راه اندازی استارتاپ در دنیای امروز یکی از کارهای جالبه چون هر کسی برای خودش ایده و نظر منحصر به فردی داره. به خصوص برای راه اندازی استارت اپ مردم ایده‌های جالبی دارن.

بعضی از این ایده‌ها به نوبه خودشون منحصر به فردن و بعضی دیگه به قول معروف چنگی به دل نمی‌زنن. حالا اگه شما یه ایده خوب داشته باشین و انواع استارتاپ رو هم بشناسین، باز هم باید بدونین که بین ایده خوب داشتن تا راه اندازی استارت آپ خلاق، فاصله‌ها و تفاوت‌ها زیادن.

پرسش
شما معنی و روش یه کارآفرین خوب شدن رو می‌دونین؟

اگه جواب شما بله است، شما نیاز دارین که بدونین چطوری می‌شه ایده خوب داشت و سپس اون ایده‌ها رو به یه شرکت استارتاپ تبدیل کرد.

این هم در نظر داشته باشین که راه اندازی استارتاپ برای کسانی که تا به حال تجربه ایجاد کسب و کار و تجارت مستقل برای خودشون رو نداشتن سخت و ترسناک به نظر می‌رسه.

البته اشتباه نکنین. چون ما هم قرار نیست که امروز و اینجا تو این مقاله به شما بگیم راه اندازی startup و پیش بردن اون کار آسونیه.

برعکس، ما خودمون هم برای این که بتونیم امروز به این جایگاه و موقعیت برسیم سخت کار کردیم. فداکاری انجام دادیم، با کمبود بودجه و بی‌خوابی و هزاران دردسر ساختیم تا امروز شاهد موفقیت استارتاپ خودمون باشیم.
شرایطی که شما هم اگه راه اندازی استار اپ در سر دارین قطعا مشابهش رو تجربه خواهین کرد.

استارتاپ

آمار و اطلاعات
۷۱ درصد تجارت ها در طول ۱۰ سال با شکست مواجه می‌شن.

بنابراین وقتی شما دست به راه اندازی استارتاپ خودتون می‌زنین باید برای حفظ و پایداری اون هر روز مثل روز اول سخت تلاش کنین.

اینجاست که داشتن یه راهنما و ساختار می‌تونه کمک خیلی خوبی برای راه اندازی استارتاپ شما به بهترین شکل ممکن باشه.

ما خوشحالیم که تونستیم تجربیات خودمون رو در قالب یه مقاله کوتاه ولی مفید در اختیار شما قرار بدیم تا شما هم بتونین مثل ما در راه اندازی startup خودتون موفق باشین. این شکلی شما هم استرس و نگرانی کمتری رو تحمل می‌کنین.

البته ممکنه راهنماهای زیادی در زمینه راه اندازی استارت آپ دیده باشین اما ما ۵ مرحله مهم رو رو برای شما آماده کردیم که هر محله رو جداگونه برای شما با جزئیات توضیح می‌دیم.

این راهنما می‌تونه به عنوان یه نقشه کار همیشه و همه جا برای راه اندازی startup ، در کنار شما باشه.

۱. تهیه یک برنامه تجاری

داشتن ایده خوب و خلاق یه طرف قضیه راه اندازی استارتاپ هست و داشتن یه برنامه تجاری مناسب و قانونی، طرف دیگه ماجرا است.

یه نگاهی به اعداد و رقم بالا بندازین.

افرادی که با یه برنامه تجاری خوب شرکت‌های استارتاپ خودشون رو پیش بردن:

  • ۳۶ درصد وام گرفتن.
  • ۳۶ درصد یه سرمایه عالی به دست اوردن.
  • ۶۴ درصد تجارت خودشون رو گسترش دادن.

و اما افرادی که برنامه تجاری رو دنبال نکردن:

  • ۱۸ درصد وام گرفتن.
  • ۱۸ درصد یه سرمایه عالی به دست اوردن.
  • ۴۳ درصد تجارت خودشون رو گسترش دادن.

شاید که ما درباره سرمایه و حمایت مالی لازم برای راه اندازی استارتاپ خیلی صحبت نمی‌کنیم اما واضحه که شما قطعاً برای راه اندازی استارت آپ خودتون و مدیریت اون نیازمند یه پول خوب و کافی هستین.

