فهرست مطالببستن

به نوشتن یه وبلاگ فکر میکنین؟ وبلاگ نویسی رو شروع کردین ولی هنوز هیچ رشدی نداشته؟ نوشتن یک وبلاگ میتونه سرگرم کننده باشه، اما اگه از باید و نبایدهای وبلاگ نویسی اطلاعی ندارین، هیچوقت نمیتونین مخاطب‌های زیادی داشته باشین.

میشه گفت وبلاگ نویسی یکی از مقرون به صرفه‌ترین و کارآمدترین ابزارهای بازاریابی که در دسترس مشاغل و کارآفرینان است. برای شروع وبلاگ نویسی و برقراری ارتباط با مخاطبان و هدایت ترافیک به وبسایت خودتون، باید با بعضی از موارد مهم آشنایی داشته باشین. در این مقاله من نکات اساسی و باید و نبایدهای وبلاگ نویسی رو به شما میگم.

بایدهای وبلاگ نویسی

عملی کردن این ۱۵ پیشنهاد به شما کمک میکنه تا زودتر و بهتر به اهداف وبلاگ نویسی خودتون برسین.

از عناوین قوی استفاده کنید.

عناوین یا تیتر بلاگ های سایت شما اولین چیزیه که خواننده میبینه. عنوان بلاگ به خواننده کمک میکنه تا بفهمه مطلب شما ارزش خوندن داره یا نه! ابزارهای زیادی در دنیای وب وجود داره که به شما کمک میکنن عناوین وبلاگ قدرتمند و جذابی بر اساس موضوع محتوای خودتون تولید کنین.

تعداد پست های بلاگ رو بالا ببرین.

هر چه بیشتر مطلب منتشر کنین، نتیجه بیشتری میگیرین. حداقل دیگه هفته ای یک بار وبلاگ سایت خودتون رو با محتوای جدید به روزرسانی کنین (اگر تعداد پست های بلاگ رو بیتشر کنین که چه بهتر). حتماً با هر برنامه ای که برای زمانبندی ارسال‌های خودتون در نظر میگیرین، هماهنگ باشین. میتونین از یه تقویم محتوا استفاده کنین که انتشار محتوا و پست بلاگ های سایت رو کاملاً مدیریت کنین. به نظر ما استفاده از یه تقویم محتوا یا Content Calendar نه یکی از بایدهای وبلاگ موفق است.

بر موضوع سایت خودتون متمرکز باشین.

برای شروع وبلاگ نویسی، اولین کاری که شما باید انجام بدین اینه که از خودتون بپرسین: خوانندگان هدف شما چه کسانی هستند؟ بعد از پاسخ دادن به این سوال به راحتی میتونید روی موضوع موردنظر خودتون تمرکز کنین. اگر پرسونای مشتری خودتون رو بشناسین و بدونین چه ویژگی های رفتاری و سلیقه ای دارن، خیلی راحت تر و بهینه تر می تونین با توجه به موضوع اصلی سایت خودتون، کلید واژه های مهم و مرتبط رو کشف کنین و بر اساس اونا محتوای پست بلاگ ها رو آماده کنین. حتماً میدونین که پیدا کردن کلیدواژه های کلیدی یکی از نکته های بسیار مهم در تولید محتوا به حساب میاد. ابزارهای زیادی وجود دارن که میتونین با اونا کلیدواژه های اصلی و غیر رقابتی در حوزه کاری خودتون رو کشف کنین، مثل Google Keyword Planner. پس استفاده از این ابزارها برای پیدا کردن کیورد مناسب یکی از بایدهای وبلاگ موفق محسوب میشه.

تعامل ایجاد کنین.

اون چیزی که وبلاگ نویس‌ها رو از روزنامه نویس ها متمایز میکنه، صدا است! با این که هم در تولید محتوا برای وبلاگ و هم در نوشتن یه مقاله در روزنامه، ما از کلمه و متن استفاده میکنیم، اما یه فرق مهم دارن. اونم اینه که با وبلاگ میشه با کاربر تعامل داشت. ازش خواست یه کاری انجام بده و یا ترغیبش کرد تا با سایت تعامل داشته باشه. پس یکی از بایدهای وبلاگ موفق اینه که اجازه بده خواننده‌ها با سایت آشنا بشن و باهاش تعامل داشته باشن. (مثل گذاشتن دکمه هایی برای توئیت کردن و به اشتراک گذاری، استفاده ازدکمه های CTA یا استفاده از لینک هایی که به کاربر میگن «اینجا را کلیک کنید!»). محتوای شما چیزیه که باعث میشه شخصیت یا صدای شما به صورت نوشتاری، خواننده رو در صفحه نگه داره.

