونجایی که عوامل زیادی در این امر دخیل هستند، رتبه بندی سنگاپور میتونه از طرف اونها تغییر کنه.

اعتبار دامنه ( و اعتبار صفحه) با روشی مشابه کار میکنند. بعد از هر به روز رسانی، محاسبه مجدد دامین آتوریتی به این معنیه که حتی اگه شما کیفیت صفحه و کیفیت لینک رو افزایش بدین، امتیاز صفحه ممکنه کاهش پیدا کنه. این ماهیت یک سیستم نسبی مقیاس پذیر است. یعنی شما علاوه بر اینکه کیفیت کار خودتون داره بررسی میشه، با کیفیت کار بقیه هم مقایسه میشین. پس نمرات اعتبار دامنه به عنوان معیاری مقایسه ای تلقی میشه نه معیار  مطلق.