چرخه محتوا فرآیندی است که به بازاریابان کمک میکنه اطمینان حاصل کنین که استراتژی محتوای بسیار خوبی دارن. مفهوم چرخه محتوا بر اساس نحوه کار با مشتری و ساخت کمپین‌های بازاریابی دیجیتال است، با این حال این فرآیند به راحتی میتونه به طور خاص برای موضوع محتوای آنلاین اعمال بشه. چرخه محتوا میتونه به عنوان فرآیندی برای کل استراتژی محتوای شما استفاده بشه، یا میتونین اون رو در کمپین‌های جداگونه اعمال کنین.

چرخه محتوا چیست؟

به زبان ساده، چرخه محتوا :

  • روشی برای کمک به برنامه ریزی و اجرای استراتژی محتوای شماست.
  • روشی برای ایجاد تمرکز بر اهداف و مخاطبان شماست.
  • روشی برای گزارش کامل تولید محتوای شما و کمک به توجیه نرخ بازده سرمایه شماست.

این فرایند به صورت بصری در تصویر زیر نشون داده شده تا درک موضوع رو برای شما آسون‌تر کنه:

چرخه محتوا

هر کدوم از مراحل مختلف به عنوان بخشی از یک فرآیند، داری توابع مشخص و مهمی هستن که باید مورد استفاده قرار بگیره.

کشف

مرحله کشف واقعاً مرحله “تحقیق” شماست. این مرحله از چرخه محتوا ، تضمین میکنه که تمام اصول محتوای خودتون رو سر جای خودش قرار دادین. این مرحله به شما کمک میکنه تا استراتژی محتوای خود و فعالیت‌های آیندتون رو هدایت کنین.

از نظر فنی، این مرحله‌ی چرخه محتوا ، خارج از چرخه است، اما به اندازه سایر مراحل مهمه. در بسیاری از موارد ممکنه این مرحله رو فقط یکبار انجام بدین. با این اوصاف اگر میخواین این روند رو فقط برای یک کمپین یکبار مصرف اعمال کنین، ارزش بررسی منظم یا حتی از ابتدا رو داره.

مناطق کلیدی برای بررسی در مرحله “کشف” شامل موارد زیر است:

  • ممیزی محتوا: محتوای فعلی خودتون رو ممیزی کنین و تجزیه و تحلیل S.W.O.T رو انجام بدین. زمینه‌هایی مثل محدودیت‌های فنی، ساختار محتوا، منابع داخلی و خارجی، معیارهای کاربر و فعالیت رقبا رو در نظر بگیرین.
  • پرسونای مخاطب: برای گروه‌های مختلف کاربر، پرسونای مخاطب بسازین، اونها چه کسانی هستند و چرا میخوان محتوا شما رو مشاهده کنن و به اشتراک بزارن؟
  • محتوا و فرصت‌های محبوب: از Google Analytics برای بازنگری محتوای محبوب و نامطبوع استفاده کنین، جستجوی داخلی سایت خودتون و بازنگری و مرور کنین تا بتونین سرنخی از اطلاعات یا محتوایی که توسط کاربران جستجو شده به دست بیارین.
  • شناسایی متخصصان داخلی: چه افرادی در تجارت شما متخصص هستن که میتونن در تهیه محتوا کمک کنن؟ آیا اونها میتونن برای شما محتوا بنویسن یا حتی مصاحبه کنن؟

پس از اتمام این مرحله از چرخه محتوا ، شما روی محتوای فعلی خودتون کنترل دارین و میتونین به مرحله بعد برین.

برنامه ریزی و راه‌اندازی

الان که دانش خوبی در مورد وضعیت محتوای فعلی خودتون کسب کردین، هدف اینه که مطمئن بشین در مرحله بعد روی استراتژی و یا کمپین‌های محتوای شما به خوبی فکر شده و هدفمند هستن.