موضوعات بی ربط منتشر نکنین

خواننده‌ها معمولاً جذب وبلاگ‌هایی میشن که موضوعات مرتبط بهم منتشر میکنن، اگر چه مهمه که محتوای متنوعی رو در مجموعه موضوعات خاص خودتون داشته باشین، اما اگه بیش از حد از موضوع اصلی دور بشین، نمیتونین خواننده‌ها رو وفادار به خودتون نگه دارین. یکی از مهمترین نکته ها در بایدها و نبایدهای وبلاگ موفق اینه که: وبلاگ باید متنوع باشه و در عین حال نباید از موضوع اصلی سایت دور باشه. ما استفاده از هرم محتوا رو برای رعایت این اصل حیاتی از بایدها و نبایدهای وبلاگ موفق، پیشنهاد میکنیم.

پیام های منفی منتشر نکنین

مطالبی که ماهیت مثبت دارن، بیشتر از محتواهایی که ماهیت منفی دارن توسط خواننده‌ها به اشتراک گذاشته میشن. وبلاگ‌ها راهی عالی برای انتقال افکار و نظرات شما هستن. سعی کنید جو وبلاگ رو مثبت نگه دارین تا شانس خودتون رو، در به اشتراک گذاشته شدن در کانال های مختلف،افزایش بدین.

طراحی ضعیف نداشته باشین

وبلاگ‌هایی که کهنه اند یا ساختار سازمان یافته ای ندارن ممکنه به راحتی مخاطبان خودشون رو از دست بدن. یک طراحی سایت تمیز و ساده بهتر از یک مجموعه پیچیده است که ممکنه مانع از دسترسی مخاطبان به اطلاعات موردنظر خودشون بشه. یکی از بایدهای وبلاگ موفق توجه به تجربه کاربر است. یعنی باید حواستون باشه وقتی کاربر میاد که محتوای وبلاگ شما رو بخونه آیا دچار دردسر و سختی میشن تا بفهمن مثلاً تاریخ این وبلاگ مال چه زمانیه، راجع به چه چیزی داره حرف میزنه، جزو چه دسته از موضوعات میشه و … در مجموع یعنی آیا خواننده تجربه کاربری خوبی به دست میاره یا نه. متاسفانه باید بگیم که وبلاگی که تجربه کاربری خوبی ایجاد نکنه، مثل هر سایت دیگه ای به فراموشی سپرده میشه.

و البته تجربه کاربر فقط به این مواردی که گفتیم خلاصه نمیشه. باید به سرعت و عملکرد وبلاگ خودتون هم توجه کنین. چون مثلاً اگه یه وبلاگ مشکل بالا اومدن و لود شدن داشته باشه، یا سرعت خیلی پایینی داشته باشه و حتی زمان آپتایم بالا داشته باشه، در نهایت باعث میشه نه تنها نتونه مخاطب جدید واسه مطالبش پیدا کنه، بلکه ممکنه مخاطب های همیشگی خودش رو هم از دست بده. برای تست سرعت سایت ابزارهای زیادی وجود داره، مثل GTMetrix که هم سرعت سایت رو بررسی میکنه و هم برای بهبود اون راهکار پیشنهاد میده. تجربه ما نشون میده توجه به طراحی سایت وبلاگ یکی از بایدهای وبلاگ نویسی است که اصلاً قابل چشم‌پوشی نست.