آماده کردن یک برنامه تجاری

خب حالا باید برگردیم سر اصل مطلب:

یه برنامه تجاری خوب مزایای خیلی خوبی رو هم در اختیار شما می‌ذاره.

حالا چطوری می‌تونین یه برنامه تجاری بنویسین؟

برنامه تجاری به زمان ساده یه توصیف نوشتاری درباره آینده شرکت startup شماست.

در واقع شما کارهایی که می‌خواین در شرکت انجام بدین رو به اضافه برنامه‌ای که برای انجام اون کار دارین در برنامه تجاری خود به صورت outline لحاظ می‌کنین.

آمار و اطلاعات
به طور معمول این برنامه تجاری outline شده، ۳ تا ۵ سال اول کار، جزء استراتژی‌های تجاری شما محسوب می‌شه.

بنابراین به یاد داشته باشین که برای راه اندازی startup اولین کاری که می‌کنین باید تهیه یه برنامه تجاری خوب باشه.

برنامه تجاری خوب شما رو در قدم‌‌های بعدی راه اندازی استارت آپ هم کمک خواهد کرد.

۲. تامین بودجه مناسب

برای این که بتونین شرکت استارتاپ خودتون رو راه‌اندازی کنین، باید قبل از اون به فکر تامین یه بودجه مناسب باشین.

هیچ مبلغ و سرمایه ثابت و خلاصه یک رقم جادویی وجود نداره که بگیم برای همه مشاغل و شرکت‌ها و انواع استارتاپ می‌تونه اعمال بشه. بدیهی هست که هزینه‌های راه اندازی استارتاپ از یه صنعت به صنعت دیگه متفاوت خواهد بود.

بنابراین شرکت استارتاپ شما ممکنه بسته به شرایط به بودجه کم تر یا زیاد تری نیاز داشته باشه، اما اینکه برای راه اندازی استارت آپ پول لازم دارین یک باید بزرگ و حتمی هست!

مثلاً برای راه اندازی استارتاپ کوچیک و نیمه وقت که فاقد تجهیزات، حقوق کارمندان یا سایر مسائل نگران‌کننده باشه، هزینه راه اندازی startup شما کمتر ۳۰۰ میلیون تومان محاسبه می‌شه.

این رقم در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری‌هایی است که ممکنه هزینه راه‌اندازی اونها تا میلیارد هم بکشه.

منبع اصلی این بودجه از کجاست؟

ماهانه تقریباً ۵۶۵،۰۰۰ شرکت استارتاپ در آمریکا راه‌اندازی می‌شن.

به طور متوسط​​، این مشاغل ۷۸۴۰۶ دلار درآمد دارن.

براساس آمار به دست اومده ، اکثریت قریب به اتفاق این پول از جیب کارآفرینان داره تامین می‌شه.

در واقع چیزی که قابل توجهه این هست که هزینه شروع و راه اندازی استارتاپ بسیار بیشتر از اون چیزیه که مردم در ابتدای راه اندازی استارتاپ بهش فکر می‌کنن.

تمام برنامه‌های تجاری حاوی یه برنامه مالی هم هستن.

این برنامه مالی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • ترازنامه
  • پیش بینی فروش
  • بخش سود و زیان
  • جریان وجوه نقد
نکته
توی پرانتز باید به شما اطلاع بدیم که ۸۲٪ مشاغل به دلیل مشکلات نقدینگی با شکست مواجه می‌شن.

شما می‌تونین برای تعیین میزان بودجه اولیه‌ای که برای شروع کار باید در اختیار داشته باشین، از صورت‌های مالی موجود استفاده کنین.

همچنین در بین این امور مالی ممکنه متوجه بشین که همونطور که قبلاً هم گفتیم، این رقم‌ها برای بودجه اولیه به طور قابل توجهی بیشتر از اون چیزیه که در ابتدا انتظار داشتین.

نکته‌ای که لازمه برای شما مطرح کنیم تا رسالت اطلاع‌رسانی رو درست انجام داده باشیم این هست که برای تأمین بودجه مناسب، باید بدونین که چه مقدار پول نیازه که جمع کنین.

