محتوای وب ، کلمه‌ایه که این روزها طرفدارای زیادی پیدا کرده. کلمه ای که باعث شده یه شغلی به اسم تولید کننده محتوای وب شکل بگیره.

کلمه ای که انگیزه ای برای صاحبان مشاغل مختلف ایجاد کرده تا برای معرفی کالا ها و خدماتشون سراغ تولید محتوای وب برن. محتوای جدید و متفاوت  با محتوای گذشته بسازن و سایتشون رو برای به دست آوردن تعداد بازدید بالا و همین طور تصاحب Google Rank یا رتبه گوگل بالاتر سئو یا بهینه سازی کنن.

ولی واقعا مفهوم این کلمه چیه؟ چه راه کارهایی برای تولید بهینه و کاربردی Web Content وجود داره؟ اگه دلتون می‌خواد جواب این سوال‌ها رو بدونین، با من تا آخر این مقاله همراه باشین.

محتوای وب چیه؟

بذارین اول از محتوای وب یه تعریف داشته باشیم و چه منبعی بهتر و دم دست‌تر از ویکی پدیا؟!

واسه این که خودمونو محدود به تعریف ویکی پدیا نکنیم، یه سَری هم به چندتا تعریف دیگه از افراد دیگه می‌زنیم:

نقل قول
لو روزنفلد و پیتر مور ویل ، محتوای وب رو به این شکل تعریف می کنن: هر مطلبی که داخل سایت شما قرار می گیره، محتوای وب هست. این محتوا می تونه شامل اسناد، داده ها، برنامه ها، خدمات الکترونیکی، تصاویر، پرونده های صوتی و تصویری، صفحات وب شخصی و پیام های ایمیل بایگانی شده باشه. قطعا در آینده موارد دیگه ای هم به این لیست بلند بالا اضافه می شه.

در نگاه اول، به نظر می رسه، تولید محتوا کار ساده ای باشه. اما اگه دقیق تر به بازار رقابتی موجود نگاه کنیم، می بینیم که نه تنها کار ساده ای نیست، بلکه نیازمند کسب دانش و تجربه است. Web Content یکی از اساس بازاریابی محتوا به حساب میاد که حتما باید بهش توجه بشه و نباید سرسری ازش بگذریم.

انواع محتوای وب

  1. محتوای متنی که از اسمش معلومه چیه.
  2. محتوای تصویری می تونه عکس ، فیلم یا انیمیشن باشه.
  3. محتوای شنیداری مثل پادکست ها.

محتوای وب ، کلید اصلی و شالوده اینترنت هست. اساس ایجاد اینترنت برای ارائه محتوا به مخاطب بوده.

اگه محتوای وب شما با انتظار مخاطبتون مطابقت نداشته باشه، بازدیدکننده سایت بدون هیچ کلیکی و حتی خوندن مطلب شما از سایت خارج می شه. این کار باعث میشه باونس ریت یا Bounce Rate صفحه و سایت شما بره بالا. نرخ پرش بالا برای سئو سایت اصلاً خوب نیست. پس جذابیت صفحه به لحاظ بصری در دید اول برای جذب مخاطب اهمیت داره.

تو فضای اینترنت کلی صفحه و وب سایت وجود داره. بررسی چارت بیت Chartbeat نشون می ده حدود ۵۵ درصد کاربران اینترنت، به طور میانگین فقط  ۱۵ ثانیه واسه یه صفحه وقت صرف می کنن. پس باید تمام سعی خودتو بکنی که اولا، مخاطب تو صفحه ای که برای دیدن انتخاب کرده، بمونه. و از اون مهم تر کاری کنین که دوباره به سایتت سر بزنه.

ایده های تولید محتوای وب

یه استفاده کننده یا خریدار محتوای وب برای معرفی کالا و خدمات خودش، راه های زیادی رو می تونه انتخاب کنه تا توجه مخاطب رو جلب کنه یا مشتری رو به سمت خودش بکشه و چشم انداز اغواکننده ای رو برای مشتری ایجاد کنه.

از بین صدها نوع محتوای وب که وجود داره، می تونیم یه دسته بندی کلی برای تولید محتوای وب تعریف کنیم، که الان می خوام بهش اشاره کنم.

بلاگ ها یا Weblog یا Blog

وبلاگ نویسی از زمان پیدایش اینترنت وجود داشته. نوشتن و ارسال یک Web Content برای وبلاگ هم، نسبتا آسونه و هم موتور جستجوی گوگل Google میتونه خیلی راحت اون رو پیدا کنه.