از کلمات کلیدی استفاده کنین

گذشت اون روزهایی صفحه رو با کلمات کلیدی پر میکردین. الان باید به یک یا دو کلمه کلیدی خاص بچسبین. کلمات کلیدی باید در عنوان ها، زیرعنوان، جمله اول شما و متن به طور طبیعی جریان پیدا کنن. همون طور که قبلاً هم گفتیم یکی از بایدهای وبلاگ نویسی موفق اینه که کلمات کلیدی درست رو انتخاب کنین و در عین حال اونا رو درست در متن استفاده کنین. چیزی که اینجا اهمیت پیدا میکنه، سئو محتوا است یعنی سعی کنین محتوای وبلاگ خودتون رو برای موتور جستجو بهینه کنین تا در لیست نتایج جستجو گوگل رتبه بالایی پیدا کنه. سئو محتوا روی محتوایی که مینویسین تمرکز داره و مواردی که در نظر میگیره کاملاً با سئو تکنیکال متفاوته.

بچسبید به کار!

وبلاگ نویسی، مانند سایر روش های بازاریابی ورودی Inbound Marketing زمان میبره تا به ثمر برسه. اگه بلافاصله به نتیجه دلخواه خودتون نرسیدین، تسلیم نشین. در آخر شما پاداش کار خودتون رو میگیرین. خب این یعنی چی؟! یعنی تداوم کار و داشتن نظم یکی از بایدهای وبلاگ نویسی به حساب میاد.

از محتوای بصری استفاده کنین.

محتوای بصری و گرافیک یه راه عالی برای جلب توجه و ترغیب خواننده برای دیدن ادامه مطلب است. مطمئن بشین که محتوای بصری که اضافه میکنین به مطلب شما مرتبط باشه. تصاویری که در اون‌ها از چهره استفاده شده، سئو SEO شما رو بیشتر تقویت میکنن. البته محتوای بصری فقط به تصویر و عکس خلاصه نمیشه. استفاده از ویدئو، اینفوگرافیک و نمودار و آمارهای تصویری در کنار عکس، از بایدهای بلاگ نویسی هستن.

هر موقع و هرجا که تونستین به وبلاگ‌ها یا وبسایت هایی که اطلاعات،مطالب و اعتبار دامنه‌ خوبی دارن لینک خارجی بدین، یا با پست های قبلی وبلاگ خودتون لینک داخلی برقرار کنین. این کار علاوه بر این که نرخ کلیک یا CTR شما رو افزایش میده، به افزایش رتبه وبلاگ شما در نتایج موتورهای جستجو هم کمک میکنه.

به نظرات پاسخ بدین.

پاسخ به نظرات یه فرصت خوبه واسه ارتباط مستقیم با افرادی که مطلب شما رو میخونن. نیازی نیست به همه نظرات پاسخ بدین ولی حتماً به کسانی که حس میکنید درگیر وبلاگ شما شدن، پاسخ بدین. و گاهی اوقات هم ارزش این رو داره که حضور پیدا کنین و فقط در جواب بنویسین «از این که وقت گذاشتی و وبلاگ من رو خوندی ممنونم».

متن رو ویرایش و تصحیح کنین.

غلط گیری یک بخش حیاتی از باید و نبایدهای وبلاگ نویسی است. اما اغلب نادیده گرفته میشه. اگه الان حوصله و توان کافی ندارین، کار رو تعطیل کنین و کنار بزارین و بعد از چند ساعت با انرژی کافی برگردین. بعد از استراحت راحت‌تر متوجه اشتباهات خودتون میشین. حتی میتونین از یکی دیگه از اعضای تیم خودتون بخواین تا پست شما رو قبل از انتشار بخونه تا مطمئن بشین چیزی جا نیفتاده.

از رسانه های اجتماعی استفاده کنید

مطالب وبلاگ خودتون رو در فیسبوک و توییتر و هرجای دیگه که میتونین منتشر کنین. از استفاده از رسانه اجتماعی برای تبلیغ پست های خودتون نترسین. هرچیزی که پیدا کردن و دسترسی به وبلاگ شما رو برای خواننده‌ها آسون‌تر کنه، برای شما ضروریه (هرکی که با وبلاگ شما به هر طریقی آشنا بشه، قطعاً از خوانندگان بالقوه به حساب میاد).

نبایدهای وبلاگ نویسی

الان دیگه میدونین چه کاری باید انجام بدین، مهم اینه که یه درکی هم از کارهایی که نباید انجام بدین، داشته باشین. هنگام برنامه ریزی استراتژی وبلاگ نویسی و نوشتن پست های خودتون، این اشتباهات میتونن تاثیر منفی بر تلاش‌های شما بزارن. پس همونطور که با بایدهای وبلاگ موفق توجه کردین، برای نبایدهای وبلا موفق هم وقت بذارین.

