کلمه کلیدی بذر یا همون seed keyword چیه و به چه دردی می‌خوره؟ اگه تا حالا این اسم رو نشنیدین اصلاً نگران نباشین چون این یه مورد نسبتاً جدیدیه که امروز می‌خوام بهتون یاد بدم چطوری ازش استفاده کنین و یه محتوای خوب و با کیفیت تولید کنین.

قبل از شروع هر فرآیندی برای تولید محتوا باید یه لیست کوتاهی از کلمات کلیدی بذر برای بهینه سازی موتور جستجو، بازاریابی محتوا و تبلیغات آماده کنیم. اما یه سری از بازاریابان نمی‌تونن یه همچین لیستی رو بسازن، شاید برای خودتون هم پیش اومده که چندین بار مقاله‌ای راجع به تحقیق کلمه کلیدی بذر خونده باشین ولی اون مقاله اصلاً دقیق توضیح نمیده که چطوری همچین لیستی رو بسازیم!

میریم که یه آموزش مبتدی و یه آموزش حرفه‌ای برای پیدا کردن کلمات کلیدی بذر داشته باشیم:

کلمه کلیدی بذر چیست؟

کلمات کلیدی بذر معمولاً یه سری کلمه کوتاهن و شامل یک یا دوتا کلمه بدون اصلاح هستن، مثلاً “کفش” !! در صورتی که بعضی از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی که بهشون میگیم Long-tail keyword می‌تونند اصلاح کننده باشن؛ مثل “کفش ورزشی مردانه نایک سایز ۱۱″، یعنی شما می‌تونین جای کلمات رو تو این عبارت تغییر بدین و یا حذفشون کنین.

شاید به این خاطر به این نوع کلمات میگیم “بذر” که اکثر عبارات کلیدی شامل کلمه کلیدی بذر هستند و با استفاده از شاخ و برگ دادن به اون ساخته میشن و رشد می‌کنن، در واقع seed keyword همون کلمه ایه که شما می‌تونین اون رو وارد ابزارهایی مثل SEMrush یا Keyword magic کنین و یه لیست طولانی از عبارات کلیدی مرتبط با اون دریافت کنین.

پس کلمه کلیدی بذر می‌تونه به شما تو رشد یه لیست از عبارات و کلمات کلیدی، درک بهتر موضوعات مربوط به کسب و کار و حتی پیدا کردن ایده‌های مرتبطی برای هدف خاص تولید محتوا شما کمک کنه و شامل زیر شاخه‌های زیادی از کلمات  کلیدی long-tail هست.

بهتره بگیم فرآیند تشکیل عبارت کلیدی از  کلمه کلیدی بذر مطابق این چیزی که من نوشتم: کفش ← کفش ورزشی مردانه ← کفش ورزشی مردانه نایک ←کفش ورزشی مردانه نایک سایز ۱۱

خوشه‌های موضوعی

SEO مدرن بیشترِ تمرکزش روی توسعه محتوای موضوعی است و تمایل داره که سایت شما رو برای فلان موضوع متخصص بدونه!

الگوریتم های موتور جستجو از شمارش لینک ها و تطبیق کلمات کلیدی فراتر رفتن و می‌خوان درک کنن که محتوای سایت شما راجع به چیه و وقتی یه موتور جستجو بتونه محتوای مربوط به یه موضوع خاص رو درک کنه، ممکنه بتونه سطح کامل بودن و کیفیت اون محتوا رو هم قضاوت کنه.

حالا نقش seed keywords این‌جا پررنگ‌تر میشه و می‌تونه بهتون تو کشف خوشه ‌های موضوعی کمک زیادی کنه! با استفاده از مراحلی که قراره براتون ترتیب بدم، می‌تونین اون دسته از خوشه ‌های موضوعی رو کشف کنین که احتمالاً تا الان اون‌ها رو نمی‌شناختید و یک محتوای جدید و دسته اول تولید کنین!

