در عصر حاضر بسیاری از وبمسترها هستن که سوال‌هایی دارن از قبیل Spam Score چیست، چگونه اسپم اسکور رو چک کنیم و دلیل زیاد شدن اسپم اسکور چیست، و به دنبال جوابش هستن. ولی عده خیلی کمی واقعاً به نتیجه میرسن؛ چون این قضیه به سئوی سایت ربط داره و خیلی‌ها اصلاً از این  موضوع سر در نمیارن. از طرفی دیگه اسپم اسکور شبیه یه بیماری لاعلاج مثل سرطانه که اگه به موقع بهش رسیدگی نشه، ممکنه در آینده شما رو با مشکل بزرگی روبرو کنه. موضوع Spam Score همون موضوع پیشگیری بهتر از درمان است، میشه و متاسفانه تعداد خیلی محدودی از محتوانویس ها و وبمسترها به این مسئله توجه دارن. تو این مقاله میخوایم راجع به اصلی ترین و مهمترین دلایل بالا رفتن اسپم اسکور یه سایت صحبت کنیم.

اسپم اسکور چیست؟

در اصل Spam Score توسط داده های سئو SEO و شرکت نرم افزاری MOZ برای اندازه گیری کیفیت وبسایت ایجاد شده. و سعی میکنه تا بفهمه که یک وبسایت چه مقدار اسپمی، یا چقدر مورد اعتماد است.

در سال ۲۰۲۰، دیگه فقط صاحبان مشاغل نیستن به Spam Score توجه میکنن، بلکه بازاریاب های دیجیتال، وبلاگ نویس ها، تولیدکننده های محتوای آنلاین و مشاغل اینترنتی، معمولاً وقتی میخوان با یک وبسایت همکاری کنن، اسپم اسکور اون وبسایت رو چک میکنن.

اسپم اسکور مناسب

سایت ها در مقیاس ۰ تا ۱۷ درجه بندی میشن و اسپم اسکور ۰ بهترین امتیاز ( قابل اعتماد ترین سایت)، و اسپم اسکور ۱۷ بدترین امتیاز (غیرقابل اعتماد ترین سایت) است.

فرض کنین اسپم اسکور یه سایت ۱،۲،۳ یا حتی ۴ باشه، این امتیاز هیچ آسیبی به وبسایت شما نمی‌رسونه. اما باید بیشتر مراقب باشین چون ممکنه در آینده خطرساز باشه. یعنی دیگه اسپم اسکور شما  به ۵ و ۶ رسید، باید اینو به دید یک هشدار از طرف Google در نظر بگیرین. و در نهایت اگه Spam Score  شما به ۷، ۸ یا بیشتر برسه، باید دامنه رو تغییر بدین و در استراتژی SEO خودتون تغییرات اساسی ایجاد کنین. باید دلایل زیاد شدن اسپم اسکور سایت خودتون رو کشف کنین و استراتژی سئو رو احتمالاً تغییر بدین.

اگر اسپم اسکور یه سایت ۴ باشه، گوگل هیچ اقدام مضری علیه این دامنه انجام نمیده، اما اگه بیشتر از این باشه، دامنه اسپمی نامیده میشه، بنابراین گوگل اون دامنه رو در لیست سیاه قرار میده و اجازه هیچ گونه فعالیت دیگه‌ای بهش نمیده.

شیوه بررسی اسپم اسکور

خوشبختانه میتونین به صورت رایگان توسط ابزارهایی که کمپانی MOZ در اختیار شما قرار میده، اسپم اسکور خودتون رو چک کنید. وقتی به صورت آنلاین از این ابزار استفاده میکنین، فقط کافیه صفحه Open Site Explorer رو باز کنین و  URL وبلاگ یا وبسیات خودتون رو وارد کنین تا بعد از آنالیز، گزارشی از وبلاگ یا وبسایت شما در اختیارتون قرار بگیره. نه تنها در مورد Spam Score سایت، بلکه اطلاعاتی درباره دامین آتوریتی DA (اعتبار دامنه) یا پیج آتوریتی PA (اعتبار صفحه) و لینک های ورودی یا بک لینک هم میتونین به دست بیارین. البته هیچ ابزاری نمیگه دلیل بالا رفتن اسپم اسکور چیه. این شما هستین که باید یه لیست از دلایل زیاد شدن اسپم اسکور آماده کنین و بررسی رو‌شروع کنین.

به هر حال در صورت تمایل میتونین از نوار ابزار موز یا همون Mozbar هم برای بررسی همه این گزارش ها استفاده کنین، که به صورت رایگان در مرورگر Chrome شما نصب میشه. بیشتر محتوانویس ها از Mozbar استفاده میکنن چون این ابزار به راحتی اسپم اسکور، دامین آتوریتی و پیج آتوریتی وبسایت های مختلف رو به شما نشون میده.

