حتماً تا حالا واستون پیش اومده که قصد تولید و یا تبلیغ محتوایی رو داشته باشید اما بخاطر عدم برنامه ریزی دقیق و درست یا فراموش کردن این که چه محتوایی رو قراره کِی تولید کنید با مشکل برخوردین و به هدف مورد نظرتون نرسیدین! به نظرتون مشکل کار کجا بوده؟ بله نداشتن یه تقویم محتوا خوب!

ما توی این مقاله قصد داریم شما رو با یکی از پرکاربردترین اصول در حوزه دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم و اون تقویم محتوایی است. شما بعد ازخواندن این مقاله دیگه همه چیز رو درباره تقویم محتوایی میدونین و میتونین یک قدم به هدفتون نزدیک‌تر بشین.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی یک تقویم ساده است که  ما اون رو به عنوان یک منبع اشتراکی تعریف میکنیم که جزئیات مربوط به هر محتوا، طبقه بندی محتوا و زمان بندی انتشار اونا رو  به ما نشون میده.

تیم‌ها از این تقویم میتونن برای برنامه ریزی دقیق کل محتوای خودشون استفاده کننن. تقویم محتوایی که با نام تقویم سردبیری یاEditorial Calendar هم شناخته میشه، یک برنامه کتبی از زمان و مکان نشر محتوای سایت در اختیارتون قرار میده و این امکان رو به شما میده که نحوه توزیع محتوای خودتون رو در طول سال تصور کنید.

فواید تقویم محتوا

۱. شناسایی نقاط عطف زمانی محتوا: محتوا رو حول تاریخ‌ها و رویدادهای مهم برنامه ریزی میکنه.

۲. آگاهی از گردش کار تولید محتوا: از این طریق اطمینان حاصل می‌کنید که محتوا در چه زمانی برای انتشار آماده است.

۳. مشخص شدن نقاط ضعف و شکاف های محتوا: تقویم محتوایی این حس رو به شما میده که چه ضعفهایی در کار وجود داره  یا چه موضوعاتی نیاز به برنامه‌ ریزی بیشتری دارده تا بتونه در زمانی خاص بهترین و باکیفیت‌ترین محتوا رو ارائه بده.

۴. نظم دادن به شما و برنامه شما: حتما تا حالا براتون پیش اومده که نوشتن مطالبی بر روی تکه‌های کاغذ یا برگه‌های یادداشت خستتون کرده باشه یا اونقدر ذهنتونا درگیر کرده باشه که مطالب اصلی را فراموش کرده باشید؛ تقویم محتوایی همه این مشکلات را حل میکنه و با برنامه ریزی دقیق و مرتب به برنامه شما نظم میده.همچنین به شما این امکان رو میده تا موضوعات وبلاگ خودتون رو  متناسب با رسانه‌های اجتماعی و محتوای بازاریابی خودتون تنظیم کنید.

۵. تقویم محتوایی روشی موثر برای Brainstorming: هنگامی که شروع به مرتب کردن موضوعات محتوای خودتون می‌کنین ممکنه که هزاران ایده و طرح جدید به ذهنتون بیاد و یا حتی میتوانید با ایده گرفتن از بقیه در فهم بهتر و زیباتر کردن محتواتون کمک کنید.

۶. ضرورت تقویم محتوایی برای حفظ انسجام: نکته اصلی و ضروری که همیشه مورد توجه مخاطبان شما قرار میگیره اینه که مطالب آموزش داده شده باید قوام و انسجام داشته باشن، همچنین مطالب باید سرگرم کننده و به‌روز باشد زیرا مطالب نامنظم و آشفته منجر به سردرگمی و گیجی مخاطب میشه اما شما میتونین با استفاده از یه تقویم محتوایی درست توجه مخاطبینتون را جلب کنید.