تولید محتوای وب به صورت وبلاگ، طرفدار زیاد داره. چون به راحتی می تونی خودت و خدماتی که ارائه می دی به بازدیدکنندگان سایتت معرفی کنی. البته به شرط این که بلد باشی چه جوری جذاب و با کیفیت محتوای وب رو عرضه کنی. یادتون باشه، از تاثیر به کارگیری کلمات کلیدی غافل نشید. و البته قبل از اون باید کلمه کلیدی مناسب پیدا کرده باشین.

لیست عنوان یا Listicle

محتوای وب لیست عنوان ، اگر به درستی اجرا بشه، محبوبیت خاصی در بین کاربران اینترنت داره. دلیل این محبوبیت سهولت در خوندن و جذابیت بصری این نوع محتوا هست.

برای تولید یه محتوای وب لیست عنوان، باید چه کار کنم؟

کافیه لیستی از نکات ارزشمند خدمات یا محصولات خودتون تهیه کنید. این نکات رو شماره گذاری کنید. تمام نکاتی که براتون مهم هست رو مخاطب به راحتی می تونه در یک نگاه ببینه.

محتوای لیست عنوان در اینستاگرام محبوبیت زیادی داره.

محتوای وب لیست عنوان

کتاب های الکترونیکی یا Ebook

کتاب الکترونیکی یا E-book یکی از مدل های طولانی محتوای وب هست. همون طور هم که از اسمش پیداست، کتاب فیزیکی نیست. و به صورت PDF برای دانلود و یا با فرمت HTML در اختیار کاربران قرار می گیره. این نوع Web Content خروجی منحصر به فردی برای به اشتراک گذاری داده ها و تجربیاتتون در مورد موضوع کاری شما می تونه باشه.

تمرکز اصلی محتوای وب به صورت کتاب الکترونیکی، باید بر روی ارائه راه حل باشه. تبلیغات رو به حداقل برسونید. بیشتر بر روی بیان راه حل ها تمرکز کنید. نوشتن یه کتاب الکترونیکی نیاز به تحقیق و صرف زمان داره.

اگه بتونید محتوای وب قابل قبولی تولید کنید، می تونید برای معرفی خودتون و برند خودتون، از این کتاب الکترونیکی به عنوان کارت ویزیت و یک عنصر تبلیغاتی استفاده می کنند. با خرید و یا دانلود رایگان این کتاب ها، مخاطبین این نوع کسب و کارها، اطلاعاتی از قبیل شماره تماس یا ایمیل شون رو به راحتی در اختیار مدیران مشاغل می گذارن. پس با تولید این نوع محتوای وب ، میتونین لیستی از ایمیل ها و شماره تماس ها داشته باشید.

اینفوگرافی ها یا Infographic

اینفوگرافی ها محتوای بصری محبوبی هستند. با این نوع محتوای وب می تونین حجم زیادی از داده ها، آمارها و تحقیقات رو به بازدیدکننده سایت خودتون نشون بدید. طبق آمارها، محتوای وب به صورت اینفوگرافیگ معمولا سه برابر بیشتر از سایر انواع محتواها به اشتراک گذاشته می شن. پس برای ساخت بک لینک و همین طور رشد و معرفی سایتتون به دیگران خیلی مفیده.

ویدیو ها یا Video

ویدیوها هم جزء پر بازدیدترین انواع تولید محتوای وب هستند. طبق آمار، پیش بینی می شه که در سال جاری، ۸۰ درصد ترافیک وب مربوط به محتوای ویدیویی باشه. ۹۶ درصد کسانی که از ویدیو ها استفاده می کنند، از این نوع محتوا رضایت دارند. حدودا ۷۵ درصد از بینندگان هم اقدام به خرید می کنند. از همین جا میشه فهمید که ویدیو سبب ارتقای تجربه کاربری می‌شود.

محتوای ویدیویی و یا محتوای پادکستی مخاطب رو بیشتر درگیر می کنه و مرز بین تولیدکننده و مشتری از بین میره. مخاطب احساس صمیمیت بیشتری می کنه. همین امر سبب می شه به تولیدکننده Web Content بیشتر اعتماد کنه.

مثل سایر اشکال تولید محتوا، محتوای ویدیویی و پادکستی، باید به دنبال حل مساله و ارائه راه حل باشه. کمتر روی تبلیغات تمرکز کنه. سعی کنید محتوای وب مطلوبی برای کاربر سایت رو تولید کنید. در آخر، می تونید ویدیوهاتون رو برای اشتراک گذاری بیشتر تو سایت هایی مثل Vimeo ، Youtube ، آپارات و … بارگذاری کنید.

راهنمای آموزشی یا Manual

اگر دنبال به اشتراک گذاری تخصصتون، اعتمادسازی و رشد لیست ایمیل های مشتری هاتون هستین، این نوع محتوا حتما به کارتون می آد. محتوای وب راهنمای آموزشی هم جزء محتواهای طولانی به حساب می آد. ماهیت این آموزش به مخاطب و خدمات شما بستگی داره.