دلایل زیاد شدن اسپم اسکور

امتیاز MozTrust یا MozRank کم

به عبارت ساده، این یعنی که یک سایت دارای لینک پروفایل نامعتبر است . اصلی ترین دلیل زیاد شدن اسپم اسکور هر سایت بر میگرده به لینک های اسپم. اگه در یک سایت بک لینک های بی کیفیت یا لینک های اسپم وجود داشته باشه، Spam Score  اون سایت زیاد میشه میشه. این یعنی به هیچ عنوان نباید برای سایت خودمون لینک های بی کیفیت بسازیم.

بعضی از افراد هم هستن که یهو تو یه روز میان یه تعداد بالایی لینک میسازن که اینم میتونه اسپم اسکور رو افزایش بده.

حالا اگه دلیل زیاد شدن اسپم اسکور شما، لینک های بی کیفیت بودن باید چیکار کرد؟ باید یک لیست از  اون دسته لینک های بی کیفیتی که در سایت شما وجود دارن یا به سایت شما اشاره دارن تهیه کنین و اون‌ها رو حذف کنید. بک لینک های مخرب و سمی که به سایت شما اشاره دارن رو میتونین از طریق ابزار Disavow backlink که کنسول سرچ گوگل در اختیار شما قرار میده، حذف کنین (طریقه این کار رو به تفصیل در یک پست جداگونه توضیح دادیم).

وقتی که این لینک های مخرب رو از وبسایت خودمون حذف میکنیم، الگوریتم MOZ یک بار دیگه وبلاگ رو اسکن میکنه و اسپم اسکور رو با کیفیت لینک های جدید شما تطبیق میده. لینک های جدید باعث کاهش اسپم اسکور شما میشن و این تنها در صورتی اتفاق می‌افته که لینک های بی کیفیت کاملاً از دامنه شما حذف بشن.

اگر چه وجود حجم مناسبی از لینک در سایت شما مهمه، اما باید اطمینان حاصل کنین که تنوع خوبی در منابع لینک های ذکر شده وجود داره. سایتی که لینک های کمی داره ، وبلاگی که از سایت های کمی بک لینک گرفته یا تعداد دامنه هایی که بهش ارجاع دادن کمه، سایت کم تنوع در نظر گرفته میشه. پس اگه یک سایت کم تنوع باشه، Spam Score اون سایت زیاد میشه. بنابر این اگه بخوایم اسپم اسکور سایت خودمون رو کاهش بدیم، باید تنوع لینک های وبسایت خودمون رو افزایش بدیم.

اگه سن یک وبلاگ یا وبسایت ۲-۳ سال باشه و ۴۰۰-۵۰۰ تا مقاله داشته باشه، به اون یک وبسایت بزرگ میگیم. حالا اگه تو یک وبسایت بزرگ تعداد بک لینک کم باشه، Spam Score  هم افزایش پیدا میکنه؛ چون الگوریتم MOZ و موتورهای جستجو، لینک پروفایل رو بررسی میکنن و می‌بینن که با توجه به سن وبسایت، محتوای اون از هیچ وبسایت دیگه‌ای لینک نداره، بنابراین به نظرش میرسه که محتوای خوبی تو این وبسایت وجود نداره.

دو نوع اصلی از لینک های ارجاعی وجود داره. Dofollow (لینک هایی که مستقیماً در رتبه بندی جستجوی ارگانیک تاثیر میذاره) و Nofollow (لینک هایی که تاثیری روی نتایج موتور جستجو ندارن. وقتی شما لینکی رو نوفالو میکنین دارین به گوگل سیگنال میدین که این لینک رو دنبال نکنه).

یک بک لینک طبیعی و سالم باید ترکیبی از هر دو باشه. وقتی این دو لینک نسبت مناسبی نداشته باشن، این موضوع تبدیل میشه به یکی از دلایل زیاد شدن اسپم اسکور. خود MOZ هم رفتار مبهمی داره در رابطه با این که این نسبت جادویی بالاخره چیه و به همین ترتیب کارشناسان سئو هم سر این قضیه اختلاف نظر دارن.

بعضی‌ها میگن نسبت لینک های Dofollow و Nofollow باید ۵۰/۵۰ باشه درحالی که بعضی دیگه میگن نسبت لینک های Dofollow باید ۷۰ و لینک های Nofollow باید ۳۰ باشه.

محتوای بی کیفیت

از اونجایی که گوگل (به دلیل به روز رسانی الگوریتم پاندا) به طور جدی سایت هایی رو که حاوی محتوای بی کیفیت هستن مجازات میکنه، جای تعجب نداره که محتوای بی ارزش یکی از دلایل زیاد شدن اسپم اسکور هم باشه. صفحات با محتوای قوی تر، در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری دارن.

