محتوای همیشه سبز یا Evergreen content بخشی از حوزه تولید محتوا است که بر خلاف مقالات خبری و پست های کوتاه مدته و به نحوی میشه گفت تاریخ انقضا نداره!
در واقع این محتواها در طول زمان تغییر چندانی نمی کنند و همیشه جذابیت خاصی برای مخاطب دارند، همچنین کلیدواژه های مورد استفادشون از دسته کلیدواژه هاییه که بارها و بارها در طول زمان استفاده می شه.
انواع فرمت های محتوا مثل:

  • مقالات خبری
  • محتوای فصلی (مانند محتوایی مربوط به نوروز)
  • اخبار تبلیغاتی
  • محتوای مربوط به موضوعات ترند شده
  • بازبینی محصولات (مانند بازبینی یک گوشی موبایل جدید).

محتواهایی با تاریخ انقضا و یا فصلی هستند که بعد از گذشتن زمان مشخصی، منسوخ میشن و دیگه ترافیکی برای سایت نمی گیرن.

مقاله امروز ما هم راجع به مزیت های محتوای همیشه سبز در سئو (یا بهینه سازی برای موتورهای جست‌وجو Search Engine Optimization یا به اختصار SEO فرایند دریافت و افزایش ترافیک ورودی و بازدید ارگانیک رایگان از موتورهای جستجو است )، و تاثیر اون روی رتبه بندی سایت شماست.

 

ویژگی محتوای همیشه سبز Evergreen content چیه؟

ما اینجا سه دلیل خیلی مهم داریم که بهمون توضیح میده چرا این محتوا اساس کار بیشتر استراتژی های بازاریابیه:

  • ارزش طولانی مدت: همونطور که از اسمش پیداست، استفاده ی درست از یه محتوای همیشه سبز می تونه تا سال ها براتون ترافیک بگیره و دیگه شما عجله ای در نوشتن محتوای جدید و به روز نخواهید داشت!
  • بک لینک ها: محتوای همیشه سبز یه یک لینک طعمه (Link Bait) عالیه، به این صورت که یه مقالهٔ همیشه سبز می‌تونه تا سال‌ها بعد از اولین انتشارش بک لینک بگیره و از اونجایی که به نوعی لینک هارو به خودشون جذب می کنن، پست‌های این دسته از محتوا امکان رتبهٔ مطلوب گرفتن در موتورهای جست و جو رو دارند.
  • عالی بودن برای سئو: Evergreen content یه دوست فوق العاده برای سئو است، یعنی تا زمانی که محتوای خودتون رو آپدیت نگه دارید می تونید از طریق سئو مزیت هایی کسب کنید. در واقع ممکنه پر بازدیدترین پست شما مربوط به سال ها پیش باشه!

روش های خفن برای تولید محتوای همیشه سبز

همیشه یادتون بمونه که هدف اصلی محتوای همیشه سبز، افزایش ترافیک صفحه شما برای یه مدت زمان طولانیه.

برای همینم بهتره بگیم اولین قدم، انتخاب کلیدواژه مناسب پایداره که طی سال‌ها با روند افزایشی همراه بوده.

اگه در گوگل ترندز چک کنین متوجه می‌شین که یه سری کلیدواژه ها طی زمان خاصی محبوبیت داشتند و بعد از اون سیر تنازلی در پیش می‌گیرن، پس محتوایی که شامل این کلید واژه است نمی‌تونه همیشه سبز باشه.

نکته
کلید واژه‌ای که طی چند سال روال پایدار داشته باشه، کلید واژه مناسبی برای شماست!

با این حساب فکر می کنم منظورم رو کاملا@ متوجه شدید. 🙂

 طبق چه اساسی کلیدواژه خاصی رو انتخاب کنیم؟

همونطور که در عکس‌های بالا گفتیم، کلیدواژه‌ای رو در گوگل ترندز سرچ می‌کنیم و نتایج استفاده از این کلیدواژه رو توی پنج سال مشاهده می‌کنیم و خب چیزی که وجود داره یه روند متعادل و بدون کاهش است که می‌تونه بهتون اطمینان بده فرضاََ، کلیدواژه انتخابی و موضوع مورد نظرم می‌تونه محتوای همیشه سبز باشه.

همچنین شما می‌تونید روی کلیدواژه‌ هایی تمرکز کنید که بین مردم در حال رشده که البته یه نکته منفی راجع به این استراتژی هست و اونم اینه که ممکنه خیلی ناگهانی علاقه مردم به این موضوع کم بشه و شاهد کاهش جست و جوی این کلیدواژه بشیم!

اما خب چون این یه فاکتور ریسکی به حساب میاد ممکن هم هست که علاقه جمعی روز به روز بیشتر بشه و شما ترافیک بیشتری به دست بیارید.

نوشتن راجع به فیلم‌ها و سریال ها خیلی کم می‌تونه Evergreen Content باشه و تنها در یه بازه ی زمانی خاصی ترافیک کسب می‌کنه.