کلمه کلیدی بذر و محتوای شما

محتوا چیزهایی از جمله؛ مقالات، وبلاگ ها، پست‌های رسانه های اجتماعی و غیره است. شما می‌تونین محتوای خودتون رو ازهر کدوم از مواردی که گفتم انتخاب کنین و در هر قالبی که خواسین تولیدش کنین، برای شروع کار به خبرنگارها و نویسنده‌های محتوایی فکر کنین که تو زمینه دلخواه شما تولید محتوا کردن!! چه کمکی میشه از این افراد و کارهاشون گرفت؟

در واقع محتوای اون‌ها عین مزرعه‌ای میمونه که شما می‌تونین کلمات کلیدی بذر رو از بین هزاران کلمه و عبارت دیگه پیدا کنین!

مثلاً فرض کنین که یه فروشگاه آنلاین یه سری محصولاتی رو برای مردان وگان تولید می‌کنه، محصولات اونها شامل، کفش‌های چوب پنبه‌ای یا پلی اورتانه و ادکلن‌های جامدی که تو ساختشون از موم استفاده نشده‌ رو می‌فروشن.

شما هم می‌تونین برای جذب مشتری احتمالی یه خوشه موضوعی در زمینه مردان وگان تهیه کنین و مقاله‌هایی راجع به مسائل سلامتی و لایف استایل اون‌ها بنویسین و از این مقاله برای نوشتن انواع وسایل وگان کمک بگیرین.

ولی خب هر چیزی راه و روشی داره که من تو چندتا مورد به صورت خلاصه بهتون یاد میدم چطوری یه سری کلمه کلیدی بذر برای مقاله‌تون پیدا کنین (یادتون باشه این روش‌ها زمان‌بر و مبتدی‌تره) :

۱. تهیه لیست محتوا

اول از همه یه لیست از منابع محتوا تهیه کنین، شما ممکنه با کلی منبع روبرو بشین که همه به موضوعتون ربط داره ولی یادتون باشه که موضوع فرضی شما “مردان وگان” هست پس لیستتون رو از منابعی پر کنین که موضوعی حول موضوع شما دارن و محتواشون به دردتون می‌خوره و یه جورایی خاص‌تر هستند. حالا به لیست فرضی زیر که در مورد وگانیسم هست یه نگاه بندازین:

  • میگو وگان
  • چنگال علیه چاقو
  • اخبار وگان
  • لایف استایل وگان
  • غذای وگان

۲. یافتن محتوای مناسب

حالا باید محتوای مورد نظرتون رو پیدا کنین. می‌تونین از ابزارهای SEMrush یا Ahrefs برای یافتن ۱۰ تا ۲۰ مقاله‌ای که محبوب‌ترین‌ها هستند استفاده کنین. سپس یه لیست از عناوین صفحات، تیترهای H1 و H2 با توجه به مقاله‌هایی که انتخاب کردین، درست کنین.

این یه لیست از عناوین یه صفحه خوب درمورد وگان‌هاست:

  • قطع لبنیات + لیست جایگزین‌های کره حیوانی برای وگان‌ها
  • وگان‌ها و ویتامین B12
  • آیا وگان‌ها باید انجیر بخورند؟
  • به گفته Tim Noake، شما با یک رژیم وگان قادر به زنده بودن نخواهید بود.
  • کدام ستاره‌های تنیس وگان هستند؟

۳. استفاده از عناوین و تیترها

تو این مرحله باید از همین عناوین و تیترها برای پیدا کردن کلمه کلیدی بذر استفاده کنین:

  • جایگزین‌های کره
  • ویتامین B12
  • خوردن انجیر
  • بایدهایی برای وگان‌ها
  • رژیم
  • ستاره‌های وگان

این تمرین رو برای همه سایت‌ هایی که می‌تونن به موضوع محتوای شما مربوط باشن، تکرار کنین. مثلاً تیترهای H1 یه مقاله محبوب رو بررسی کنین:

  • ۱۱ شرکت پوشاک وگان که با باور شما محصولاتی تولید می‌کنند
  • ۲۰ هدیه وگان که می‌توانید در آمازون سفارش دهید
  • ۷ دستور پخت غذای فوری برای وگان‌ها
  • جایگزین تخم مرغ برای وگانها
  • ۸ مدل چکمه زمستانی مخصوص وگان‌ها

حالا من اومدم یه سری کلمه کلیدی بذر از بین این تیترها انتخاب کردم:

  • جایگزین تخم مرغ
  • پوشاک
  • چکمه
  • هدیه
  • دستور پخت

۴. سازماندهی و بررسی

الان دیگه نوبت سازماندهی و بررسی شده! تو این مرحله باید اون کلمات کلیدی بذر که پیدا کردین رو بر اساس بالقوه بودنشون سازماندهی کنین و اون‌ها رو داخل یه لیست از کلمات کلیدی بذر بالقوه مربوط به وگان قرار بدین و سعی کنین باهاشون کلمات کلیدی طولانی یا همون long-tail keyword بسازین!