درحالی که بسیاری از منابع به شما میگن که حداقل ۳۰۰ کلمه باید در محتوای شما وجود داشته باشه تا گوگل شما رو به دلیل تولید محتوای بی ارزش مجازات نکنه، ولی هستن وب سایت هایی با محتوا های سنگین و حجیم که بازم این مجازات رو دریافت میکنن. اگه محتوای مورد نظر گیج کننده باشه و برای بازدید کننده ها هیچ ارزشی نداشته باشه، محتوای بی کیفیت تلقی میشه. با توجه به این موضوع، محتوا باید با هدف پاسخ دادن به سوالات یا ارائه اطلاعات مفید ایجاد بشه.

تعداد کم صفحات یافت شده

اگه خزنده MOZ نتونه URL های معتبر زیادی رو در یک دامنه وب پیدا کنه، ممکنه اون رو یه سایت ‘placeholder’ تلقی کنه و اسپم اسکور سایت رو افزایش بده چون به هیچ عنوان این سایت ها رو نمی‌فهمه و براشون ارزشی قائل نیست.

در بعضی موارد، وبسایت هایی وجود دارن که از تعداد صفحات معدودی تشکیل شدن چون به صفحات بیشتر واقعاً نیاز ندارن. اگه وبسایت شما تو همچنین شرایطی قرار گرفته و در معرض افزایش اسپم اسکور هستش، لازم نیست بیاین صفحات اضافی که هیچ نیازی بهشون نیست بسازین، بلکه میتونین وقت خودتون رو صرف کنید تا از روش های بهتری جلوی زیاد شدن Spam Score رو بگیرین.

اگه بخش هایی از وبسایت دارای لینک های زیادی باشه که به وبسایت های دیگه اشاره میکنه، ما بهش میگیم مزرعه لینک (link farm)، یعنی منطقه ای از وبسایت که صرفاً برای اشاره به سایت های دیگه به منظور دستکاری در رتبه بندی ایجاد شده. اصولاً بابت لینک هایی که در این منطقه وجود داره پول پرداخت شده و یکی از معیارهای مجازت گوگل همین لینک های خریداری شده هستن.

دلایل زیادی وجود داره که چرا یک وبسایت باید لینک های داخلی داشته. لینک های داخلی در واقع نشون میدن که شما برای کاربر ارزش قائل هستین و یک تجربه کاربری خوب رو فراهم میکنن. و از طرف دیگه، موتور های جستجو هم در خزیدن و فهرست کردن سایت هایی که لینک های داخلی رو به خوبی سازماندهی کردن، کارآمد تر هستن.

اگه یک سایت لینک های داخلی کمی داشته باشه نشونه ضعف وبسایت و در نظر نگرفتن تجربه کاربر است.

Anchor Text های سنگین

میدونیم انکر تکست قسمتی از متنه که لینک در اون پیچیده شده، حالا اگه قسمت بزرگی از تکست موجود در صفحه‌ی ما انکرتکست باشه، همون داستان مزرعه لینک دوباره تکرار میشه و گوگل شک میکنه که این صفحه برای به دست آوردن رتبه به طور غیر طبیعی این کار رو کرده باشه، پس اسپم اسکور همچین صفحه ای زیاد پیدا کنه.

چون MOZ به طور واضح عنوان نکرده که چه درصد از انکرتکست بهتره استفاده بشه، پس بهتره به عقل خودتون رجوع کنین. اگه می‌بینین به دلیل وجود بیش از حد انکرتست خوندن صفحه برای کاربر سخت و مسخره شده، پس دست ببرین تو متن و یک تغییراتی بهش بدین. چون این بکی از دلایل مهم زیاد شدن اسپم اسکور سایته.

نبودن اطلاعات تماس

گوگل به مسئولیت پذیری خیلی اهمیت میده و خیلی سایت های مسئولیت پذیر خوشش میاد. بنابراین به سایت هایی که اطلاعات تماس ندارن، مثل لینک به آدرس ایمیل یا پروفایل رسانه های اجتماعی شناخته شده، اسپم اسکور بالایی میده. از بین این همه موارد که گفتیم، این یکی از دلایل زیاد شدن اسپم اسکور هست که به راحتی میشه از دستش خلاص شد.

تنها کاری که باید بکنین اینه که در هوم پیج یا صفحه اصلی سایت خودتون، اطلاعات تماس قانونی خودتون رو قرار بدین تا کاربر بتونه از طریق ایمیل، یا پروفایل رسانه های اجتماعی با شما ارتباط برقرار کنه.

وجود شماره در نام دامنه

و در آخر اسکار یکی از مسخره ترین دلایل زیاد شدن اسپم اسکور ، میرسه به وجود عدد در نام دامنه. در اصل MOZ، اسپم اسکور هر صفحه وب، که یک عدد در قسمت دامنه URL خودش داره رو افزایش میده. اگه نگاه کنین خیلی از وبسایت های اسپم و غیرقابل اعتماد وجود دارن که در نام دامنه خودشون عدد دارن.

نام دامنه قسمتی از URL است که خودش از دو بخش نام دامنه + پسوند تشکیل شده.

مثال:pmpr.ir

pmpr (نام دامنه) و ir (پسوند)