مناطق کلیدی برای بررسی در مرحله “برنامه ریزی و راه اندازی” شامل موارد زیر است:

  • سفر مشتری: سفر مشتری شما چگونه است و محتوای شما چطور میتونه به بهترین وجه متناسب با این مورد باشه؟ به عنوان مثال، در نظر بگیرین که کدوم نوع محتوا برای آگاهی مناسبه و کدوم نوع محتوا برای تبدیل بهتره.
  • اهداف و KPI ها: به زبون ساده، این منطقه به شما کمک میکنه برا این موضوع تمرکز کنین که چرا محتوا (اهداف) رو تولید میکنین و نحوه عملکرد اون (KPI) رو اندازه گیری میکنین.
  • ابزارهای ایده: چه بازاری برای کمک به تولید طیف وسیعی از ایده‌های محتوایی در اختیار دارین؟
  • خلاصه اخبار: اطمینان حاصل کنین ک همیشه برای تولیدکنندگان محتوای خودتون خلاصه‌ای از جزئیات رو تهیه میکنین تا دقیقاً بدونن که شما از اونها میخواین چه محتوایی رو تولید کنن. این جزئیات شامل عناصری مانند مخاطب موردنظر، مهلت تعیین شده، اهداف، کلمات کلیدی و … است.
  • مسئولیت‌ها: اگر گروهی از افراد در حال کار بر روی کمپین محتوایی هستین، باید اطمینان حاصل کنین که از همه نقش‌ها و مسئولیت‌های خودتون آگاهی دارین. اگر تیم بزرگتری دارین، افرادی رو انتخاب کنین که بهترین مهارت‌ها رو برای یک کار خاص دارن.
  • محیط‌ها: به محتوای خود و نحوه استفاده از اونها فکر کنین. آیا کابران میتونن اون رو از طریق دستگاه همراه یا در آینده حتی از طریق ساعت هوشمند مشاهده کنن؟

داشتن برنامه ریزی جامعه قبل از تولید محتوا، به به‌حداکثر رسوندن بازده و همچنین بازگشت سرمایه بالقوه اون محتوا کمک میکنه.

اجرا

این مرحله از چرخه محتوا ،‌ زمانی است که شما فرصتی برای تولید محتوای خود و تبلیغ اون پیدا میکنین.

مناطق کلیدی برای بررسی در مرحله “اجرا” شامل موارد زیر است:

  • بهینه‌سازی محتوای اساسی: اطمینان حاصل کنین که محتوای شما مناسب جستجو است. علی‌رغم تغییرات الگوریتم گوگل ، بسیار مهمه که محتوای شما به راحتی پیدا بشه و کاربران بتونن اون رو بخونن. اطمینان حاصل کنین که مواردی مثل H1s و H2s، استفاده از تصاویر و تگ های alt، ساختار، خوانایی و دستور زبان رو بررسی کنین.
  • بازاریابی یا تبلیغ محتوا: تمام گزینه‌های موجود برای تبلیغ محتوای خودتون رو در نظر بگیرین. این ممکنه بسته به نوع محتوا و اهداف شما تغییر کنه. با این حال میتونه شامل تبلیغات عمومی و روابط عممی، تبلیغات پولی (PPC)، بذرپاشی و نشانک گذاری اجتماعی، انجمن‌های یا ایمیل باشه.
  • اینفلوئنسرها و طرفداران برند تجاری: اینفلوئنسرها میتونن برای کمک به تبلیغ محتوای شما بسیار مفید باشن، اما نباید طرفدارن برند خودتون رو هم فراموش کنین. این مشتریان وفادار شما هستن که به بیزینس شما علاقه مند هستن و بنابراین احتمالاً اون رو به اشتراک میذارن.
  • قابلیت اشتراک گذاری: اگه به سختی میتونین یه محتوای عالی ایجاد کنین، مطمئن بشین که کاربرها به راحتی میتونن اون رو به اشتراک بذارن. مطمئن باشین که دکمه‌های اشتراک اجتماعی فعال در سایت شما قابل مشاهده است و به درستی بهینه شدن تا بتونن از لینک‌ های به اشتراک گذاشته شده، پشتیبانی کنین.