این مواردی که گفتم بهتون کمک می‌کنه تا برای خوشه های موضوعی که دارین کلید واژه مناسب رو پیدا کنین ولی یه سری راه حرفه‌ای‌تر و خفن‌تر برای پیدا کردن کلمات کلیدی پرترافیک‌تر هم هست که قراره چندتاشو بهتون معرفی کنم و یاد بدم چطوری ازش استفاده کنین:

یافتن کلمه کلیدی بذر با استفاده از Keyword tools

برای شروع باید از خودتون چندتا سوال خیلی خیلی مهم بپرسین:

  1. وبسایت من چیه؟
  2. چه چیزی می‌فروشم؟
  3. برای چه کلمات کلیدی می‌تونم رتبه بگیرم؟
  4. چه تبلیغاتی رو می‌تونم انجام بدم؟
  5. اگه کسی قراره راجع به موضوعی که من تو وبسایت خودم درموردش حرف زدم، سرچ کنه از چه کلماتی استفاده می‌کنه؟

خاص بودن!

بعد از این‌که به این سوالات جواب دادین می‌تونین زمینه‌ای که قراره توش کار کنین رو بهتر بشناسین و کلمات خوبی برای اون پیدا کنین، مثلاً شما موتور سیکلت می‌فروشین، به نظرتون “موتور سیکلت” یه کلمه کلیدی عالیه نه؟ نههه! این کلمه احتمالاً انقدر گسترده و رقابتیه که اصلاً نمی‌تونین روش کار کنین و هدر دادن وقت و سرمایه‌ست! در عوض باید سعی کنین یکم خاص‌تر باشین و دیدتون رو تغییر بدین:

  • کلمه کلیدی بذر خوب: راهنمای تعمیر موتور سیکلت، قطعات دست دوم موتور سیکلت
  • کلمه کلیدی بذر ضعیف: موتور سیکلت

کلمه کلیدی بذر در سایت های قبلی

شما ممکنه از قبل یه وبسایت داشته باشین، الان می‌تونین با یه بررسی کلی ببینین که گوگل به کدوم یکی از کلمات کلیدی تون تو اون سایت رتبه خوبی داده، این طوری برای پیدا کردن کلمات کلیدی بذر و لیست کردنشون هم وقت کمتری صرف میشه و تصمیم گیری راحت‌تره!

ولی اگه از قبل سایتی ندارین و الان در حال ساخت یه وبسایت جدید هستین می‌تونین به بخش کلمات کلیدی بذر سایت های دیگه مراجعه کنین که من برای این کار دو تا روش بهتون پیشنهاد میدم:

۱. پیدا کردن کلمه کلیدی بذر از طریق Keyword Explorer

یکی از قابلیت‌های این ابزار اینه که نشون میده هر سایتی برای چه کلمات کلیدی رتبه خوبی گرفته، حتی سایت خودتون!

  • وارد قسمت Ranking Keywords report بشین.
  • گزینه “root domain” یا URL زیر دامنه (بسته به نیاز خودتون) انتخاب کنین.
  • وبسایت یا URL خودتون رو وارد کنین.
  •  رتبه بندی کلمات کلیدی رو بین ۴-۲۰ طبق خواسته خودتون انتخاب کنین.
  • بازار ایالات متحده به طور پیش فرض انتخاب شده، شما مکان مورد نظرتون رو انتخاب کنین.
  • و بعد گزینه Analyze رو کلیک کنین.