چهار کلید اساسی برای یک تقویم محتوا مناسب

۱. تقویم محتوایی‌ خودتون رو برای همه نویسنده‌ها باز بذارین: منظورم از این حرف این نیست که افراد توانایی ویرایش محتوای همدیگه رو داشته باشن بلکه فقط به اون‌ها این امکان رو بدین که بتونن به تقویم محتوایی یکدیگر دسترسی پیدا کنن و بدونن که محتوای خودشون در چه مرحله‌ای قرار داره.
۲. دائماً تقویم محتوایی را به روز کنید: تقویم محتوا یک سند زنده و پویاست و باید همانطور که نیازهای محتوای شما رو برطرف میکنه تغییر، رشد و بروز‌رسانی  هم داشته باشه.
۳. هیچ روش ثابتی برای تقویم محتوایی شما وجود نداره:  اگرچه که الگو و فرآیندهای پایه در این زمینه ثابت‌اند اما میلیون‌ها روش، قالب و رویکرد متفاوت برای اجرای تقویم محتوایی وجود داره که هیچ کدوم ثابت و قطعی نیستن وشما باید همیشه با توجه به نیازتون بهترین تقویم محتوا را برای خود آماده کنید.
۴. یک مخزن محتوا ایجاد کنید: بر روی ایده‌هایی که بلافاصله توانایی اجرای اون رو ندارین، تمرکز نکنین و در عوض یه مخزن محتوا برای خودتون ایجاد کنید و ایده‌های خودتون رو اونجا قرار بدین تا در صورت لزوم ازشون استفاده کنین.

ساخت تقویم محتوا در سه مرحله

ساخت تقویم محتوایی

مرحله اول ساخت تقویم محتوا

اولین مرحله در ساختن تقویم محتوایی اینه که با چیزایی که از قبل وجود داره ساخت تقویم رو شروع کنین.

همیشه یادتون باشه که لازم نیست هنگام نوشتن محتوا تمام مطالب رو از ابتدا تولید کنید!!چون اغلب انبوهی از محتوای ارزشمند که از قبل تهیه شده وجود دارن و بجای اینکه خودتون رو تو دردسر بندازین و از ابتدا نوشتن محتوا رو آغاز کنید، میتونین از این منابع بهره ببرید. در زیر ما به چند نمونه از این مطالب اشاره می‌کنیم:

  • داده ها و تحقیقات دست اول: تا زمانی که از این داده ها با رعایت قوانین و روش‌های اخلاقی استفاده کنین میتونین با خیال راحت از نتایج اونا تو محتوای سایت خودتون بهره ببرین.
  • تجربه همکاران: از تخصص و تجربه همکاران خودتون استفاده کنین. باهاشون گفتگو کنین و این گفتگوها رو در قالب فیلم یا مصاحبه صوتی یا زیرنویس تو سایت خودتون منتشر کنین.
  • پست های قدیمی وبلاگ: توی این قسمت شما میتونید از مطالب قدیمی ایده بگیرید و بهترین قسمتهای اون را برای بهبود و بروزرسانی محتواتون استفاده کنید.

اتمی‌سازی محتوا

اتم سازی محتوا فرایندی است که طی اون به محتوای بزرگ و پرحجم به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم ‌میشه. یعنی بجای یک محتوای واحد و پرحجم، با فرایند اتمی سازی میتونیم همون محتوا رو به تکه های کوچکتری تقسیم کنیم. علاوه بر این، اتمی‌سازی به شما کمک می کنه تا بتونین ضعف‌ها و شکاف‌های موجود در محتوای خودتون رو پر کنید.

مرحله دوم ساخت تقویم محتوا

دومین مرحله از ساختن Content Calender ایجاد و شناسایی انواع نمایش‌های محتواست. بطور خلاصه میتوان نمایش‌های محتوا رو ابتکارهای قابل پیش بینی و پایداری دونست که مخاطبان ما می‌تونن به اون‌ها اعتماد کنن و اون‌ها رو بشناسن. در حقیقت این نوع نمایش‌ همون چیزیه که مخاطبان ما منتظرش هستند.

مرحله سوم ساخت تقویم محتوا

در مرحله آخر تولید  Content calendar  یا همون تقویم محتوایی، شما باید سه نوع نمایشی که در محتوای خودتون هست رو شناسایی کنید.
در زیر ما برای شما این سه نوع نمایش محتوا رو با مثال توضیح میدیم:

نمایش های ارزشمند

این نمایش ها همون محتواهای مداوم با همان مضمون و قالب مشابه هستند. نمایش‌های ارزشمند باید حداقل دو مخاطب رو هدف قرار بدن و بتونن توجهشون را جلب کنن، در غیر این‌صورت هیچ ارزشی ندارن و نیازی به صرف کردن وقت و تلاش برای تولید اون‌ها نیست. اینجور نمایش‌ها معمولاً شامل پادکست‌ها، سریال‌های ویدئویی، وبینارها و موارد دیگر میشن. یادتون باشه که شما باید بتونین حداقل دو بار در ماه این نمایش‌ها را اجرا کنین.