تولید محتوای درست و درمون مهمه اما به همون اندازه مهمه که چطور میتونین اون رو تبلیغ کنین تا بهترین شانس رو برای حذب مخاطبان ایده‌آل داشته باشین.

گزارش، تحلیل، بینش

بنابراین در این مرحه از چرخه محتوا ، شما الان تولید محتوای خودتون رو شروع کردین و دارین اون رو عرضه میکنین، اما آیا این کار واقعاً مفیده؟ این مرحله برای تجزیه و تحلیل و گزارش از اونچه در نتیجه فعالیت‌های محتوایی شما اتفاق افتاده است.

مناطق کلیدی برای بررسی در مرحله “گزارش، تحلیل، بینش” شامل موارد زیر است:

  • نشانه گذاری محتوا: برچسب گذاری URL ها قبل از تبلیغ به این معنی است که در این مرحله میتونین فعالیتی رو که انجام دادین رو بهتر گزارش بدین. از تگ‌های Google UTM در URL محتوای خودتون استفاده کنین، تا اطمینان حاصل کنین که به درستی منبع، رسانه و نام کمپین رو برچسب گذاری کردین. سپس نتایح خودتون ذو در بخش ‘Campaigns’ در Google Analytics بررسی کنین.
  • معیارها: برخلاق اون چیزی که بعضی از مردم فکر میکنن، عملکرد محتوا قابل اندازه گیری است. تعدادی از معیارها برای بررسی کردن وجود داره، از جمله لینک ها (چه کسی به محتوای شما لینک میده؟)، دسترسی ( چه تعداد چشم محتوای شما رو دیدن)، دسترسی اجتماعی، برند، معیارهای Google Analytics، تبدیل ها و تبدیل ها کمک کننده.
  • ابزار گزارشگری: برای هریک از معیارهای بالا، ابزارهای مختلفی وجود داره که میشه مورد استفاده قرار بگیره از جمله: Open Site Explorer و Majestic SEO برای لینک ها، ابزارهای Google Webmaster و پیکسل‌های ردیابی برای دسترسی، Social Crawlytics و SharedCount برای دسترسی اجتماعی و Social Mentionیا Brandwatch برای برند.

اصلاح

این مرحله نهایی در چرخه محتوا است و برای تکمیل چرخه حیاتی است. در این مرحله نگاهی به کمپین های محتوایی یا استراتژی خودتون میندازین. با طرح سوالاتی از جمله:

  • چه چیزی خوب جواب داد؟
  • چه چیزی خوب جواب نداد؟
  • آیا اهداف شما رو برآورده میکنه؟

یکی دیگه از موارد مفید برای کمک به اصلاح محتوای شما، کسب بازخورد درباره محتوای خود از طرف افرادیه که محتوای خودتون رو براشون تولید میکنین. به نظرات خودتون زیر مقاله‌ها نگاه کنین، به علاوه از طریق کانال‌ های رسانه های اجتماعی ، مستقیماً از افراد سوال کنین تا دیدگاه اون ها رو به دست بیارین.

با این کار با نظرات مثبت و منفی روبرو میشین. با استفاده از این اطلاعات، اونها را با نتایج حاصل از مرحله گزارش ترکیب میکنین و در مرحله اجرا این دانش رو به کار میگیرین. در صورت نیاز به اصلاحات جزئی، یا اگه میخواین دوباره با رویکرد دیگری شروع به کنین، دوباره باید به مرحله برنامه ریزی برگردین.