برای یافتن این عدد، شما باید بخش مالی برنامه‌های تجاری استارتاپ خودتون رو به طور کاملاً واقع بینانه تحقیق و پیش‌بینی کنین.

مثلاً ما فرض می‌کنیم که شما فهمیدین که شرکت تازه تأسیس شما به ۳ میلیارد تومان پول نیاز داره تا به درستی راه‌اندازی بشه.

حالا اگه این مبلغ هنگفت ۳ میلیارد تومان رو ندارین چیکار می‌کنین؟

باید به شما بگیم که تو این مرحله اصلاً جای نگرانی نیست چون هنوز امیدی هست.

شما برای به دست اوردن این بودجه گزینه‌هایی رو پیش رو دارین اما لازمه که همه اونها رو با احتیاط بسنجین تا از پرداخت بهره‌های سنگین جلوگیری کنین.

تامین بودجه مناسب راه اندازی استارتاپ

۲۲ درصد وام‌های تجاری به مشاغل کوچک اختصاص پیدا می‌کنه.

اکثریت قریب به اتفاق وام های تجاری مربوط به شرکت‌های بزرگیه که از قبل تأسیس شدن. پس این وسط یه دلیلی وجود داره که وام‌های اختصاصی به شرکت‌های کوچک انقدر کم هستن.

دلیل این تقسیم ناعادلانه این هست که کمتر احتمال داره بانک‌ها مبالغ زیادی رو در اختیار شرکت‌های جدیدی بگذارن که به طور پیش‌فرض بدون درآمد و دارایی هستن.

به همین دلیل شاید بهتر باشه بودجه بانکی در منابع تأمین بودجه برای شما جزو آخرین گزینه هایی باشه که بررسی می‌کنین.

بنابراین اگه نمی‌تونین از یه بانک پول دریافت کنین یا اگه فقط می‌تونین بانکی رو پیدا کنین که به شما نرخ سود غیر منطقی ارائه بده، گزینه‌های دیگه پیش روی شما چه چیزهایی هستن؟

یکی از بهترین هاش پیدا کردم سرمایه گذار هست. این سرمایه‌گذاران می‌تونن شامل موارد زیر باشن:

  • دوستان
  • خانواده
  • سرمایه‌گذاران فرشته
  • سرمایه‌گذاران خطرپذیر

اما جدا از پیدا کردن سرمایه‌گذار باید بعد از انتخابش، بقیه مسیر رو خیلی بادقت‌تر طی کنین چون قطعاً دلتون نمی‌خواد که سهام عمده شرکت استارتاپ خودتون رو حتی قبل از راه اندازی استارتاپ از دست بدین.

نوع شغلی که شروع می‌کنین هم در احتمال تمایل سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه گذاران‌ خطرپذیر برای دادن بودجه به شما تاثیر داره.

۳. معاشرت با افراد مناسب

در هنگام راه اندازی استارتاپ قطعاً به کمک نیاز پیدا خواهین کرد.

از کجا باید شروع کنین؟

وقتی کارآفرینان کار خودشون رو شروع می‌کنن، افرادی هستن که دنبال شغل می‌گردن.

حتماً می‌دونین که بعد از راه اندازی استارت آپ و برای کمک به اداره شرکت خود به تعدادی کارمند و مدیر نیاز دارین. درسته؟؟

به چند نفر نیاز دارین؟

تعداد کارکنان شرکت استارتاپ شما بستگی به صنعتی داره که در اون کارآفرینی کردین.

به عبارتی بخش عظیمی از راه اندازی استارت اپ مدیون تیم‌های کوچک مشغول در هر شرکت است‌.

البته توجه داشته باشین که یه سری مشاغل در همه شرکت‌ها و صنایع یکسان هستن مانند حسابدارها اما یه سری دیگه مشاغل مخصوص نوع شرکت و نوع صنعت مربوطه هستن. مثلا کارکنان رستوران با کارکنان یه کارخونه فرق دارن.

IRS به شما این امکان رو می‌ده تا اطلاعات کسب و کار خودتون رو بصورت آنلاین ارسال کنین و شماره شناسایی کارفرمای خود EIN را دریافت کنین.