مانند نمایش پرطرفدار Bingo یا نمایش Retro Replay. من طرفدار پروپاقرص Retro Replay هستم. Retro Replay یک نمایش هفتگی نسبتاً جدید در یوتیوب است که در اون دوتا از مشهورترین بازیکنان بازی‌های ویدیویی به نقد و بررسی  برخی از سخت‌ترین و یا نوستالژیک‌ترین بازی‌های ویدیویی گذشته میپردازند و شامل یه جور گپ و گفت و گوی زنده با میزبان‌ها میشه.

نمایش هایی که یک بار اجرا میشن

اینها نمایش‌های سه ماهه یا سالانه ویژه‌ایی هستن که یک بار در سال یا ماه اجرا میشون و اگرچه اون‌ها در رتبه کمتری نسبت به نمایش‌های ارزشمند قرار دارن اما هنوز هم طرفداران خودشون را دارن و نمایشهای کامل و مختصری هستند.

یه نمونه از این نوع نمایش محتوا، تولید و انتشار گزارش‌هاست. مثلاً گزرش هایی که هر چند ماه یا مثلاً به صورت فصلی آماده و منتشر میشن.

محتوای منظم و دقیق

این نمایش‌ها همون محتواهای اصلی موجود در روند تقویم محتوایی یا Content Calender هستن. البته باید این رو بدونین که ممکنه اون‌ها همیشه بطور کامل به هم مرتبط نباشند، اما همیشه چارچوب اصلی محتوا را حفظ میکنند. مانند پست‌های موجود در وبلاگ‌ها که بسته به محتوای و موضوعی که دارن، اندازه و قالب متفاوتی داشته باشن.

همه محتواها رو باید جوری آماده کرد که بیشترین رتبه رو تو نتایج سرچ گوگل براتون بیارن. یعنی باید روی سئو محتوا کار کنین.

تقویم محتوا شامل چه مواردی میشه؟

۱. تیتر و عنوان محتوا

به گفته David Ogilvy:

نقل قول
وقتی شما عنوان متن رو مینویسین یعنی ۸۰ سنت از یه دلار رو خرج کردین. این موضوع اهمیت عنوان یا تیتر محتوا رو نشون میده.

اگه می‌خواین مخاطب‌ها جذب متن شما بشن و انگیزه‌ای برای خوندن ادامه پست‌های وبلاگ شما پیدا کنن، بهتره عناوین جذابی رو برای متن‌ها انتخاب کنین.وقتی کار بر روی یه محتوای خاص رو شروع می‌کنین حتماً به عنوان یا تیتری که انتخاب کردین توجه کنین. یه روش خوب برای پیدا کردن عنوان مناسب اینه که سراغ شبکه‌‌های اجتماعی برین و یا استفاده از جستجو در اینترنت محبوب‌ترین محتوا و عنوان‌ها رو پیدا کنین. پس یادتون باشه که عنوان نقش مهمی در تقویم محتوایی داره! انتخاب یه عنوان جذاب یه مهارته که باید روش کار کنین و خودتون رو توش تقویت کنین.

۲. انتخاب بهترین تاریخ انتشار

این مورد بخش مهمی از اطلاعات شما راجع به محتوا رو تشکیل میده. بنابراین مطمئن بشین که اطلاعات و انتظارات واقع‌بینانه و دقیقی رو در تقویم محتوا خودتون در نظر گرفتین. همه ما دوست داریم که محتوای سایت خودمون رو تغییر و ارتقا بدیم. اگه تاریخ و زمان مناسبی برای انتشار محتوا در نظر بگیرین، روند کاری رو سرعت دادین. مثلاً اگه می‌خواین محتوا رو در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنین، حتماً باید این نکته مهم رو در نظر بگیرین که بایدبهترین روزها و ساعت‌های ارسال محتوا در هر شبکه اجتماعی جه زمانی است.

۳. انتخاب بهترین نوع نمایش محتوا

اگر می‌خواین مخاطبان بیشتری رو به متن خودتون جذب کنین، باید خلاق‌تر باشین و از انواع مختلف محتوا استفاده کنید. بنابر گفته‌‌‌ Cisco:

نقل قول
ترافیک ویدیویی ۸۰ درصد کل تجارت و مصرف روزانه را تا سال ۲۰۲۲ تشکیل خواهد‌ داد.