نکته ای که باید در نوشتن راهنمای آموزشی رعایت کنید اینه که کیفیت مطلوبی داشته باشه. خیلی واضح مراحل کار رو توضیح داده باشه. طراحی و ساختار این بخش ها باید به نحوی باشه که خوندن محتوا راحت باشه. برای فهم بهتر و یا توضیح مراحل سخت، می تونید از تصویر، نمودار یا فیلم استفاده کنید.

مطالعه موردی یا Case Study

شناسایی و بررسی مشکلاتی که مخاطبین با اون مواجه هستند، خیلی مهمه. یکی از ترفندهای جذب مخاطب اینه که محصول و خدمات شما بتونه یه راه حل برای اون مشکل ارائه بده.

حالا چجوری یه محتوای وب برای این مساله بنویسیم؟

اول قشنگ در مورد اضطرار مشکل و مساله ای که مخاطب با اون مواجه هست، توضیح بدید. بعد قدم به قدم بگید که این محصول شما چه جوری میتونه به مخاطب شما کمک کنه.

اگر محصول یا خدمات شما بتونه مساله و مشکل مخاطب هدفتون رو حل کنه، میزان اعتماد مخاطب به شما افزایش پیدا می کنه. پس حتما دعوت به اقدام یا Call to Action داشته باشید. کاری که باید انجام بشه رو واضح بیان کنید. لینک های Call to Action ، ( دعوت به اقدام ) می تونن خیلی موثر باشن.

نکات مهم راجع به محتوای وب

محتوای وب باید جذاب باشد

همین حالا به این فکر کنید که محصول یا خدمات شما چه نیازی از مشتریان بالقوه شما رو برآورده می کنه. بر اساس همین مساله ایی که حل می کنه یه محتوا تولید کنید.

لحن نوشتاری شما، بسته به موضوع سایت و استراتژی تولید محتوا تون، تعیین می شه. لحن یه سایت خبری می تونه خیلی رسمی یا دوستانه باشه. اگر سلیقه مخاطبتون رو بدونید می تونید لحن نوشتاری محتوای وب تون رو خیلی راحت تعیین کنید.

بر گردیم به همون مثال سایت خبری، اگه اخباری که دارید منتشر می کنید مربوط به ستارگان فوتبال و سینما و … باشه، خب لحن عامیانه پر مخاطب تره. اما اگه سایت خبری مربوط به صدا و سیما و شبکه خبر باشه، لحن محتوای وب رسمی، پسندیده تره.

یادتون نره، بعد از نوشتن محتوای وب اون رو بازخوانی کنید. ببینید این متن از دید همه جور مخاطب خوانایی مطلوبی داره یا نه.

چطور محتوای وب جذاب بسازیم

تولید محتوای وب با رنگ های مناسب، فونت متناسب، ساختار و افکت های بصری و شنیداری کاربر پسند، در جذب مخاطب موثره.

مخاطبتون باید مثل خونه اش تو سایت شما احساس راحتی کنه. راحتی دسترسی به منو ها، ثبت نام ، لینک خرید و بک لینک ها همه و همه باید حساب شده به کار برده بشن.

۱۵ ثانیه کلیدی رو یادتون نره. چند ثانیه بیشتر فرصت ندارید، تا کاربر رو مسحور محتوای وب خودتون بکنید.

کیفیت فیلم یا عکسی که برای محتوا انتخاب می کنید خیلی اهمیت داره. استفاده از فیلم و عکس مناسب و متناسب با موضوع می‌تونه برای جذب مخاطب و ماندگاری کاربر تو سایت شما کمک کننده باشه.

نکته
نکته مهمی که در مورد محتوای تصویری وب باید مدنظر بگیریم اینه که تصویر یا عکس باید با هم با موضوع محتوا و هم با موضوع سایت خودمون مرتبط باشه. یعنی باید باهاشون همخوانی داشته باشه. مثلاً شما دارید یه محتوای وب در مورد SERP یا سرپ تولید می کنید و کل وبسایت هم در مورد مسائل کامپیوتر و سئو و تولید محتوا و این چیزاست. تصویری که برای مطلبتون انتخاب می کنید باید مرتبط به این موضوع باشه. این که از تصویر یه کودک یا یه گل برای معرفی این مطلب استفاده می کنید، مثلاً چون گل قشنگیه یا بچه خوشگلیه و حس مثبتی رو القا می کنه، کار کاملا اشتباهیه.

برای جذاب شدن محتوای وب خودتون، می تونید از نمودارهای مختلف برای انتقال بهتر یک مفهوم استفاده کنید.