فرمت Evergreen content مناسب انتخاب کنید

خب طبیعتاََ ما می‌تونیم هر محتوای رو به رشد یا نسبتاََ پایداری رو به عنوان محتوای همیشه سبز استفاده کنیم اما نکته مهم اینه که فقط تعداد کمی از اونها می‌تونن به عنوان Evergreen Content عالی عمل کنند!

توصیف محصولات پرکاربرد

یکی از تمرین‌ها و البته آپشن‌های شما برای انتخاب موضوع، توصیف محصولات پرکاربرد جامعه تونه. البته باید محتاطانه عمل کنین و هر محصول جدید یا مخصوص رشته ی خاصی رو انتخاب نکنید.

البته چنین چیزی به هدف شما از تولید محتوا مربوط میشه و اگه این مورد به کسب و کاری که دارین مربوط نیست، می‌تونین ازش استفاده نکنی!

آموزش مباحث علمی

این یکی یه گزینه خوب واس گرفتن ترافیک بالا و همینطور رسیدن به یه محتوای همیشه سبزه! می‌پرسین چطوری؟

خب باید بگم که به‌نظرتون محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین فرمت ارائه محتوا چیه؟

بله! کلیپ های ویدئویی 🙂 حالا شما اگه تو بحث آموزش سراغ یه مبحث داغ مثل آموزش زبان‌های خارجی یا آموزش ساز و هنر و اینجور موارد برید و تکنیک ها و استراتژی های خاصی رو استفاده کنین در حالی که علم اون کار رو هم دارین، به نظرتون چی میشه؟ قطعا سایتتون منفجر میشه و مردم منتظر قسمت‌های بعدی ویدئو هستند و شما می‌تونین با خیال راحت هم از طریق پر مخاطب‌ترین فرمت محتوایی یعنی ویدئوها و اشتراک گذاشتنشون تو فضاهایی مثل یوتیوب مخاطب جذب کنین و هم اینکه محتوای شما یه Evergreen Content هست و تا سال ها براتون ترافیک خوبی کسب می‌کنه.

آموزش ترفندها

یکی از مخاطب‌های پر و پا قرص اینترنت، خانم‌های خانه دار هستند و قطعاََ برای خیلی از کارها به سراغ صفحات وب میرن و سوالاتشون رو جست‌وجو می‌کنن، پس شما می‌تونید با در نظر گرفتن این مورد سراغ ترفندها و مطالبی که داری سوال پرسشی “چگونه” است، برید و خیلی راحت کلیپ‌ها و مقاله‌های آموزشی و ترفندی تولید کنید و اگه زرنگ باشین سراغ ترفندهایی میرین که کم هزینه و با نتیجه درست و حسابی باشه، البته مراقب کلمه “چگونه” باشید چون ممکنه به سرعت قدیمی بشه!

دستورالعمل‌های نهایی برای موضوعات مختلف

تا زمانی که موضوع شما یک موضوع پایدار یا ترنده، از دور خارج شدن یه راهنمای نهایی خوب نوشته شده دشواره. این به این دلیله که راهنمای شما مهمترین عناصری  رو پوشش می‌ده که قرار نیست طی یک شب تغییر کنن. برای مثال راهنمای استفاده از بک لینک ها!

چک لیست های جذاب

فقط کافیه مواردی که بیشتر از چندماه موضوع مهمی (مانند اپ‌های برتر آیفون در این ماه) رو بیان نمی‌کنند از لیست خارج کنید، و بعد ببینید که یه چک لیست می‌تونه ارزشش رو بدون ویرایش یا به روز رسانی تا مدت‌ها حفظ کند.

برای مثال چک لیست مدارک مورد نیاز برای مهاجرت! مشخصاََ این چک لیست تا مدت زیادی طرفدار و مخاطب داره!

مطالعات موردی

مطالعات موردی، اتفاقات رو مستند می‌کنه، بنابراین تا وقتی که مطالعه شما راجع به موضوعیه که مردم خیلی بهش اهمیت میدن، بدونین که راه رو درست رفتین.

ویدئوها رو فراموش نکنین

یکم بالاتر تو بخش آموزش راجع به ویدئوها صحبت کردیم و امیدوارم که شما دیگه جز اون دسته از افرادی نباشین که به ویدئوها کم لطفی می‌کنن و اونارو محتوای همیشه سبز به حساب نمیارن.

در واقع این مورد یکی از بهترین موارد محتوای همیشه سبزه. در حقیقت بسیاری از ویدئوهای یوتیوب بعد از ۱۰-۵ سال از اولین باری که منتشر شدند، هنوزهم بازدیدکنندهٔ بالایی دارند. (می‌تونین با تولید محتوای یوتیوب در این مقاله آشنا بشین)

اما همونطور که می‌گن هر گلی خاری داره تنها نکتهٔ منفی درمورد ویدئوهام(حداقل در یوتیوب) اینه که شما نمی‌تونید بعد انتشار، اونارو ویرایش بدین.

بنابراین اگه مایلید ویدئوتون طی چندسال ترافیک کسب کنه و محتوا همیشه سبز باشه باید مطالبی که قراره تو ویدئو راجع بهشون صحبت بشه رو بادقت کافی برنامه ریزی کنین و تا حد ممکن خطاها رو از بین ببرین.