اهداف غیرواقعی نذارین.

شما از برنامه و توانایی خودتون بهتر از هرکسی اطلاع دارین، بنابراین اگه نمیتونین هر روز چیزی پست کنین، با یه برنامه هفتگی شروع کنین و از کم شروع کنین. وقتی برنامه خودتون رو ساده تر میکنین، در واقع دارین امکان ارسال مطالب رو افزایش میدین.

به طور نامنظم منتشر نکنین.

انتشار پست های وبلاگ به طور منظم برای جذب کاربران و ترغیب اونها برای برگشتن به وبسایت خیلی مهمه. یک روز از هفته یا ماه رو مشخص کنین و اون روز رو به انتشار وپست های جدید وبلاگ اختصاص بدین. این باعث میشه که کاربرها جذب وبلاگ شما بشن و بدونن چه زمانی باید منتظر انتشار پست یا پست های بعدی شما باشن (به علاوه این کار برای سئوی شما واقعا مناسبه). پس اینو مطمئن باشین که همه متخصصین سئو بی نظمی در انتشار محتوا رو یکی از نبایدهای وبلاگ نویسی معرفی میکنن.

تعداد کلمات رو محدود نکنین.

اگه چیزی برای گفتن دارین، بگین! خواننده ها و موتور های جستجو ترجیح میدن مطالب درست حسابی دریافت کنن (۱۵۰۰ کلمه یا بیشتر). پست های طولانی اغلب ارزش و اطلاعات بیشتری رو برای مخاطبان شما فراهم میکنن و در نهایت تخصص شما رو نشون میدن. البته این به این معنی نیست که شما نمیتونین محتواهای کوتاه‌ترتر داشته باشین و فقط باید برای زیاد کردن تعداد کلمات تلاش کنین! پست های کوتاه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه هم ارزشمند هستن. اما حرف ما اینه که شما باید تلاش و تمرکز خودتون رو بذارین روی پست های طولانی‌تر. این یعنی دور بریزین تصورات قدیمی رو که میگفت: «وبلاگ‌ها باید کوتاه باشن». وقتی زمان دارین، مطالب طولانی تهیه کنین.

هشدار
حواستون باشه، خلاصه نویسی و کوتاهی محتوا یکی از نبایدهای وبلاگ نویسی به حساب میاد.

اشتباهات نوشتاری نداشته باشین.

سعی کنید در دستور زبان اشتباهی نداشته باشین، یا اگر هم اشتباهی انجام دادین، فوراً اون رو اصلاح کنین. مردم در دنیای وب حساسیت بیشتری به دستور زبان نشون میدن تا وقتی دارن به یه پادکست گوش میدن یا با کسی حرف میزنن. بنابراین اگه اشتباهی انجام دادین روی اون پافشاری نکنین و هر چه سریع‌تر اشتباه خودتون رو اصلاح کنین.

به یاد داشته باشین که اگه میخواین کاربرها رو جدی بگیرین و به اونها اهمیت بدین، باید وبلاگ خودتون رو جدی بگیرین و اون کیفیتی که لایق کاربر هست رو ارائه بدین.

متن شما نباید با دستگاه های مختلف ناسازگار باشه.

در نظر داشته باشین که ممکنه اکثر خواننده‌ها برای خوندن وبلاگ شما از تلفن‌های همراه استفاده کنن. اطمینان حاصل کنین که وبلاگ شما برای مشاهده توسط تلفن های همراه بهینه شده. بهینه کردن وبسایت برای موبایل یکی از موارد مهمی است که موقع طراحی سایت باید در نظر بگیرین. فرض کنین یه کاربر با گوشی موبایل باید تو صفحه بلاگ شما و نتونه منوی سایت شما رو درست باز کنه. آیا این کاربر دوباره به سایت شما برمیگرده؟!

پاراگراف های طولانی ننویسین.