این که کاری کنین که سایت جزء ۱۰ سایت اول نتایج جستجوی گوگل باشه، آرزو و تلاش هر کسب و کاری هست. استفاده از کلمات کلیدی در محتوای وب می تونه شما رو به این هدف نزدیک تر کنه. اما تکیه بر تولید کلمات کلیدی کافی نیست. باید دنبال کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword باشید. علت کار کردن روی کلمات کلیدی طولانی رو تو مقاله بعدی میگم به زودی!

نکات نگارشی در محتوای وب رعایت شود

وقتی از ضمیر اول شخص در محتواتون استفاده می کنید دیگران رو هم در تجربه ای که داشتید سهیم می کنید. وقتی از ضمیر تو یا دوم شخص مفرد استفاده می کنین، خودتون رو از دیگران جدا می کنین. انگار دارین از یه موضع بالاتر به مخاطب نگاه می کنین و بهشون دستور می دین. ضمیر من، یا اول شخص مفرد باعث میشه شما با مخاطبتون هم سطح بشین و احساس صمیمیت رو بالاتر می بره.

استفاده از جملات کوتاه، استفاده از علائم نگارشی ، هم، خوندن Web Content رو راحت تر می کنه. هم، به فهم بیشتر مطلب کمک می کنه. پاراگراف های طولانی و خسته کننده، بدون این که اطلاعات مفیدی رو در اختیار مخاطب بذارن، می تونه از عواملی باشه که کاربر اینترنت صفحه شما رو ببنده و این یعنی چی؟! یعنی Bounce Rate بالا که اصلاً چیز خوبی نیست.

مخاطبی که برای جستجوی اطلاعات به سایت شما سر می زنه، اگه مطلب مورد نظرش رو پیدا کنه، دوباره برای خوندن مطالب شما بر می گرده. خصوصاً اگر دعوت به اقدام یا Call to Action شما براش مفیده بوده باشه.

بازگشت مخاطب یعنی یک موفقیت در تولید محتوای وب.

محتوای وب به روز یا Update باشد

مقصود از به روز بودن محتوای وب چیه؟

یعنی محتوای وب ، نباید تاریخ انقضا داشته باشه. مطلبی که فقط برای یک هدف کوتاه مدت تولید می شه، زود هم کهنه می شه. شاید بگید خب اخبار به صورت لحظه ای ارزشمند هستند، پس خیلی زود کهنه می شن. نکته مهم اینه که خبرهایی وجود دارند که بعداً به عنوان خبر اقتصادی، سیاسی، تاریخی، جعرافیایی و حتی حوادث مورد بررسی قرار می گیرن. خیلی از تصمیم گیری های آینده، بر اساس رجوع به همین خبرها صورت می گیره.

اما خبرهایی که صرفاً برای بالا بردن مخاطب لحظه ای سایت و ایجاد هیجان نوشته می شن و یا اخبار زرد، خیلی زود هم توجه رو از دست می دن. موجی هست که خیلی زود آروم می شه.

در کنار تولید مطالب و اخبار روز، همیشه باید مطالبی برای اشتراک گذاری داشته باشیم که مخاطب داشته باشن مثل مقالات علمی و پژهشی.

نکته
همیشه محتوای وب تون رو دوباره بخونید. دوباره و با دید مخاطبتون بخونید.

محتوای وب مداوم و با برنامه باشد

تداوم تولید محتوا ، یعنی رسوخ قطره در سنگ. برای رسیدن به این هدف باید برنامه برای تولید محتوای وب داشته باشین. البته یادمون نره، هر محتوایی ارزش تولید نداره. این که چون امروز، روز بارگذاری مطلب در سایت هست، نباید وجهه خودمون رو، هم، برای موتور جستجوی گوگل و هم، مخاطبمون خراب کنیم. منظور از تداوم، داشتن برنامه کاری برای تولید Web Content هست. مثلاً برنامه ریزی کنیم که در چه تاریخی چه محتوایی باید تولید بشه. نه این که هر وقت بیکار شدیم و سرمون خلوت بود یه مطلبی هم تو وبسایت آپلود کنیم!

نکته
این داشتن برنامه برای اعتمادسازی موتور جستجوی گوگل خیلی خیلی خیلی مفیده.

محتوای وب پایان کار ندارد

همیشه ذائقه مخاطب خودتون رو بررسی کنید. کامنت هایی که در صفحه گذاشته می شه، می تونه کمک کننده باشه. برای این که بدونید چقدر صفحات سایتتون محبوبیت داره، از google analytics ( گوگل آنالیتیکس ) استفاده کنید. سعی کنید روندی که برای تولید Web Content در صفحات محبوب استفاده کردین رو ادامه بدید. همین طور چرایی این موفقیت رو پیدا کنید.

در یک جمله، همیشه و همیشه موفقیت محتوای وب تولید شده تون رو بررسی و پیگیری کنید.