منظور از محتوای خوشه ای چیست؟ به یاد می‌آورید در گذشته هدف اصلی این بود که صفحه‌ای را با یک یا دو کلمهٔ کلیدی که می‌خواستیم برای آن رتبه بگیریم پر کنیم؟ بعضی اوقات در هنگام خواندن یک محتوای سئو، برخورد مداوم با کلمات کلیدی مسخره بنظر می‌رسد، آن‌ها حتی ممکن است در جایی که لزومی نداشته استفاده شوند، بکار برده شده‌اند و شما تنها با پاراگراف‌هایی مواجه می‌شوید که پر از واژگان کلیدی است که البته بسیاری از بازاریابان این عمل را «چاشنی کلمات کلیدی» می‌نامند.

این کارها مربوط به روزهایی است که سئو کاملا بر استفادهٔ کلمه یا عبارت کلیدی تمرکز می‌کرد. اما اوضاع تغییر کرده است! امروزه تقریبا روند تولید محتوا برعکس است و اگر شما تلاش کنید از کلمهٔ کلیدی متن خود زیاد استفاده کنید، گوگل یا بینگ رتبهٔ شما را کاهش می‌دهد.

کاهش رتبه جستجو و محتوای خوشه ای

شما نمی‌توانید صفحه‌ای را با عبارات کلیدی پر کنید و انتظار داشته باشید گوگل مابین آن را نبیند!

از سال ۲۰۱۱ الگوریتم گوگل با آپدیت‌های زیادی تغییر کرده است و آن‌ها امروزه وبسایت‌ها را باتوجه به کیفیتشان نمره می‌دهند. گوگل در حال پاداش دادن به وبسایت‌هایی است که نمرهٔ کیفیت و رتبهٔ بهتری دارند و این زمانی اتفاق می‌افتد که شما به شیوه‌ای نگارش کنید که افراد به خواندن متن میل پیدا کنند و وبلاگی خوب را به آنها ارائه دهید در حالی که عبارات مهم را به صورتی منطقی وارد متن، ویدئو یا عکس خود کنید.

همان طور که اشاره کردم این اتفاق مربوط به سال ۲۰۱۱ است، پس ظاهرا زیاد هم اتفاق جدیدی نیست! اما بهتر است بدانید که اوضاع از این هم فراتر رفته:

گوگل به دنبال مقالات معتبر است!

با تخمین زدن یک سری از وب پیج‌ها و محتوای آنها، همچنین نحوهٔ ارتباط آن ها، گوگل وبسایتی را یک وبسایت معتبر در باب موضوعی شناسایی می‌کند که ارتباط هوشمندانه‌ای بین محتوای صفحات یک موضوع مشابه برقرار کرده است پس یعنی به پیجی ارزش میگذارد که محتوای خوشه ای داشته باشد.

محتوای معتبر با افزایش نمره کیفیت پاداش می‌گیرند که به نوبهٔ خود موجب بهبود رتبه بندی ارگانیک نتایج برای عبارات مختلف مربوط به آن موضوع جستجو شده، می‌شود.

البته اجازه انتشار یک محتوای خوب باید در فرایند تایید محتوا صادر شود و اگر محتوایی کیفیت لازم را نداشت، انتشار نکردن آن بهتر است!

چگونه می‌توان محتوای خوشه ای و معتبر تولید کرد؟

سوال خوبی است! ما در اینجا به سه مورد از قدم‌های فعالی که می‌توانید برای معتبر شدن محتوای پیجتان استفاده کنید، اشاره کرده ایم:

تولید تاپیک کلاستر

با یک هدف در ذهنتان شروع کنید

قبل از این که پیش روی کنید، مطمئن شوید که قرار است راجع به چه موضوعی شناخته شوید. مهم‌ترین فاکتور برای سرازیر شدن ترافیک به وبسایت شما و کمک به توسعه تبلیغاتی چیست؟ اگر مطمئن نیستید، زمان خوبی است برای اینکه بدانید با گسترش شیوهٔ خاصی، چه کسانی را هدف قرار می‌دهید. تعیین یک هدف مشخص برای تولید محتوا به تعریف چالش‌های خاص برای هرگروه کمک می‌کند که به خودی خود به شما در تولید محتوایی که بینش ارزشمند و راه حل‌هایی را پیشنهاد می‌دهد، کمک می‌کند.

آپشن‌های خود را برای تولید استراتژی بازاریابی محتوا ارتقا دهید

اگر شما برای رتبه گرفتن در موضوعی بسیار محبوب تلاش می‌کنید، این یک امر مهم است. برای مثال نمایش سایت شما به عنوان سایت برتر در نتایج جستجو برای موضوع «سرطان پستان» کار آسانی نیست! بسیاری از محتواهای معتبر طولانی مدت در آنجا وجود دارند که دارای فضای تثبیت شده برای کلمات کلیدی هستند. نه اینکه آن‌ها هیچوقت به رتبه‌های پایین‌تر سقوط نکنند، اما شاید راهی بهتر برای رسیدن به چیزی که می‌خواهید وجود داشته باشد بدون اینکه لازم باشد صبر کنید و یا پول زیادی را صرف تبلیغات یک عبارت محبوب و رایج کنید.