شما همچنین باید با افراد زیر مشورت کنین:

  • وکیل
  • حسابدار
  • مشاور مالی

این سه نفر می‌تونن به صرفه جویی در کسب و کار شما در طولانی مدت کمک کنن به شرط این که شما هم در زمینه حقوق، امور مالی و حسابداری کارتون رو درست انجام بدین.

این افراد می‌تونن الزامات قانونی و تعهدات مالیاتی رو بر اساس چگونگی ساختار تجاری به شما توضیح بدن.

بیمه رو فراموش نکنین.
بگردین و یه نماینده بیمه خوب پیدا کنین که بتونه با نرخ مقرون به صرفه شما رو تحت پوشش قرار بده.

حالا وقتشه که استخدام افراد درون سازمان رو شروع کنین.

۴. ایجاد آدرس فیزیکی و آدرس وبسایت

وقتی که دست به راه اندازی استارت آپ زدبن وقتشه که آدرس فیزیکی و آدرس وب هم برای شرکت خود تعریف کنین.

جدا از دفاتر، فضای خرده‌فروشی یا محل تولید، برای اداره مشاغل هم باید ملکی را خریداری یا اجاره کنین.

همانطور که در نمودار هم مشاهده می‌کنین، اجاره ملک برای تجارت شما به طور قابل توجهی گرون‌تر از خرید درمیاد.

با این اوصاف، ممکنه که واقع بینانه هم نباشه که همه کارآفرینان بیشتر سرمایه خودشون رو صرف خرید املاک و مستغلات کنن. پس باید چکار کرد؟

شما باید برای این کار در برنامه کاری خود استراتژی خاصی ایجاد کنین.

سعی کنین که طبق مورد دوم بودجه کافی رو از همون اول تأمین کنین تا بتونین از پس خرید ملک بربیاین. به عبارتی این خرید املاک ارزش سرمایه‌گذاری رو دارن و در طولانی مدت در هزینه‌های شما صرفه جویی می‌کنه.

شما همچنین باید یه وب سایت هم بعد از راه اندازی استارتاپ برای شرکت خود بسازین.

یادتون باشه که شرکت شما بدون حضور آنلاین نمی‌تونه در این شرایط دنیای مجازی و تکنولوژی الان دوام بیاره.

پس از راه اندازی استارتاپ و راه اندازی وب سایت، باید حضور دیجیتالی خودتون رو در دنیای مجازی و رسانه‌های مجازی هم گسترش بدین.

استفاده از سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی مانند یک راه خوب ارتباط با دنیای دیجیتال هست که از طریق:

  • فیس بوک
  • توییتر
  • اینستاگرام
  • اسنپ چت

امکان پذیره. مشتریان احتمالی شما از این سیستم عامل‌ها استفاده می‌کنن بنابراین باید برای جذب اونها، در جاهایی که هستن شما هم باشین.

۵. تبدیل به یه کارشناس بازاریابی شدن

اگه متخصص بازاریابی نیستین، باید سعی کنید که یکی از این افراد بشین.

شما ممکنه بهترین محصول یا خدمات را در جهان داشته باشین، اما اگه کسی در مورد اون محصولات اطلاعاتی نداشته باشه راه اندازی استارت اپ شما موفق نمی‌شه.

بنابراین باید یاد بگیرین که چگونه از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنین.مانند:

اگه در یه جامعه محلی مشاغل کوچکی رو شروع می‌کنین، می‌تونین از برخی روش های قدیمی و معمول مانند:

  • چاپ تبلیغات
  • تبلیغات رادیویی
  • تلویزیون
  • بیلبوردها

کارشناس بازاریابی

استفاده کنین. در کنار این موارد به این موضوع توجه داشته باشین که بعد از راه اندازی استارتاپ برای تبلیغات محصولات خود باید شرکت شما از ROI بالایی بهره‌مند باشه. به عبارتی تبلیغات عمده بودجه شما رو می‌تونه درگیر خودش کنه که شاید کار عاقلانه ای نباشه.

در این مقاله با ۵ گام اصلی و مهم که در راه اندازی استارتاپ باید برداشته بشن اشاره کردیم. امیدواریم مورد استفاده و توجه شما قرار گرفته باشه. منتظر نظرات و سوالات شما درباره راه اندازی استارتاپ هستیم.