حواستون به آپدیت منظم محتوا باشه

خب خب بریم سراغ یه موضوع مهم که شاید یه کمی هم متناقض به نظر می‌رسه!

گفتیم که محتوای همیشه سبز محتواییه که تاریخ انقضا نداره، خب این حرف کاملاََ درسته اما تحت یه سری شرایط خاص که تا الان چندتاشو براتون گفتیم و رسیدیم به یکی از مهم تریناش که آپدیت منظم محتواست! در حقیقت بدون آپدیت محتوا نمی‌تونیم یه پست عالی و بدون انقضا داشته باشیم چون هر چیزی یه روزی قدیمی و از دور خارج می‌شه، پس شما راجع به هر موضوعی که محتوا تولید می‌کنین باید حساس باشین و سعی کنین به چشم یه بچه به اون نگاه کنید و به عبارتی پرورشش بدین، اگه یه همچین دیدگاهی نسبت به محتوای خودتون دارین پس مطمئن باشین که هیچوقت قدیمی نمیشه و همیشه مخاطبای خاص خودش رو جذب می‌کنه و سبز می‌مونه.

حتی سبزترین محتواها هم از سال انتشارشون تا به الان چندین بار آپدیت شدند.

رسانه های اجتماعی حامی محتوای همیشه سبز

وقتی برای اولین بار پستی رو منتشر می‌کنین اون پست در بالای وبلاگ شما ظاهر میشه ولی با اشتراک گذاشتن پست های بعدی، این پست پایین میره و دیگه توی دید نیست!

حالا یکی از راه‌های تو چشم بودن موضوع مهمی که راجع بهش محتوایی تولید کردین، اینه که در رسانه های اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و غیره لینکش رو به اشتراک بذارید و مخاطب رو تشویق کنین که وارد لینک بشه!

 

اشتراک گذاری دوباره ی محتوا به عنوان پست جدید

نحوهٔ عملکرد

اول از همه، یه پست Evergreen content از وبلاگتان پیدا کنید. ترجیحاََ پستی باشد که مدتیه آپدیت نشده.

این پست ممکنه شامل اسکرین شات‌های قدیمی، استراتژی‌های منقضی شده و چیزهای جدیدی که قراربود پوشش داده شه، باشه در این صورت بهتره:

  1. خارج کردن عکس‌های قدیمی.
  2. اضافه کردن استراتژی‌های جدید.

اما این پایان کار نیست!!

پس از نویسنده محتوای خودتون بخواین تا به جای آپدیت سریع محتوا، اون رو به عنوان یه پست جدید به اشتراک بذاره و تاریخ اشتراکش رو در وورد پرس به روز کنه، به این صورت پست جدید در بالای وبلاگتون ظاهر میشه و حتی می‌تونید در رسانه‌های اجتماعی هم اطلاع رسانی کنین!

این کار نه تنها باعث افزایش ترافیک میشه، بلکه ده برابر آسان تر از نوشتن یه پست جدیده.

تاثیر تکرار محتوا به روشی جدید در محتوای همیشه سبز

در اینجا منظورم از تکرار محتوا، تولید کردن دوباره اون در یه قالب جدید مثل ویدئو، عکس، اینفوگرافیک وغیره است.

مثلاََ من قراره راجع به لینک سازی محتوایی تولید کنم، اولین فکری که به ذهنم رسید بازکردن گوگل و جست و جو و تولید یه محتوای جدید بود. اما بعد تصمیم گرفتم از پستی که قبلاََ درمورد لینک سازی گذاشته بودم استفاده کنم و اینبار به صورت ویدئویی تولید و منتشر کنم!

پس از استراتژی‌های دسته بندی شدهٔ قبلی در ویدئوی جدیدم استفاده کردم و تنها کاری که باید برای بازنویسی محتوا انجام بدیم، طراحی یه فرمت جدید برای مطالب قبلیه. برای مثال می‌تونید مقالهٔ خودتون رو ضبط کنید و در قالب پادکست ارائه بدید و یا اون رو پی دی اف کرده و در قالب کتاب الکترونیک منتشر کنید.

راستی حواستون باشه که محتواتون باید شامل محتوای همیشه سبز باشه و اگه چیزی منسوخ یا قدیمی شده استخراجش کنین تا نتیجه مطلوب رو کسب کنین.

خب حالا اگه بخواییم یه نتیجه کوچولو بگیریم باید بگیم: ما با این توضیحات خواستیم شمارو تشویق کنیم که محتوای همیشه سبز تولید کنین و فکر نکنین این یه کار غیر ممکن و سختیه.

خب که چی بشه؟

که شما بتونین ترافیک زیادی بگیرین و وقتی ترافیک زیادی بگیرین رتبه الکسا سایتتون و رنک سئو ارتقا پیدا می کنن و شما می تونین یه وبلاگ موفق داشته باشین و توی بازار کسب و کار و تبلیغات درآمد خوبی داشته باشین و کم کم به یکی از غولای این کار تبدیل بشین، پس لطفا به توصیه هامون عمل کنید و با موفقیتتون، خوشحالمون کنین 🙂