در همین راستا اینفوگرافیک‌ها ۳ برابر بیشتر از هر نوع محتوایی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشن. بنابراین اگه می‌خواین مخاطبان بیشتری رو جذب کنین بهتره این فرصت رو از دست ندهید و برای تولید محتواهای مختلفی در تقویم محتوایی خودتون برنامه‌ریزی کنین. این محتواها میتونن شامل محتوای فرم بلند، محتواهای فرم‌کوتاه، محتواهای تصویری، وبینارها, پادکست‌ها، کتاب های الکترونیک و پرزنتیشن ها یا ارائه ها باشن که هر کدومشون قالب‌هی خاصی دارن ا و هدف‌های مخصوص به خودشون رو دنبال میکنن.
به عنوان مثال؛ پست‌های طولانی تر با بیش از ۲۰۰۰ کلمه میتونن ساختاربندی و اطلاعات مناسب و بیشتری رو از موضوع به مخاطب بدن.  وبینارها نیز در جذب مخاطب مثل یه آهنربا کار میکنن و مخاطب‌های زیادی را جذب میکنن. پست‌های کوتاه میتونن مخاطبان شما رو با یه نگاه در مورد آخرین اخبار صنعت آگاه کنن.

۴. گذاشتن CTA در محتوا

هر محتوا باید تو خودش چیزی داشته باشه که مخاطب را به انجام اقدامات موردنظر شما تشویق کنه. این رو بدونین که اگه شما در پست وبلاگ‌ها یا ویدئوهای یا اینفوگرافیک‌ها از هیج دکمه CTA یا Call To Action استفاده نکنین، کلی فرصت ناب رو تو کسب و کار از دست میدین!!!! این دکمه ها باعث میشن کاربر پس از گرفتن اطلاعات از محتوای منتشر شده شما، با سایت شما تعامل داشته باشه. مثلاً یه چیزی دانلود کنه، یا برای درخواست اطلاعات بیشتر آدرس ایمیلش رو تو یه فرم وارد کنه یا تصمیم بگیره یه چیزی از شما بخره. پس تو تقویم محتوا باید در نظر بگیرین برای هر نوع محتوایی که میخواین منتشر کنین چه نوع دکمه CTA باید استفاده بشه و اصلاً اون محتوا برای چه نوع تعاملی با کاربر داره آماده میشه.

۵. اختصاص کدهای رهگیری در محتوا

ایجاد یه محتوای خوب به زمان نیاز داره و در عین حال شما هم باید راهی برای پیشرفت در روند کاری خودتون پیدا کنین. شما میتونین یرای اضافه کردن این کدها  از برچسب‌های مختلفی مانند در حال انجام کار، تکمیل پروژه، چاپ مجدد و یا برنامه‌ریزی شده برای انتشار در مطالب خود استفاده کنید. اینجوری همیشه میدونین هر محتوا تو چه وضعیتی است و چقدر باید برای تکمیلش منتظر بمونین و چه کارایی ازش باقی مونده.

۶. مسئول تقویم محتوا

یه نفر از اعضای تیم شما باید مسئولیت تکمیل و انتشار مطالب رو طبق جدول زمانی از پیش تعریف شده، که همون تقویم محتوا است، به عهده بگیره. معمولاً این کار وظیفه یک مدیر تولید محتوا است اما در شرایط خاص یا نبود مدیر محتوا در شرکت، نویسنده هر محتوا خودش می‌تونه مسئولیت این کار رو به عهده بگیره. اینجوری همه نویسنده ها و تولید کننده های محتوا باید به تقویم محتوا دسترسی داشته باشن و اونو به روز رسانی کنن.

تقویم محتوا در یک نگاه

و در پایان باید به شما بگم درسته که تولید محتوا به نظر یه کار جذاب و سرگرم کننده و آسونه ولی لازمه برای اون وقت و انرژی زیادی صرف بشه تا نتیجه موردنظر به دست بیاد.
برای اینکه بتونید درست از استراتژی های کلی بازاریابی و برندسازی در کار استفاده کنین باید یک Content Calender دقیق و مناسب تهیه کنین و همیشه اونو به روز رسانی کنین. این تقویم محتوا بهتون ایده میده که چه نوع محتوایی کم دارین، روی چه زمینه و موضوعی باید بیشتر متمرکز بشین و حتی بهتون نشون میده کدوم یک از نویسنده ها و تولید کننده های محتوا بازدهی و کارایی بیشتر و بهتری دارن.
این کار شاید سخت و طولانی به نظر برسه اما وقتی همه رو به درستی انجام بدین، متوجه میشین که کم کم دستتون راه افتاده و حسابی تو وقت و انرژی تیم داره صرفه جویی میشه. اینجاست که با تنظیم یه تقویم محتوا رضایت شغلی خودتون و تولیدکننده های محتوا هر روز بیشتر و بیشتر میشه.