چرخه کامل است

چرخه محتوا یک فرآیند ساده است اما میتونه توسط هر بیزینس کوچیک یا بزرگی به کار گرفته بشه تا اطمینان حاصل کنن که در حال تولید محتوای آنلاینی هستن که اونها رو به اهداف دیجیتالی خودشون برسونه.

توجه به هر یک از مراحل چرخه محتوا که پیش تر خدمتتون عرض کردم، خیلی حیاتیه، چون همه اونها برای کارایی موثر فرآیند چرخه محتوا مورد نیاز هستن. اجرای این روش مطمئن نه تنها برای بهبود کارایی تولید محتوا مهمه، بلکه همچنین اثبات میکنه که محتوا میتونه برای تجارت شما ROI فراهم کنه.

چرخه بازاریابی محتوا چیست؟

این چرخه کل فرآیند چرخه بازاریابی رو توصیف میکنه. استفاده از اون به عنوان راهنما برای اطمینان از موفقیت در بازاریابی مفید است. موارد زیادی میتونه بازارایابی شما رو درگیر کنه و به راحتی کار رو واسه شما طاقت فرسا کنه. بنابراین این چرخه میتونه به شما کمک کنه تا محتوای خودتون رو ایجاد کنین و از موفقیت اون مطمئن باشین. به خصوص اگر شما یک کارآفرین هستین و هیچ زمینه‌ای برای بازاریابی ندارین.

من میخوام به طور جزئی و مختصر مراحل چرخه بازاریابی محتوا رو به شما معرفی کنم و شما میتونین این مراحل رو در بازاریابی خودتون اعمال کنین.

۱. تحقیق و بینش: در این مرحله از چرخه بازاریابی محتوا ، شما میخواین مخاطبان هدف خودتون رو به خوبی بشناسین، این که چه کسی هستن، کجا هستن و چی دوست دارن، چه چیزی اونها رو به چالش میکشه و کجا میرن تا نیازهاشون رو برطرف کنن.

۲. تعیین هدف: الان وقت تعیین اهداف است. میخواین به واسطه این محتوا به چه چیزی دست پیدا کنین؟ اهداف هوشمندی رو تعیین کنین که قادر به دستیابی به اونها هستین تا از بازاریابی محتوا خودتون بیشترین بهره رو ببرین.

۳. استراتژی محتوا: انتخاب کنین که از چه روشی میخواین استفاده کنین. شما میخواین ترکیبی از چند نوع محتوا داشته باشین تا مخاطبان خودتون رو درگیر کنین. باید بدونین اونها چه نوع محتوایی رو بیشتر دوس دارن تا بتونین اعتماد مخاطبان خودتون رو جلب کنین و اونها رو درگیر محتوای خودتون بکنین.

۴: تولید محتوا: دیگه زمان تولید محتوا رسیده. از سئو محتوا خودتون اطمینان حاصل کنین چون قابلیت دیده شدن محتوای شما رو افزایش میده.

۵. محتوای دقیق: دقیق ردن محتوای یکی دیگر از روش‌های به اشتراک گذاری محتوای با کیفیت بالا برای نکمیل محتوای ایجاد شده شماست.

۶. توزیع: مشخص کنین که کدوم مسیر رو میخواین برای هدایت محتوای خودتون طی کنین. چطور میخواین به مخاطب هدف خودتون برسین؟ دونستن این که مخاطب هدف شما کجاست، میتونه به شما کمک کنه تا با استفاده از مناسب ترین کانال‌های ارتباطی میزان تعامل رو با مخاطب ایده‌آل خودتون به حداکثر برسونین.

۷. تعهد: پس از اتمام این شش مرحله چرخه بازاریابی محتوا ، وقتش رسیده تا به نتایج خودتون نگاه کنین. کدوم پست‌ها بیشترین جذابیت رو داشتن؟ تجزیه و تحلیل خوتون رو مرور کنین و ببینین آیا پاسخی که میخواین رو میگیرین یا نه.

ممنون که مقاله ما رو خوندین، منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم 🙂