کیورد اکسپلور

وقتی نتیجه گرفتین، بیایین اون‌ها رو بر اساس حجم ماهانه از بیشترین به کمترین لیست کنین. با این کار باید به این سه مورد دست پیدا کنیم:

  • پیدا کردن یه حجم جستجوی قابل قبول از کلمه کلیدی بذر
  • که به وبسایت ما مرتبطه
  • و ما قبلاً به‌خاطرش رتبه نگرفتیم!
نکته
با این کار بیخیال اون دسته از کلمات کلیدی بذر که خیلی رقابتی و ترسناکن میشیم و از طرفی هم کلمات بی‌اهمیت و بدرد نخورد رو دور میندازیم!

۲. پیدا کردن کلمه کلیدی بذر از طریق Google Search Console

این مورد برای وقتیه که یه وبسایتی از قبل دارین و الان قراره روی موضوعی مشابه موضوع وب سایت قبلی کار کنین:

دوستان ایرانی‌ها بهتره که از ابزار کنسول جستجوی گوگل استفاده کنن چون در دسترسه و فیلتر نیست، به این ترتیب وارد Performance Report بشن تا رتبه همه کوئری‌ها رو ببینن، می‌تونین کوئری ها رو بین ۱-۱۰ فیلتر کنین که فقط بهترین‌ها رو بهتون نشون بده.

همین دیگه! اون کوئری که حجم جستجوی زیادی داره نشون میده که ملت اون بیرون فلان موضوع رو بیشتر با چه کلمه‌ای سرچ می‌کنن و در صورت مناسب بودن کلمه می‌تونین تو وبسایت جدیدتون ازش به عنوان کلمه کلیدی بذر استفاده کنین.

۳. دیدن کلمات کلیدی بذر سایر رقبا

بخش جذاب این قسمت اینه که شما می‌تونین خیلی راحت seed keywords رقیب‌هاتون رو به دست بیارین، البته دو دسته رقیب داریم: ۱. رقیب فعلی و واقعی شما، ۲. رقیب مورد نظرتون تو آینده.

پس به عبارتی قراره راجع به کلمات کلیدی که قبلاً اون‌ها رو رتبه بندی کردیم و اون‌هایی که می‌خواییم تو آینده رتبه بندی کنیم، از طریق رقیب‌هامون تحقیق کنیم!

شاید شما فکر می‌کنین که می‌دونین رقیبتون در جستجوی چیه و چه مخاطبی مد نظرشه! ولی آیا خبر دارین که دقیقاً با چه کلمات کلیدی رتبه گرفته و داره باهاش رقابت می‌کنه؟

خب اول از همه وارد ابزار رایگان Domain SEO Analysis بشین، URL تون رو وارد کنین، یکم برین پایین! حالا باید رقبای اصلی‌تون رو پیدا کنین، اون‌هایی که با همون کلمات کلیدی دامنه شما در حال رقابتن.

مثلاً این‌جا بهترین رقبای جستجوی MOZ هستند:

رقبای موز

ما می‌خواییم رقبایی رو انتخاب کنیم که مباحثی مانند مباحث MOZ رو پوشش میدن، مثلاً Ahrefs یا Search Engine Land.

تو مرحله بعدی دامنه ها رو تو Keyword explorer وارد کنین و فرصت‌های برتر برای کلمات کلیدی رو ببینین!

بهترین کلمات کلید بذر در اختیار شما

با این روش‌ها می‌تونین کلمه کلیدی بذر مورد نظرتون رو پیدا کنین و یه لیست از کلمات مربوط به موضوع یا دامنه تون درست کنین!! البته اگه لیستتون تعداد کمی کیورد داره اصلاً نگران نباشین به مرور زمان تعداد اون‌ها بیشتر میشه و دستتون راه میفته!

یادتون نره قبل از این که برای دامنه تون کلمه کلیدی انتخاب کنین، سراغ این بذرها برین و با شاخ و برگ دادن بهشون یه عبارت کلیدی مناسب که ملت جستجو می‌کنن بسازین! هدف استفاده از seed keywords پوشش کامل‌تر یه محتواست و باعث میشه شما تو زمینه درست و مرتبطی دنبال کلیدواژه هایی بگردین که نه تنها براتون ترافیک می‌گیرن بلکه حتی ممکنه خاص باشن و وبلاگ شما رو به یه وبلاگ موفق تبدیل کنن و یه سری مشتری بالقوه براتون جور کنن و کلی به درآمدتون اضافه کنن!