هضم مطالب و متن‌های طولانی برای خوانند‌ها کار سختیه (به خصوص وقتی از روی صفحه موبایل، تبلت یا کامپیوتر میخونن). مطالب خودتون رو در پاراگراف‌های کوتاه تقسیم کنین و توسط بولت ها، لیست ها و عنوان ها، مطالب رو به تکه‌های کوچیکتر تبدیل کنین. یکی از نبایدهای وبلاگ موفق اینه که از طولانی کردن جمله ها و پاراگراف ها خودداری کنین تا کاربر راحت‌تر بتونه متن شما رو دنبال کنه و با محتوای شما ارتباط برقرار کنه.

از امتحان کردن چیزهای جدید نترسین.

این خیلی مهمه که اجاز بدین وبلاگ شما با گذشت زمان تکامل کنه. ولی تنها راهش اینه که هر چند وقت یکبار ریسک کنید. این ریسک میتونه شامل اضافه کردن اینفوگرافیک، نوشتن داستان های شخصی یا حضور وبلاگ نویس مهمان باشه. هیچ وقت از امتحان کردن چیزهای جدید نترسین. محافظه کاری و به روز نبود یکی از نبایدهای وبلاگ موفق است.

مزایای وبلاگ نویسی برای کسب و کار

وبلاگ نویسی مزایای زیادی برای کسب و کار شما داره و به روش‌های فوق‌العاده‌ای، (از افزایش نرخ بازدید گرفته تا ایجاد اعتبار)، به برند تجاری شما کمک میکنه. در ادامه مقاله من دلایل خیلی محکمی که چرا کسب و کسب و کار شما باید یک وبلاگ فعال داشته باشه، ارائه میدم.

باعث دیده شدن شما میشه.

موتور های جستجو عاشق مطالب تازه و جدید هستن. اضافه کردن پست های جدید در یک برنامه ثابت و منظم به شانس دیده شدن شما از طریق جستجوی اینترنتی کمک میکنه.

به عنوان یک متخصص معروف میشین.

دانش شما، قدرت شماست! به مخاطبان و رقبای خودتون نشون بدین که میدونین در چه موردی صحبت میکنین و تخصص زیادی در صنعت و حوزه کاری خودتون دارین. سعی کنین همه باید و نبایدهای وبلاگ موفق رو رعایت کنین تا محتوای تخصصی خودتون رو به بهترین روش به مخاطب ارائه بدین.

بستری برای دسترسی شما به مخاطبان است.

وبلاگ نویسی یه بستر برای مخاطبان شما فراهم میکنه. رعایت باید و نبایدهای وبلاگ موفق، راهی عالی برای دستیابی به افراد خارج از منطقه محلی شما در سطح ملی و حتی بین‌المللی است. هرکسی که به کامپیوتر یا تلفن همراه دسترسی داشته باشه میتونه مستقیماً شما رو پیدا کنه.

برای شما اعتبار ایجاد میکنه.

به اشتراک گذاشتن اطلاعات از دیگر شرکت های پیشرو صنعت و همکاری با اونها، اعتبار کسب و کار شما رو به عنوان نیرویی قوی در زمینه کاری خودتون افزایش میده.

تقویت آگاهی و شناخت از برند شما.

انتشار پست در وبلاگ کار سریع و آسونیه. این توانایی به اشتراک گذاری پست ها در کانال های مختلف، باعث افزایش آگاهی مشتریان از برند تجاری شما میشه.

ترافیک شما رو افزایش میده.

ایجاد وبلاگ در زمینه کسب و کار شما باعث افزایش ترافیک وبسایت شما و پروفایل های رسانه های اجتماعی شما میشه. از اونجایی که وبلاگ شما در وبسایت شما قرار داره، افراد برای خوندن پست های شما باید از وب سایت شما بازدید کنن. و احتملاً به سایر صفحه های وبسایت شما هم سرک میکشن. اگه کسب و کار شما در حال وبلاگ نویسی و ایجاد حساب در رسانه‌های اجتماعی نباشه، به احتمال قوی مشتریان بالقوه شما رو سرخورده میکنه و باعث میشه مشتری‌ها به سمت رقبای شما تمایل پیدا کنن.

با گذشت زمان وبلاگ نویسی میتونه به برگ برنده بیزینس شما تبدیل بشه و به طور چشمگیری هزینه‌های شما رو کاهش بده. با در نظر گرفتن باید و نباید های وبلاگ نویسی و چشم پوشی از خطاهای ساده میتونین وبلاگ خودتون رو شکوفا کنین.