به یک موضوع خاص‌تر که مایل به شناخته شدن در باب آن هستید دقت کنید. برای مثال ما در مراکز سرطان در بازارهای مختلف سراسر ایالات متحده کار می‌کنیم. ما به اندازه‌ای که خواهان گرفتن رتبه در عبارات مختلف مربوط به «درمان سرطان پستان» هستیم، علاقه‌ای به گرفتن رتبه درباره عبارت «سرطان پستان» نداریم. این امر زمین بازی را برای کسانی که ارائه خدمات مشابهی در بازار خود دارند، محدود می‌کند.

بعد از اینکه استراتژی بازاریابی محتوای خود را مشخص کردید، اهداف خود را برپا کنید و موضوعات خاصی که تمایل دارید وبسایت شما در آن‌ها رتبه بگیرد را شناسایی کنید، حالا شما قادر به بنا نهادن Content Cluster یا محتوای خوشه‌ ای هستید.

تولید محتوای خوشه‌ ای (Topic Cluster)

اگر مایل به رتبه گرفتن در موضوعی برای مکان خاصی هستید، لازم است به محتوایی که از قبل در سایت قرار داشته نگاهی بیاندازید و مشخص کنید کجا می‌توان محتوای بیشتری در رابطه با موضوع اضافه کرد. محتوا می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • صفحات محتوا در وبسایت
  • ویدئوهای وبسایت که گوگل با استفاده از SRT می‌تواند آن‌ها را بخواند.
  • پست‌های وبلاگی مربوط به موضوع

زمانی که متوجه شوید محتوایتان چیست و قرار است چه چیزی را ارتقا دهید، به روشی نیاز دارید که به کمک آن بتوانید صفحات را به یکدیگر متصل کنید. یک روش خوب برای اتصال استفاده از صفحه ستونی (Pillar Page) است.

صفحه ستونی یک صفحه ای است که به یک نگاه کلی در رابطه با موضوع می‌پردازد و به محتوای موجود در صفحات متصل به خوشه اشاره می‌کند. در مثال مربوط به درمان سرطان پستان، ما ممکن است صفحات و وبلاگ‌هایی در رابطه با این موضوع داشته باشیم و تمام چیزی که به آن نیاز داریم اشاره به این موارد در صفحه ستونی است که ممکن است شامل:

  • آپشن‌های درمان سرطان پستان
  • سوالاتی که بعد از تشخیص سرطان پستان پیش می‌آید.
  • خدمات حمایتی سرطان پستان
  • آزمایشات تحقیقی سرطان پستان
  • وبلاگ‌های اخیر درباره سرطان پستان

شما باید لینک‌ها را در تمامی صفحات مربوط به محتوای خود، برای لینک به صفحه ستون تعیین شده آپدیت کنید. این کاری است که اثر «خوشه ای» را شکل می‌دهد. هر صفحه یا پست وبلاگی در محتوای خوشه‌ ای باید حداقل یک بار به انکر تکستی که موجب برگشتن به صفحه ستونی می‌شود لینک شود، بنابراین موتور جستجو متوجه می‌شود که این قسمتی از محتوای خوشه‌ ای است.

در کل منظور ما این است که برای تولید محتوای خوب و داشتن یک محتوای خوشه ای بهتر است اول با تکنیک های اصلی تولید محتوا آشنا شوید و سپس کار خود را شروع کنید!

خوش به حال گوگل و مخاطبانتان!

با تولید محتوای خوشه‌ ای باارزش توسط یک نویسنده محتوای متخصص، شما واقعا یک فروشگاه کامل برای مخاطبان سایت خود ایجاد می‌کنید، همچنین به مردم و ربات‌های گوگل اطلاعاتی که لازم دارند را ارائه می‌دهید و آغاز کردن با صفحه ستونی، سریعا وبسایت شما را به عنوان یک صفحهٔ کامل و جامع در رابطه با اطلاعات موضوعی که راجع به آن بحث کرده اید، شناسایی می‌کنند که باعث می‌شود نمره کیفیت، رتبه موتور جستجو و اعتبار کلی شما افزایش یابد.

همچنین از آن جایی که در حال هدایت ترافیک بیشتری به سایت خود هستید، اطمینان پیدا کنید که راه‌های ورودی خوبی برای وبساییتان آماده کرده اید. این امر به شما اجازه می‌دهد تا مخاطبینی که شما را در نتیجهٔ جستجوی محتوای خوشه‌ ای پیدا کرده اند، برایتان جذب کند!